جاباما
۵۲۹۹۷۲
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

جهانگیری: دولت یازدهم، آواربرداری کرد

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:‌ دنیا عاشق کار کردن با ایران شده و هجوم شرکت‌های شرقی و غربی برای ورود به بازار ایران آغاز شده است.

خبرگزاری تسنیم: اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز در شبکه یک سیما، گفت: من پدرم کارگر معدن بوده است، معدن‌کاری یکی از دشوار‌ترین کارهای دنیاست و انسان را با سختی زندگی بیشتر آشنا می‌کند و به انسان می‌آموزد راهکار رسیدن به رشد و ثروت عبور از سختی‌هاست.

وی ادامه داد: در دوران دبیرستان با معلمی آشنا شدم که ما را با امام و انقلاب و اسلام رحمانی آشنا کرد. پس از آن در دانشگاه کرمان با مبارزین همراه شدم و هدف گلوله قرار گرفتم، اما سلامت به من بازگشت تا برای کشور کارهای بزرگ انجام دهم. با پیروزی انقلاب به روستاهای بم رفتم و با دوستانم یک گروه جهادی تشکیل دادیم و در سال ۵۹ مسئول جهاد سازندگی جیرفت شدم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: در آن دوره فهمیدم چگونه می‌شود بی‌منت به مردم خدمت کرد. پس از آن مسئول جهاد سازندگی کرمان شدم و بعد از آن دوره بود که به پیشنهاد دوستان در دوره‌های دوم و سوم مجلس شرکت کردم و به عنوان نماینده مردم جیرفت به مجلس راه‌یافتم. در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه بودم، در دوران جنگ ارائه برنامه برای اداره کشور بسیار سخت بود و باید به مدیران آن زمان دست‌مریزاد گفت.

جهانگیری تصریح کرد: در آن زمان بعضی اوقات درآمد کشور به ۷ میلیارد دلار می‌رسید که ۴ میلیارد دلار از آن صرف اداره جنگ، ۲ میلیارد دلار برای تامین اجناس کوپنی و یک میلیارد دلار آن برای اداره کشور تخصیص پیدا می‌کرد. فرمانده جنگ در آن زمان یک گروه سه نفره یک مشاور برای خود تعیین کرده بود که من هم جزوشان بودم، روزهای خیلی سختی بود.

وی افزود: دوران سازندگی فرا رسید، مشکل تامین اعتبار برای ساخت استان‌های ویران شده براثر جنگ داشتیم. در آن زمان بود که برنامه اول سازندگی کشور نوشته شد و حضرت امام(ره) اصول آن را تعیین کردند. ما هم در مجلس محور اصلی تدوین اولین برنامه توسعه کشور بودیم و برای اولین بار بحث از استفاده منابع خارجی شد که بعضی باور نمی‌کردند، حتی در موضوع ایجاد مناطق آزاد بحث‌های شنیدنی بین برخی اعضای جناح چپ آن زمان که من هم در آن گروه دسته‌بندی می‌شدم در گرفت.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به دوران ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: آقای هاشمی زمانی که رئیس جمهور شد کمک بسیاری برای ساخت کارخانه‌ها با استفاده از منابع خارجی کرد، هیچ کشوری با منابع خود نمی‌تواند صنایع سنگین را ایجاد کند و باید از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کرد.

جهانگیری ادامه داد: بعد از مجلس سوم استاندار اصفهان شدم و در آن زمان یاد گرفتم چگونه می‌شود با گروه‌های مختلف سیاسی کار کرد، از علما و مردم اصفهان یاد گرفتم چگونه می‌شود گام‌های بلندی برای اداره کشور برداشت. بعضی پروژه‌هایی را که در این دولت افتتاح کردم یادگار همان دوران است و در آن زمان یاد گرفتم همه مسائل کشور را می‌شود با گفتگو و مذاکره حل کرد.

وی اظهار داشت: در دوران اصلاحات کشور در دوره جدیدی از توسعه قرار گرفت. به نظر من برنامه سوم توسعه بهترین برنامه توسعه کشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی بود. جالب آن که نویسنده‌اش دولت اصلاحات و تصویب کننده‌اش مجلس پنجم به ریاست ناطق نوری بود. تمام شاخص‌های عملکردی برنامه سوم مثبت بود و در فضای فرهنگی کشور هنرمندان احساس امنیت و آرامش می‌کردند و دانشگاه‌ها سرزنده و با نشاط بودند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: شکوفاترین بخش صنعت کشور در آن دوره رقم خورد و به مدت ۵ سال رشد صنعت دو رقمی بود. ما هیچ برنامه‌ای به دولت و مجلس ندادیم مگر با مشاوره بخش خصوصی، در آن زمان حساب ذخیره ارزی درست کردیم تا برای روزهای سخت مورد استفاده قرار گیرد. ارز در آن دوران تک رقمی شد و رانت از بین رفت.

جهانگیری ادامه داد: زمانی که وزیر صنعت بودم مهمترین مسئولیتم شناسایی گلوگاه‌های فساد بود، با یک تصمیم انقلابی باعث شدیم مردم از مهر عدم ساخت نجات پیدا کرده و واردات با تعرفه انجام شود و برای تامین تعرفه‌ها هم همه ذی‌نفعان دخیل بودند. آن دوران تصمیم گرفته شد یک افق بلند مدت‌تری برای توسعه کشور اتخاذ شود و رهبری در آن زمان چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور را تدوین کردند.

وی با اشاره به دوران دولت نهم و دهم گفت: متاسفانه دوره جدیدی اتفاق افتاد در آن دوره من مسئولیت نداشتم. در آن دوره بود که مسیر توسعه کشور منحرف شد و سرمایه‌های انسانی کشور نابود شد، معلوم نشد ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور چگونه هزینه شد. ما یک میدان مشترک گازی با کشور قطر داریم که در سال ۸۴ به طور مساوی از آن برداشت می‌کردیم اما در پایان دولت دهم و در سال ۹۲ برداشت قطری‌ها دو برابر ما شده بود و آنها حقوق ملت ایران را غارت می‌کردند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در آن دوران قیمت ارز بالا می‌رفت و عده‌ای فکر می‌کردند راهش این است که ظرف ۱۷ ماه ۲۲ میلیارد دلار را در بازار دوبی بفروشند تا قیمت ارز در تهران پایین بیاید. واقعاً یک آواری بر سر اقتصاد کشور خالی شد. هیچ کس فکر نمی‌کرد روزی نیروهای انقلاب و فرزندان رهبری روبروی هم قرار بگیرند.

جهانگیری با اشاره به عنوان کرد: سال ۹۲ مردم ایران تلاطم سال ۹۱ و ۹۲ را دیدند. قیمت ارز لحظه‌ای بالا می‌رفت، قیمت سکه به ۱.۵ میلیون تومان و دلار حدود ۴ هزار تومان رسید. سال ۸۴ کل شاغلین کشور ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بودند و در سال ۹۱ و پس از گذشت۷ سال این عدد به ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید و این یعنی خالص ایجاد اشتغال صفر بود. ما وقتی دولت یازدهم را شروع کردیم باید آوار برداری می‌کردیم.

وی با اشاره به آغاز دولت یازدهم تصریح کرد: امروز ماشین اقتصاد کشور از دره بیرون آمده و باید در مسیر توسعه قرار بگیرد که قرار گرفته است. در توسعه اقتصادی موفق شدیم تورم ۴۰ درصدی را به ۶.۸ درصد کاهش دهیم. کسی باورش نمی‌شد اما رئیس جمهور واقعا پای کار آمد و هفته‌ای ۲ جلسه اقتصادی گذاشت. امروز رشد اقتصادی بالا رفته و فضای بین‌المللی نسبت به ما مثبت شده است. عده‌ای فکر نمی‌کردند برجام در مذاکره با غربی‌ها به نتیجه برسد، اما تیم دیپلماسی قوی شکل گرفت و ما به تمام اهداف برجام رسیدیم و ما ریسک‌های بزرگی را از کشور دور کردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: به بهانه تحریم فسادهای بزرگی اتفاق افتاد و هزینه‌های ملت هدر رفت، امروز اما دنیا عاشق کار کردن با ایران شده و هجوم شرکت‌های شرقی و غربی برای ورود به بازار ایران آغاز شده است و آنها پیگیر کار با ایران هستند.

جهانگیری با بیان اینکه ملت ایران صاحب بزرگترین تمدن جهانی است گفت: ما باید کاری بکنیم که ایرانی به ایرانی بودن خود افتخار کند، حرکت اقتصادی کشور شروع شده، صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرده و برای اولین بار سال‌های ۹۴ و ۹۵ صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی‌ گرفته است. همه کار برای توسعه مهیا شده است، مردم قدر مدیران توانمند را بدانند و نگذارند آنها را با اتهامات ناروا از میدان به در کنند. بنده با شفافیت مسئولین از نظر مالی موافقم اما این شفافیت باید برای همه قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین سرمایه‌ کشور امید به آینده است، تصریح کرد: در دولت آینده باید رشد اقتصادی را تدوام دهیم. ما برنامه دقیقی برای توسعه اشتغال آماده کرده‌ایم، ضمن این که در دو سال اخیر هر سال ۶۵۰ هزار شغل ایجاد شده، ایران متعلق به همه ایرانیان است و اقوام مختلف باید احساس همبستگی و انسجام کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: زنان در ایران مظلوم‌ترین قشر هستند و حرمت و حقوق‌شان رعایت نمی‌شود. کجای دنیا نیمی از جمعیت جوان تحصیل‌کرده در میدان اقتصاد حضور ندارند؟ ما در این دولت سفیر زن و فرماندار زن داشتیم.

جهانگیری ادامه داد: باید حقوق جوانان را به رسمیت بشناسیم و رویکرد استمرار عقلانیت و تدبیر برای اداره کشور را ادامه دهیم، زیرا برای کارهای سخت نیازمند مردان بزرگ هستیم.

وی با اشاره به مهمترین اولویت‌های دولت آینده خاطر نشان کرد: به نظر من توسعه فن‌آوری مهمترین شاخص رشد و توسعه آینده هر کشوری است پایگاه‌های توسعه فن‌آوری دانشگاه‌ها هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. ما هرجا گره داشتیم دانشگاه آن را باز کرد. توسعه صادرات نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی با دنیاست تا بتوانیم ۵۰ میلیارد دلار یا بیشتر صادرات داشته باشیم. ما باید گردشگری را در ایران توسعه دهیم و در این زمینه از هر نظر شایستگی داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما باید صنایع دانش بنیان را هدف‌گذاری کنیم که می‌تواند مراکز اشتغال فن‌آورانه باشد. امروز IT و ICT در دنیا معجزه می‌کند. شرکت‌های کوچک که دانشمندان ایرانی در خارج از کشور دارند امروز چندصد میلیون دلار ارزش دارد، باید آنها را به داخل کشور بیاوریم و برای آنها محدودیت درست نکنیم.

جهانگیری با اشاره به لزوم توسعه شبکه حمل و نقل کشور در ابعاد مختلف گفت: در این زمینه باید دستگاه‌های فرسوده که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند از مدار خارج شوند، حوزه نفت و گاز باید توسعه داده شود، در حوزه کشاورزی هم کارهای مهمی می‌شود صورت داد همانطور که در دوران اصلاحات و پس از آن در تولید گندم خودکفا شدیم.

وی در پایان توسعه سواحل مکران را جزو مهمترین برنامه‌های دولت آینده عنوان کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      راز بقا۶ تعریف میکنه

    • بدون نام

      روحانی پیروز است ✌✌✌

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج