۵۳۶۲۶۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مصائب اسطوره شدن

پدیده کشتی آزاد ایران، بار دیگر توانست شایستگی‌های خود را ثابت کند و نشان دهد که در وزن جدید نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

شهروند: پدیده کشتی آزاد ایران، بار دیگر توانست شایستگی‌های خود را ثابت کند و نشان دهد که در وزن جدید نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. این قهرمان جویباری که در المپیک همه را با نمایش بی‌نظیر خود شگفت‌زده کرد، پس از یک سکته ناقص، حالا با توجه به سن پایین خود پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بزرگترین اسطوره‌های کشتی ایران و جهان را دارد.
طلای مقتدرانه
بازی‌های کشورهای اسلامی شاید برای یک قهرمان المپیک مسابقات بزرگ و معتبری نباشد اما ناکامی حسن یزدانی در جام‌جهانی کرمانشاه بعد از اضافه کردن وزنش باعث شد فرصت دیگری به او داده شود تا در وزن جدید جا بیفتد. این جوان جویباری هم خیلی خوب از پس آزمون پیش رو برآمد و در وزن ٨٦ کیلوگرم بازی‌های کشورهای اسلامی که ١٤ کشتی‌گیر حضور داشتند، حسن یزدانی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ١٠ بر صفر بر بهادر کودیروف از تاجیکستان غلبه کرد. وی در دور بعد و در مرحله نیمه‌نهایی مقتدرانه و با نتیجه ١١ بر صفر از سد شریف شریف‌اُف، دارنده مدال طلا و برنز المپیک و قهرمان جهان از جمهوری آذربایجان گذشت و فینالیست شد. یزدانی در فینال به مصاف سلیم یاشار، دارنده مدال نقره المپیک ٢٠١٦ و نقره و برنز جهان از ترکیه رفت که با نتیجه ١١ بر صفر به پیروزی رسید و مدال طلا را بر گردن آویخت؛ بدون این‌که حتی یک امتیاز به حریفان نامدارش بدهد.
بازگشت امید با حسن
قهرمان وزن ٧٤ کیلوگرم المپیک ٢٠١٦ بعد از این رقابت‌ها تصمیم گرفت به یک وزن بالاتر برود و مثل خیلی از قهرمانان خودش را بیش از این برای وزن کم کردن قبل از مسابقات اذیت نکند. جالب است بدانید آغاز راه یزدانی در کشتی در وزن ٧٠ کیلوگرم بود اما او برای شرکت در المپیک به وزن ٧٤ کیلوگرم رفت. نخستین رقابتی که قهرمان جویباری در ٨٦ کیلوگرم در آن شرکت کرد، جام‌جهانی ٢٠١٧ در کرمانشاه بود که با وجود قهرمانی ایران، با ناکامی مأیوس‌کننده یزدانی در فینال و ضربه شدن او مقابل کشتی‌گیر روس همراه شد. یزدانی تا چند هفته بعد از آن شکست، تحت‌تأثیر آن اتفاقات قرار داشت اما با صحبتی که کادرفنی و مسئولان با او داشتند، ریکاوری خوبی کرد و توانست با قدرت روی تشک بازگردد. شکست دادن قهرمانان جهان و المپیک در باکو باعث اثبات یزدانی در وزن جدید شد تا دیگر انتقادی به این اقدام قهرمان المپیک وارد نشود.
گودرزی: یزدانی همین حالا هم جزو بزرگان کشتی است

صادق گودرزی، پیشکسوت کشتی آزاد درباره نمایش حسن یزدانی در بازی‌های کشورهای اسلامی به «شهروند» می‌گوید: «شرایط یزدانی در این مسابقات خیلی ایده‌آل بود و حریفان قدرتمندش را خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد، شکست داد. به نظرم این کشتی‌گیر نشان داد بعد از تغییر وزنش نیز شرایط خوبی پیدا کرده و کادرفنی می‌تواند به او در مسابقات بزرگتر اعتماد کند. در وزن ٨٦ کیلوگرم بازی‌های کشورهای اسلامی کشتی‌گیران مطرحی شرکت کرده بودند و یزدانی بدون توجه به این مسأله نمایش خیره‌کننده‌ای داشت.»

وی که در المپیک ٢٠١٢ در ٧٤ کیلوگرم به مدال نقره رسید و از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد، عنوان می‌کند: «برخی انتقادات نسبت به تغییر وزن یزدانی وجود داشت اما به نظر من او بهترین تصمیم را گرفت. با توجه به بالا رفتن وزنش، یزدانی اگر می‌خواست بعد از المپیک بار دیگر به ٧٤ کیلوگرم برگردد، ضربه می‌خورد. او در بهترین شرایط سنی قرار دارد و در قد و قواره‌اش هم می‌طلبد که در ٨٦ کیلوگرم کشتی بگیرد. مطمئنا در وزن جدید می‌تواند به افتخارات جدیدی برسد.»گودرزی در پایان می‌گوید: «دستان یزدانی روی تشک آن‌قدر خوب کار می‌کند که به حریف امان کشتی گرفتن نمی‌دهد. همین حالا هم می‌توانیم یزدانی را یکی از بزرگان کشتی بدانیم چون او یک طلای المپیک و نقره جهان را دارد. ناکامی در جام‌جهانی به هیچ وجه ملاک خوبی برای ارزیابی یزدانی نبود. یزدانی توانایی‌اش را ثابت کرده و در مسابقات جهانی می‌تواند در وزن جدید هم مدال خوش رنگی بگیرد.»
در مسیر اسطوره شدن

سال‌ها بود که بعد از نسل برادران خادم، علیرضا دبیر و علیرضا حیدری علاقه‌مندان به کشتی در انتظار آزادکاری بودند که خاطره آن نسل طلایی را زنده کند. حالا بعد از حدود یک دهه کشتی‌گیری از شمال ایران ظهور کرده که تن تمام مدعیان جهان را به لرزه درآورده است. ابراهیم جوادی پیشکسوت کشتی، یزدانی را با امامعلی حبیبی مقایسه کرده و گفته نترس کشتی گرفتن قهرمان فعلی، شبیه اسطوره سال‌های دور ایران است. حسن یزدانی با ٢٢‌سال سن راه زیادی تا پایان دوران حضورش روی تشک کشتی در پیش دارد و می‌تواند در طول این سال‌ها خودش را به‌عنوان یکی از اسطوره‌های کشتی جهان مطرح کند. «شیر رام نشدنی» به راستی لقب خوبی برای قهرمان کشتی آزاد ایران است که بدون توجه به قوانین و شگردهای این سال‌های کشتی روی تشک حریفانش را به خاک می‌برد و اجازه خودنمایی به آنها نمی‌دهد. باید منتظر افتخارات یزدانی در وزن جدید و در مسابقات جهانی و المپیک در سال‌های آینده باشیم، اگر او به بیراهه نرود و با استفاده از تجارب بزرگان کشتی مسیر اسطوره شدن را در پیش بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج