۵۲۴۹۲۵
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

خطر سردردهای بیش از ۷۲ ساعت

دبیر علمی کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران درباره سردرد‌ها با علائم خاص و مدت زمان نقاهت طولانی به عموم مردم هشدار داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: دبیر علمی کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران درباره سردرد‌ها با علائم خاص و مدت زمان نقاهت طولانی به عموم مردم هشدار داد.

سید امیرحسن حبیبی دبیر علمی کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در افتتاحیه کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران گفت: سردردهای اولیه علت خاصی ندارند، اما سردردهای ثانویه ممکن است به خاطر عواملی چون خون‌ریزی مغزی، تومورهای مغزی و عفونت در افراد بروز پیدا کند.

وی با اشاره به برخی سردردها به عنوان «پرچم قرمز» گفت: در این شرایط، فرد ابتدا استفراغ می‌کند و سپس سردردش شروع و یک طرف بدن فرد ضعیف می‌شود که این نوع سردرد به همراه سردردهای صبحگاهی اگر همراه با دوبینی باشد خطرناک است.

وی تصریح کرد: ۲ نوع میگرن وجود دارد که نوع اول بدون پیش درآمد است؛ به این معنا که سردرد بدون هیچ علامتی در بدن فرد ظاهر می‌شود و نوع دوم با پیش درآمد به این منظور که فرد پیش از شروع سردرد با علائمی از قبیل: سرگیجه، بوی خاص، دیدن جرقه رو به رو می‌شود.

حبیبی در پاسخ به این سوال که چه میگرن‌های خطرناک هستند، اظهار داشت: میگرن‌هایی که بیشتر از ۷۲ ساعت طول بکشد و درمان آن به بیش از ۱۴ روز طول بکشد، می‌تواند خطر‌آفرین باشد. همچنین لازم به ذکر است که داروهای میگرن خطرناک بوده و مردم باید از مصرف خودسرانه آن‌ها جدا خودداری کنند، زیرا ممکن است منجر به تنگی عروق مغزی شود.

این متخصص اختلالات حرکتی بیان کرد: مصرف این دارو‌ها به خصوص به صورت خودسرانه شانس خون‌رسانی به مغز را کم می‌کنند به گونه‌ای که حتی ممکن است مصرف این دارو‌ها از خود بیماری هم خطرناک‌تر باشد، زیرا یکی از مکانیسم‌های میگرن به این صورت است که رگ مغز تنگ می‌شود و اگر بیمار دارویی مصرف کند که رگ مغز را تنگ می‌کند، احتمال سکته مغزی بیشتر می‌شود؛ بنابراین انتخاب دارو و اینکه از چه داروهای در چه سنی نباید استفاده کرد به خصوص در میگرن‌های با پیش درآمد ذکر شده، بسیار حائز اهمیت است.

حبیبی یادآور شد: اهداف کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران افزایش دانش، آگاهی، نوآوری، به روز کردن معلومات است. همچنین در این گنگره ۲۶ مهمان خارجی حضور دارند که باعث ارتباط و مبادله اطلاعات بین آن‌ها و متخصصان جوان کشورمان شده و حتی امکانی را جهت همکاری، ارتباط با اساتید خارجی و ادامه تحصیل ان‌ها در خارج از کشور فراهم می‌کند.

*ارتباط مستقیم خورخور هنگام خواب و سکته مغزی

در ادامه این مراسم، اشکان مولا فوق تخصص بیماری‌های عروق مغز در ارتباط با بیماری‌های شایع‌ عروق مغز اظهار داشت: سکته قلبی یکی از شایع‌ترین این بیماری‌ها بوده که وابسته به فاکتورهای خطر همچون فشار خون بالا، دیابت، چاقی، عدم تحرک و بیماری‌های خواب است.

وی با اشاره به اینکه خور خور کردن هنگام خواب به دلیل انسداد راه تنفس بوده و یکی از نشانه‌های خطر در سکته مغزی است، گفت: افرادی که دچار این مشکل بوده باید به کلینیک‌های خواب مراجعه کرده و حتماً تست خواب انجام دهند البته نا گفته نماند که این افراد با کاهش وزن و استفاده از ماسک‌های DPAP می‌توانند تا حدی از این مشکل جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: اختلال در تکلم، بینایی، بلع، ضعف در یک طرف بدن از علائم سکته مغزی بوده که فرد در ۴ ساعت طلایی پس از سکته باید تحت درمان قرار گیرد تا بتوان هرچه بیشتر به او کمک کرد.

*تهران و اصفهان دارای بیشترین آمار مبتلا به ام اس

حسین پاک‌دامن رئیس انجمن علوم اعصاب ایران در ادامه این کنگره عنوان کرد: بیماری ام‌اس در کشور ما بسیار شایع است به گونه‌ای که اکنون برخلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته بیش از ۸۰ هزار نفر مبتلا به این بیماری هستند.

وی اضافه کرد: ام‌اس شایع‌ترین علت ناتوانی مغزی و جسمانی محسوب می‌شود که در زنان شایع‌تر است و افرادی که در بازه‌ی سنی ۲۰ تا ۴۰ سال را درگیر می‌کند، اما با وجود همه‌ این چالش‌ها ما در کشورمان بیش از ۱۴ داروی درمان و کنترل ام اس داریم.

پاک‌دامن اشاره کرد: تا سال ۹۳ میلادی ام‌اس جزو بیماری‌های غیرقابل درمان بود، ولی پس از آن با کشف داروهای جدید تا حدودی درمان‌پذیر شده است. البته درمان قطعی برای این بیماری هنوز وجود ندارد به گونه‌ای که تهران و اصفهان بیشترین آمار ابتلا به ام‌اس را در ایران داشته و ژنتیک، تغییرات آب و هوایی و کمبود ویتامین D در بروز آن موثر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج