۵۳۵۹۴۷
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

پیام انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری چه بود؟

نتایج انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد حسن روحانی با پیروزی قاطع و با کسب حدود ۲۳ میلیون رای باز هم از ملت رای اعتماد گرفت. رقیب او ابراهیم رئیسی بیش از ۱۵ میلیون از آرا را کسب کرده است. دیگر رقبای حسن روحانی مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا مجموعا حدود ۷۰۰هزار رای کسب کرده اند که از آرای باطله کمتر است.

فرارو: نتایج انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد حسن روحانی با پیروزی قاطع و با کسب حدود ۲۳ میلیون رای باز هم از ملت رای اعتماد گرفت. رقیب او ابراهیم رئیسی بیش از ۱۵ میلیون از آرا را کسب کرده است. دیگر رقبای حسن روحانی مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا مجموعا حدود ۷۰۰هزار رای کسب کرده اند که از آرای باطله کمتر است.

پیام انتخابات دوازدهم ریاست جمهور چه بود؟ چه تفسیری از روند آرایش سیاسی در این انتخابات می توان داشت.

مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با فرارو از دو جنبه به بررسی انتخابات ایران پرداخت. او در توضیح جنبه اول آن گفت: «انتخابات ۹۶ بازگشت آرامش به فضای سیاسی کشور را رقم زد. کابوس انتخابات اواخر دهه گذشته، استرس های ناشی از آنچه که در آن انتخابات بر فعالان سیاسی گذشت. یا در لایه بیرونی به صورت مسائلی همچون قطع اینترنت و سیستم پیام کوتاه و ... متجلی شده بود از اذهان زدوده شده است.»

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی "این آرامش میمون و مبارک است و پیروزی یک ملت و عظمت اراده ملی در پرتو خردورزی سیاسی لایه های گوناگون مردم را نشان می دهد."

مطهرنیا در ادامه با اشاره به جنبه دوم بحث خود افزود: «این انتخابات بعد از انتخابات های سال های ۹۲ و ۹۴ با پس زمینه بحران سال های ۸۴ و ۸۸ پیروزی طبقه متوسط چه در بخش مدرن و چه در بخش سنتی را نشان می دهد»

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به روند آرا نامزدهای انتخابات گفت: «طیف آرای به دست آمده توسط نامزد پیروز انتخابات نشان می دهد، توده گرایی دموکراتیک بر عوام گرایی محافظه کارانه پیروز شده است. طبقه متوسط جامعه ملی و توده های فعال جامعه توانستند به یک ادراک مشترک سیاسی در حوزه ملی برسند.»

مطهرنیا معتقد است: «بعد از انتخابات های ۹۲ و ۹۴ اکنون شاهد تثبیت این جهت گیری در قالب جریان تحولخواهان دموکراتیک هستیم، کسانی که به اصول انقلاب اسلامی معتقدند اما خواهان تحولات بزرگ در راستای پیشرفت و توسعه ملی ایران هستند. این عده اگرچه خود در استخوان بندی وضع موجود قرار دارند اما رهیافت های آنها تحول خواهانه و روش های آن ها دموکراتیک است.»

به گفته این استاد دانشگاه "این گروه تازه شامل اعتدالگرایان، اصلاح طلبان، و اصولگرایان منطقی می شود که در مصادیق می توان به سید محمد خاتمی، حسن خمینی، ناطق نوری و علی لاریجانی اشاره کرد."

مطهرنیا گروه مقابل جبهه تحول خواهان دموکراتیک را اینگونه توضیح داد: «در مقابل محافظه کاران اقتدارگرا شامل راستگرایان رادیکال و نئومحافظه‌کاران جناح راست کلاسیک به اتحاد تاکتیکی رسیده اند که ظهور و بروز این اتحاد تاکتیکی در نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات است. »

به گفته این استاد دانشگاه "اتحاد تاکتیکی این دو گروه نسبت به گذشته انسجام بیشتری دارد و این انسجام با تکیه بر طبقات پایین جامعه به عنوان عوام تحریک پذیر نه توده های فعال جامعه صورت گرفت."

مطهری نیا گفت: «از این رو این جبهه تلاش کرد تا دن کیشونت وار به دستاوردهای دولت یازدهم، از جمله دستاوردهای اقتصادی و برجام حمله کند. تلاش کرد رابین هودوار به تقسیم ثروت بپردازد. ۹۶ درصد و ۴ درصد نماد این حرکت بود. تلاش کرد که مسیح گونه خود را مقدس و سخنگوی توده های مردم معرفی کند. سخنان ابراهیم رئیسی در مناظره سوم آنجا که القا می کند او "سید محرومان" است، به این موضوع بر می گردد.»

این استاد دانشگاه با اشاره به نتیجه انتخابات گفت: «در این وزن کشی قدرت جناحی که تحول‌خواه بود از روش دموکراتیک استفاده کرد و بر جناح محافظه‌کار با روش های اقتدارگرایانه پیروز شد.»

به عقیده مطهرنیا "انتخابات اخیر یک نقطه عطف و در عین حال محصول سیر تغییر جناح های سیاسی از نیمه دوم دهه ۸۰ تا نیمه دوم دهه ۹۰ بود." او می گوید: "دیگر اصولگرایی و اصلاح طلبی واژه هایی مناسب برای آرایش نیورهای سیاسی داخل ایران نیست."

او گفت: «جامعه ایران همیشه به سمت دو قطبی حرکت کرده است. دو قطبی دهه اول "چپ - راست"، دهه میانی "اصولگرا - اصلاح طلب" و اکنون با پوست اندازی دو قطبی "تحول خواه دموکراتیک" و "محافظه‌کار اقتدارگرا" شکل گرفته است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دوران سیاه احمدی‌نژاد چنان بلایی سر اصولگراها آورد که تا سی سال دیگه هم نتونن پا بگیرند ملت ما عوامفریبی اصولگرایان رو هرگز فراموش نخواهند کرد

    • میلاجردی

      انتخابات لکه ننگ دیگری بر عملکرددولت افرود .اوج بی احترامی.به آرای واقعی مردم .ننگ بر دولتی که به هر قیمتی میخواهد درقدرت باشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج