۵۳۶۸۷۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

رئال مادرید؛ یک باشگاه و دو تیم قهرمان!

سرانجام فصل پر فراز و نشیب لالیگا با قهرمانی رئال مادرید به پایان رسید. زین الدین زیدان چگونه توانست به این موفقیت بزرگ دست یابد؟

وبسایت نود: سرانجام فصل پر فراز و نشیب لالیگا با قهرمانی رئال مادرید به پایان رسید. زین الدین زیدان چگونه توانست به این موفقیت بزرگ دست یابد؟

رئال مادرید تحت هدایت زین الدین زیدان توانست با پیروزی ۲-۰ در هفته سی و هشتم در خانه مالاگا، جشن قهرمانی لالیگا را برپا سازد. رئال مادرید که طی چند سال گذشته به دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست یافته بود، از سال ۲۰۱۲ در حسرت قهرمانی لالیگا به سر می برد. اگر چه اولویت نخست کهکشانی ها در این فصل، فتح لالیگا بود اما شاگردان زیدان به فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز راه یافتند تا فصل رؤیایی خود را تکمیل کنند. رئال مادرید در فصل گذشته با مربیگری زیدان به قهرمانی اروپا دست یافت و حال با برتری مقابل مالاگا، به حسرت ۵ ساله هواداران خود خاتمه داد و برای اولین بار پس از دوران مربیگری ژوزه مورینیو، فاتح لالیگا شد.

آخرین ایستگاه رئال مادرید نیز در کاردیف خواهد بود تا فینال لیگ قهرمانان را مقابل یوونتوس برگزار کند. در صورت پیروزی رئال مادرید در آن بازی، زین الدین زیدان نخستین مربی پس از آریگو ساکی در اوایل دهه ۱۹۹۰ است که به دو قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان اروپا دست می یابد. آخرین بار که رئال مادرید طی یک فصل به قهرمانی توأم در اسپانیا و اروپا رسید، به سال ۱۹۵۸ مربوط می شود که لوئیز کارنیلیا هدایت مادریدی ها را بر عهده داشت.

رئال مادرید؛ یک باشگاه و دو تیم قهرمان!

زیدان مأموریت اصلی خود در این فصل یعنی قهرمانی در لالیگا را با موفقیت به پایان رساند و با کمترین فشار ممکن، به کاردیف سفر خواهد کرد. این مرد فرانسوی چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان سرمربی توانسته با پیراهن رئال مادرید در لالیگا قهرمان شود. هواداران رئال مادرید در شرایطی سی و سومین قهرمانی تیم محبوبشان را در لالیگا جشن گرفتند که تیم رقیب یعنی بارسلونا نیز سایه به سایه آنها حرکت می کرد و تنها با ۳ امتیاز کمتر، این کورس رقابت تنگاتنگ را به مادریدیستایی ها واگذار نمود. معجزه بزرگ زیدان روی نیمکت رئال مادرید پس از روزهای سیاه رافائل بنیتز آغاز شد و این ابر ستاره سابق دنیای فوتبال، اکنون چهارمین جام را به عنوان سرمربی رئال مادرید به ارمغان آورده است.

اگر چه زین الدین زیدان منتقدین زیادی داشته که نحوه بازی رئال مادرید را نمی پسندند اما هیچ کس شک ندارد که این مربی ۴۴ ساله فرانسوی در کسب نتیجه بسیار موفق بوده است. رئال مادرید تحت هدایت زیدان به رکورد ۴۰ بازی پیاپی بدون شکست دست یافت و در جریان فصل جاری لالیگا نیز فقط ۳ بار متحمل باخت شد. شاگردان زیدان طی بیش از یک سال اخیر در کلیه مسابقات خود اعم از رقابت های داخلی و اروپایی، دروازه حریفان را گشوده اند که یک دستاورد بسیار مهم محسوب می شود.

رئال مادرید؛ یک باشگاه و دو تیم قهرمان!

گذشته از موفقیت های زیدان در کسب نتیجه و ثبت آمارهای جالب، باید معترف شد که رئال مادرید در این فصل چند شاخصه اساسی داشت. اول این که رئال مادرید از تیم منتخب جهان و بازیکنان رنگارنگ از سراسر دنیا تبدیل به تیمی شد که بسیاری از بازیکنان کلیدی اش، محصول آکادمی باشگاه و یا حداقل اسپانیایی بودند. دومین ویژگی بارز رئال مادرید، استفاده زیدان از سیستم چرخشی است. او با این حربه توانست مصداق بارز یک تیر و چند نشان باشد زیرا با وجود سیستم چرخشی، زیدان به بازیکنان اصلی اش استراحت کافی می داد و علاوه بر آن، به بازیکنان جوان تر فرصت بیشتری می رسید. می توان ادعا کرد که تفاوت زیادی بین بازیکنان اصلی و ذخیره رئال مادرید از لحاظ تعداد بازی نبود و یک عدالت نسبی بین آنها وجود داشت. بدین ترتیب بسیاری از بازیکنان جوان تر و سابقاً ذخیره رئال مادرید، با حضور در زمین توانستند لیاقت های خود را نشان داده و اعتماد به نفس و انگیزه آنها نیز افزایش یافت.

۲۰ بازیکن رئال مادرید طی فصل جاری، بیش از ۱۰۰۰ دقیقه به میدان رفته اند در حالی که در تاریخ لالیگا، فقط دو تیم تنریف و خیمناستیک به ترتیب در فصول ۹۸-۱۹۹۷ و ۰۷-۲۰۰۶، بیش از ۲۰ بازیکن با حداقل ۱۰۰۰ دقیقه بازی را داشتند. روبن خیمنز نویسنده Marca اعتقاد دارد که تفاوت زیادی بین تیم A و تیم B رئال مادرید نبود و تیم ذخیره های رئال مادرید، قوی ترین ذخیره های دنیای فوتبال هستند. به هر حال بازیکنانی همچون مارکو آسنسیو، لوکاس واسکز، حامس رودریگز و ایسکو فرصت کافی برای حضور در میدان داشتند و هرگز خود را یک بازیکن ذخیره تصور نکردند. مدیریت زیدان در این زمینه بسیار هوشمندانه و متفکرانه بود. وی از هفته ۲۶ به بعد و با اوج گیری فشردگی مسابقات لالیگا و لیگ قهرمانان، تصمیم گرفت که در بازی های داخلی از تیم دوم خود استفاده کند. حتی زیدان از استراحت دادن به کریستیانو رونالدو نیز ابایی نداشت.

رئال مادرید؛ یک باشگاه و دو تیم قهرمان!

در واقع باید سومین ویژگی بارز تیم زیدان را کاهش وابستگی به رونالدو دانست. رئال مادرید بارها بدون رونالدو به میدان رفت و در بسیاری از همین بازی ها، حتی نمایش بهتری داشت. چهارمین ویژگی رئال مادرید در فصل ۱۷-۲۰۱۶ این است که دیگر مثلث BBC رکن اصلی تیم نبود. البته در مورد رأس این مثلث یعنی کریستیانو رونالدو صحبت کردیم اما گرت بیل به علت مصدومیت نتوانست حضور پُر رنگی در فصل جاری داشته باشد و کریم بنزما چهره مورد علاقه زیدان نیز منتقدین زیادی دارد. رونالدو در فصل جاری بر خلاف گذشته، در پست مهاجم هدف به میدان رفت و دیگر او را در پست بال نمی دیدیم. به همین دلیل، قدرت تمام کنندگی رونالدو افزایش یافت هر چند که به علت بازی های کمتر، شاهد افت آمار گلزنی وی بودیم.

پنجمین ویژگی بارز رئال مادرید در این فصل را باید ظهور و بروز خاصیت گلزنی سرخیو راموس کاپیتان و رهبر خط دفاعی کهکشانی ها دانست که ۷ گل حساس و امتیاز آور را به ثمر رساند. خط دفاعی رئال مادرید نیز مشارکت عمده ای در کارهای تهاجمی داشت و مدافعان در ۳۷ گل تیم خود، مشارکت مستقیم ایفا کردند. سرخیو راموس کاپیتان رئال مادرید اعتقاد دارد که آنها شایسته ترین تیم برای قهرمانی لالیگا بودند. رئال مادرید طی ۳۸ هفته این مسابقات، تنها ۹ هفته در صدر جدول قرار نداشت. شاگردان زیدان پس از شکست مقابل بارسلونا در سانتیاگو برنابئو و گل جادویی لیونل مسی، هر ۶ بازی باقی مانده را با پیروزی های بی حرف و حدیث به پایان رساند و جشن قهرمانی را در ورزشگاه لاروسادلا برپا کرد.

آمار و ارقام نشان می دهند که توپ های هوایی و ضربات شروع مجدد، نقش بسیار پُر رنگی را در موفقیت های رئال مادرید در فصل جاری ایفا کرده و نقطه قوت این تیم بوده اند. از ۱۰۶ گل رئال مادرید در فصل ۱۷-۲۰۱۶ لالیگا، ۳۰ گل از طریق ضربات سر به ثمر رسیده شده که کریستیانو رونالدو، سرخیو راموس و آلوارو موراتا سردمدار گلزنی با ضربات سر هستند. یکی از دلایل موفقیت رئال مادرید در گلزنی با ضربات سر، وجود سانترهای عالی بازیکنانی همچون تونی کروس، لوکا مودریچ و حامس رودریگز بود. البته نباید نام های دیگری همچون مارسلو یا دنی کارواخال را فراموش کنیم که در اوج دوران آمادگی قرار داشتند. مارسلو با ۱۰ پاس گل، لقب پاسورترین مدافع را در ۵ لیگ معتبر اروپایی به دست آورد. جالب این که بیشترین تعداد پاس گل بین بازیکنان رئال مادرید به تونی کروس تعلق دارد و مارسلو تنها ۲ پاس گل کمتر از کروس داده است.

رئال مادرید؛ یک باشگاه و دو تیم قهرمان!

کارواخال تنها مدافع رئال مادرید بود که در لالیگا گلزنی نکرد اما ۴ پاس گل داد و پیشرفت بسیار خوبی داشت. کیلور ناواس نیز پس از چند اشتباه بزرگ در طول فصل و تحمل انتقادات فراوان، به تدریج اوضاع بهتری پیدا کرد و در ۵ هفته آخر فصل، بازی های خوبی را به معرض نمایش گذاشت. کیلور ناواس ۹۹ توپ را مهار کرد و یک ضربه پنالتی را گرفت. ناچو نیز آچار فرانسه خط دفاعی رئال مادرید بود که در پست های مختلف از جمله در دفاع وسط، دفاع راست و دفاع چپ بازی کرد. آلفردو رلانیو نویسنده و تحلیل گر روزنامه as اعتقاد دارد که تفاوت اصلی رئال مادرید با بارسلونا در فصل جاری، وجود یک نیمکت قوی در رئال مادرید بود و به همین دلیل، پایتخت نشین ها گوی سبقت را از بارسلونا ربودند.

نباید فراموش کنیم که کاریزمای زین الدین زیدان و پیشینه دوران بازی وی نقش مهمی را در متقاعد کردن ستاره های رئال مادرید ایفا نمود. زیدان با تکیه بر همین کارنامه درخشان دوران فوتبال خود، از احترام ویژه ای نزد بازیکنان بزرگ رئال مادرید از جمله رونالدو و بیل برخوردار بود. این مربی جوان توانست آرامش را بر اردوی تیمش حاکم کرده و حاشیه ها را به حداقل ممکن برساند. کنترل زیدان بر جو درون تیمی بسیار عالی و ستودنی بود. زیدان شایسته تقدیر است که با دو تیم مختلف به قهرمانی لالیگا دست یافت.

رئال مادرید؛ یک باشگاه و دو تیم قهرمان!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج