۵۳۳۲۳۵
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

داستان عجیب این ۳ نفر

۲.۴ میلیارد مبلغ مالیات کی‌روش، برانکو و کرانچار است.

شهروند: فوتبال در ایران با پدیده فرار مالیاتی و بعد از آن بحران مالیاتی رو‌به‌رو است؛ چون همه دوست دارند از پرداخت مالیات فرار کنند! این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توانیم برای ورود به این گزارش داشته باشیم؛ آن هم به بهانه عادت‌های بد رایج در فوتبال ایران و توافق‌های مالیاتی غیرقابل باور و عجیب و غریبی که سه مربی مشهور و صاحب‌ سبک خارجی شاغل در سطح فوتبال ایران با کارفرماهای خود داشته‌اند!

فدراسیون قوانین خودش را دور می‌زند!

نکته عجیب ماجرا جایی است که مدیریت حاکم بر فوتبال ایران چند‌سال قبل با ابلاغ یک دستورالعمل رسمی، تمامی باشگاه‌ها را از پرداخت مالیات بازیکنان و مربیان خود منع کرد. اما خود این مجموعه پرداخت مالیات قرارداد کی‌روش را برعهده گرفته است. آن هم در شرایطی که هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به خاطر غیرقانونی بودن این کار، دو بار پیشنهاد کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال برای تصویب پرداخت مالیات کی‌روش را رد کرده بود که باعث ممنوع‌الخروجی مرد پرتغالی شده بود و کلی جنجال به همراه خود داشت. حالا سوال اصلی این است؛ فدراسیونی که قوانین وضع شده‌ خودش را به این شکل آشکار زیر سوال می‌برد و دور می‌زند، چگونه می‌تواند کنترل لازم برای اجرای درست قوانین و دستورالعمل‌ها توسط باشگاه‌ها را داشته باشد؟!

محکومیت مالیاتی ٤٥ میلیاردی برای سازمان لیگ

این عادت بد سال‌های‌ سال است که ترک نمی‌شود و عملا باعث به وجود آمدن یک بی‌نظمی شدید و خسته‌کننده مالی شده است. وقتی فدراسیون و سازمان لیگ به‌عنوان متولی فوتبال کشور طبق گزارش رسمی حسابرس و بازرس مالی در سالیان گذشته اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات ارایه نداده‌اند و طبق گزارش رسمی فساد فوتبال در مجلس شورای اسلامی متهم به فرار مالیاتی هستند،‌ تکلیف سایر بخش‌ها روشن خواهد شد. فدراسیون و سازمان لیگ در ماه‌های گذشته به‌دلیل محکوم شدن به پرداخت مالیات ٤٥‌میلیارد تومانی به‌خاطر قراردادهایی که بسته‌اند و نتوانسته‌اند تمام مبلغ آن را وصول کنند‌، محکوم شده‌اند و درحال رایزنی برای حل این مشکل بزرگ هستند. مشکلی که عملا فاجعه‌ اقتصادی بزرگی برای باشگاه‌ها به حساب می‌آید. چرا که عملا آنها باید پرداخت‌کننده این پول باشند.

بررسی مالی قرارداد کی‌روش

در قرارداد کارلوس کی‌روش با فدراسیون فوتبال، از ماجرای مالیات می‌توان به خوبی این نتیجه را گرفت که چه قرارداد ترکمانچای عجیب و غریبی با این مربی پرتغالی امضا شده است. فدراسیون فوتبال برای هر ‌سال موظف است مبلغ یک میلیون و چهارصد هزار یورو معادل ٥‌میلیارد و ٨٨٠‌ میلیون تومان در چهار قسط٣٥٠ هزار یورویی پرداخت کند. پول پاداش‌ها، هزینه رفت‌و‌آمد، خودرو، موبایل، خشک‌شویی،‌ دندانپزشکی،‌ غذا، اینترنت، خانه مجهز به تمام امکانات و تمام هزینه‌های مربوط به قبوض آب و برق و گاز و تلفن، بلیت هواپیما فرست‌کلاس رفت و برگشت برای سفر‌های این مربی،‌ پاداش نقدی برای هر مسابقه ( که نباید کمتر از ٢٠٠٠ دلار برای هر بازی باشد) و ... سایر مخارجی است که فدراسیون متعهد به پرداخت آنها برای سرمربی تیم‌ملی است. اگر تیم‌ملی به جام‌جهانی صعود کند هم فدراسیون موظف است ١٠‌درصد پاداش نقدی فیفا را به کی‌روش پرداخت کند که برای جام‌جهانی روسیه اگر فیفا به ایران ١٠‌میلیون دلار پاداش بدهد، یک‌میلیون دلار آن به کی‌روش پرداخت خواهد شد. با وجود تمام این امتیاز‌‌هایی که برای کی‌روش در نظر گرفته شده در قرارداد او به صراحت آمده است که پرداخت مالیات هم بر عهده مسئولان فدراسیون فوتبال است.

یک‌میلیارد و ٤٧٠‌میلیون تومان ناقابل!

بند ١٢ بخش چهارم قرارداد فدراسیون فوتبال با سرمربی تیم‌ملی به صراحت می‌گوید: «تمامی هزینه‌ها با در نظر گرفتن مالیات دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستمزد و مبالغ تشویقی، بیمه درمانی، گواهی اشتغال به کار و روادید باید توسط فدراسیون پرداخت شود. فدراسیون در صورت نیاز مدارک مربوطه را به وزارتخانه مالیات کشور محل اقامت کی‌روش ارایه می‌کند تا کی‌روش را از پرداخت مجدد مالیات معاف کند.» به این ترتیب اگر سایر درآمدهای اشاره شده را فاکتور بگیریم، با در نظر گرفتن مالیات ٢٥ درصدی، فدراسیون فوتبال برای قرارداد یک‌میلیون و ٤٠٠‌هزار یورویی آقای مربی باید هر‌ سال مبلغ یک‌میلیارد و ٤٧٠‌میلیون تومان به اداره مالیات پرداخت کند!

برانکو، مرد ٣ میلیاردی

برانکو ایوانکوویچ با قراردادی ٢‌میلیارد و ١٩٠ میلیون‌تومانی هدایت پرسپولیس را در لیگ برتر هفدهم برعهده خواهد داشت. این رقم جدا از پاداش‌ها و آپشن‌هایی است که در قرارداد او ذکر شده است. اگر فکر می‌‌کنید این مربی کروات در ازای دریافت این رقم هنگفت مالیات را هم خودش پرداخت می‌کند سخت در اشتباه هستید! او مثل دوره‌های قبلی که در ایران حضور داشت پرداخت مالیات را بر عهده کارفرمای خود گذاشته است. او دیروز در مصاحبه‌ای رسمی اعلام کرد که مثل بازیکنان از باشگاه طلب دارد و ماه‌هاست پولی دریافت نکرده است. برانکو در توضیح وضع بدهی‌ مالیاتی‌اش و تأخیر در پرداخت آن هم گفته بود: «طبق توافقی که با باشگاه پرسپولیس داشتم پرداخت مالیاتم به‌عهده باشگاه است و این مسأله به باشگاه ارتباط دارد که باید آن را حل کند.» مالیات قرارداد سرمربی سرخپوشان هم ٥٤٧‌میلیون تومان ناقابل است که با حساب پاداش‌های نقدی و سایر هزینه‌‌ها شرایطی را به وجود می‌آورد که همکاری با او بیش از ٣‌میلیارد تومان برای هر‌ سال برای باشگاه هزینه دربرداشته باشد!

277 میلیون تومان مالیات روی دست سپاهان

برای قرارداد زلاتکو کرانچار، سرمربی کروات سپاهان در سایت رسمی سازمان لیگ مبلغ یک‌میلیارد و ١١٠‌میلیون تومان ثبت شده است. این درحالی است که رسانه‌ها از توافق ٧٠٠‌هزار دلاری این مربی با طلایی‌پوشان اصفهانی خبر داده بودند. اما از آنجایی که شنیده می‌شود پرداخت مالیات کرانچار هم برعهده باشگاه است، سپاهانی‌ها برای هر ‌سال باید ٢٧٧‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان مالیات او را پرداخت کنند. البته قرارداد این مربی با باشگاه اصفهانی‌ هم پر از آپشن‌های مختلف است که در طول فصل رقم قرارداد و درآمدش را بالاتر از چیزی که در سایت سازمان لیگ ثبت شده می‌برد!

نمونه‌های پرتعداد داخلی

اوضاع برای بازیکنان مشهور و اسم و رسم‌دار فوتبال ایران هم به همین شکل است. بعضا در خبرها می‌‌خوانیم که مربیان و بازیکنان مختلف به خاطر این که باشگاه‌های سابق‌شان مالیات آنها را پرداخت نکرده‌اند ممنوع‌الخروج شده‌اند و کارشان به مراجع حقوقی و شکایت به کمیته انضباطی کشیده می‌شود. از علی دایی گرفته تا سید جلال حسینی و منصوریان و بسیاری دیگر از چهره‌های شاخص یکی از شروط اصلی عقد قرارداد خود را پرداخت مالیات توسط باشگاه قلمداد می‌کنند و ادامه این روند باعث ایجاد یک بی‌نظمی مالی شدید و فرار مالیاتی در فوتبال ایران شده است.

دور زدن ممنوع!

حرف آخر این است! فوتبال ایران درحال دور زدن قوانین مالیاتی است! برای جلوگیری از ترویج این بی‌نظمی به سایر بخش‌ها باید مقامات دولت، وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، باشگاه‌ها و اداره مالیات فکری اساسی داشته باشند. وقتی دور زدن قانون در یک جامعه اپیدمی شود، طبیعتا هر آنچه اتفاق می‌افتد هم پایه‌اش بر بی‌قانونی و خلاف خواهد بود!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واسه لونگیا این همه هزینه شده واسه اس اس میشد قهرمان اسیا میشد حیف سقفشون همین قده لونگیه تبانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج