۵۲۷۵۵۶
۵۰۲۹
۵۰۲۹
پ

بهار و خوراکی های بهاری

شروع فصل بهار با نوعی از بی‌حالی، افت انرژی و خستگی همراه است، اما جای نگرانی نیست زیرا طبیعت در این روزها بسیار سخاوتمند است و کافی است با مصرف خوراکی‌های بی‌نظیر این فصل از نشاط و شادابی برخوردار شوید.

هفته نامه سلامت - ترجمه مریم سادات کاظمی: شروع فصل بهار با نوعی از بی‌حالی، افت انرژی و خستگی همراه است، اما جای نگرانی نیست زیرا طبیعت در این روزها بسیار سخاوتمند است و کافی است با مصرف خوراکی‌های بی‌نظیر این فصل از نشاط و شادابی برخوردار شوید. در کل، تغذیه درست، متعادل و سرشار از خوراکی‌های فصل، ریزمغذی‌های ضروری برای عملکرد درست اندام‌های بدن، شادابی و طراوت ظاهری را تامین می‌کند. ادامه این مطلب را بخوانید تا با به کار بستن توصیه‌های یادشده در بهار، کمتر دچار مشکل شوید.
بهار و خوراکی های بهاری
میوه‌ها و سبزی‌ها

این گروه از موادغذایی، کالری چندانی ندارند اما در افزایش احساس سیری بسیار موثرند و مانع از پرخوری و افزایش وزن می‌شوند. در کل، نیمی از یک بشقاب غذای ایده‌آل، میوه‌ها و سبزی‌ها هستند و نیمی دیگر پروتئین‌ها و غلات. توصیه می‌شود که در این فصل از مصرف غذاهای آماده و فرآوری‌شده پرهیز کنید و سبزی‌های سبز، جوانه دانه‌ها و غلات سبوس‌دار را به وفور بخورید زیرا به دفع مواد سمی جمع‌شده در بدن طی زمستان کمک می‌کند. همچنین بهتر است سبزی‌ها خام مصرف شوند و در صورت نیاز به طبخ، روش‌هایی مانند بخارپز کردن بهترین انتخاب است.
ادویه‌ها و سبزیجات معطر را برای طعم بهتر غذاها استفاده کنید که بین آنها زردچوبه برای غذاهای این فصل عالی است. با تمام شدن زمستان بدن به مراقبت و هماهنگی خاصی نیاز دارد. مصرف ویتامین C در این فصل برای رفع خستگی، تحریک بدن و افزایش کارایی بسیار موثر است. به علاوه، این ویتامین در ساخت کلاژن، حفظ عملکرد قدرت ایمنی، تشکیل گلبول‌های قرمز و بهبود جذب آهن موجود در سبزیجات نقش دارد. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات بهار سرشار از ویتامین‌ها هستند که به حفظ سلامت و شادابی کمک می‌کند. از جمله بهترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مارچوبه ؛ یکی از مفیدترین خوراکی‌های بهاری است که گرچه طعم آن برای همه خوشایند نیست اما ارزش تغذیه‌ای فراوانی دارد. مارچوبه مقدار بالایی ویتامین K، اسید فولیک، آهن، مس و فسفر دارد، منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست و به‌دلیل تاثیر مدر بودن شهرت دارد. البته بهتر است با حرارت ملایم خصوصا با بخار طبخ و همراه با لیمو یا سرکه مزه‌دار شود.

تربچه؛ این سبزی خوشمزه منبع غنی ویتامین C، پتاسیم، فیبر و گوگرد محسوب می‌شود. کالری چندانی ندارد و برای کبد مفید است. یادتان باشد که برگ‌های تربچه را دور نریزید زیرا برای تهیه سالاد و سوپ عالی خواهند بود.

توت‌فرنگی؛ بهار تداعی‌کننده طعم بی‌نظیر توت‌فرنگی است. این میوه خوشمزه کالری چندانی ندارد اما سرشار از ویتامین‌های A،C، B، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هاست. البته مصرف آن به شکل دسرهای شیرین فواید آن را کاهش می‌دهد.

ریواس؛ شاید طعم ترش ریواس برای همه خوشایند نباشد اما اگر به شکل کمپوت با توت‌فرنگی تهیه شود بسیار عالی خواهد بود. البته می‌توان از طعم ریواس در انواع غذاها نیز لذت برد. این ریشه کوهی سرشار از فیبرها، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌های C و K است، به عملکرد مطلوب روده‌ها کمک می‌کند و همچنین برای کاهش کلسترول بد خون موثر است.

امگا3: منابع غذایی اسیدهای چرب امگا3 جزو بهترین خوراکی‌های حفظ سلامت هستند که در پیشگیری از سرطان، ناراحتی‌های قلبی- عروقی، بهبود عملکرد مغز، کاهش استرس و تقویت قدرت دفاعی بدن نقش دارند. برای داشتن پوستی سالم نیز باید منابع غذایی فیبرها و اسیدهای چرب امگا3 در برنامه غذایی گنجانده شوند و حتی‌الامکان از خوراکی‌های سرشار از شکر و چربی‌های اشباع پرهیز شود. ماهی یکی از بهترین منابع غذایی این اسیدهای چرب است که برخلاف تصور ماهی‌های فصول مختلف برای همان زمان عالی هستند.

چای سبز
چای سبز نوشیدنی‌ای است که آرام‌بخشی مهم‌ترین شهرت آن است. این چای حاوی ترکیبی به نام کاتچین از گروه آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوییدهاست. به این ترتیب چای سبز با افزایش مصرف انرژی و تحریک چربی‌های جمع‌شده بدن طی زمستان به کنترل وزن کمک می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج