۵۳۵۲۰۳
۵۲۳۴
۵۲۳۴
پ

رازهای زیردریایی U۹۷۷ آلمان نازی

با پایان جنگ دوم جهانی یکی از سوالات بزرگی که در ذهن مردم دنیا شکل گرفته بود، این که برخی از سران رژیم نازی که دستگیر نشده اند، اکنون کجا هستند و اصولا چگونه توانسته اند از آلمان فرار کنند.

ماهنامه همشهری خردنامه پایداری: با پایان جنگ دوم جهانی یکی از سوالات بزرگی که در ذهن مردم دنیا شکل گرفته بود، این که برخی از سران رژیم نازی که دستگیر نشده اند، اکنون کجا هستند و اصولا چگونه توانسته اند از آلمان فرار کنند.
کشور آرژانتین در آمریکای لاتین از جمله مکان هایی بود که برخی مقامات آلمان نازی موفق به فرار به آن کشور شدند و برخی از آنها تا سال ها نیز در آرژانتین زندگی می کردند اما این بار داستان درباره شخص آدلوف هیتلر و حجم زیادی از شمش های طلایی است که برخی مورخان اعتقاد دارند به وسیله زیردریایی به آرژانتین منتقل شده است.
البته ذکر این نکته مهم است که رکورد بیشترین حرکت در آب با یک زیردریایی غیر اتمی آلمانی به نام یو ۹۷۸ است که ۶۸ روز به طول انجامید و در سال ۱۹۴۴ انجام شد؛ اما به دلیل جذابیت و بحث های حاشیه ای ما به سفر زیردریایی یو۹۷۷ می پردازیم.
رازهای زیردریایی U977 آلمان نازی

زیردریایی یو۹۷۷ و دومین رکورد حرکت طولانی در زیر آب

در دوم می ۱۹۴۵ اردیبهشت ۱۳۲۴ زیردریایی یو۹۷۷ به قصد ماموریت در کانال انگلستان بندر نروژی کریستیانسند را ترک کرد. زیردریایی یو۹۷۷ از شناورهای تایپ Type VIIC و یک زیردریایی تهاجمی دیزل الکتریکی بود. این شناور ۸۷۰ تن وزن و ۶۷ متر طول داشت. این زیردریایی توان پایین رفتن تا ۲۲۰ متر در زیر آب را داشت و می توانست با سرعت ۱۴ کیلومتر در ساعت در زیر آب حرکت کند.

با شنیدن خبر تسلیم آلمان و این دستور که تمامی زیردریایی ها باید به سطح آب بیایند و خود را تسلیم کنند، هاینس شفر فرمانده زیردریایی و مردانش تصمیم گرفتند به آرژانتین فرار کنند. در آن زمان او به مردان متاهل در زیردریایی اجازه داد تا شناور را ترک کنند و به سمت نروژ بروند. ۱۶ نفر از افراد او زیردریایی را ترک کردند و باقی افراد در زیردریایی یو۹۷۷ به سمت آرژانتین در زیر آب حرکت کردند.
رازهای زیردریایی U977 آلمان نازی

ماجرای سفر ۱۰۸ روزه

این سفر طولانی ۱۰۸ روز به طول انجامید که ۶۶ روز آن در زیر آب بود و در تاریخ ۱۷ آگوست ۱۹۴۵ این زیردریایی به بندر ماردل پلاتا آرژانتین وارد شد و خود را به آرژانتینی ها تسلیم کرد. در این سفر ۱۴ هزار و ۱۷۵ کیلومتر توسط زیردریایی مورد نظر طی شد. در طول حرکت ۶۶ روزه در زیر آب از طریق یک لوله کوچک اکسیژن لازم برای شارژ باتری های زیردریایی تامین می شد و لازم نبود یو۹۷۷ به سطح آب بیاید.

فرمانده این زیردریایی که بود؟

هاینس شفر سال ۱۹۲۱ در آلمان متولد شد. او در سال های ابتدایی جنگ بیشتر مشغول آموزش دیدن در پایگاه های نیروی دریایی آلمان بود و در بیشتر دوران خدمت خود نیز به عنوان افسر زیردست در ماموریت ها شرکت می کرد. شفر به سال ۱۹۷۹ در آرژانتین درگذشت. وی در طول خدمت خود نشان خدمت در زیردریایی و صلیب آهنین درجه ۱ و ۲ را نیز به دست آورد. در دوران فرماندهی و در طول تنها سفر خود به عنوان فرمانده، هیچ کشتی یا زیردریایی دشمن را نیز غرق نکرد.

مردانی که موهای شان سفید شد

بر اساس خاطرات شفر، فشار بسیار زیادی در این مدت به مردان او وارد شده و حتی مواردی از نافرمانی نیز در زیردریایی رخ داده بود. شفر در بخشی از خاطرات خود می نویسد: «روزی با یکی از نیروهای جوان خود روبرو می شود که از شدت فشار موهایش مانند پیرمردان سفید شده بود.»
رازهای زیردریایی U977 آلمان نازی

هاینس شفر و مردانش بعد از این سفر طولانی به آرژانتین رسیده و در سواحل این کشور به سطح آب می آیند. آنها به وسیله بی سیم با مقامات آرژانتین تماس گرفتند و قصد خود برای پناهنده شدن به این کشور را اعلام کردند. شفر و مردانش توسط مقامات آرژانتینی به آمریکایی ها و سپس به انگلیسی ها تحویل داده شدند و چند بار درباره انتقال سران حکومت نازی و مقادیر زیادی از طلا به آرژانتین مورد بازجویی قرار گر
فتند که البته مشخص شد این ادعاها صحت نداشته است.

ماجرای غم انگیز یک زیردریایی معروف

شفر و مردانش بعد از مدت کوتاهی آزاد شدند اما شایعات و داستان ها درباره این که وی و زیردریایی یو۹۷۷، هیتلر و برخی مقامات رده بالای حزب نازی را به آرژانتین فراری داده است ادامه داشت. این مسئله باعث شد هاینس شفر تبدیل به اولین فرمانده ای شود که خاطرات خود را نوشته و در ضمن نوشتن این خاطرات به شبهات مطرح شده نیز پاسخ بدهد. این کتاب به اسم یو۹۷۷، ۶۶ روز زیر آب، به سال ۱۹۵۲ به زبان آلمانی منتشر شد و بعدها به زبان انگلیسی نیز ترجمه شد و انتشار یافت. خود زیردریایی یو۹۷۷ نیز در سال ۱۹۴۶ توسط نیروی دریایی آمریکا به عنوان هدف تمرینی مورد اصابت قرار گرفت و غرق شد.

پایان افسانه ۱۱۶۷
سرنوشت بزرگ ترین ناوگان زیردریایی جهان تا جنگ جهانی دوم

شاید برای تان جالب باشد بدانید که نازی ها در جنگ جهانی دوم بزرگ ترین ناوگان زیردریایی ارتش های دنیا تا آن زمان را در اختیار داشتند.

گفته شده است نازی ها تا قبل از حمله به لهستان، 52 فروند زیردریایی فعال داشتند. با توجه به برنامه ای که هیتلر برای نبردهای آتی داشت آنها در حال تکمیل و ساخت صدها فروند زیردریایی دیگر هم در صنایع نظامی شان بودند. جالب تر از همه این که نازی ها تا پایان جنگ جهانی دوم موفق شدند 1101 زیردریایی از شش کلاس مختلف در 27 مدل گوناگون را تکمیل و عملیاتی کنند. به این تعداد 135 فروند زیردریایی دیگر را هم اضافه کنید که در زمان تسلیم نازی ها در حال ساخته شدن بودند و به عنوان غنیمت جنگی به چنگ متفقین افتادند.
رازهای زیردریایی U977 آلمان نازی

البته ۱۴ فروند زیردریایی توسط سربازان هیتلر به غنیمت گرفته شده که در مقیاس باقی موارد چندان به چشم نمی آید. این ۱۱۶۷ فروند زیردریایی را صد هزار افسر و ناوی به صورت آماده و فعال یا آماده به خدمت کنترل می کردند تا هیچ کم و کسری وجود نداشته باشد اما در طول جنگ جهانی دوم چه بلایی سر این ناوگان عظیم آمد؟

طی جنگ پنج فروند یو ۱۱۰، یو ۵۰۵، یو ۵۰۷، یو ۷۴۴ و یو ۱۰۲۴ به تسخیر متفقین در آمد. ۵۰ فروند از این زیردریایی ها ناپدید شدند و هیچ گاه اطلاعاتی از آنها و خدمه شان به دست نیامد. ۷۵۹ فروند زیردریایی دیگر نازی ها هم طی شش سال جنگ جهانی دوم غرق و خدمه شان کشته یا اسیر و مجروح شدند. ۲۲۲ فروند دیگر هم هیچ گاه فعال نشدند؛ یعنی یا در حال تعمیر بودند یا ماموریت شان تمام شده بود، یا این که برای دریافت تدارکات به بندر مراجعه کرده و دیگر عملیاتی نشدند.

از این ناوگان عظیم ۱۵۶ زیردریایی هم با اعلام تسلیم شدن ارتش آلمان تسلیم متفقین شدند. از این ۱۵۶ فروند ۴۰ فروند آن به خدمت متفقین در آمدند، باقی ۱۱۶ فروند هم طی عملیاتی در یکی، دو سال پس از پایان جنگ جهانی، منفجر و برای همیشه غرق شدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج