۵۲۲۸۷۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

پنجمین قهرمانی پیاپی در بوندس لیگا؛

چشم انداز حضور کارلتو در باواریا

سرانجام بایرن مونیخ با پیروزی قاطع مقابل وولفسبورگ به نخستین عنوان قهرمانی بوندس لیگا تحت هدایت کارلو آنچلوتی دست یافت و تبدیل به نخستین تیم در تاریخ بوندس لیگا شد که ۵ قهرمانی پیاپی را رقم می زند.

وبسایت نود: سرانجام بایرن مونیخ با پیروزی قاطع مقابل وولفسبورگ به نخستین عنوان قهرمانی بوندس لیگا تحت هدایت کارلو آنچلوتی دست یافت و تبدیل به نخستین تیم در تاریخ بوندس لیگا شد که ۵ قهرمانی پیاپی را رقم می زند.

بایرن مونیخ با پیروزی ۶-۰ مقابل وولفسبورگ و با توجه به توقف لایپزیگ، توانست پنجمین قهرمانی پیاپی در بوندس لیگا را جشن بگیرد. کارل هاینتس رومینیگه در ابتدای فصل و پس از جدایی پپ گواردیولا، تصمیم گرفت تا سکان هدایت باشگاه پُر افتخار باواریایی را به دست کارلو آنچلوتی بسپارد که یکی از موفق ترین مربیان معاصر فوتبال محسوب می شود. کارلتو به عنوان سرمربی، سه عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را در اختیار داشت و در سری آ، لوشامپیونیه و لیگ برتر انگلیس نیز به قهرمانی رسیده بود.

وقتی که آنچلوتی به زابنر اشتراسه قدم گذاشت، انتظارات هواداران بایرن از او بسیار بالا بود. گروه عمده ای از هواداران عقیده داشتند که دوره سه ساله حضور گواردیولا در این باشگاه به هیچ وجه موفق نبوده و علی رغم ۳ قهرمانی پیاپی این مربی کاتالونیایی در بوندس لیگا، اهداف اصلی باشگاه بایرن مونیخ محقق نشد. حضور کارلو آنچلوتی موجی از خوش بینی را بین مونیخی ها به وجود آورد و آنها برای این فصل، آرزوهای زیادی را در سر می پروراندند. بر خلاف انتظار، باشگاه بایرن در تابستان گذشته چندان ولخرجی نکرد و تنها متس هوملس محصول آکادمی خود را از بوروسیا دورتموند پس گرفت. بزرگ ترین هزینه باشگاه، شکار ستاره جوان بنفیکا یعنی رناتو سانچز بود که به همراه تیم ملی کشورش، طعم قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ را چشید. بر کسی پوشیده نیست که قهرمانی در بوندس لیگا برای هواداران بایرن مونیخ به تنهایی ارضاء کننده نیست و آنها به دنبال موفقیت های بزرگ تر یعنی فتح لیگ قهرمانان اروپا بودند.

چشم انداز حضور کارلتو در باواریا

بایرن مونیخ این فصل را با پیروزی مقابل بوروسیا دورتموند در سوپر کاپ آلمان آغاز کرد و آنچلوتی توانست جامی را بگیرد که هواداران از فصل ۱۳-۲۰۱۲ در حسرت آن به سر می بردند. مسئولان باشگاه بایرن بیش از آن که به خریدهای تابستانی خود ببالند، بابت حفظ روبرت لواندوفسکی خوشحال بوده و این اعجوبه لهستانی نیز نخستین هت تریک فصل را در مسابقه جام حذفی مقابل کارل زایس ینا انجام داد. جالب این که لواندوفسکی در نخستین هفته بوندس لیگا نیز طی پیروزی ۶-۰ مقابل وردر برمن، هت تریک کرد. اوج قدرت نمایی بایرن در ماه سپتامبر بود که شاگردان کارلتو مقابل شالکه پیروز شده و سپس با ۵ گل تیم روستوف را تحقیر کردند. یاسوا کیمیش در آن دو بازی توانست ۳ گل به ثمر برساند تا از همان روزها، نوید ظهور یک فیلیپ لام جدید به گوش برسد.

شروع توفانی فصل برای شاگردان کارلو آنچلوتی با ۸ برد پیاپی توأم گردید اما اتلتیکو مادرید نخستین تیمی بود که ترمز باواریایی ها را کشید. اتلتیکو مادرید با یک گل از سد بایرن مونیخ در ویسنته کالدرون گذشت و ضمن ارائه یک بازی کاملاً هوشمندانه، راه شکست یاران آنچلوتی را به سایر تیم ها یاد داد. بایرن در آن مقطع فصل دچار توقف نا به هنگامی شد و پس از شکست در پایتخت اسپانیا، دو ناکامی پیاپی را در بوندس لیگا مقابل تیم های کلن و آینتراخت فرانکفورت تجربه کرد. البته قطار بایرن خیلی زود به روی ریل بازگشت و یاران آنچلوتی یک پیروزی قاطع ۴-۱ را مقابل پی اس وی آیندهوون جشن گرفتند. یکی از اتفاقات جالب این فصل در هفته یازدهم بوندس لیگا رقم خورد که با شکست ۱-۰ بایرن در خانه دورتموند، باواریایی ها صدر جدول را به تیم تازه وارد لایپزیگ واگذار کردند هر چند که پس از مدت کوتاهی، صدرنشینی را باز پس گرفتند.

یکی از عجیب ترین نتایج این فصل بایرن مونیخ، تجربه تلخ سفر به روسیه و باخت ۲-۱ مقابل روستوف بود. سردار آزمون ستاره ایرانی روستوف با گلزنی به مانوئل نویر موجب گردید تا بایرن از رسیدن به صدر جدول گروه دور شده و علی رغم پیروزی ۱-۰ مقابل اتلتیکو مادرید و انتقام گیری از روخی بلانکو، به عنوان تیم دوم گروه به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند. از همان مقطع فصل بود که انتقادات از بایرن و آنچلوتی شدت گرفت و امید هواداران نسبت به اوایل فصل کمتر شد. گل های ارزشمند روبرت لواندوفسکی و پیروزی مقابل وولفسبورگ در آخرین روزهای پاییز و سپس برتری قاطع مقابل لایپزیگ باعث شد تا شاگردان کارلتو صدر جدول بوندس لیگا را از غریبه های شرقی پس بگیرند.

چشم انداز حضور کارلتو در باواریا

بایرن مونیخ پس از تعطیلات زمستانی نیز نتایج خوب خود را ادامه داد و با ۷ برد پیاپی، فرار بزرگ در صدر جدول بوندس لیگا را آغاز کرد. اوج قدرت نمایی یاران آنچلوتی در این فصل را باید به دو مسابقه رفت و برگشت مقابل آرسنال مربوط دانست که بایرن در مجموع با حساب ۱۰-۲ از سد آرسنال گذشت و نه تنها توپچی ها بلکه فوتبال انگلستان را تحقیر کرد. در همین اثنا، بایرن برای سومین بار طی چند سال اخیر تیم هامبورگ را قلع و قمع کرد و پس از بردهای ۹-۲ و ۸-۰ در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵، این بار نوبت پیروزی ۸-۰ در سال ۲۰۱۷ مقابل این رقیب سنتی بود. روبرت لواندوفسکی دو هت تریک را مقابل هامبورگ و آگزبورگ به ثبت رساند تا رقابت تنگاتنگ او و پیر امریک اوبامیانگ برای کسب عنوان آقای گل بوندس لیگا، جذاب تر از همیشه باشد.

دومین شکست فصل بایرن در بوندس لیگا، در خانه هوفنهایم قدرتمند رقم خورد اما شاگردان آنچلوتی با پیروزی قاطع ۴-۱ مقابل دورتموند در دربی کلاسیکر، بسیار زودتر از حد تصور جبران مافات کردند. ماه آوریل را باید ماه ماراتن برای بایرن مونیخ دانست. انجام ۹ بازی طی این ماه از جمله دو مسابقه رفت و برگشت مقابل رئال مادرید، اوج حساسیت برای تعیین سرنوشت بایرن و آنچلوتی بود. وقتی که آرتورو ویدال دروازه رئال مادرید را در آلیانتس آرنا گشود و سپس پشت ضربه پنالتی ایستاد تا گل دوم را درون دروازه کهکشانی ها قرار دهد، کمتر کسی تصور شکست بایرن را در ذهن می پروراند. البته ویدال آن ضربه پنالتی را بر باد داد تا سرنوشت بازی معکوس شود. رئال مادرید در کمال تعجب با دست پُر از باواریا به خانه برگشت و در سانتیاگو برنابئو نیز به لطف نبوغ و هت تریک کریستیانو رونالدو، یک بار دیگر توانست شکست را به پیروزی تبدیل نماید. این بار هم آرتورو ویدال کار دست بایرن داد و با کارت قرمزی که گرفت، دست آنچلوتی را در پوست گردو گذاشت.

چشم انداز حضور کارلتو در باواریا

شکست مقابل رئال مادرید و حذف از لیگ قهرمانان اروپا، اگر چه پایان دنیا برای هواداران بایرن نبود اما یک ناکامی دور از باور به نظر می رسید. هدف اصلی مسئولان و هواداران باشگاه بایرن مونیخ پس از حضور کارلو آنچلوتی، چیزی جز فتح لیگ قهرمانان اروپا و به همین دلیل، انگیزه بایرن برای ادامه فصل کاهش یافت. شاگردان آنچلوتی که پس از بازگشت از سفر مادرید همچنان شوکه به نظر می رسیدند، یک بار دیگر نیز طعم ناکامی را چشیده و با شکست عجیب مقابل بوروسیا دورتموند در نیمه نهایی، از رقابت های جام حذفی آلمان نیز کنار رفتند.

در عرض کمتر از یک هفته، دو جام از دست باواریایی ها پرید اما آنها با پیروزی ۶-۰ مقابل وولفسبورگ در هفته ۳۱ بوندس لیگا و با توجه به توقف لایپزیگ طی دو هفته اخیر، به بیست و ششمین عنوان قهرمانی خود در تاریخ بوندس لیگا دست یافتند. کارلو آنچلوتی توانسته تیم های خود را به ۴ قهرمانی لیگ در ۴ کشور اروپایی دارای لیگ های معتبر (ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان) برساند. فیلیپ لام نیز برای آخرین بار، باید شیلد قهرمانی بوندس لیگا را بالای سر ببرد تا نام وی به عنوان کاپیتان بایرن مونیخ با ۵ قهرمانی پیاپی بوندس لیگا جاودانه شود. لام در مجموع به ۸ قهرمانی بوندس لیگا دست یافته است. اگر لام در ۳ مسابقه آینده به میدان برود، با ۳۳۳ بازی برای بایرن در ۳۳ سالگی، از دنیای فوتبال خداحافظی خواهد کرد.

چشم انداز حضور کارلتو در باواریا

آنچلوتی پس از مسجل شدن قهرمانی بایرن در بوندس لیگا، فاش ساخت که همچنان در حال رایزنی با فیلیپ لام بوده تا شاید تصمیم وی برای خداحافظی از میادین فوتبال را به تأخیر بیاندازد. به هر حال کارلتو در همه تیم های بزرگ به بازیکنان با تجربه متکی بوده، از پائولو مالدینی در میلان تا جان تری در چلسی، ایکر کاسیاس در رئال مادرید و اکنون فیلیپ لام در بایرن مونیخ که همگی کاپیتان های تمام عیار تیم های تحت هدایت آنچلوتی بوده اند. البته بسیاری از کارشناس ها معتقدند که با وجود یاسوا کیمیش، شاید جای خالی لام در فصل آینده احساس نشود. کیمیش ثابت کرده که از توانایی لازم برای جانشینی لام در دراز مدت برخوردار است.

علاوه بر فیلیپ لام، چند بازیکن با تجربه دیگر همچون ژابی آلونسو، آرین روبن و فرانک ریبری نیز در ترکیب بایرن مونیخ حضور داشته و نقش مهمی را در این قهرمانی ایفا کردند. اگر چه تأثیر شگرف این بازیکنان در بیست و ششمین قهرمانی بایرن مونیخ در بوندس لیگا غیر قابل انکار بود اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از ایرادهای اساسی تیم کارلو آنچلوتی، میانگین سنی بالای بازیکنان است. لام، آلونسو، ریبری و روبن مجموعاً ۱۳۵ سال دارند و از جمع بازیکنانی که متولد دهه ۱۹۹۰ میلادی هستند، تنها ۴ بازیکن توانسته اند بیش از ۲۰ بازی را در فصل جاری بوندس لیگا با پیراهن بایرن به میدان بروند. از این ۴ بازیکن جوان تر، فقط دو نفر یعنی تیاگو آلکانتارا ۲۶ ساله و داوید آلابا ۲۴ ساله بیش از ۲۰ بار در ترکیب اصلی بایرن قرار گرفته اند. اگر چه داگلاس کاستا نیز بازی های زیادی را برای بایرن انجام داد اما مصدومیت و برخی حواشی باعث شد تا مسیر پیشرفت این بازیکن مستعد برزیلی در حد مطلوبی پیش نرود.

چشم انداز حضور کارلتو در باواریا

ژابی آلونسو یکی از کلیدی ترین مهره های آنچلوتی در فصل جاری بود. با توجه به شناخت قبلی کارلتو از وی و دوران همکاری آنها در رئال مادرید، همواره روابط خوبی بین آنچلوتی و آلونسو وجود داشته است. ستاره اسپانیایی بایرن در ۳۵ سالگی، از سرعت دوران جوانی فاصله گرفته و با توجه به اهمیت ویژه آمادگی فیزیکی در فوتبال مدرن، به نظر می رسد که وی بهترین تصمیم را مبنی بر خداحافظی از میادین فوتبال گرفته است. کیفیت، هوش بالا، قدرت پاسوری عالی، بازی خوانی فوق العاده و تجربه بالا باعث شده تا ژابی آلونسو مهم ترین عنصر کارلو آنچلوتی در میانه میدان باشد اما وظیفه اصلی مرد ایتالیایی، یافتن گزینه ای مناسب برای جانشینی ژابی آلونسو خواهد بود.

آرین روبن و فرانک ریبری (معروف به زوج «روبری») پس از حضور کارلو آنچلوتی احیاء شدند. زوج «روبری» در فصل گذشته و طبق نظر پپ گواردیولا، تحت سیطره زوج جوان کینگزلی کومان- داگلاس کوستا (معروف به زوج «Coco») بودند اما آنچلوتی از آن دسته مربیان است که به سن بازیکنان اهمیت نداده و معیار نخست وی، آمادگی آنها می باشد. روبن و ریبری جزو بازیکنان plan A آنچلوتی محسوب شده و روابط بسیار خوبی نیز با مربی خود دارند. اگر چه از جمع این «پیرمردهای طلایی بایرن»، فقط روبن و ریبری در فصل آینده باقی می مانند اما هنوز هم میانگین سنی تیم بایرن مونیخ نسبتاً زیاد است. یکی از اولویت های جدی آنچلوتی در تابستان آینده، جوان گرایی و تشکیل یک تیم با طراوت و قوی تر خواهد بود تا شاید رؤیای «سه گانه» هواداران بایرن مونیخ در فصل آینده محقق شود. پپ گواردیولا طی ۳ سال حضور روی نیمکت بایرن به قهرمانی اروپا دست پیدا نکرد و لقب «نا موفق» به وی تعلق گرفت. حال اگر کارلو آنچلوتی نیز به چنین توفیقی دست نیابد، شاید قهرمانی در بوندس لیگا برای موفقیت کامل او در باواریا کافی نباشد. باز هم باید علی رغم قهرمانی بایرن در بوندس لیگا، این پرسش را مطرح کنیم که آیا باواریایی ها فصل موفقی را پشت سر گذاشته اند یا خیر؟ در واقع قهرمانی بوندس لیگا، نخستین قدم کارلتو در یک مسیر پُر پیچ و خم خواهد بود، همان مسیری که باواریایی ها آرزو دارند تا به فتح الفتوح «سه گانه» دوران یوپ هاینکس ختم شود.

چشم انداز حضور کارلتو در باواریا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج