۵۳۰۶۱۱
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

نگاهی به دیالکتیک اصلاحات

محمد زینالی اوناری در خبرآنلاین نوشت: مناظره های انتخاباتی با تقویت گفتمان اصلاحات به پایان رسید. سیاست ایرانی به سوی اصلاحات پیش رفته، زبان صریح تری می یابد. بنابر این پیش بینی می شود که در صورت وجود داشتن هر گونه داعیه ای مردمی برای اصلاحات و مبارزه با فساد، مشارکت آنان گسترده تر شود.

محمد زینالی اوناری در خبرآنلاین نوشت: مناظره های انتخاباتی با تقویت گفتمان اصلاحات به پایان رسید. سیاست ایرانی به سوی اصلاحات پیش رفته، زبان صریح تری می یابد. بنابر این پیش بینی می شود که در صورت وجود داشتن هر گونه داعیه ای مردمی برای اصلاحات و مبارزه با فساد، مشارکت آنان گسترده تر شود.

آن چه که در گفت و گوهای انتخاباتی به صراحت گفته می شود، وجود فساد، به ویژه فسادی است که فراتر از رهبران انتخاباتی می باشد و تا خانه و دروازه آن ها نیز راه یافته است. این پدیده، برخاسته از نگاه یا ادبیاتی است که در اعمال روز به روز تکرار شونده ی مردم و به ویژه آنان که مردم ترند، در مسائل اقتصادی و بهره مندی از امتیازات خاص است. اصلاحات دقیقا تغییر همین رفتارها را مد نظر داشت. اگرچه شاید شائبه¬ی اصلاحات سیاسی و فرهنگی هم به گوش برسد، اما نوک زبان اصلاحات فساد ساختاری ای است که در همه ی رفتارهای عقلانی رخنه کرده است.

ناشفاف بودن بانک ها و اصرار بر عدم شکل گیری شفافیت کافی برای تحقق اصلاح اقتصادی و اداری، دست اندرکار بودن همه جایگاه های نهادی در امر فساد، رانت و سوء استفاده های اختصاصی نشان دهنده¬ی این است که نیاز به خانه تکانی قانونی و حل یا تعریف معادلات پیچیده و اساسی در سیستمهای بانکی، سیاسی و حتی اخلاقی محسوس است. با این حال، مناظره و گفت و گوهای انتخاباتی به شدت بر ضرورت اصلاحات در تمامی رده های سیاسی اصرار می ورزید.

اگرچه دولت تدبیر و امید در زمینه حذف قاچاق، تنظیم بازار و کنترل صادرات اقداماتی انجام داده است، اما به نظر می رسد مخالفت های صورت گرفته در رقابت انتخاباتی که به نظر می رسد در پی حذف این اقدامات است، چه بسا در نهایت به تقویت اصلاحاتی خواهد بیانجامد که مخالفان با آن رویاروی بودند. به ویژه این که مخالفین دولت بیش از این که به قصد ارائه برنامه و ایجاد فضای رقابتی وارد گفت و گو شوند، به صورت مستقیم و غیر مستقیم به وجود فسادهای بیشتر در دو طرف گفت و گو اشاره می کردند.

این روند با دریافت پاسخ هایی اشاری و کنایی به موضوعاتی چون کنترل بیشتر قاچاق یا به زبانی واردات نهادی اشاره داشته، به پرده برداری از ناگفتنی ها پرداخت. لذا به تدریج با شکل گرفتن تضادها، مردم و به ویژه عاملان اساسی رفتارهایی که در خلال ضعف نظارتی و قانونی به کرد و کارهایی که فساد در آن ها رخنه کرده است، باید منتظر باشند که دولت آینده ی روحانی به گرایش اصلاح طلبی بیشتر نزدیک شود. چرا که این رقبای انتخاباتی روحانی هستند که با انتقادات تند و صریح خود، دولت تدبیر و امید را به اصلاحات بیشتر در چهار ساله ی آینده وادار می کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج