۵۲۳۳۵۸
۱۵ نظر
۵۵۶۸
۱۵ نظر
۵۵۶۸
پ

ستاره روی پیراهن تیم ها از کجا می آید؟

در طول تاریخ رقابت های ورزشی، تیم ها برای پیروز شدن با یکدیگر رقابت می کنند. بعضی از قهرمانی ها و پیروزی ها به جز این که باید در یادها بماند و با گذشت زمان فراموش نشوند، باید جلوی چشم هم باشند تا هم خودی ها لذت ببرند و هم رقبا غبطه بخورند.

هفته نامه چلچراغ - سید محمد قاضی زاده: در طول تاریخ رقابت های ورزشی، تیم ها برای پیروز شدن با یکدیگر رقابت می کنند. بعضی از قهرمانی ها و پیروزی ها به جز این که باید در یادها بماند و با گذشت زمان فراموش نشوند، باید جلوی چشم هم باشند تا هم خودی ها لذت ببرند و هم رقبا غبطه بخورند. بحث گذاشتن ستاره روی پیراهن مصداق همین به رخ کشیدن افتخارات است. از اواسط دهه ۸۰ تا همین روزهای اخیر بزرگ ترین افتخار تیم آبی پوشان تهرانی دو ستاره طلای درج شده روی پیراهن شان است؛ دو ستاره ای که یادآور دو قهرمانی استقلال در دهه های گذشته در جام باشگاه های آسیاست.

هواداران استقلال بیش از هر چیز با این دو ستاره به رقیب قرمزپوش خود فخر فروختند. این داستان تا آخرین روزهای لیگ پانزدهم ادامه داشت؛ جایی که پرسپولیس رقابت تنگاتنگی با استقلال خوزستان و تهران بر سر قهرمانی داشت. پرسپولیس در روز آخر از پیراهن خود برای جشن قهرمانی رونمایی کرد که این پیراهن منقش به یک ستاره طلایی به نشانه دهمین قهرمانی پرسپولیس در لیگ بود.

پرسپولیس که پیش از این در سال های ۱۳۵۰، ۱۳۵۲، ۱۳۵۴، ۱۳۷۴، ۱۳۷۵، ۱۳۷۷، ۱۳۷۸، ۱۳۸۰ و ۱۳۸۶ نُه بار موفق به فتح لیگ شده بود، در اختتامیه لیگ قافیه را به استقلال خوزستان باخت تا پروژه ستاره طلایی پرسپولیس حداقل یک سال دیگر به تعویق بیفتد و اکنون پس از یک سال و با قهرمانی پرسپولیس از همین حالا طرح های هواداری این باشگاه با ستاره آغاز شده است.

با این اوصاف از فصل بعد دو تیم ستاره دار در لیگ حضور خواهند داشت؛ یک تیم به خاطر قهرمانی در آسیا و دیگری به خاطر قهرمانی در مسابقات داخلی، حال سوال اینجاست کدام سبک ستاره زدن منطقی است و در دنیا سابقه بیشتری دارد. به همین دلیل مروری داریم به سابقه درج ستاره روی پیراهن تیم ها و لیگ هایی که از ستاره استفاده می کنند.

اولین تیم ستاره دار دنیا

اولین باشگاهی که در دنیا اقدام به درج ستاره روی پیراهن کرد، یوونتوس ایتالیا بود. این تیم در سال ۱۹۵۸ اولین باشگاهی بود که موفق به کسب دهمین عنوان قهرمانی کالچو شد و پس از آن به نشانه این ۱۰ قهرمانی یک ستاره روی پیراهن خود درج کرد. بعد از این اتفاقات فدراسیون فوتبال ایتالیا این قضیه را قانونمند کرد و مقرر شد که به ازای هر ۱۰ قهرمانی یک ستاره تعلق بگیرد.
ستاره روی پیراهن تیم ها از کجا می آید؟

داستان ستاره در ایران

درج ستاره در ایران از سال ۱۳۸۵ یعنی چیزی پس از ۱۵ سال از آخرین قهرمانی استقلال در آسیا کلید خورد و استقلال لوگوی باشگاه خود را با دو ستاره به نشانه دو قهرمانی در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ در سازمان ثبت شرکت ها ثبت کرد. پس از آن پاس تهران، آخرین تیم ایرانی که موفق به قهرمانی آسیا شده بود، یک ستاره به لوگوی باشگاه اضافه کرد. این تیم بعدها به همدان رفت تا نامش به پاس همدان تغییر پیدا کند.

در هر حال برای شفاف تر شدن مسئله در خصوص ستاره لیگ یا ستاره آسیایی، تیم هایی که در پیراهن خود از ستاره استفاده کردند، به صورت طبقه بندی شده مورد مقایسه قرار گرفتند. در خصوص تیم های ملی تکلیف کاملا مشخص است. بعد از قهرمانی برزیل در جام جهانی 1970 که سومین قهرمانی این تیم در این مسابقات محسوب می شد، فیفا تصویب کرد که به ازای هر قهرمانی در جام جهانی یک ستاره درج شود. به جز این تیم های ملی آفریقایی هم به تعداد دفعات قهرمانی در جام ملت های افریقا مجاز به استفاده از ستاره هستند. مثلا تیم فوتبال مصر با هفت قهرمانی، هفت ستاره روی پیراهن خود ثبت کرده است.

تیم هایی که به خاطر قهرمانی در رقابت های قاره ای ستاره زدند

قاره آسیا

هیچ قانونی از سوی AFC مبنی بر درج ستاره به خاطر قهرمانی در آسیا وجود ندارد و این امر به اختیار باشگاه ها صورت گرفته است. تیم های وسترن سیدنی استرالیا، گامبا اوزاکا ژاپن و العین امارات تیم هایی هستند که پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا ستاره دار شدند. به جز اینها نیروی هوایی عراق و الکویت کشور کویت به خاطر قهرمانی AFC CUP به پیراهن خود ستاره زدند و در نهایت استقلال و پاس همدان (پاس تهران سابق) تنها تیم هایی هستند که به خاطر قهرمانی در جام باشگاه های آسیا به لوگوی خود ستاره چسباندند.
ستاره روی پیراهن تیم ها از کجا می آید؟

قاره آفریقا

شاید قانونی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای درج ستاره روی پیراهن برای قهرمان باشگاه های قاره وجود نداشته باشد ولی برخلاف آسیا که زدن ستاره روی پیراهن قاره چندان مرسوم نیست، در آفریقا کاملا متداول است و ۱۵ تیم که موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان و جام برندگان جام آفریقا شده اند، به ازای هر قهرمانی یک ستاره به پیراهن خود الصاق کرده اند.

کشورهای آمریکای شمالی و کونکاکاف

در آمریکای شمالی، کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا، تیمی بابت قهرمانی در مسابقات قاره ای ستاره دار نشده است. تنها شش تیم از مکزیک، سورینام، تربیناد و توباگو، اییتی و کارآکوا به خاطر قهرمانی در این حوزه به پیراهن خود ستاره زده اند.

کشورهای آمریکای جنوبی

آمریکای جنوبی از جمله مناطقی است که زدن ستاره برای قهرمانی قاره کاملا متداول است. مثلا تیم های ولزسالزفیلد، استا دییونته، آرژانتین جونیور از آرژانتین، واسگودوگاما، اینترناسیونال و گرمیو برزیل، کولوکولو شیلی به خاطر قهرمانی در جام لیبرتادورس ستاره بر پیراهن خود زدند. به جز این تیم ها، روی پیراهن تیم هایی هم که در این قاره قهرمان جام باشگاه های جهان یا جام بین قاره ای شده اند، ستاره نقش بسته است.
ستاره روی پیراهن تیم ها از کجا می آید؟

قاره اروپا

خاستگاه درج ستاره روی پیراهن از قاره اروپا بود و بررسی تیم های ستاره دار این قاره جذاب تر از سایر مناطق است. در قاره اروپا مارسی فرانسه به خاطر قهرمانی در جام یوفا، آبردین اسکاتلند به خاطر قهرمانی در جام در جام و سوپرجام اروپا و همچنین سلتیک، استون ویلا و ناتینگهام فارست برای قهرمانی در جام باشگاه های اروپا به جمع ستاره دارهای فوتبال جهان اضافه شدند.

تیم هایی که به خاطر قهرمانی در رقابت های داخلی ستاره زدند

قاره آسیا

در لیگ فوتبال استرالیا تیم هایی که موفق به فتح لیگ حرفه ای این کشور شدند، به ازای هر قهرمانی یک ستاره نقره ای روی پیراهن خود درج می کنند و هفت تیم ستاره دار در حال حاضر در فوتبال این کشور وجود دارد. در فوتبال چین نیز به ازای هر قهرمانی لیگ یک ستاره روی پیراهن زده می شود. مثلا گوانگژو چین به خاطر پنج بار قهرمانی در سوپرلیگ چین پنج ستاره به پیراهن خود الصاق کرده ولی با وجود قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۲ ستاره ای بابت این مسئله روی پیراهن خود نزده است. در لیگ کره جنوبی هم به ازای هر قهرمانی لیگ یک ستاره زده می شود. به جز این در لیگ های هند، اندونزی و مالزی نه تمامی تیم ها بلکه برخی از تیم ها به ازای تعداد قهرمانی در لیگ روی پیراهن خود ستاره زدند.
ستاره روی پیراهن تیم ها از کجا می آید؟

قاره آفریقا

جذاب ترین رقابت های باشگاهی در قاره آفریقا در کشور مصر برگزار می شود که حساسیت رقابت الاهلی و الزمالک در دنیا زبانزد است. الاهلی تیم سه ستاره و الزمالک تیم یک ستاره این کشور است و به ازای هر ۱۰ قهرمانی لیگ یک ستاره کسب کرده اند. کلا وضعیت لیگ اکثر کشورهای شمال آفریقا مشابه مصر است و در لیگ های مراکش، تونس و لیبی هم به ازای هر ۱۰ قهرمانی لیگ یک ستاره روی پیراهن زده شده است.

آمریکای شمالی و کونکاکاف

بحث ستاره در حوزه آمریکای شمالی تا حدودی متنوع تر از سایر مناطق است. در لیگ مکزیک که قدیمی ترین لیگ این منطقه محسوب می شود، هر تیم به ازای هر قهرمانی صاحب یک ستاره شده است. به عنوان مثال گواداخالارا با ۱۱ قهرمانی، ۱۱ ستاره روی پیراهن چسبانده است. در لیگ های ال سالوادور، جمهوری دومنیکن، پاناما و سورینام برخی از تیم ها به ازای هر قهرمانی ستاره چسبانده اند.
در پاناما و ترینیداد و توباگو هم تیم هایی با ۱۰ قهرمانی صاحب ستاره شده اند و تنها لس آنجلس گلکسی یک ستاره طلایی بزرگ کسب کرده است. در کانادا هم دو تیم به ازای هر قهرمانی در لیگ داخلی روی پیراهن خود ستاره چسبانده بودند که پس از پیوستن این تیم ها به لیگ آمریکا مجبور به حذف ستاره شدند. حکایت ستاره در کاستاریکا متفاوت از بقیه مناطق دنیاست و آخرین تیمی که موفق به قهرمانی پیاپی در لیگ این کشور شده، به تعداد قهرمانی پیاپی مجاز به درج ستاره است.
ستاره روی پیراهن تیم ها از کجا می آید؟

آمریکای جنوبی

ستاره خیزترین منطقه دنیا قطعا آمریکای جنوبی است و تقریبا هر تیمی به ازای قهرمانی در هر مسابقاتی حتی در سری B یا C اقدام به درج ستاره کرده است و دقیقا ۱۰۰ باشگاه در آمریکای جنوبی به بهانه های قهرمانی های مختلف در رقابت های باشگاهی داخلی ستاره دار شده اند. این آمار در برزیل جالب تر است و ۵۳ تیم در فوتبال این کشور صاحب ستاره اند و شاید به نوعی در برزیل، ستاره نداشتن بیشتر یک ویژگی منحصر به فرد محسوب می شود تا ستاره داشتن!

قاره اروپا

با توجه به نظم و قانونی که در فوتبال اروپا وجود دارد، ستاره زدن در این قاره نظام مندتر است. همان طور که پیش تر اشاره شد، اولین کشوری که ایده درج ستاره روی پیراهن را مطرح کرد، ایتالیا بود و یوونتوس دارای سه ستاره و تیم های میلان و اینتر هر کدام دارای یک ستاره هستند. در لیگ ترکیه در سال ۲۰۰۰ طرح هر پنج قهرمانی یک ستاره اجرا شد. لیگ ایتالیا تنها لیگ ستاره دار اروپا نیست و گالاتاسرای با ۳۰ عنوان قهرمانی در لیگ این کشور دارای چهار ستاره هم هست. در سال ۲۰۰۳ باشگاه رنجرز پس از کسب پنجاهمین عنوان قهرمانی خود در لیگ اسکاتلند، پنج ستاره بالای لوگوی خود و روی پیراهن تیم حک کرد.

در فوتبال آلمان در سال ۲۰۰۴ سیستم رسمی ستاره گذاری روی پیراهن توسط سازمان لیگ فوتبال این کشور معرفی شد که تیم های قهرمان را از سایر تیم ها متمایز می کرد. این سیستم به این صورت است که به ترتیب برای ۱، ۲، ۳ و ۴ ستاره تیم ها باید ۳، ۵، ۱۰ و ۲۰ قهرمانی کسب کنند و تنها قهرمانی در بوندس لیگا مورد قبول است.

در نروژ هر ۱۰ قهرمانی در لیگ نروژ برابر با یک ستاره است. روزنبورگ تنها تیم این کشور است که تعداد قهرمانی هایش از ۱۰ عبور کرده است. از سال ۲۰۰۶تیم های سوئدی که ۱۰ بار یا بیشتر موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات لیگ سوئد شده بودند، یک ستاره به ازای هر ۱۰ قهرمانی در کنار آرم خود حک کردند.
ستاره روی پیراهن تیم ها از کجا می آید؟

از سال ۲۰۰۷ این طرح در هلند اجرا شد. باشگاه پی اس وی آیندهوون که در این سال بیستمین قهرمانی خود را در لیگ هلند کسب کرده بود، این پیشنهاد را مطرح کرد که با موافقت همراه شد و از فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ به اجرا درآمد. به این ترتیب هر ۱۰ قهرمانی در لیگ هلند برابر با یک ستاره است.

در لهستان به ازای ۱۰ قهرمانی یا بیشتر در لیگ لهستان، یک ستاره طلایی، به ازای پنج تا ۹ قهرمانی، یک ستاره نقره ای و به ازای یک تا چهار قهرمانی، یک ستاره سفید روی پیراهن حک می کنند.

در کشورهایی چون جمهوری چک، آلبانی، اتریش، بلژیک، قبرس، فنلاند، مجارستان، رومانی، اسلوونی، صربستان، سوییس، اوکراین و مالت به ازای هر ۱۰ قهرمانی در لیگ، یک ستاره روی پیراهن حک می کنند. در کشورهایی چون روسیه، بلاروس، ازبکستان، دانمارک، ایسلند و استونی به ازای هر پنج قهرمانی در لیگ یک ستاره روی پیراهن حک می کنند.

ستاره های بدون افتخار

درج ستاره روی پیراهن لزوما به معنی کسب افتخار نیست. مثلا باشگاه پنارول اروگوئه ۱۱ ستاره روی پیراهن خود زده است که بیانگر این است که ۱۱ ستاره در این تیم بازی می کنند یا تیمی در مالزی که تاکنون سه بار اسمش را تغییر داده، به این خاطر سه ستاره روی پیراهن خود زده است. در لوگوی باشگاه منچسترسیتی تا سال ۲۰۱۶ سه ستاره وجود داشت که دلالت بر افتخار خاصی نداشت یا حتی تیمی مثل پاناتینایکوس برای مدتی به خاطر یک بار حضور در فینال جام باشگاه های اروپا یک ستاره طلایی و برای دو بار حضور در مرحله نیمه نهایی این جام دو ستاره سفید به پیراهن خود زدند و از آنجایی که این ستاره ها بدون کسب افتخار بود، مورد تمسخر رقبا قرار می گرفت. پس از سانحه هوایی برای تیم چاپکوئنزه به یاد قربانیان این حادثه یک ستاره روی پیراهن این تیم درج شده است.

جمع بندی و نتیجه گیری

هر چند که تعداد تیم ها و لیگ هایی که به خاطر افتخارات داخلی ستاره زدند به مراتب بیشتر از تیم هایی است که به خاطر افتخارات قاره ای ستاره زدند، ولی درج ستاره برای افتخارات قاره ای نیز کاملا متداول است. ستاره زدن بیشتر از هر چیز در دنیا یک امر سلیقه ای است تا تابع یک قانون مشخص باشد و همین امر موجب شده که در سایت رسمی فیفا، لوگوی تیم ها از یوونتوس و میلان و بایرن مونیخ گرفته تا استقلال بدون ستاره درج شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م الف

      معضرت میخوام خیلی غ...ط کردی که اینگونه مقایسه کردی مردکه پر3پولیسی

    • ebi

      داری برای پرسپولیس چونه میزنی تا ستاره اش موجه بشه،اگه اینطوره که شما نوشتید تیم المپیاکوس یونان باید چهل و چهار ستاره روی پیراهنش ثبت کنه.اگه پرسپولیس راست میگه ستاره اش قانونی است دربازی های آسیایی هم جرات که رو پیراهنش ستاره بزاره، ای اف سی بیچارش میکنه، ستاره زورکی

    • mimo

      بعد لنگیا خودشونو کشتن بتونن حداقل ی ستاره بزنن بگن ما هم افتخار آوردیم

    • فوتبالی

      گیریم که این قانون وجود داشته و در همه جای دنیا برای ده قهرمانی ستاره بزنن . کجای دنیا قهرمانی تو سه جام مختلف با آیین نامه های مختلف رو با هم جمع میزنن که پرسپولیسیا جام تخت جمشید و لیگ آزادگان و خلیج فارس رو با هم جمع زدن ؟ در هر صورت این ستاره فقط برای قشنگیه و گرنه برای افتخار نیست .

    • بدون نام

      چه ازین استقلالیا سوخته بخاطر ستاره پرسپولیس
      بسوزین بیچاره ها بسوووزین :)))))

    • بدون نام

      کیسه کشا یه سوال می پرسم راستشو بگین از کدوم بیشتر سوختین از قهرمانی سرورتون یا ستاره واقعی سرورتون یا دبل طارمی تو آقای گلی

    • بدون نام

      لنگیا اگه تونستند ستاره روی پیرهن خودشون تو اسیا بزنن اون موقع حرفای شما درسته

    • شش قلب قرمز

      جای تعجب داره اظهارنظر طرفداران هر دو تیم!
      این یک متن کاملاً بیطرفانه، واقع گرایانه و دقیق از پدیده ستاره زدن روی لوگو یا پیراهن باشگاههای فوتبال در قاره های مختلف بود و شایسته تقدیر است.

    • بدون نام

      ستاره پرسپولیس بعد از 10 قهرمانی تو سطح اول کشورو انجام چندصد بازی اضافه شده ولی ستاره کیسه بعد از چهار بازی بین تیم های مالزی و بنگلادش و....اضافه شده جالب اینه تا چند سال پیش هم یادشون نبود ستاره بزنن یهویی یادشون اومد ستاره دارن واقعا که مسخرن این کیسه کشا

      پاسخ ها

      • تاج

        وقتی مالزی و بنگلادش بودن چرا شما به فینال هم
        نرسیدین؟؟ راستی گفتی بنگلادش یاد محمدان بنگلادش افتادم که حذفتون کرد

    • خبات کریمی

      گوانژو دو تا ستاره رو پیراهنشه نه پنج تا. دو تا قهرمانی آسیا فکر کنم دلیل ستاره های روی پیراهن گوانگژو باشه

    • mahdiye6

      قبول کنیدکه تو بیشتر قاره هاو کشورها به ازای هرده قهرمانی یه ستاره مرسوم تره...بایدهم بگید که ستاره ما جعلیه چون خودتون که اینقدقهرمانی رو نداشتید تنها شانسی هم که تو قهرمانی داشتید جام حذفی بوده..کیسه های پرمدعا از قهرمانی تولیگ خودتون شروع کنید تا به قهرمانی آسیا برسید..آبی تیم دسته هاس

    • mahdiye6

      قبول کنیدکه تو بیشتر قاره هاو کشورها به ازای هرده قهرمانی یه ستاره مرسوم تره...بایدهم بگید که ستاره ما جعلیه چون خودتون که اینقدقهرمانی رو نداشتید تنها شانسی هم که تو قهرمانی داشتید جام حذفی بوده..کیسه های پرمدعا از قهرمانی تولیگ خودتون شروع کنید تا به قهرمانی آسیا برسید..آبی تیم دسته هاس

    • بدون نام

      پر افتخار ترین باشگاههای جهان طبق هر ۱۰قهرمانی لیگ ۱ستاره میزنن ،مثل یوونتوس،ولی تو آسیا اختیاریه ،

    • علیرضا

      ستاره زدن روی لوگو قانون نداره جز قهرمانی در جام جهانی؛ولی میتونه توی لیگ هرکشوری تابعیت ستاره زدن وجود داشته باشه یعنی هر تیمی که روی لوگوی باشگاهش اولین ستاره رو بزنه طبق اون قانون بقیه تیمها باید پیروی کنن که توی ایران استقلال اولین تیمی بود که دوتا ستاره روی لوگوی باشگاه گذاشت و تیم دومی که از این قانون پیروی کرد تیم پاس تهران بود به واسطه تک قهرمانی در لیگ آسیا؛این لنگیا میدونن عرضه قهرمانی توی لیگ آسیا ندارن برا خودشون ۱۰تا قهرمانی جور کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج