۵۲۳۶۸۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

وزیر دفاع سابق اتریش:

دولت روحانی تصور اروپا از ایران را تغییر داد

در دیدار رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش با رییس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان، سیاست‌های اروپا نسبت به خاورمیانه و تحولاتی که با ظهور ترامپیست به وجود آمده است، بررسی شد.

خبرگزاری ایسنا: در دیدار رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش با رییس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان، سیاست‌های اروپا نسبت به خاورمیانه و تحولاتی که با ظهور ترامپیست به وجود آمده است، بررسی شد.

در دیدار عصر (دوشنبه) ورنر فاسل آبند، رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش (AIES) و وزیر دفاع سابق این کشور با سیدکمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان، جلسه پرسش و پاسخی برگزار شد.

فاسل آبند در این جلسه با بیان این‌که ایران نیروی تحصیل‌کرده زیادی نسبت به کشورهای منطقه دارد، تاکید کرد: ایران توانمندی انسانی بالایی دارد و نیروی نظامی عربستان با وجود هزینه زیادی که برایش صرف شده با ایران قابل مقایسه نیست زیرا حتی با هزینه زیاد هم نمی‌توان نیروی انسانی تولید کرد.

وی ادامه داد: عربستان سال گذشته هزینه‌های زیادی در عرصه دفاعی خود کرد ولی هم‌چنان نیروی انسانی محدود و خلبان‌های کمی دارد و در این میان ایران وظیفه دارد در برابر مخاطرات منطقه ایستادگی کند.

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش در پاسخ به این سئوال که بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ایران در اتحادیه اروپا به چه صورت است؟ گفت: در سیاست های داخلی کشورها دخالت نمی‌کنم، ولی می‌توانم بگویم در دولت احمدی‌نژاد با او تماس داشتم و بیانیه‌هایی که صادر می‌کرد و حرف‌هایی که می‌زد، تصویر بسیار بدی از ایران در اروپا به نمایش می‌گذاشت.

وی ادامه داد: در آن سال‌ها تصور اروپایی‌ها از ایران آن‌قدر بد بود که وقتی گفتم می‌خواهم به تهران سفر کنم به من گفتند که این کار بسیار خطرناک است و این ترس به واسطه تصویر منفی آن‌ها از ایران ایجاد شده بود.

فاسل آبند خاطرنشان کرد: با این حال آقای روحانی توانسته است اذهان را در اروپا نسبت به ایران تغییر دهد و این امر هم به‌خاطر شخصیت ایشان بوده و هم به واسطه سیاست‌های دولت او؛ چرا که توانست بین ۶ قدرت جهانی همبستگی ایجاد و تصور کامل و بهتری را از ایران ارائه کند.

وی با بیان این‌که استمرار ارائه چهره واقعی از ایران اعتماد دنیا به ایران را بیشتر خواهد کرد، افزود: آمریکایی‌ها در گذشته همه از جمله اروپایی‌ها را از تعامل با ایران می‌ترساندند و امروز هم ایران با توجه به تسلط جمهوری‌خواهان بر کنگره آمریکا باید کاملا روی عمل به وعده‌های خود دقت کنند.

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش خاطرنشان کرد: دولت روحانی بسیار خوب عمل کرد و در این میان وزیر خارجه ایران با وجود بدگمانی‌هایی که بین ایران و ۵+۱ بود، توانست مذاکرات را پیش ببرد و این کار در آن شرایط از سخت‌ترین کارها بود. همچنین باید بگویم که تماس‌های وزیر خارجه ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی به‌ویژه مصر ادامه دارد و خیلی خوب است که تماس‌ها با اتحادیه اروپا هم دنبال شود و خوشبختانه سیاست خارجی ایران مستقل بوده و ایران توانمندی حل مسائل منطقه را دارد.

فاسل‌آبند در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به روی کار آمدن ترامپ در آمریکا اشاره کرد و افزود: وضعیت اروپا با ظهور ترامپ در دوره‌ای جالب و بسیار تعیین کننده برای اروپا قرار دارد.
فرانسه، آلمان و انگلستان سه کشور بزرگ اروپا هستند که انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارند که نتیجه آن بسیار تعیین کننده خواهد بود. در حال حاضر به نظر می‌رسد در فرانسه ماکرون که نامزد مستقل هست روی کار خواهد آمد و سعی خواهد کرد که توجه مردم را از راست‌ها به چپ معطوف کند.

وی ادامه داد: فقط بحث نتیجه انتخابات فرانسه نیست بلکه پارلمان هم اهمیت دارد و مهم است که مستقل باشد یا سمت جمهوری خواهان یعنی حزب سارکوزی.

وی ادامه داد: فعلا معقول‌ترین کاندیدا ماکرون است ولی با توجه به این تحولات جدید، کار او ساده نخواهد بود و احتمالا نخواهد توانست برخی وعده‌های انتخاباتی‌اش را عملی کند.

وزیر دفاع سابق اتریش با اشاره به انتخابات آتی ریاست جمهوری در آلمان، افزود: در این انتخابات مرکل همچنان بیشترین شانس پیروزی را دارد. البته ممکن است معادلات تغییر کند. شولز بسیار مسئولیت‌پذیر است ولی در کل تغییر مرکل یا او خیلی تحول جدی را ایجاد نخواهد کرد.

فاسل آبند با بیان این‌که تحولات آلمان اکنون با ده سال پیش قابل قیاس نیست‌، افزود: اگر این دو دولت آلمان و فرانسه بتوانند همکاری کنند اتحادیه اروپا بسیار قدرت پیدا خواهد کرد به‌ویژه این‌که در رابطه با برگزیت همچنان گفت‌وگو و بحث‌ها ادامه دارد و هنوز مشخص نیست چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. در هر صورت باید سعی کنیم مشکلات را حل کنیم و سیاست مشترکی را در پیش بگیریم.

وی ادامه داد: تاکنون توانسته‌ایم برای تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا شرایطی را فراهم کنیم که مسائل امنیتی خود را حل کنند. البته در اروپای شرقی، کریمه، گرجستان و ارمنستان مسائل بسیاری داریم زیرا کشورهایی که قبلا عضو بودند مجددا دارند عضو اتحادیه اروپا می‌شوند و نگران هستیم با پیوستن مجدد کشورهای عضو جماهیر شوروی، روسیه هم بخواهد دخالت کند و در این صورت ناتو باید بتواند موازنه را برقرار کند.

وزیر دفاع سابق اتریش با اشاره به سخنان ریس جمهور آمریکا در رابطه با ناتو، گفت: ترامپ گفته ناتو برای آمریکا حکم مانع را دارد و او علاقه‌ای برای حفظ امنیت اتحادیه اروپا و پرداخت هزینه آن را ندارد. این صحبت‌های ترامپ موضوع روز شده است و اروپا سعی خواهد کرد مستقل‌تر از آمریکا مشکلات امنیتی و دفاعی خود را حل کند.

وی ادامه داد: نه فقط ایران و اروپا بلکه نیمی از آمریکایی‌ها هم از روی کار آمدن ترامپ سورپرایز شدند. به هرحال وقتی فردی که بنیادهای قدرت آمریکا را نمی‌شناسد و روی کار می‌آید، سعی می‌کند به اعمالی دست بزند که قابل پیش بینی نیست. علاوه بر این ترامپ اختلافات جدی با رسانه ها دارد با این حال او فقط با شانس روی کار نیامد. این افراد ناسیونالیسم و منزوی هستند. تمام جهان کم و بیش تمایلات شدیدی به سمت ناسیونالیسم پیدا کردند.

باید بفهمیم که در پس ذهن این افراد چه می‌گذرد و باید تمام احتیاط های لازم را برای این افراد در نظر بگیریم. او خود را به موسسات و سازمان های بین‌المللی پایبند نمی‌داند. او فکر می کند با انزوا قدرت خویش را در منطقه پیش ببرد.

فاسل آبند تاکید کرد: ترامپ باید در چارچوب قرار بگیرد در غیر این صورت موفق نخواد شد. سیاست خارجی و دفاعی آمریکا تغییرات گسترده‌ای داشته است و ترامپ توانسته توافق‌های خارجی خوبی داشته باشد، علاوه بر این وزارت خارجه آمریکا روی کاخ سفید و پنتاگون تمرکز خواهد کرد و حتما به ترامپ مشاوره‌هایی خواهند داد که در قبال آسیا و خاورمیانه تغییر موضع دهد.

وزیر دفاع سابق اتریش خاطرنشان کرد: جرد کوشنر داماد ترامپ، یهودی _ ارتودوکس است و نفوذ زیادی روی او دارد و قطعا این امر روی خاورمیانه موثر خواهد بود. آسیای جنوب‌شرقی و شبه جزیره کره موضوع روز و مهم است. علاوه بر این معلوم نیست که آمریکا دست برتر را در جزیره کره خواهد داشت یا خیر؛ که اگر بخواهد اعمال قدرت کند باید از خاورمیانه چشم بپوشد و به نظر من ترامپ بیشتر از خاورمیانه به آسیای مرکزی توجه خواهد کرد.

وی با بیان این‌که نباید بحث سلطه‌طلبی‌های اسرائیل را نادیده گرفت، افزود: در آینده وضعیت خاورمیانه بسیار حساس خواهد شد و با توجه به این‌که ایران در ثبات منطقه نقش مهمی دارد می‌تواند در جهت برقراری امنیت در منطقه نقش پررنگی داشته باشد.

در ادامه این نشست خرازی در رابطه با سیاست‌های دوگانه برخی کشورهای اروپایی در قبال مسائل منطقه، گفت: ایران در ثبات منطقه نقش بسزایی ایفا می‌کند و دموکرات‌ترین کشور منطقه است ولی آنها از کشورهایی که حامی براندازی در سوریه هستند حمایت می‌کنند.
اروپا دید وسیعی نداشته و تنها پول زیاد کشورهای خاورمیانه را می‌بیند در حالی که باید آینده‌نگر باشند.

وی گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی در ایران، اروپایی ها فکر می کردند ایران توان مقاومت را ندارد با این حال دیدند ایران ایستادگی کرده و توانست مستقل ترین کشور منطقه باشد. همچنین در زمان تحریم‌ها هم از آمریکا حمایت کردند ولی باز هم ایران با وجود علاقه برای تعامل با سایر کشورها خودکفا است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این‌که کشور های مرتجع رفتنی هستند، خاطرنشان کرد: آنها با پول نمی‌توانند بقای خود را تضمین کنند و حالا که مذاکرات به نتیجه رسیده، بهترین فرصت است که کشورهای اروپایی ارتباط خود با ایران را گسترش بدهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همین طور بودی, ادب و احترام به ملتها و دولتها باعت صلح است,همینطور ما خودمان برای ملت و رهبرانمان میخواهیم,

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج