جاباما
۵۳۳۲۰۴
۱۲ نظر
۵۰۰۹
۱۲ نظر
۵۰۰۹
پ

تبریک به صداوسیما!

در یکی دو روز گذشته، یکی از بحث‌های کارشناسان در رسانه‌ها و نیز شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر تهیه و انتشار گزارش‌هایی که به عقیده‌ی منتقدان عملکرد صداوسیما، با هدف نقد و تقویت برخی کاندیداهای متناظر در انتخابات ریاست جمهوری تهیه شده‌اند، برخی خبرهای پخش و زیرنویس‌شده در حمایت از برخی کاندیداها و نیز اعلام زمان و مکان برخی اجتماع‌های حامیان بود.

خبرگزاری ایسنا: در یکی دو روز گذشته، یکی از بحث‌های کارشناسان در رسانه‌ها و نیز شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر تهیه و انتشار گزارش‌هایی که به عقیده‌ی منتقدان عملکرد صداوسیما، با هدف نقد و تقویت برخی کاندیداهای متناظر در انتخابات ریاست جمهوری تهیه شده‌اند، برخی خبرهای پخش و زیرنویس‌شده در حمایت از برخی کاندیداها و نیز اعلام زمان و مکان برخی اجتماع‌های حامیان بود.

در ادامه‌ی این مباحث، درنهایت مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور اصلاعیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد که به صداوسیما به همین دلیل اعتراض رسمی شده است.

در متن اطلاعیه آمده بود: «در پی تماس مکرر شما هموطنان عزیز، در ارتباط با انتشار متن پیام ائتلاف آقای محمدباقر قالیباف و کناره‌گیری ایشان به نفع حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی و اعلام آن از رسانه‌های گروهی خصوصا سازمان صدا و سیما در بخش‌های مختلف خبری از جمله به صورت زیرنویس مبنی بر روند خلاف قانون و عُرف که چرا همچنان آقای دکتر قالیباف در جدول پخش برنامه های نامزدها در صدا و سیما قرار دارد، خاطرنشان می‌سازد، ستاد انتخابات کشور طی مکاتبه‌ای به سازمان صدا و سیما نسبت به این اقدام تذکر و خواستار توضیحات آن سازمان شد».

خبرنگار ایسنا در این زمینه، با محمد سلطانی‌فر - استاد علوم ارتباطات - گفت‌وگو کرد.

سلطانی‌فر در این زمینه گفت: به صداوسیما تبریک می‌گوییم به خاطر اینکه مدیران و تهیه‌کنندگانش بسیار حرفه‌ای شده‌اند و کاملا یاد گرفته‌اند که در حین تظاهر به بی‌طرفی، از کاندیدای مورد نظر خود چگونه حمایت کنند. بر این اساس، به صداوسیما تبریک می‌گوییم و امیدواریم این مسیر حرفه‌ای‌گری را حداقل در راستای منافع مردم و منافع ملی به کار گیرد و تک‌بُعدی نباشد.

این استاد ارتباطات در ادامه با با تاکید بر چهره به ظاهر بی‌طرفانه صداوسیما در حمایت از کاندیدای خاص خود، اظهار کرد: از ابتدای انتخابات قیافه به تظاهر به بی طرف و تاکتیک تظاهر به بی‌طرفی صداوسیما آنچنان در ذوق زد که آدم‌های معمولی هم متوجه این تاکتیک صداوسیما شدند. به ویژه در این اواخر که نتوانست خودش را جمع کند و دیگر علنی وارد حمایت شد.

سلطانی‌فر سپس با اشاره به عملکرد صداوسیما در مناظره‌هایی که برگزار شد، اظهار کرد: ‌در مناظره‌ها دوربین‌های عقاب‌گونه صداوسیما تمام نقاط ضعف کاندیداهای مخالف خود از رفتارهای غیرکلامی، بدنی و حرکت کلامی و ... را که می‌توانست نقاط منفی باشد به خوبی اگزجره کرد و نشان داد و دقیقا نکاتی که کاندیداهای مورد حمایت خود بود را هم مورد پوشش قرار داد.

سلطانی‌فر سپس در ادامه این اظهارات به عملکرد ۲۰ و ۳۰ اشاره کرد و گفت: صداوسیما با پخش به ظاهر بی‌طرفانه برنامه‌هایی مثل ۲۰:۳۰ خودش، اولا در رتبه‌بندی که کاندیداها را قرار می‌دادد، کاندیدای مخالف خودش را در انتهای برنامه‌ها و گزارش‌های خبری خود می‌گذاشت که این به اصطلاح ما روزنامه‌نگاران، اخبار کم اهمیت تعریف می‌شود. علاوه بر این صداوسیما این کار را دنبال می‌کرد و ثانیا کاندیدای مورد حمایت خودش را در ابتدای پخش خبرها و گزارش‌های خبری خود قرار می‌داد.

او سپس مطرح کرد: همین نقد عملکرد صداوسیما در زمان بندی‌ها، در پخش گزارش‌های باز به ظاهر بی‌طرفانه، انتخاب آن گزارش‌ها و زمانبندی‌ها که کاملا طرفدارانه بود، وارد است. در زیرنویس‌ها، وسط برنامه «خندوانه» زیرنویس کاندیدای طرفدار صداوسیما را به خوبی شاهد بودیم. دیگر آنقدر این بازی علنی شده است که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم مردم عادی هم صدایشان درآمده و می‌گویند بس است صداوسیما! ما هم فهمیدیم تو منظورت چیست.

این استاد ارتباطات در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا گفت: معتقدم صداوسیما یک رقیب جدی به نام شبکه‌های اجتماعی دارد و مردم دیگر شاید خیلی متکی به صداوسیما نباشند. امروز آن چیزی که اینستاگرام دارد که پخش زنده سخنرانی کاندیداها انجام می‌دهد و کاملا وظیفه اصلی صداوسیما را به دوش می‌کشد، آن وظیفه‌ای که به ظاهر ملی را می‌خواست دنبال کند، ما در اینستاگرام می‌بینیم و شاهد اتفاقات خوبی هستیم.

سلطانی‌فر افزود:‌ امروز پخش سخنرانی‌ها از طریق شبکه‌های مجازی کاملا بی‌نیازی مردم به صداوسیما را نشان می‌دهد و برداشت و انعکاس آن‌ها لحظه به لحظه در شبکه‌های اجتماعی دال بر این است که صداوسیمایی‌ها نتوانستند به وظیفه به واقع ملی بودن خودشان به درستی توجه کنند و پی ببرند.

این استاد ارتباطات در پایان با اشاره به روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه، روز انتخابات گفت: قاعدتا روز بیست و نهم هم تأثیر این رفتارهای صداوسیما را می‌توانیم ببینیم که این رفتار حرفه‌ای ولی غیرملی فضا را در جهت منافع خود قرار می‌دهد. حرفه‌ای از این جهت که جانبداری می‌کنند و حرفه‌شان این است و ایدئولوژی و تفکرخودشان را شکل می‌دهند. بنابراین حقوق‌شان را حرفه‌ای می‌گوییم. رسانه‌ای که در راستای اهداف خود پول دربیاورد این کار را می‌کند. بنابراین این نوع نگاه را حرفه‌ای می‌گوییم که از آن نان درمی‌آورند و اما غیرملی به خاطر اینکه رسانه مدعی ملی بودن یک مقداری باید نگاهش را متفاوت کند و فضایش را واقعا در جهت منافع ملی قرار دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زنده باد استاد عزيزم دكتر سلطانيفر كه در دوران تحصيل بسيار از او آموختم دكتر در زمينه تاكتيكهاي خبري و اطلاع رساني بسيار حرفه اي هستن و اگه بتونيد مصاحبه اي از ايشون داشته باشين كه در مناظره ها نشانه هاي كلامي غير كلامي و نحوه فيلمبرداري نورپردازي و عملكرد صداو سيما رو تحليل كنن عاليه ااي كاش كانديداها از نظرات اساتيد ارتباطات بيشتر بهره ميبردن در ضمن به عقب برنميگرديم

    • محمدرضا بختیار

      البته نباید عملکرد رسانه ملی را عملکردی جدید دانست چون اغلب طیف طوایفش چون طواف است

    • بدون نام

      کی به صدا وسیما و نظرش اهمیت میده

    • بدون نام

      مرگ بر صدا وسبما

    • بدون نام

      انشاءالله روحانی میاد و صدا سیما دوباره مثل دفعات مکرر ضایع میشه

    • ایرانی

      صداو سیمای میلی را کی توجه میکنه

    • میترا

      صدا و سیما همیشه ساز مخالف با مردم رو کوک کرده و هیچ وقت با مردم نبوده
      بلکه همیشه بر خلاف خواست عموم مردم رفتار کرده و احساس ولی نعمتی برای ملت داشته!
      به خیال خودش میخواد ملت رو به راه راست هدایت کنه!!!!!!!
      ای بابا!!!!!!!!!!!!

    • حمید

      بله واقعا این خبر متاسفانه صحت دارد. رسانه‌ای که با هزینه های ملت ایران به خواسته‌های عده‌ای و جریانات سیاسی خاص خود برنامه پخش میکند. من هم دیشب در خبر 20:30 به وضوح دیدم که نظرات خاص و معنادار و کنایه آمیز مخالفان دولت روحانی علنی پخش میشد، چندین نفر از حاضرین میگفتند، ملت باید کسی رو که از قشر مردم و مردمی باشه و درد مردم مظلوم رو بفهمی انتخاب کنه، از طبقه خاص نباشه و به مردم وعده و دروغ نگه. خب این حرفها از طرف این تیپ شخصیتی و ظاهری معلوم الحال با این رسانه به اصطلاح خودشون بیطرف یعنی چی. در قضیه فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مردم اوج بی اخلاقی و ریاکاری صدا و سیما رو دیدند و در همین راستا واکنش مردم رو هم به این بی توجهی عامدانه در شرکت پرشور تجربه کردند ولی درس نگرفتند. الان که هنوز کاندیدای مورد نظرشان پیروز انتخابات ریاست جمهوری نشده این قدر دارن، مغرضانه و ریاکارانه رفتار میکنند، اینا اگه بخوان زمام امور بخصوص تصمیمات سیاسی و اجتماعی و... دستشون بگیرند چه بلایی سر ملت میاد. بر همه اقشار جامعه لازم میدانیم که با آمدن به صفحه نابرابر و ناجوانمردانه انتخابات ریاست جمهوری بیان و با رأی به عقلانیت و حرمت انسانی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی جامعه که در دولت تدبیر و امید آقای روحانی نمود پیدا کرده جواب دندان شکنی به حتاکان بدهند که دیگر جامعه ایرانی شاهد این بی اخلاقی ها و بی عدالتی ها نشود. روز 29 اردیبهشت، پای صندوق های رای و فقط دکتر روحانی. به امید پیروزی اعتدال گرایی و اصلاح طلبان.

    • صالح

      معنی صدا وسیمای میلی همین مامردم ایران اتتظار زیادی از اینها داریم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      کار خوبی کرده

    • بدون نام

      نیست حالا برای جهانگیری این کار رونکرد؟
      بهانه جویان همیشه دنبال این مسائل هستن.

    • بینام

      بخاطر کارهای غیر متعارف این سازمان که اختیارش دست کسان دیگر است. شبکه های اجتماعی در ایران رونق گرفت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج