۵۳۱۱۴۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

آمادگی ستادهای ۳ نامزد برای مناظره «دو به دو»

پرونده مناظره‌های زنده تلویزیونی روز جمعه بسته شد؛ اما محمدعلی وکیلی سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی روز گذشته از آمادگی رئیس جمهوری برای مناظره دو به دو با محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی خبر داد.

روزنامه ایران: پرونده مناظره‌های زنده تلویزیونی روز جمعه بسته شد؛ اما محمدعلی وکیلی سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی روز گذشته از آمادگی رئیس جمهوری برای مناظره دو به دو با محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی خبر داد.
در جریان مناظره سوم همچنین پایان مناظره دوم نامزدها بود که سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و نامزد اصولگرایان ائتلافی، در واکنش به انتقاد روحانی از دولت گذشته پیشنهاد داد روحانی با رئیس دولت قبل مناظره کند تا یک بار برای همیشه موضوعات مربوط به دولت سابق تمام شود. روحانی روز جمعه در پاسخ به پیشنهاد رئیسی، به حضور مدیران ارشد احمدی‌نژاد در ستاد رئیسی اشاره کرد و گفت حاضر است با خود رئیسی مناظره کند که از مدیران و دوستان احمدی‌نژاد مدد و مشاوره می‌گیرد. علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد ریاست ستادهای انتخاباتی رئیسی را برعهده دارد و مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی و نفت احمدی‌نژاد هم که روز ثبت نام همراه رئیسی بود، ریاست کمیته طرح و برنامه ستاد انتخاباتی وی را به عهده دارد. سعید جلیلی، رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای زمان احمدی‌نژاد و محمدمهدی زاهدی وزیر علوم احمدی‌نژاد هم ضمن اعلام حمایت از رئیسی در ستاد‌های او حضور دارند.
سید صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور دولت احمدی‌نژاد و شهردار مشهد هم رئیس ستادهای استانی رئیسی است.
سیدمهدی ‌هاشمی همان کسی که محمود احمدی‌نژاد برای وزارت رفاه او را به مجلس معرفی کرد و رأی نیاورد و مدتی هم سرپرست و معاون وزارت کشور دولت سابق بود، رئیس ستاد انتخابات رئیسی در تهران است. همین حضور پررنگ بود که باعث شد روحانی در واکنش به رئیسی برای مناظره با رئیس دولت قبل، پیشنهاد کند که به جای احمدی‌نژاد با خود او مناظره کند.
حال این پیشنهاد فراتر از فضای مناظره‌ها، از سوی ستاد انتخاباتی روحانی مطرح شده است؛ آن هم نه فقط با رئیسی بلکه با محمدباقر قالیباف. سخنگوی ستاد روحانی دیروز در کنفرانسی خبری تأکید کرد: همان طور که آقایان روحانی و جهانگیری در مناظره سوم به صراحت گفتند این دو کاندیدا در عمل با رئیسی و قالیباف به عنوان شخص مناظره نمی‌کنند بلکه به عنوان وارث هشت سال دولت آقای احمدی‌نژاد مناظره می‌کنند؛ چرا که تمام تیم آقای احمدی‌نژاد یا جزو مشاوران و اداره‌کنندگان ستاد آقای رئیسی هستند یا در کنار قالیباف فعالیت می‌کنند. وی افزود: گفتمان احمدی‌نژادی بر آقایان رئیسی و قالیباف حاکم است، چالش ما با این گفتمان است که مظهرش بی‌اخلاقی و به حراج گذاشتن سرمایه‌های ملی و معنوی کشور بود. ما با این رویکرد چالش داریم و آماده‌ایم با این سیره و روش مناظره کنیم.
سخنگوی ستاد روحانی تأکید کرد: فرصت مناظره برای تبیین برنامه بود که مردم امکان توان‌سنجی از برنامه‌ها دست‌شان بیاید اما رقیب به‌ جای استفاده از فرصت برای ارائه برنامه وارد فاز بداخلاقی، اتهام‌زنی و شعار دادن شد و مردم نتوانستند توان آنها را برآورد کنند. همزمان با این اظهارات، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری در توئیتی، پیشنهاد مناظره رو در روی روحانی و رئیسی را مطرح کرد و نوشت: «پیشنهاد مناظره رو در روی دکتر روحانی به آقای رئیسی، یک مطالبه مردمی است؛ امیدوارم با پاسخ مثبت ایشان مواجه گردد.» وی همچنین موضوع مناظره اول را «برجام و تحریم» پیشنهاد کرد.
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم با استقبال از برگزاری مناظره دو به دوی روحانی با رئیسی تأکید کرد: همان طور که مشخص است، گزینه اصلی جناح مقابل، آقای رئیسی است، آقای روحانی هم که در صحنه هستند، بنابراین شکل‌گیری مناظره‌ای بین این دو اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. وی در گفت‌وگو با انتخاب، اضافه کرد: آقای رئیسی می‌گوید شما بروید با دولت قبل مناظره کنید؛ اما کسی کاری به دولت قبل ندارد؛ بحث آقای روحانی این است که دولت احمدی‌نژاد در آقای رئیسی و ستاد ایشان تجسم پیدا کرده است؛ یعنی افرادی که برنامه‌نویسی می‌کنند و دارند برای ایشان کار می‌کنند، همین آقایان هستند.
وی ادامه داد: آقای رئیسی در سیاست همان حرف‌های احمدی‌نژاد را می‌زند و همان توزیع پول و امکانات که برنامه او بود را به عنوان برنامه خود اعلام می‌کند. البته بعید می‌دانم چنین مناظره‌ای بشود برگزار کرد، اما اگر آقای رئیسی قبول کند، این اتفاق خیلی خوبی می‌تواند باشد که آقایان روحانی و رئیسی در یک جای بی طرف در حضور کارشناسان و رسانه‌ها بنشینند و با هم تن به تن مناظره کنند. بالاخره آقایان رئیسی و قالیباف باید بگویند طرح‌شان برای مسائل مختلف چیست؟ آقایان فقط می‌گویند با همسایه‌ها باید ارتباط داشته باشیم، خب پیشنهادتان چیست؟
دولت فعلی که دارد از برترین کارشناسان بین‌المللی در حوزه سیاست خارجی استفاده می‌کند، این آقایان چگونه می‌خواهند با همسایگان ارتباط برقرار کنند؟ دبیرکل حزب کارگزاران ضمن انتقاد از شکل و اجرای برنامه مناظره صدا و سیما گفت: کسانی که این برنامه مناظره را در صدا و سیما طراحی می‌کنند، همین برنامه‌های سرگرمی مثل «دورهمی» و «خندوانه» را طراحی کرده‌اند. اینها نگاه‌شان این است که برنامه تلویزیونی جذابی از کار دربیاید؛ درحالی که کسی دنبال این گونه برنامه‌ها نیست. حالا صدا و سیما یک ربع از دور ماشین کاندیداها را نشان می‌دهد و مدام مردم را در انتظار می‌گذارد، خب اینها فقط جنبه سرگرمی دارد.
محمد دهقان، رئیس ستاد انتخابات محمدباقر قالیباف هم در توئیتی، برای مناظره دوطرفه با روحانی اعلام آمادگی کرد و نوشت: «آقای روحانی در مناظره دیروز حرف‌هایی زد که باید به افکار عمومی پاسخ دهد، مناظره دو طرفه؟ ما آماده‌ایم هر جا و هر زمان.»
محمدامین توکلی‌زاده، نماینده سید ابراهیم رئیسی نیز در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما، آمادگی این نامزد انتخابات برای برگزاری مناظره با روحانی را اعلام کرد.

نماینده رئیسی البته پیشنهاد داده که این مناظره در صدا و سیما انجام شود. حمید ابوطالبی، مشاور روحانی اما با استقبال از اعلام آمادگی ستاد رئیسی نوشته است: «دوستان عزیز: عالی‌ است، ولی این نامه عدم انجام مناظره است؛ زیرا صدا و سیما آن را ناقض اصل بی‌طرفی می‌داند. پیشنهاد دکترروحانی مناظره در حضوررسانه‌ها بود.»

با این حال سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات گفت که امکان برگزاری مناظره دیگری بین نامزدها وجود ندارد. سید احسان قاضی زاده همچنین از احتمال افزایش یک برنامه گفت‌وگومحور با حضور نماینده نامزدها خبر داد و به ایرنا گفت: ممکن است یک یا دو برنامه گفت‌وگو محور دیگری را با حضور نمایندگان نامزدها یا اجزای دیگر طراحی کنیم. ولی مناظره دیگری برای نامزدها نخواهیم داشت. قاضی‌زاده‌ هاشمی افزود: تدوین و پخش چنین برنامه‌ای با هماهنگی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و وجود زمان پخش مناسب ممکن می‌شود، به طوری که هم پوشانی با برنامه‌های تبلیغاتی نداشته باشد.
برنامه ریزی در این زمینه بسیار حساس است و به محض مشخص شدن اطلاع‌رسانی می‌کنیم. وی در مورد درخواست بعضی نامزدها یا طرف‌های دیگر برای پاسخ به شماری از اظهارنظرها در حین مناظره‌ها در صدا و سیما نیز گفت: این تقاضاها در دست بررسی است، همچنین تقاضای دولت‌های نهم و دهم را بررسی می‌کنیم. ممکن است به جمع بندی برسیم و بتوانیم زمانی را به صورت ضبط شده در اختیار این افراد قرار دهیم. زیرا بر اساس ماده 64 قانون این فرصت باید زمان ضبطی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج