۵۲۵۲۰۴
۳۱ نظر
۵۰۱۷
۳۱ نظر
۵۰۱۷
پ

یک هفته و چند چهره؛ معدنِ درد و جهانگیرِ اصلاحات

مطمئن باش که ما همه داریم به آن مرحله از دوران تاریخ می رسیم که همه حرف می زنند، ولی هرگز جوابی دریافت نمی کنند.

برترین ها - ایمان عبدلی:
برای میرجاوه و معدن یورت یا (تکامل! هفته)

مطمئن باش که ما همه داریم به آن مرحله از دوران تاریخ می رسیم که همه حرف می زنند، ولی هرگز جوابی دریافت نمی کنند. و وقتی دو نفر با یکدیگر روبرو می شوند و صحبت می کنند، حرف هایشان برای خودشان نامفهوم است و دود می شود و به هوا می رود و بالاخره این وضع به آخرین تکامل خود خواهد رسید، این آخرین تکامل «سکوت مرگ» است. (آلبرکامو)
یک هفته و چند چهره؛ معدنِ درد و  جهانگیرِ اصلاحات

اسحاق جهانگیری یا (غافلگیر کننده هفته)

حضور پر سرو صدای اسحاق جهانگیری در اولین مناظره انتخاباتی چیزی ورای پیش بینی ها بود. شاید تا قبل از آغاز مناظره کسی فکرش را نمی کرد مرد اول مناظره معاون اول دولت روحانی باشد. همو که پوششی قلمداد می شد و کسی شانس زیادی برایش قائل نبود.

باقی گزینه ها اما کاملا قابل پیش بینی بودند؛ میرسلیم که انگار در دوره ای جا مانده و ادبیات و لحن و دغدغه هایش محترم، اما کهنه نشان می دهد. قالیباف هم همان بود که باید باشد، با همان روحیه که موجودیت اش را بر مبنای انکار دیگران گذاشته و به قولی سلبی عمل کرده و می کند، از دولت انتقاد می کند. رئیسی هم چهره ای همچنان کمتر شناخته شده و غیرقابل تفسیر از خودش به جای گذاشته، گرچه که آرامش و سکون او بی دلیل به نظر نمی رسد.

هاشمی طبا هم که از فرط عملگرایی بیشتر در قامت یک مدیر اجرایی نشان داده و کمتر استراتژیک به نظر می رسد و البته روحانی که هم همانی بود که در تمام چهار سال گذشته دیده ایم، با اعتماد به نفس و ...همه همان بودند که پیش بینی می شد. در این میان آن که به موقع صدایش را بالا برد به موقع سکوت کرد، به موقع از ممنوعه ها گفت؛ جهانگیری بود.
یک هفته و چند چهره؛ معدنِ درد و  جهانگیرِ اصلاحات

حتی لهجه ی کرمانی او را دچار لکنت نکرد، چون جهانگیری نماینده همان قشری است که «خاکستری» نام می گذارند. همان هایی که درست و غلط سال های دولت اصلاحات را سال های موفقی می دانند. همان طبقه متوسط پر شمارِ مرددی که هر بار در هنگامه ی انتخابات ژست نارضایتی و تحریم می گیرند و اما هر بار که به موعد انتخابات می رسند، سمت یکی از کاندیداها شل می شوند. طبقه متوسط یعنی همان هایی که شمال می روند، پراید و پژو سوار می شوند، اگر وسع شان برسد و اوضاع ردیف باشد از ترکیه و ارمنستان و دوبی هم استقبال می کنند. همان طبقه ای که طی سه سال گذشته بی نهایت متکی به فضای مجازی شد و تمام پدیده های شوخی و جدی فضای مجازی را رصد می کند و کامنت می گذارد.

اسحاق جهانگیری نماینده همان طبقه هست. البته قاعدتا نه تمام این طبقه! اما بخش پر رنگی از این طبقه چیزهایی را می پسندد که از دهان جهانگیری بیرون آمده، بخش هایی از جامعه که دائما روی خط قرمزها حرکت می کند و بدش نمی آید نام رئیس دولت اصلاحات در تلویزیون ملی بیاید. مردمانی که از سیاست نه به اندازه ی طبقات فرودست توقعی حداقلی و در حد سیب زمینی دارند و نه به اندازه سید خندان به بالا، بی دغدغه و فارغ اند و پی دور دور در اندرزگو و قیطریه اند. آن ها دائما نزدیک و دور می شوند و همیشه مردد اند. برای آن ها سیاستمداری مطلوب است که پرستیژ داشته باشد، لزوما نه جذاب وعوامفریب اما صریح و قاطع حرف بزند. کلی گرایی را دوست ندارند و اما کلی مطالبه پیدا و پنهان دارند.

جهانگیری به اندازه ی کافی خودش را دور از فضای رسمی نشان داد ه و دلبری کرد بماند که این دلبری را بیشتر روحانی نفع می برد. کیست که نداند او پس از چهار سال پر انتقاد(به زعم غالب مردم) برای حضور در مناظره ها دشواری ها داشت و اگر جهانگیری نبود، شاید آچمز شدنش هم به کمتر از یک ساعت نیاز داشت، اما حالا او هست و به همه ی ما نشان می دهد که مطالباتی در پس ذهن بخش هایی از جامعه ی ایرانی معطل مانده که با هر چه که نزدیک به اصلاحات باشد خودش را نشان می دهد و بیرون می زند. والا که جهانگیری نه قیافه ی جذابی دارد، نه مویی رنگ کرده و نه معنویت دلربایی دارد و...او چون پرچمدار یک جریان کمتر دیده شده و در پستو است، برای طبقه ی متوسط همیشه نزدیک به خط قرمزها آمال است، همین.

پی نوشت: واضح است که محتوای این یادداشت صرفا توصیف یک فضا است و هیچ گرایشی ندارد نه در رد و نه در تایید هیچ کدام از کاندیدا.

سعید کریمیان یا (پاورقی هفته)

از خصلت های جمعی ما، میل به داستان سازی است. یعنی ما این قابلیت را داریم که برای هر پدیده ای پشت پرده بسازیم! مدیر یک شبکه فارسی در ترکیه ترور می شود و پشت بندِ آن انواع و اقسام فرضیه ها از گوشه و کنار شهر صادر می شود. گاه شدت و حدت این داستان سازی ها به قدری می شود که اصلا یادمان می رود که در مورد چه کسی و چه جایگاهی صحبت می کنیم؟

شاید خود سعید کریمیان هم با آن سابقه ی بحث برانگیز فکرش را هم نمی کرد که پس از مرگ تراژیک اش، این گونه نقل محافل شود و تا این حد آن شانی که آرزویش را در زندگی داشت در مردگی به دست آورد. اصلا مگر سعید کریمیان چه حرکت رسانه ای خاصی انجام داده (به غیر از تیزرهای سینمایی که انصافا در جذب مخاطب تاثیر مثبتی داشت) که مرگش این همه بحث برانگیز می شود؟ والا که او جایگاه قابل ذکری نداشت. چرا فکر می کنیم برای حذف یک آدم معمولی مثل او نیاز به توطئه و دسیسه است و اصلا چرا این پدیده را آنقدر جدی می گیریم؟
یک هفته و چند چهره؛ معدنِ درد و  جهانگیرِ اصلاحات

دستپخت او و همفکرانش مگر نه اینکه به گونه ای نماد سازی برای ابتذال بوده! اصلا در تمام این سال ها لا به لای جوک ها و لطیفه های مردمی مگر «جم» و مجموعه هایش دستمایه طنز و شوخی نشده بود؟ آن هم از فرط ابتذال! هرجا و هر وقت منتقدان خواستند شان و مقام یک اثر هنری را پایین بیاورند، دائما از سریال های مجموعه تحت مدیریت سعید کریمیان مثال زدند. کل این مجموعه نمادی شد برای هر چیز سطحی در دور و اطرافمان، تا یک زندگی نا به سامان دیدیم با یکی از کاراکترهای «جم» قیاسش کردیم. همه ی کنایه های این سال هایمان در مباحثی مثل خیانت و ...به «جم» می رسد، آن وقت چرا باید چنین مجموعه دست و پا چلفت و سطح پایینی را مافیایی تفسیر و تحلیل کنیم؟

قدرت «جم» نه در یکی مثل سعید کریمیان، بلکه در در ذهن های ماست. سعید کریمیان رفت و مهم نبود و مهم نیست، مهم تر این است که ما با تفسیرهایی چنین دم دستی بستری مهیا برای ظهور بعدی هایی چون او فراهم می کنیم و این سریال ادامه خواهد داشت. حالا با «لطیفه» و «حریم سلطان» یا با فارسی وان ....نه لعن و نفرین کریمیان گره ای از کار ما باز می کند! که این آسان ترین راه است و نه ستایش او اصلا عاقلانه و منطقی است. او به احتمال قوی درگیر یک مساله و تسویه حساب شخصی شده و دنیایش به اندازه ی یک آدم معمولی کوچک بوده است. از مرگ او افسانه نسازید، در افسانه ها بزرگ مردان و شیر زنان قدم می زنند، نه معمولی ها!

لیدرهای پرسپولیس یا (بی مخ های هفته)

هفته گذشته اتفاقات عجیبی در باشگاه پرسپولیس افتاد. بازیکنان این تیم اعتصاب کردند و در بازی با ذوب آهن هو شدند و تماشاچیان اندک حاضر در استادیوم اسکناس نشان دادند. اما نبض این ماجرا در دستان و حنجره ی لیدرها می زند. لیدرها را شاید از نزدیک ندیده باشید، اما اگر سعادتش نصیبتان بشود و بروید استادیوم آزادی یا محل تمرین استقلال و پرسپولیس، خواهید دید که با چه اعجوبه هایی طرفیم! هر کدامشان سلطانی هستند و تاج و تختی دارند. سوار ماشین بازیکن ها می شوند، با مدیرعامل جلسه خصوصی می گذارند و حتی فراتر از این ها در رفت و آمد بازیکن به باشگاه ها نقش آفرینی می کنند.

لیدرها البته این روزها وای فای دارند و گوشی هوشمند و اینستاگرامشان هم نبض تپنده اخبار داغ تیم های رنگی پایتخت است. نمی دانید چه کسانی و چگونه با چه ابزارهای زبانی توده های روی سکوها را تحریک و تهییج می کنند! این قصه از خواست همان ها نشات می گیرد که حالا کارمند مدیرعامل ها می شوند و مدیران سیاسی می دانند که برای این که کار پیش برود، باید روی سکوها قدرت داشته باشند، پس به وقتش شارژ می کنند و از استادیوم و جایگاه تماشاچیان خواست مدیریت را به کل جامعه هواداری القا می کنند.
یک هفته و چند چهره؛ معدنِ درد و  جهانگیرِ اصلاحات

با این حساب تعجب نکنید که یک تیم در اوج هو شود و فحش بخورد! این میان بازیکنان هم نزدیکترین و دم دستی ترین راه را انتخاب می کنند؛ ائتلاف می کنند که هم حق و حقوقشان از دست نرود و هم قافیه را نبازند، اما زهی خیال باطل که مدیران و لیدرهای تنومند فکر اینجای کار را هم کرده اند.

واژه های مطلق و مبهمی چون: تعصب و غیرت را در میان جمعیت تخس می کنند و از این جا به بعد بازی برای بازیکنان مغلوبه می شود. هوادار مقابل بازیکن قرار گرفته و چه کسی جرات می کند که از هوادار انتقاد کند؟ خواست یک اقلیت را جای خواست یک اکثریت جا می زنند و بازیکن بی غیرت باید جوابگو باشد! در مباحث اجتماعی نام این فرایند را مهندسی افکار عمومی می گذارند. مدیران ایرانی تا این حد در فریب افکار عمومی متبحر شده اند و حتی از جوانان تنومند کف خیابان هم استفاده می کنند.

مسافران گرجستان یا (هتک حرمت هفته)

شبی که در ترکیه کودتا شد، در ایران خیلی ها دل نگران اوضاع ترکیه شدند، نه این که نگران روند دموکراسی در خاورمیانه باشند و یا از زیاده خواهی های اردوغان و تاثیر آن در خاورمیانه نگران شده باشند، نه! این خیلی ها بیشتر نگران از دست رفتن پاتوق ها و گعده های تفریح در استانبول و آنتالیا شدند. به عبارتی ترکیه، حیاط خلوتی بود که دیگر خیلی خلوت نیست.

ترکیه دیگر امنیت کافی نداشت و به درد ریلکس کردن نمی خورد. نیاز به آرامش و تفریح اما سر جایش مانده بود و بالاخره باید جایی و روزی ارضا می شد، کاسبان سفر به فکر افتادند و گرجستان از قوطی آن ها درآمد. اروپایی تر از ترکیه و ناشناخته تر!
یک هفته و چند چهره؛ معدنِ درد و  جهانگیرِ اصلاحات

گرجستان از کودتا به بعد جای ترکیه را گرفت هم طبیعت دلچسبی دارد و هم آن چیزهایی که در ترکیه یافت می شود، در تفلیس و باتومی پیدا می شد؛ ساحل و هتل و ... پیش بینی این اتفاق و جایگزینی جایی مثل گرجستان، خیلی دشوار نبود، اما پیش بینی نشد و تعامل لازم با گرجی ها انجام نشد که حالا اتفاقاتی می افتد که زیبنده نیست.

با این که چرا برخی به آن جا می روند و چه فرایندی منجر به چنین اتفاقی می شود، کاری نداریم. چیزی که از این بی تدبیری دیپلماتیک می ماند لاغر شدن مفهوم انتزاعی «ایرانی» است. مسافرانی که از ایران خارج می شوند و با نام ایرانی شناخته می شوند در نسبت با دیگرانی قرار می گیرند که «ایرانی» نیستند و ذهن ناخواسته در موقعیت قیاس قرار می گیرد.

«ایرانی ها» پس از بازگشت به وطن با احساساتی منفی از موجودیت انتزاعی خودشان به عنوان یک «شهروند ایرانی» مواجه اند؛ نوعی حس تحقیر و نارضایتی که اعتماد به نفس را کاهش می دهد و این سرخوردگی را دهان به دهان منتقل می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali

      خیلی داغونی، این چرت وپرت ها چیه نوشتی آقای مثلا نویسنده .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داغون تر از همه تویی .. اگه با نظر آقای عبدلی مخالفی محترمانه نقد کن .

    • خانوم روانشناس

      چقدر بده که خیلی واضح جهت گیری دارین بعد خیلی واضح انکارش میکنین!

    • مشتری

      (( نه معنویت دلربایی دارد و...او چون پرچمدار یک جریان کمتر دیده شده و در پستو است،))
      این کمال کم لطفی آقای عبدلی است که جریال اصلاحات. را کمتر دیده شده و در پستو میداند
      خوشتان بیاید یا نه اصلاحات از اول انقلاب با حضور چهره های شاخص وجود داشته نظیر آقایان موسوی اردبیلی و صانعی و دیگرانی که همه میدانند.

    • بدون نام

      سلام. برخلاف نظر اقاali, مطلب امروزتان بسیار هم خوب بود

    • صبا

      از ارامش و سکوتی که بی دلیل به نظر نمیاد باید ترسید.ویرانگر است

    • باران

      كریمیان با هر افكاری یك ایرانی بود كه حداقل به فكر سرگرم كردن مردم همزبانش بود كاش از این انتقاد های كوبنده و جهت راد در مورد صدا سیمای بدون سیمای و هویت كشور خودمونم می كردین!!صدا و سیما اگر برنامه سازنده و مفیدی داشت كانال های جم توی خونه مردم و جاش و نمی گرفت!!!پس بهتر اول از رسانه خودمون كه رسالت بزرگی بر گردن داره شروع كنیم كه این شامل حال خود شما هم میشه!!

    • خاخان

      چقدر بیطرف نوشتین.
      یه جوری توضیح میدادی دقیاقا بفهمیم کدوم طرفی هستین..
      من که متوجه نشدم...

    • بدون نام

      قیافه ی جهانگیری اقلا از روحانی جذاب تره قدشم بلندتره . بهله!

    • کافر همه را به کیش خود پندارد

      واقعا فکر می کنی مردم برای از دست رفتن شانس سفری آرام به ترکیه نگران و ناراحت بودند؟ واقعا خجالت آوره! بیشتر مردم نگران این بودند که شرایط ترکیه روی امنیت و وضعیت کشور خودمون تاثیر بذاره از دست رفتن امنیت و ثبات کشورای همسایه و منطقه به نفع ما نیست. خیلی از افراد نگران نه به ترکیه رفته بودند و نه آرزو و برنامه ای برای رفتن به ترکیه

    • بدون نام

      " سلام. برخلاف نظر اقاali, مطلب امروزتان بسیار هم خوب بود"

      همیشه هم باید یکی پیدا شه شیرین عسل بازی دربیاره! نم دونم جایزه ای چیزی بهشون میدن بابت تایید و تشویق نویسنده؟:)))

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به تو شاید جایزه میدن. بابت نقد های بی موردت

    • علیرضا

      اعتماد به نفس دکتر روحانی ؟! مثل اینکه مناظره رو ندیدی

    • بدون نام

      حیف که نتونستم به علت جا موندن عینکم مطالب رو بخونم .و فقط تیتر را رو خوندم .پاورقی همیشه مهم ترین قسمت ی کتاب بوده و و خواهد بود حالا خواستی بکوبونیش یا ببریش بالا.

    • بدون نام

      بسیار عالی بود . بخصوص مطلب کریمیان و لیدرها و گرجستان

    • بدون نام

      چقدر مغرضانه بود مطلب اولت

    • احسان

      خیلی عالی بود مخصوصا مطلب در مورد کریمیان و جایگزین ترکیه! واقعا همه نگران تاثیر اوضاع کشور ترکیه بر سطح خاور میانه بودن هههههههههههههه خندیدم، چرا وقتی بمب گذاری شد و تورهای مسافرتی نصف قیمت شد همه ایرانیا رفتن ترکیه ؟؟؟؟ با تموم‌ نا امنیش فقط بخاطر همون پاتوق‌شون رفتن حالا همه رو‌کافر بخونید

    • بدون نام

      عزيز من اول مناظره رو تماشا ميكردي بعد ميومدي نظر ميدادي اعتماد به نفس دكتر روحاني؟؟؟؟!!!!برو تو گوگل سرچ كن لرزش دست روحاني اون موقع ميفهمي كي اعتماد به نفس داشت و آقاي قاليباف برنده مناظره بود نه آقاي جهانگيري اصلا هم كه طرفدار هيچ جناحي نبوديد كاملا مشخصه لااغر مينوشتيد نظر شخصي

      پاسخ ها

      • مینا

        تو آخرش میمیری بس که توی برترینها کامنت مخالف میداری .حرص نخور .چون بالاخره روحانی برنده هستش .درود بر روحانی

    • سحر

      اقای نویسنده نمیخای کمی انتقاد کنی از وزیر صنایع یا دولت.هر چی نباشه چندتا ادم مرده تو حادثه معدن.یادت رفته حادثه پلاسکو رو و کوبیدن قالیباف رو؟؟؟نمیخای کمی انتقاد کنی؟

    • بدون نام

      اعتماد به نفس روحانی خخخخخ
      برترینها خودتو کشتی برا جهانگیری و روحانی بی طرف باش جناب

    • بدون نام

      تحلیل های خوبی بود ب نظرم

    • هشدار

      انفجار معدن درست دو هفته قبل از انتخابات خیلی مشکوکه!! خیلی!!!
      نکنه دهها انسان بی گناه قربانی بازی سیاست شدن !!!

    • سین

      وزیر صنعت باید استعفا بده، بره خونشون برا آخرتش دعا کنه، شما هم اینقدر جانبدارانه تحلیل نکنید ، مطلب طنز ننویسید، اخبار ننویسید، یه کم منصف باشید، لااقل برای نظر خواننده‌ها تون احترام قائل باشید

    • motahar

      دو تا ازهمسایه هامون توی معدن موندن ... حبس شدن
      خندوانه پخش شد ، صداوسیماهیچ عکس العملی نشون نداد
      میخوام بگم انفجاراین معدن دردش از پلاسکو کمتره ؟؟؟
      فقط چون تو شهرستانه هیچـــــــــکس عزای عمومی اعلام نکرد ؟
      چرا فقط عده ی کمی باید ابراز ناراحتی کنن؟؟؟

      دوسال حقوق نگرفتن...
      تهران بود چیکار میکردن ؟؟؟

      فقط میتونم بگم مسئولیــــــن "خاک بر سرتون "

    • بدون نام

      نمی دونم در اتفاقات تلخی که چند وقته پشت سر هم رخ میده میشه کسی یا ارگانی رو مقصر دونست یا نه ؟ کشته شدگان قطار ، پلاسکو، سیل آذربایجان و حالا هم معدن گلستان . اما خدا کنه کسی یا نهادی کوتاهی نکرده باشه که اگه این جور نباشه واقعا جواب خانواده ها شون و خدا رو چی می خوان بدند.
      در مورد بازیکنان پرسپولیس هم بگم فارغ از این که لیدرها پشت ماجرا بودند یا نه ، به نظرم هواداران حق داشتند کمی دلخور باشند چون اولا همه پرسپولیسی ها حرف از عشق به پرسپولیس می زنند ، دوما وضعیت فوتبالیست ها مثل بقیه مردم نیست که لنگ یک میلیون یا دو میلیون حقوق عقب افتاده باشند ، تا جایی هم که ما شنیدیم 60 درصد قراردادشون رو گرفته بودند که تازه وضعیتشون از این لحاظ از خیلی تیم های دیگه بهتر هم هست.

    • اکبر

      من دو تا نکته در مورد انتخابات بگم : 1- آقای روحانی و جهانگیری قبول کنند که در کنار کارهای خوبشون جاهایی ضعف داشتند و آن طور که انتظار می رفت موفق نبودند. 2- آقایان رئیسی و قالیباف هم دست از کلی گویی بردارند و اگه شعاری می دهند با جزئیات برنامه شون رو برای اشتغال ، مسکن و ... ارائه بدهند. اون وقت خود مردم بهتر می تونند تشخیص بدهند که عملی هست یا نه؟

    • بدون نام

      معلومه كه اغلب مخالفينتون رو فراري دادين با اين طرز نوشته ها و تحليل هاتون و فقط تعداد كمي شون باقي موندن بقيه هم كه لابد همفكراتونن كه هنوز اينجا موندن

    • دراكولا تا به تا

      خداييش دهنم باز موند!!
      اقاي نويسنده اصلا ميفهمي كه يه ايراني رو تو تركيه با ٢٧ گلوله ترور كردند و انگشت اتهام هم به سمت ايرانه يعني چي؟!!! بعد ميگي چرا مرگش سر و صدا كرده!! نه پس ميخواي مرگ عارف لرستاني سروصدا كنه، اين نكنه؟! خوبي شما؟!
      به نظر من يه كم بالاترين بخون، برات خوبه

    • بدون نام

      دولت روحانی پر از حوادث دلخراش و ناگوار بود انشالا با رفتنش این بلایا رو از سر ملت دور کنه،

    • مسافر

      مسئولین ما قبل از هر چیز شعار دادنو خیلی خوب بلدن .

      متاسفم برا خودمون ک چرا فکر اون دنیا رو نمیکنیم .ک باید اون دنیا پس بدیم

      یکاری میکنن مردم از زندگی کردن سیر بشن و به اینک چرا یک ایرانین ابراز پشیمونی بکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج