جاباما
۵۲۴۷۳۵
۱ نظر
۵۰۳۶
۱ نظر
۵۰۳۶
پ

زنان پیشگام در تاریخ که باید آن ها را بشناسید

تاریخ پر از زنان پیشگامی است که رنج کشیده اند، نوآوری کرده اند و در مواجهه با سختی ها حمایت نشده اند.

برترین ها - الهام مظفریان: سوزان بی آنتونی، گلوریا استاینم، ساکاجاوی، این ها برخی از زنان مشهوری هستند که راه را برای دیگران هموار کرده و دنیای ما را شکل داده اند. اما تاریخ پر از زنان پیشگامی است که رنج کشیده اند، نوآوری کرده اند و در مواجهه با سختی ها حمایت نشده اند. برای گرامیداشت این زنان بزرگ که در برخی جنبه های زندگیشان پیشگام شده اند، مجموعه ای از زنان قهرمان را که احتمالا قبلا درمورد آن ها نشنیده اید را به شما معرفی می کنیم. هریک از آن ها کمکی منحصربفرد و ویژه به تاریخ کرده اند.

اما گیتوود (1887- 1973)
او که با نام مادربزرگ گیتوود شناخته می شود اولین زنی بود که به تنهایی دنباله آپالاچی را پیمود. اما در سن ۶۷ سالگی بعد از بزرگ کردن ۱۱ بچه، بعد از پنج سال و باالهام از مقاله ای در نشنال جئوگرافیک تصمیم گرفت این مسیر ۳۵۰۰ کیلومتری را پیاده برود. او همچنین مسیر ۳۲۰۰ کیلومتری اورگان را میانگین ۳۵ کیلومتر در روز پیمود. او تا به حال موضوع چندین کتاب و مستند بوده است.
زنان پیشگام در تاریخ که باید آن ها را بشناسید
رتا اسکات (۱۹۱۶ - ۱۹۹۰)

اسکات اولین زن انیماتور دیزنی بود که در سال 1942 در فیلم بامبی اعتبار کسب کرد. او در سال 1938 به عنوان عضو بخش داستان نویسی به دیزنی پیوست اما توانایی هنری او چشم والت دیزنی را گرفت. بعد از بامبی او روی دامبو، ماجراهای ایکابد و آقای تود کار کرد. او در سال 1946 این شرکت را ترک کرد اما رابطه کاری خوبی را حفظ کرد. درواقع به عنوان تصویرگر آزاد به کار خود ادامه داد.

زنان پیشگام در تاریخ که باید آن ها را بشناسید
باربارا مک کلینتاک (۱۹۰۲- ۱۹۹۲)

باربارا دانشمندی بود که مرزها را شکست و در سال ۱۹۸۳ جایزه نوبل را برد. او یکی از مهم ترین دانشمندان قرن بیستم بود و ثابت کرد ژن ها می توانند جهش کنند. ژن های جهنده او یکی از کشف های پیشگامانه او در ژنتیک بودند. بسیاری از اطلاعات زنتیکی که اکنون داریم مدیون این زن دانشمند است.
زنان پیشگام در تاریخ که باید آن ها را بشناسید
آنی لامپکین

آنی تنها 18 سال داشت که این عکس در سال 1961 از او گرفته شد و به چهار سوار آزادی دیگر برای مبارزه با تبعیض نژادی در جنوب پیوست. این عکس در نگاه اول زن جوان و شیکی را نشان می دهد که برای تعطیلات سفر می کند اما در واقع در راه زندان لیتل راک است.
زنان پیشگام در تاریخ که باید آن ها را بشناسید
مارتا گلهورن (۱۹۰۸- ۱۹۹۸)

مارتا الهام بخش خبرنگاران زن است و به عنوان خبرنگار جنگ کار کرده است. او اولین بار از جنگ داخلی اسپانیا گزارش داد و با ارنست همینگوی در اسپانیا همراهی کرد و بعد از ازدواجشان حرفه اش را ادامه داد. نوشته های او روی تاثیرات جنگ بر شهروندان عادی تمرکز دارد و زمانی که به علت جنسیتش با موانعی روبرو می شود، راه خود را می سازد. برای مثال پس از سال ها گزارش، هنگام جنگ جهانی دوم درخواست ماموریت کرد اما به او گفتند که زنان اجازه ورود به مناطق جنگی را ندارند. درعوض او با قایق به کارائیب رفت تا ببیند جنگ چطور مردم آن جا را تحت تاثیر قرار می دهد.
زنان پیشگام در تاریخ که باید آن ها را بشناسید
جانین اسمیت کلارک

کلارک نزدیک به ۵۰ سال از زندگی خود را با موسسه اسمیتسونین گذرانده است. او در سال ۱۹۶۸ به عنوان یک داوطلب آغاز کرد و مقام او ارتقا یافت و اکنون ۱۱ سال است که عضو هیئت رئیسه است. او اولین رئیس کمیته آموزش فرهنگی است که تنوع و جامعیت را به موسسه اسمیتسونین آورد. او عضو فعال شورای حقوق بشر آمریکاست و در جنبش های حقوق مدنی بسیاری درگیر بوده است.
زنان پیشگام در تاریخ که باید آن ها را بشناسید
هلن توماس (1920-2013)
توماس ۱۰ ریاست جمهوری از جان اف کندی به بعد را دیده است. او اولین افسر زن نشنال پرس کلوب و اولین عضو زن انجمن خبرنگاران کاخ سفید بوده است. او به عنوان یک خبرنگار سرسخت با سوال های سخت شناخته می شود.
زنان پیشگام در تاریخ که باید آن ها را بشناسید
سابیها گوکسن
در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان اولین زن خلبان جنگنده جهان شناخته شده که در آمادمی حمل و نقل هوایی ترکیه در سال 1936 شرکت کرده است. او در سن 23 سالگی اولین خلبان جنگی زن ترکیه بود و یک فرودگاه به نام او در استانبول وجود دارد. در طول زندگی حرفه ای خود در نیروی هوایی ترکیه، با بیش از 22 نوع مختلف هواپیما بیش از 8000 ساعت پرواز کرد.
زنان پیشگام در تاریخ که باید آن ها را بشناسید
الیزابت گرت اندرسون (۱۸۳۶- ۱۹۱۷)

الیزابت راه را برای پزشکان زن در انگلستان هموار کرد و زندگی پر از اولین ها داشت. وقتی او توسط دانشگاه های انگلیس برای پزشکی رد شد، به فرانسه رفت و در دانشگاه پاریس پزشکی را دنبال کرد. سپس به لندن بازگشت و کارش را به عنوان اولین پزشک زن آغاز کرد. اما کار او به همین جا ختم نشد. او به تصویب پارلمانی که به زنان به طور رسمی اجازه پزشک شدن بدهد کمک کرد و اولین زن شهردار و قاضی بریتانیا نیز شد.
زنان پیشگام در تاریخ که باید آن ها را بشناسید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج