جاباما
۵۲۲۲۰
۲ نظر
۹۶۳۱
۲ نظر
۹۶۳۱
پ

سایز کمر و پای زنان چه اهمیتی دارد؟

با اين مشخصات كلي مي‌توانيد سراغ اين مطلب برويد و چيزهايي در مورد خودتان كشف كنيد كه به سلامت شما ربط دارد و مي‌تواند بسيار هم جالب باشد.

سایز کمر و پای زنان چه اهمیتی دارد؟

مجله سیب سبز: رازهايي در مورد سلامت شما كه در آينه خانه‌تان مي‌توانيد به آنها برسيد. همين حالا بلند شويد و سراغ آينه برويد و به خودتان نگاهي بيندازيد. سعي كنيد تصويري فضايي از خودتان در ذهن‌تان بكشيد و ببينيد فرم كلي بدن‌تان چگونه است.

با اين مشخصات كلي مي‌توانيد سراغ اين مطلب برويد و چيزهايي در مورد خودتان كشف كنيد كه به سلامت شما ربط دارد و مي‌تواند بسيار هم جالب باشد.

سایز کمر و پای زنان چه اهمیتی دارد؟

دور كمرتان را اندازه بگيريد

اگر دور كمر شما اندازه بيشتري از دور باسن دارد...

در اين حالت عموم مي‌گويند كه شما پهلو يا بغل داريد يا ممكن است كه دچار چاقي شكمي مفرط باشيد، به هر حال همان‌طور كه حتما مي‌دانيد داشتن چربي انباشته شده در قسمت مياني بدن چيز خوبي نيست. در واقع مطالعه‌اي گسترده در آلمان نشان داده افرادي كه وزن در حد طبيعي دارند و بر اساس رقم ترازو، چاق محسوب نمي‌شوند اما چاقي شكمي دارند و دور كمر آنها زياد است در خطر مرگ ناشي از سكته قلبي قرار دارند كه اين خطر براي آنها از افرادي كه اضافه‌وزن مشخص دارند و چاق محسوب مي‌شوند، بيشتر است. درواقع خطري كه اين افراد را تهديد مي‌كند لايه‌اي از چربي است كه در قسمت شكم و پهلوها جمع مي‌شود و آن را«اومنتوم» مي‌نامند و اين بافت كاملا به بسياري از ارگان‌‌هاي حياتي بدن نزديك است. اين بافت را چربي اشايي يا چربي داخلي شكمي هم مي‌نامند و اين بافت مي‌تواند خيلي سريع به كبد برسد يا اينكه وارد عروق خوني بدن شود و در ديواره رگ‌ها رسوب كند و مقدمات خطر را باعث شود. به هر حال چاقي شكمي و تجمع چربي در ناحيه شكم و پهلوها نشانه‌اي از ابتلا به سندرم متابوليك يا مراحل اوليه آن به‌حساب مي‌آيد و به هر حال احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي را در اين افراد بالا مي‌برد و البته بيماري ديابت را هم همين‌طور. سندرم متابوليك در كل به داشتن ۳ مورد از این ۴ مورد زير اطلاق مي‌شود: چاقي (تجمع چربي در قسمت مياني بدن، شكم و پهلوها)، افزايش فشارخون، بالا بودن ميزان كلسترول و بالا بودن ميزان قندخون. در تعريف كلي از چاقي در سندرم متابوليك به فردي كه دور كمرش در مردان بيشتر از ۴۰ اينچ (يعني بيشتر از ۱۰۲ سانتي‌متر) و در زنان بيشتر از ۳۵ اينچ (بيشتر از ۹۰ سانتي‌متر) باشد چاق گفته مي‌شود.

نكته كليدي:چاقي به تازگي ايجاد شده هم مي‌تواند مهم باشد،‌ براي همين حتما حواس‌تان به اندازه كمربندتان و سوراخي كه قلاب را در آن مي‌كنيد باشد‌ زيرا اين مي‌تواند اولين نشانه خطر در شما باشد.

دست و پاي‌تان بيش از اندازه لاغر است؟

پا مرغي نيستيد؟

پاها و دست‌هاي لاغر يكي از معيارهاي زيبايي محسوب مي‌شوند كه اين به خصوص در مورد مدل‌ها صادق است اما يادتان باشد كه دست‌ها و پاهاي بسيار لاغر و ضعيف مي‌تواند نشانگر كمبود يا ضعف در ماهيچه‌ها هم باشد و كساني كه دچار ضعف عضلاني مفرط هستند بيشتر دچار بيماري‌هاي قلبي- عروقي و ساير عوامل تهديدكننده زندگي مي‌شوند. چندين مطالعه در نقاط مختلف جهان در چند سال اخير صورت گرفته كه همه آنها نشان‌ داده ميزان عضلات بدن با سلامت كلي بدن در ارتباط است.

به طور كلي هر قدر سن انسان‌ها بالاتر مي‌رود از توده عضلاني آنها كاسته مي‌شود. در نوجواني هر سال حدود يك درصد بافت عضلاني بدن و در بالاي ۵۰سال هر سال حدود ۸درصد از اين بافت از دست مي‌رود، اما خبر خوب اين است كه با ورزش مي‌توان جلوي از دست رفتن بافت ماهيچه‌اي را گرفت. بسياري از افراد بالاي ۷۰ و ۸۰ ساله هستند كه با انجام تمرينات ورزشي هدفمند روزانه توانسته‌اند بافت عضلاني خود را حفظ كنند و حتي در مواردي ميزان بافت عضلاني اين خانم‌هاي ۷۰ يا ۸۰ ساله مساوي با بافت عضلاني خانم‌هاي ۴۰ساله است. اين يك واقعيت است كه تمرين‌هاي قدرتي و استقامتي مي‌تواند يك هديه عالي براي بدن شما باشد به خصوص اگر دست و پاهاي لاغري داريد.

نكته كليدي: اگر احساس مي‌كنيد كفش‌هاي‌تان در ناحيه مچ پا و ساق براي شما لق مي‌زند (به خصوص در مورد چكمه خانم‌ها) يا اينكه آستين‌هاي لباسي كه سايز شماست زيادي بزرگ به نظر مي‌رسند بايد به فكر توده عضلاني‌تان باشيد.

سایز کمر و پای زنان چه اهمیتی دارد؟

گلابي‌هاي در خطر

شكل بدن‌تان «گلابي» است

به طور كلي بدن‌ها را به ۲ فرم كلي به شكل سيب و گلابي تقسيم مي‌كنند. پيش‌تر تصور مي‌شد كه شكل بدن گلابي سالم‌تر از سيب است اما خب حالا متخصصان مي‌گويند گلابي‌ها هم مشكلات خاص خودشان را دارند. در افرادي كه فرم بدن گلابي دارند حفظ تناسب اندام سخت است و زناني كه اين فرم بدن را دارند بيشتر رژيم‌هاي غذايي خود را مي‌شكنند و كمتر در رژيم غذايي موفق مي‌شوند. در ضمن ميزان ابتلا به پوكي‌استخوان در خانم‌هايي كه شكل بدن آنها گلابي است، بيشتر است (شايد به دليل آنكه وزن آنها بيشتر در نيمه تحتاني بدن است). در مورد احتمال ابتلا به سندرم متابوليك هم شكل بدن گلابي نمي‌تواند عامل محافظت‌كنند‌ه‌اي براي شما باشد.

مطالعه‌اي در دانشگاه سن‌ديويس نشان داده است كه چربي در ناحيه باسن و ران‌ها باعث افزايش ترشح هورمون‌هایي مي‌شود كه از عوامل التهابي محسوب مي‌شوند كه مي‌توانند باعث ترشح پروتئين موسوم به پروتئين سي‌راكتيو شوند كه يك فاكتور مشخص براي افزايش احتمال ابتلا به مشكلات قلبي است.

نكته كليدي: اگر هميشه شلوارهاي جيني كه مي‌خريد در ناحيه كمر مناسب بوده اما در ناحيه ران‌ها و بقيه جاها تنگ هستند اين مي‌تواند زنگ خطر را براي شما به صدا دربياورد. به تمام نكته‌هاي گفته شده در بالا دقت كنيد و به آنها اهميت دهيد.

دور گردن شما چه سايزي است؟

اگر گردن شما بزرگ شده است

آيا واقعا اندازه گردن يك فرد مي‌تواند نشانگر نكته‌اي در مورد سلامت او باشد؟ بله، چند پژوهش انجام گرفته نشان مي‌دهد كه قطر گردن يك انسان مي‌تواند به اندازه اندكس توده بدن (BMI) در مورد سلامت او نشانگر باشد. براساس نتيجه تحقيقي كه در نشريه سلامت عمومي زنان به چاپ رسيده است مي‌توان از اندكس قطر گردن به عنوان معياري مشابه BMI براي تخمين چاقي زنان استفاده كرد و نتيجه تحقيقي كه توسط گروه قلب دانشگاه بوستون انجام شده نشان مي‌دهد قطر گردن مي‌تواند معياري براي احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي - عروقي در زنان باشد. اگر در وزن مناسب قرار داريد و داراي تناسب اندام هستيد، مي‌توانيد دور گردن‌تان را اندازه‌گيري كرده و هر چند وقت يك‌بار اين اندازه‌گيري را تكرار كنيد. اگر متوجه افزايش قطر و افزايش اندازه دور گردن خودتان شديد، بهتر است با پزشك معالج خود در آن مورد مشورت كنيد.

نكته كليدي: خانم‌ها، اگر پيراهن يا تي‌شرتي كه قبلا مي‌پوشيديد حالا يقه‌اش براي شما تنگ شده است، اين يعني اعلام خطر.

پاهاي‌تان در كفش‌تان جا نمي‌شود؟

پاهاي درشت و بزرگي داريد؟

خيلي از نوزادان با مچ‌هاي كلفت و درشت به دنيا مي‌آيند. تنها نكته سلامت در مورد اينگونه نوزادان اين است كه آنها از والديني به دنيا آمده‌اند كه مچ پاهاي كلفت و درشتي داشته‌اند. اما اگر مچ پا يا ساق پا و خود پايتان در چند ماه اخير بزرگ‌تر شده و مثلا ورم كرده است اين مي‌تواند به‌معناي ادم يا احتباس مايعات در پاي شما باشد. در بسياري از دختران و زنان جوان جمع شدن مايعات در پاها و ورم كردن مچ پا و ساق آن در روزهاي دوره ماهانه اتفاق مي‌افتد. در برخي از زنان هم پس از خوردن مقدار زيادي نمك اين حالت اتفاق مي‌افتد. زماني هم كه مدت زيادي در يك وضعيت قرار مي‌گيريد (مثلا وقتي براي مدت طولاني در يك سفر هوايي هستيد) ممكن است پاهاي شما ورم كند. اما حالت مزمن اين اتفاق در عين حال مي‌تواند نشانگر بروز يك مشكل كليوي يا يك حالت و بيماري قلبي باشد و در واقع عدم عملكرد مناسب اين ارگان‌ها باعث مي‌شود كه مايعات در بدن جريان مناسبي نداشته باشند و به همين دليل ممكن است مايعات در نقاطي از بدن از جريان خون و لنف خارج شوند و در فضاي ميان‌بافتي احتباس يابند. از آنجايي كه اين احتباس مايعات به مدت طولاني مي‌تواند با مشكلات جدي سلامت همراه باشد براي همين اگر پايتان براي چند روز ورم شديد داشت حتما با پزشك معالج خود مشورت كنيد.

نكته كليدي: اگر هنگام درآوردن جوراب‌هايتان متوجه نقاط فشار‌‌ يا رد خط مانده روي پاهاي‌تان شديد يا زماني كه انگشت‌تان را روي مچ پاي‌تان فشار داديد رد آن روي پاي شما باقي ماند، حتما در اين مورد با پزشك معالج خود مشورت كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حدیث

      بابا پامرغی گردن گلابی میشه مدل ؟؟؟؟ هر کی از راه میرسه ک ب ما میگه لاغر مردنی...

    • بدون نام

      با این وضع و اوضاع شک نکنیدهمه ما پا مرغی میشیم  

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج