۵۳۰۶۶۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

«ورزش و مردم» همچنان لنگ می زند!

چرا با تماشای «ورزش و مردم» چیزی عایدمان نمی شود؟ آخرین برنامه پخش شده را زیر ذره بین برده ایم تا عیار ساختار و محتوای آن، آیتم ها، کارشناسان، بهرام شفیع و البته مجری دوم یعنی پسرش عیان شود.

روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: چرا با تماشای «ورزش و مردم» چیزی عایدمان نمی شود؟ آخرین برنامه پخش شده را زیر ذره بین برده ایم تا عیار ساختار و محتوای آن، آیتم ها، کارشناسان، بهرام شفیع و البته مجری دوم یعنی پسرش عیان شود.

با آمدن رقبا و نیز عدم برخورداری از خلاقیت، «ورزش و مردم» به حاشیه رفته، چارچوب برنامه همان الگوی چند دهه پیش است که و ایده ها، کپی دست چندم برنامه های دیگر است. بهرام شفیع نشاط کافی برای همراه کردن بیننده را ندارد و اطلاعاتش به روز نیست. کلی گویی می کند، از مهمان سوال نمی پرسد و از این شاخه به آن شاخه می پرد. از دو سال پیش پسرش، امیراقبال را به برنامه تزریق کرده که نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

کارشناس مطرح در «ورزش و مردم» وجود ندارد و از چهره ها میزبانی نمی کند. آیتم ها ضعیف ساخته می شوند و افزوده ای مثل آمار، نام گلزن، مصاحبه و... روی خلاصه بازی ها نمی آید. در دوران گسترش شبکه های تلویزیونی و کانال های تلگرامی کسی منتظر می ماند تا همچون دهه شصت و نیمه ابتدایی دهه هفتاد خلاصه بازی ها را از «ورزش و مردم» تماشا کند؟ اصلا با دیدن آن چه چیزی عایدمان می شود؟ متاسفانه هیچ. ساختار و محتوای برنامه نیازمند خانه تکانی اساسی است؛ از مجری، کارشناس، گرافیک، آیتم ها و... این گزارش برنامه را زیر ذره بین برده تا به شکل عینی عیارش محک بخورد.

دقیقه 1 تا 20
  • تیتراژ ابتدایی: ۵۵ ثانیه
  • مجری: بهرام شفیع
  • سهم مجری: هفت دقیقه
  • تعداد آیتم ها: دو (۱۲ دقیقه)
  • تعداد وله ها: یک (پنج ثانیه)
  • نمره از ۲۰: ۱۲

نمای کلی: در 20 دقیقه ابتدایی آن چه از مجری دیدیم تشکر بود و حرف های کلی درباره لزوم توجه به استعدادهای هاکی در جای جای کشورمان. گزارش هایی که در شروع برنامه روی آنتن رفتند، جذابیت محتوایی نداشتند و ساختارشان معمولی و فاقد خلاقیت بود. اطلاعات شفاهی در هر دو آیتم وجود داشت اما برای بیننده تصویر مهم تر از حرف است.

«ورزش و مردم» همچنان لنگ می زند!

آنالیز مجری: بهرام شفیع بد شروع کرد؛ سه جمله اشتباه به کار برد و 19 ثانیه از 50 ثانیه اول، سرش پایین بود. چند نکته را از روی کاغذ خواند و همین باعث شد مدت زیادی از زمان ابتدایی برنامه را سر به زیر باشد. او سه بار در جمله بندی دچار اشتباه شد؛ مثلا: «سعی می کنیم در این برنامه، قسمت های مختلفی هم داریم.» در بازگشت، شفیع از همه تشکر کرد؛ از پخش شبکه یک، ناظر پخش، کارگردان، تصویربرداری و... تلفظ چند اسم را نمی دانست و هرچه به کاغذ نگاه کرد، به نتیجه ای نرسید. در بخش بعدی دو دقیقه درباره قهرمانی هاکی کشورمان در آسیا حرف زد و از «همه» تشکر کرد و گفت فدراسیون (که خود او متولی اش است)، کمترین سهم را داشته، تقاضای جایزه برای آن ها هم داشت.

آنالیز برنامه: دو آیتم روی آنتن رفت که یکی گزارش مسابقات قهرمانی دومیدانی جانبازان و معلولان بود و دیگری استقبال از تیم هاکی کشورمان. نه تصویری روی گفت و گوها می آمد و نه داده های آماری. می شد بازی های تیمی ملی در آسیا را ضمیمه گزارش کرد که نشده بود و تصاویر تکراری از اهدای جام چند بار مورد استفاده قرار گرفت.


دقیقه 20 تا 40
  • مجری: امیراقبال شفیع
  • سهم مجری: ۱۱ دقیقه (به همراه دو کارشناس)
  • تعداد آیتم ها: یک (۹ دقیقه)
  • تعداد وله ها: صفر
  • نمره از ۲۰: ۱۴

نمای کلی: با رفتن بهرام شفیع کمی وضع برنامه بهتر شد اما ساختار همچنان ضعف داشت. آیتم «بی تعارف» کش دارد، بدون چالش و فاقد جذابیت بود؛ مرور سایت ها برای مردمِ تلگرام باز تازگی ندارد و بدتر این که در شکل اجرای آن نوآوری دیده نمی شود. 10دقیقه زمان برای مرور رسانه ها، نمودار لیگ برتر و عکس های جذاب هفته زیاد است.
«ورزش و مردم» همچنان لنگ می زند!

آنالیز مجری: بهرام شفیع مدت زیادی است تصمیم گرفته پسرش (امیراقبال) عصای دست او در اجرا باشد. بعد از پخش یک آیتم که از قضا خود امیراقبال مجری اش بود، پدر کنار رفت و پسر سکان اجرا را در اختیار گرفت. شادابی پسر در قیاس با پدر طبعی است و البته امیراقبال انگیزه بالایی دارد. چند بار به سبک پدر در بیان جمله دچار اشکال شد اما آن قدر توی ذوق نمی زد. عیب اصلی او پرحرفی است؛ هنوز حرف کارشناس ها تمام نشده امیراقبال صحبتی تکمیلی دارد. اگر قرار است مجری حرف بزند، چرا کارشناس به برنامه می آید؟

آنالیز برنامه: همزمان با شروع بیست دقیقه دوم، آیتم «بی تعارف» روی آنتن رفت؛ امیراقبال با مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال مصاحبه کرد اما سوالات نه تنها با تعارف بودند که در نهایت او در جبهه مشحون قرار گرفت! دوز صمیمیت به حدی بود که مشحون به پدر امیراقبال موفقیت اخیر هاکی کشورمان را تبریک گفت. خلاصه این که سوال های طرح شده با عنوان «بی تعارف» همخوانی نداشت. بخش دیگر برنامه مرور سایت های ورزشی بود که توسط مهدی ارژنگ نیا و در قالبی کلیشه ای انجام شد.
دقیقه ۴۰ تا ۶۰
  • مجری: امیراقبال و بهرام شفیع
  • سهم مجری: پسر 13 دقیقه، پدر دو دقیقه و 52 ثانیه
  • تعداد آیتم ها: یک (چهار دقیقه)
  • تعداد وله ها: دو (هشت ثانیه)
  • مهمان تلفنی: یک نفر
  • نمره از 20: 13

نمای کلی: محتوا و ساختار «ورزش و مردم» جذابیت ندارد؛ در ضعف ساختاری برنامه همین قدر اشاره کنیم که موقع صحبت های مهمان تلفنی، در مجموع پنج دقیقه تصویر ثابت او در قاب بود (کمترین زمان ۱۰ ثانیه و بیشترین یک دقیقه)

آنالیز مجری: بهرام شفیع در دو دقیقه پایانی ۲۰ دقیقه سوم روی آنتن بود و در باکس بعدی به عملکردش خواهیم پرداخت. امیراقبال با مجید شایسته، رییس فدراسیون تنیس گفت و گو کرد که البته مجید عرشیا در این مصاحبه همراه او بود و مثل سری قبل باید سهم او از آنتن را به همراه کارشناس برنامه محاسبه کرد. سوالات عرشیا فنی بود؛ شفیع اما چند سوال کلی درباره نیاوردن مربی خارجی پرسید و این بار هم نشان داد چالش بلد نیست. همین قدر بدانید شایسته بعد از سوال اول داشته همه چیز را درباره فدراسیونش می گفت که شفیع ورود کرد و گفت: «تو را خدا تمام سوال های ما را جواب ندهید؛ بگذارید ما هم سوال کنیم.» این یعنی نه برنامه و نه مجریان دست بالا را در مصاحبه ندارند.

آنالیز برنامه: مصاحبه تلفنی معمولی بود و یادآور پاسخ های کلی مدیران و مسئولان، و چالشی شکل نگرفت. برنامه فقط یک پلی بک داشت (فوتبال ساحلی ایران و سوییس) و مابقی زمان داخل استودیو گذشت. تازه، پخش یک مسابقه آن هم بدون داده های اضافی، ضعف است که در پارت بعدی درباره اش نوشته ایم.

دقیقه 60 تا 80
  • مجری: بهرام و امیراقبال شفیع
  • سهم مجری: پدر ۱۰ دقیقه، پسر شش دقیقه
  • تعداد آیتم ها: یک (سه دقیقه و ۴۵ ثانیه)
  • تعداد وله ها: دو (۱۵ ثانیه)
  • نمره از ۲۰: ۱۲

نمای کلی: آشفتگی در این پارت بیشتر از قبل است؛ هنوز بحث مجری پدر، درباره لیگ یک تمام نشده که جای خود را به پسر می دهد. حرف های امیراقبال و کارشناس، تکرار گفته های بهرام شفیع درباره لیگ یک است. موقع گفت و گو با مهدی تارتار، صحنه ای از بازی تیمش پلی نمی شود و تصویر او به مدت سه دقیقه در قاب قرار می گیرد.
«ورزش و مردم» همچنان لنگ می زند!

آنالیز مجری: گاف مشهور بهرام شفیع یک ساعت بعد از شروع بازی رقم خورد. شفیع فراموش کرده بود رقابت لیگ یک در یک گروه برگزار می شود. او مدام توی حرف کارشناس برنامه (حیدرپور) می آمد و با اطاله کلام روح برنامه را می گرفت. مهدی تارتار، سرمربی پارس جم جنوبی مهمان برنامه بود؛ شفیع حدود یک دقیقه و سی ثانیه درباره لزوم حمایت اعزام مربیان به کلاس های درجه یک مربیگری حرف زد و حتی خودش معترف شد که «جرزنی کردم»! شفیع چند دقیقه بعد دوباره از سختی بازی های لیگ گفت و نتیجه گرفت «آقا مهدی» این کار را خوب انجام داد و بعد هم گفت: «مرسی آقا مهدی». این هم سوالی است لابد. چندشوخی ریز هم آمد که فقط خودش خندید؛ مثل این که در دوران گزارشگری باید به تارتار می گفته تاتار اما معذور بوده.

آنالیز برنامه: «ورزش و مردم» از جذابیت فوتبال نمی تواند بهره ببرد، کار سختی است در حین مصاحبه تلفنی با مهدی تارتار صحنه های گل پارس جنوبی و جشن قهرمانی شان پخش می شد؟ چرا آیتم بازی رئال و اتلتیکو خام بود و هیچ اطلاعات افزوده ای نداشت؟

دقیقه 80 تا 100
  • مجری: امیراقبال شفیع
  • سهم مجری: هشت دقیقه
  • تعداد آیتم ها: سه (۱۱ دقیقه و سی ثانیه)
  • تعداد وله ها: سه (۳۰ ثانیه)
  • مهمان تلفنی: صفر
  • نمره از ۲۰: ۱۲

نمای کلی: باز هم از ظرفیت فوتبال برای جذابیت برنامه استفاده نشد، مجری و کارشناس نکاتی را تکرار کردند که بیننده فوتبالی از بر است. آیتم مسابقات لیگ برتر فاقد افزوده است؛ آن هم در شرایطی که هفته آخر لیگ پر بود از اتفاقات مهیج. پخش صحنه های حساس بازی های لیگ در نیمه شب چه لطفی دارد؟

آنالیز مجری: تمرکز امیراقبال شفیع در این بخش بر دو مسئله بود؛ یکی گفت و گو با حیدرپور، کارشناس برنامه درباره لیگ برتر و دیگری تصمیم عجیب برای گزارش روی یک آیتم. سوالات و البته نظرات او درباره لیگ برتر کلی بود و چند بار با مصداق حرف زد؛ از جمله چرایی سرنوشت بد مربی خوش سابقه ای به نام فرکی در سایپا. امیراقبال بعد از این بخش، از بیننده ها دعوت کرد آیتم بازی یوونتوس و موناکو از مرحله رفت لیگ قهرمانان اروپا را ببینند. این بار بازی را خودش گزارش کرد؛ به این منظور تن صدایش را تغییر داد و طوری رفتار کرد که گویی مسابقه زنده است. این تمهید به منطق برنامه نمی خورد و وصله ای است ناجور؛ امیر اقبال برای گزارشگری دورخیز کرده؟ راهش این نیست؛ حتی اگر کارشناس برنامه بگوید: «خسته نباشد، گزارش خوبی بود.»

آنالیز برنامه: در این بخش تعداد آیتم ها بیشتر می شود اما هیچ کدام برگ برنده «ورزش و مردم» نمی توانند باشند. دیدن خلاصه مسابقات فوتبال به تنهایی برای راضی کردن بیننده کافی نیست. از آن سو بحث های داخل استودیو را نمی توان جدی گرفت؛ کلی هستند و یک طرفه.

دقیقه ۱۰۰ تا ۱۲۰
  • مجری: بهرام شفیع
  • سهم مجری: حدود 19 دقیقه (با کارشناس)
  • تعداد آیتم ها: صفر
  • تعداد وله ها: یک (هفت ثانیه)
  • مهمان تلفنی: یک
  • نمره از 20: 10

نمای کلی: برنامه هرچه رو به جلو رفت کسل کننده تر شد. شفیع در ۲۰ دقیقه پایانی ۱۲ دقیقه حرف زد که غالبا کلی گویی بود. دو دقیقه حرف های کارشناس برنامه درباره لزوم حمایت از سپیدرود را تکرار کرد. در پایان با اعلام این که دو هفته به خاطر انتخابات برنامه ندارد، خداحافظی کرد؛ با این عبارت: «خداحافظ بر شما!»
«ورزش و مردم» همچنان لنگ می زند!

آنالیز مجری: آیتم بازی پرسپولیس و سیاه جامگان که تمام شد، شفیع کنایه ای به گزارشگر مشهدی زد که چرا در گزارش این همه اغراق و جانب داری کرده. کمی بعد اما از گزارشگران شهرستانی تعریف کرد و همین سرفصل بحث کارشناسی او و حیدرپور شد. حیدرپور به شفیع تعارف زد، تجربیاتش را در اختیار گزارشگران شهرستانی قرار دهد و او هم با لبخندی جواب داد «ما که کنار گذاشته ایم» و بعد از آن علی نظرمحمدی، سرمربی سپیدرود روی خط آمد.
پرسشی از سوی شفیع مطرح نشد که چند نمونه را مرور می کنیم: «آقای نظرمحمدی خیلی ماهی. یک جوان شایسته و باید این فرصت به مربیان داده شود. حالا باید نظرمحمدی های عزیز را روی چشم نگه داریم.»، «نظرمحمدی یکی از بهترین های فوتبال ما است؛ چه زمانی که بازی می کرد و چه حالا که مربی است. پارس جم تلاش کرد، نمی دانم تارتار سال بعد هست ولی نظرمحمدی می تواند باشد...»، «علی جان به وجودت افتخار می کنیم، در مربیگری، بازی، مدیریت و او سخنوری توانا است.»

آنالیز برنامه: برنامه در این بخش، با شفیع و کارشناس پیش رفت که درباره اش نوشتیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج