جاباما
۵۳۵۳۹۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

اهداف پیدا و پنهان سفر ترامپ به ریاض

رئیس جمهوری آمریکا امروز شنبه به ریاض پایتخت عربستان سعودی سفر کرد. رسانه های لبنانی هر کدام از زاویه دید خود به تحلیل اهداف پیدا و پنهان این سفر پرداختند که در این گزارش به مهمترین آنها اشاره می شود.

خبرگزاری ایرنا: سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به ریاض در حالی آغاز شد که برنامه کاری فشرده و دیدارهای دوجانبه ای در این سفر گنجانده شده و اعضای خانواده اش از جمله داماد یهودی اش جارید کوشنر به عنوان مسئول اصلی قراردادهای سلاح بین آمریکا و عربستان او را همراهی می کنند.
روزنامه «الاخبار» لبنان در شماره امروز (شنبه) نوشت: ترامپ در این سفر هشت روزه از پنج کشور از جمله عربستان، فلسطین اشغالی، واتیکان، بلژیک، و ایتالیا دیدار می کند و آنطور که منابع فلسطینی گفته اند در فلسطین همانند اوباما رئیس جمهوری پیشین از دیوار براق (ندبه) نیز دیدن خواهد کرد. با این وجود ترامپ در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» گفته که هنوز تصمیم نهایی درباره بازدید از دیوار ندبه اتخاذ نشده است.
به نوشته الاخبار، کوشنر که شخصا مسئول قراردادهای کلان سلاح بین آمریکا و عربستان است همان کسی است که به تازگی قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار شامل جنگنده ها و هواپیماها و بمب های پیشرفته با طرف سعودی به امضا رسانده است و خاندان آل سعود نیز ترجیح می دهد به جای ارتباط با نهادهایی مانند وزارت خارجه و وزارت دفاع، از طریق تعامل شخصی با وی سیاست های خود را پیش ببرد.
به نوشته روزنامه «النهار»، ترامپ در سفر دو روزه خود به عربستان سعی خواهد کرد نشان دهد که با رئیس جمهوری قبلی آمریکا که کشورهای اسلامی سنی حاشیه خلیج (فارس) با دیده تردید به آن می نگریستند تفاوت دارد. همچنین پیش بینی می شود ترامپ سخنرانی شدید اللحنی علیه ایران در مسائل مربوط به حقوق بشر ایراد کند.
به نوشته این روزنامه، تحلیلگران معتقدند عربستان نیز با استقبال از ترامپ و روسای کشورهای اسلامی سعی می کند جایگاه خود را در برابر دشمن قسم خورده اش ایران در منطقه خاورمیانه تقویت کند.
سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی از سران و نمایندگان ۵۵ کشور عربی و اسلامی از نیجریه گرفته تا ترکیه، برای حضور در این نشست دعوت کرده است.
النهار به نقل از خطبه های روز جمعه شیخ صالح بن حمید امام جماعت مسجد الحرام که از این «نشست مبارک» تقدیر کرده بود و خبرگزاری رسمی عربستان آن را منتشر کرده نوشت: آقایان روسایی که در این نشست گرد هم جمع می شوید، باید طرح های واقع بینانه ای ارائه دهید و لب مشکل را بیان کنید. باید تاکید کنید که دخالت ها در منطقه تاثیرات بدی برجا گذاشته و باعث بالا گرفتن نزاع های طائفه ای و دینی و قومیتی و نژادی شده است.
به نوشته النهار این سخنان وی اشاره به ایران (بدون نام بردن از آن) است. النهار به نقل از سلمان الانصاری رئیس کمیسیون روابط عمومی عربستان و آمریکا (سابرا) مدعی شد: نشست سران کشورهای عربی و اسلامی با رئیس جمهوری آمریکا پیام روشنی برای نظام تندروی ایران دارد به این مضمون که ایالات متحده با جهان اسلامی و عربی در تفاهم کامل به سر می برد.
مصطفی العانی از مرکز پژوهش های خلیج (فارس) نیز نشست مذکور را بخشی از راهبرد آمریکا برای سوق دادن جهان اسلامی برای مقابله با افراط گرایان سنی (داعش) و گروه های مسلح شیعی مورد حمایت ایران و در راس آنها حزب الله دانست.
النهار تصریح کرد: رئیس جمهوری آمریکا برای جبران ناکامی در سیاست های داخلی خود امیدهای زیادی به این سفر بسته و دیدارهای دوجانبه ای با ملک سلمان و روسای دیگر کشورهای خلیج (فارس) خواهد داشت.
اما روزنامه «البناء» در مطلبی به قلم ناصر قندیل نوشت: از زمانی که ناوگان آمریکا وارد دریای مدیترانه شد و ژنرال های آمریکایی از رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا ناوگان را از مدیترانه خارج کرده و مذاکره با مسکو را در پیش بگیرد هیچ چیز به نفع واشنگتن پیش نرفت. از آن روز تا کنون مسکو حضور قوی تری پیدا کرد و ایران نیز از لحاظ سیاسی و اقتصادی و نظامی قدرتمندتر از گذشته شد و نظام سوریه هر روز پیروزی های تازه ای به فهرست خود اضافه می کند.
البناء افزود: واشنگتن آمده تا به متحدان خلیجی خود و نیز به اسرائیل بگوید از اتفاقاتی که در سوریه می افتد نترسید، من شما رها نمی کنم تا ایران به راحتی شما را ببلعد و اجازه نمی دهم سوریه و رئیس جمهورش از شما انتقام بگیرند. سلاح هایتان را آماده کنید در صورت به خطر افتادن ما در کنار شما خواهیم بود.
البناء در پایان نوشت: شکست خوردگان در حالی در ریاض گرد هم جمع شده و کاسه های حقد و کینه را سر می کشند که هر لبنانی آزاده ای از حضور در آن جمع احساش شرمساری می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج