جاباما
۵۳۰۵۹۲
۵۰۲۶
۵۰۲۶
پ

تکنوازی شاهین فرهت برای خرمشهری‌ها

"گروه کر و ارکستر بزرگ اروند" شب گذشته (جمعه ۲۲ اردیبهشت) با اجرای قطعاتی از آثار آهنگسازان ایرانی در خرمشهر رونمایی شد.

خبرگزاری ایلنا: "گروه کر و ارکستر بزرگ اروند" شب گذشته (جمعه ۲۲ اردیبهشت) با اجرای قطعاتی از آثار آهنگسازان ایرانی در خرمشهر رونمایی شد.

اولین اجرای رسمی "گروه کر و ارکستر بزرگ اروند" به سرپرستی امیرمهیار تفرشی‌پور و رهبری بابک میلانی در سالن خلیج فارس خرمشهر با حضور اهالی موسیقی و مسئولان استانی برگزار شد.

در این اجرا که از ساعت ۲۱ جمعه گذشته برگزار شد؛ "گروه کر و ارکستر بزرگ اروند" کار خود را با اجرای قطعه "سرود ملی جمهوری اسلامی ایران" ساخته حسن ریاحی آغاز کرد.
تکنوازی شاهین فرهت برای خرمشهری‌ها

در ادامه، سیدمحمدحسین مرعشی‌پور به عنوان مدیر این ارکستر پشت تریبون قرار گرفت و گفت: خوشحال هستیم که رونمایی از "گروه کر و ارکستر بزرگ اروند" در چنین شب زیبایی (نیمه شعبان) با حمایت مسئولان اتفاق می‌افتد. بار سنگین تشکیل این ارکستر بر دوش آقای امیرمهیار تفرشی‌پور بوده و با حمایت دکتر شاهین فرهت و همچنین با حضور مسئولانی چون مهندس نعمت‌زاده (معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند)، همایون قنواتی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند)، رضا مردانی (رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر) و اهالی رسانه برگزار می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: کار بسیار سختی بود که چنین ارکستری شکل بگیرد و ما از خانواده‌های نوازندگان این ارکستر بسیار ممنون هستیم که در این شرایط فعالیت زیاد نوازندگان را بدون هیچ چشمداشتی تحمل کردند. امروز ما ارکستری را راه‌اندازی کردیم که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور به یک ارکستر ملی و بین المللی تبدیل شد.

در بخش بعدی برنامه پیام فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به مناسبت راه‌اندازی این ارکستر قرائت شد.

در ادامه امیرمهیار تفرشی‌پور (سرپرست گروه کر و ارکستر بزرگ اروند) روی سن آمد و درباره روند شکل‌گیری این ارکستر گفت: من ۹ ماه قبل اینجا قول دادم این ارکستر را راه‌اندازی کنم و خوشحالم که امروز این اتفاق میسر شد. البته فکر نمی‌کردم در خرمشهر نوازندگانی وجود داشته باشند که بتوان با آنها چنین ارکستری را راه‌اندازی کرد اما خوشبختانه ما توانستیم با نوازندگان این شهر "گروه کر و ارکستر بزرگ اروند" را تاسیس کنیم.

این آهنگساز در ادامه افزود: واژه ارکستر را به گروه‌های بالای ۴۵ - ۵۰ نفره اتلاق می‌کنند و ما عنوان ارکستر را به این منظور انتخاب کردیم که قصد داریم در آینده‌ای نزدیک با جذب نوازندگان بیشتر از مناطق اطراف خرمشهر، همچون یک ارکستر بزرگ به فعالیت بپردازیم. اگر امروز این ارکستر در خرمشهر راه‌اندازی شده به خاطر همکاری و حمایت افرادی چون سیدمحمدحسین مرعشی‌پور، نوازندگان این شهر و مسئولان این منطقه است. البته این نکته را عنوان کنم که حتی در دانشگاه تهران هم کسی فکرش را نمی‌کرد در شهری چون خرمشهر این تعداد نوازنده در سازهای مختلف وجود داشته باشد که بتوان با کمک بی‌چشمداشت آنها چنین ارکستری را راه‌اندازی کرد.

وی همچنین عنوان کرد: چندی پیش من در سفارت بلژیک و در حضور حدود ۱۵ سفیر از کشورهای مختلف گفتم خرمشهر یکی از امن‌ترین شهرهای ایران است؛ موزیسین‌های فرانسوی هم که برای اجرای برنامه به این شهر آمده بودند بر این نکته تاکید کردند و این موضوع در رسانه‌ها یشان نیز درج شد. آقای نعمت‌زاده (معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند) گفته بودند که یک شهر بین‌المللی نیازمند هنر بین‌المللی است؛ و به گمان من این جمله تاریخی در مورد شهری مانند خرمشهر صدق می‌کند.

در ادامه این مراسم "گروه کر و ارکستر بزرگ اروند" قطعات "ساری گلین(قطعه ترکی) با تنظیم سیاوش مرادی"، "شیرعلی مردان (قطعه بختیاری) با تنظیم سامان هاشمی)" و "بنت الشلبیه(قطعه عربی) با تنظیم سیدمحمدحسین مرعشی‌پور" را برای حاضران در سالن اجرا کرد. عبدالله علیخانی در این بخش به عنوان کنسرت مایستر، این ارکستر را همراهی کرد.

در پایان این بخش با تشویق‌های ممتد مخاطبان، قطعه "بنت‌الشلبیه(قطعه عربی) با تنظیم سیدمحمدحسین مرعشی‌پور" یکبار دیگر برای حاضران در سالن به اجرا درآمد.

در ادامه شاهین فرهت روی سن آمد و درباره افتتاح "گروه کر و ارکستر بزرگ اروند" گفت: امشب برای من شبی فراموش نشدنی و الهام‌بخش است. من سال‌ها در کشورهای سوئد و اسکاندیناوی زندگی کرده‌ام اما در این روزها، گرمای سرزمین خرمشهر و مردم خونگرم این شهر، استخوان‌های یخ‌زده من را گرم کرد. به جرات می‌توانم به شما مردم خونگرم خرمشهر بگویم اینجا یکی از امن‌ترین شهرهای دنیاست که من تاکنون دیده‌ام و قطعا قدرش را می‌دانم.

این موزیسین درباره قطعاتی که در ادامه مراسم اجرا شد, عنوان کرد: من ۱۵ سال قبل در فستیوال موسیقی فیلم‌های صامت که در موزه سینما برگزار می‌شد آثاری را ساخته و اجرا کردم. در گذشته جواد معرفی، عبدالعلی وزیری و پرویز ایران‌پور روی فیلم‌های صامت نوازندگی می‌کردند که می‌توانم به فیلم‌های روشنایی شب، ژاندارک، ژنرال و شورش در کشتی اشاره کرد. من در این زمینه یک سوئیت ساختم که در شروع نمایش فیلم‌های صامت نمایش داده می‌شد. من امشب سه قطعه مینیاتوری پیانو را برای شما خواهم نواخت.

وی همچنین عنوان کرد: من کار اصلی‌ام آهنگسازی است اما تقریبا هر روز پیانو می‌نوازم اما هرگز این کار را در کنسرت انجام نداده‌ام؛ ولی امشب به عشق مردم خونگرم خرمشهر این سه اثر را با پیانو برای شما خواهم نواخت.

در ادامه شاهین فرهت سه قطعه از ساخته‌هایش را به صورت تکنوازی پیانو برای حاضران در سالن نواخت که با تشویق‌های ممتد مخاطبان روبرو شد.

در بخش دیگری از این برنامه، اثر "سراب" نوشته شاهین فرهت که یک تریو محسوب می‌شد توسط بهاره صفایی (نوازنده ویلن)، ابراهیم قائدی (نوازنده ویلنسل) و امیرحسین محمدخانی (نوازنده ابوا) به اجرا درآمد.

پس از این بخش، نعمت‌زاده (معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند) درباره افتتاح "گروه کر و ارکستر بزرگ اروند" گفت: امروز، روز طلع خورشید (نیمه شعبان) است و ارکستر ما در چنین روزی طلوع کرد که باید آن را گرامی داشت. موسیقی زمانیکه از ساز یک نوازنده صادر می‌شود در واقع از قلب او برخواسته است و اگر این اثر بتواند بر قلب مخاطب بنشیند می‌توان گفت که موسیقی موفقی محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: به نظر من که البته اطلاعات موسیقایی کمی دارم هر اثر موسیقی یک سنارویویی دارد که با احساسات یک موزیسین گره خورده است؛ وقتی مخاطب با این موسیقی و پیام آن مواجه می‌شود اگر بتوند پیام موسیقی را بگیرد و در عمق جانش نفوذ کند باید به آن افتخار کرد. امروز به "گروه کر و ارکستر بزرگ اروند" می‌توانیم افتخار کنیم؛ به خاطر اینکه موسیقی را اجرا کرد که با احساسات ما همخوان بود و در قلب و احساسات‌مان اثر کرد و ما را از یک فضای خشن مادی به یک فضای عاطفی معطوف کرد.

نعمت‌زاه افزود: در این مجموعه شکاف بین نسل‌ها از بین رفت. من به یاد می‌آورم رزمندگانمان را که در کنار هم می‌زیستند و شکافی بین نسل‌ها در موضوعات ملی وجود نداشت؛ یا هنگامی که خبر از آزادی خرمشهر شد این فاصله‌ها از بین رفت. این ارکستر تلاش می‌کند تا چنین لحظاتی را برای ما بیشتر به وجود بیاورد. ما از این ایثار اعضای ارکستر که بدون هیچگونه چشمداشتی صورت گرفته است قدردانی می‌کنیم.

در بخش پایانی این مراسم از امیرمهیار تفرشی‌پور، شاهین فرهت، بابک میلانی، عبدالله علیخانی، سیاوش مرادی و سامان هاشمی تقدیر و قدردانی شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج