جاباما
۵۳۶۹۵۸
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

وزرای پیر و خسته «روحانی» رفتنی شدند

وزرای پیر و خسته کلید‌واژه‌ای است که بارها از سوی منتقدان دولت روحانی شنیده شده است. میانگین سنی ٨ وزیر اقتصادی کابینه یازدهم ٦٢ ‌سال است و انتقادهای متعدد به سن و ‌سال وزرا موجب شد که حسن روحانی در یکی از برنامه‌های انتخاباتی خود از جوان‌تر شدن کابینه دوازدهم صحبت کند.

شهروند نوشت: وزرای پیر و خسته کلید‌واژه‌ای است که بارها از سوی منتقدان دولت روحانی شنیده شده است. میانگین سنی ٨ وزیر اقتصادی کابینه یازدهم ٦٢ ‌سال است و انتقادهای متعدد به سن و ‌سال وزرا موجب شد که حسن روحانی در یکی از برنامه‌های انتخاباتی خود از جوان‌تر شدن کابینه دوازدهم صحبت کند. با این وجود کارشناسان معتقدند كه سن و‌ سال انتقاد چندان حرفه‌ای و جدی نیست و بیشتر از آن عملکرد برخی از وزرا محل مناقشه است. علاوه بر این دولت باید برخی سیاست‌های اقتصادی خود را تغییر دهد و هماهنگی بیشتری بین وزرای اقتصادی ایجاد کند.
سن و ‌سال ملاک نیست
مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «شهروند» تأکید می‌کند که در مورد کابینه اقتصادی روحانی نباید صرفا براساس سن و‌سال نظر داد و می‌گوید: به‌هرحال فردی که می‌خواهد در سطح یک وزیر مدیریتی را قبول کند باید تجربیات مکفی برای انجام کار و پختگی بیشتری در تصمیمات داشته باشد، بنابراین سن و‌ سال به تنهایی نقش تعیین‌کننده ندارد.

به گفته حریری، مدعای این موضوع جوانگرایی انجام شده در دولت‌های نهم و دهم است که تصمیمات مبتنی بر احساسات بود و بر مبنای روابط گسترده حزبی و هم‌اندیشی نبود.

این فعال اقتصادی تأکید می‌کند که آنچه از سن و‌ سال وزرا مهمتر است، این است که دولت دوازدهم باید خط‌مشی مشخص اقتصادی را به جامعه معرفی و تبیین و حول و حوش آن سیاست‌گذاری کند.
آن‌گونه که حریری می‌گوید، یکدستی نگاه به اقتصاد یا حداقل یکدستی نگاه در اجرا باید مهمتر از سن و ‌سال باشد و کابینه یازدهم بیش از آن‌که از سن بالای برخی وزرا ضربه بخورد، از دیدگاه‌های مختلف اقتصادی که هر کدام از وزرا می‌خواستند به صورت جزیره‌ای عمل کنند، لطمه خورد به‌طوری که گاهی اختلاف دیدگاه‌ها به صحنه عمل هم کشیده شد.

او درعین‌حال عنوان می‌کند که وزرای اقتصادی می‌توانند نظرات مختلف اقتصادی داشته باشند اما در خروجی کابینه در صحنه عمل باید یک نوع نگاه به اقتصاد وجود داشته باشد.
این عضو اتاق بازرگانی ایران به عملکرد وزیر نفت اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود این‌که بیژن زنگنه سن بالایی دارد، اما یکی از درخشان‌ترین عملکردها را در دولت یازدهم داشت.

حریری به وزرای نفت، راه، مسکن و شهرسازی و وزیر امور اقتصادی و دارایی از لحاظ عملکردشان نمره بهتری نسبت به سایر وزرا می‌دهد، اما درعین‌حال تأکید می‌کند که گستردگی وزارتخانه‌ای مانند صنعت، معدن و تجارت و نبود یکدستی در این وزارتخانه نقطه آسیب‌پذیر دولت یازدهم بود.
سیاست‌های اقتصادی تغییر کند
اما محمدقلی یوسفی، کارشناس اقتصاد نگاه متفاوتی به عملکرد کابینه اقتصادی دولت یازدهم و ضرورت‌های تغییر در آن دارد. یوسفی به «شهروند» توضیح می‌دهد که دولت دوازدهم علاوه بر اقدامی که برای تغییر وزرای اقتصادی انجام می‌دهد، باید سیاست‌های اقتصادی‌اش را اصلاح کند.
او با تأکید بر این‌که باید تغییر برخی از وزرای اقتصادی و تغییر در سیاست‌های اقتصادی به صورت توأمان در دولت دوازدهم انجام شود، می‌گوید: البته موضوع تغییر وزرای اقتصادی و این‌که چه افرادی را به جای افراد فعلی جایگزین کند، به رئیس‌جمهوری بستگی دارد اما دولت باید به‌طورحتم سیاست‌های اقتصادی خود را به صورت بنیادین تغییر دهد. زیرا اشکالات، نارسایی‌ها و خطاهای اقتصادی در گذشته و در دولت یازدهم جدی بود و ریشه مشکلات به درستی شناسایی نشد و بنابراین نسخه‌هایی که نوشته شد، نه‌تنها بیماری اقتصاد کشور را علاج نکرد، بلکه در برخی زمینه ها مشکل همچنان باقی است. به گفته یوسفی، درحال حاضر با یک بحران جدی رکود تورمی در بخش‌های تولیدی مواجه هستیم و بیکاری اثرات خود را نشان می‌دهد و اگر دولت سیاست‌های اقتصادی خود را اصلاح نکند و درعین‌حال برخی از وزرای اقتصادی را تغییر ندهد، در دولت دوازدهم مشکلات جدی‌تر می‌شود.
او با بیان این‌که سیاست‌های اقتصادی توسط وزرا به تنهایی تهیه و تدوین نمی‌شود، می‌گوید: سیاست‌های اقتصادی در هیأت دولت تصویب می‌شود و به تنهایی یک وزیر در آن نقش ندارد. بنابراین این موضوع که همه وزرای اقتصادی در دولت دوازدهم باقی بمانند یا تغییر کنند، بستگی به نظر رئیس‌جمهوری دارد.
وزرای اقتصادی هماهنگ شوند

در همین حال کامران ندری، اقتصاددان هم در گفت‌وگو با «شهروند» با تأکید بر این‌که تغییر دادن یا ندادن وزرای اقتصادی برعهده رئیس جمهوری است و کار دشوار و سنگینی هم هست، می‌گوید: این موضوع که تیم اقتصادی روحانی ضعف‌هایی داشته است، قابل انکار نیست و آنچه از دولت انتظار می‌رفت، در چهار‌سال به‌طور کامل برآورده نشد. به گفته ندری، میانگین سنی وزرای اقتصادی خیلی مهم نیست و باید وزرا تجربه لازم را هم داشته باشند اما مشکلی که وجود داشت، این بود که از ابتدا یک برنامه قابل قبول که روی آن اجماع باشد، ارایه نشده بود و مشکل دیگر هم نبود هماهنگی لازم میان وزرای اقتصادی بود؛ به‌طوری‌که هر وزیری راه خود را می‌رفت و این برای دولت یازدهم بازدارنده بود و نمی‌گذاشت کارها جلو برود.

این اقتصاددان معتقد است که تیم اقتصادی در دولت دوازدهم باید روی یک برنامه میان‌مدت چهارساله به توافق برسد و به جای این‌که مانع هم شوند و نگاه بخشی داشته باشند، باید هماهنگ با هم برای رسیدن به اهداف مدنظر همکاری کنند.

ندری با تأکید بر این‌که بعید است روحانی با همان تیم اقتصادی به کار خود در دولت دوازدهم ادامه بدهد، می‌گوید: در میان وزرای اقتصادی، وزیر نفت از کارنامه خوبی برخوردار است، زیرا در بُعد بین‌المللی بیژن زنگنه توانست جایگاه تضعیف شده ایران را احیا کند و علاوه بر این‌که ظرفیت تولید نفت را افزایش داد، توانست سهم ایران در بازار نفت را زنده کند.

بیژن نامدار زنگنه

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت که ٦٥‌ سال دارد و به شیخ‌الوزرا معروف است، در دولت‌های سوم و چهارم پنج‌سال وزیر جهاد سازندگی و یک‌ سال نیز وزیر نیرو بود. در دولت اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی؛ ۸‌سال به‌عنوان وزیر نیرو فعالیت کرد و در دولت‌های هفتم و هشتم هم ۸‌ سال عهده‌دار وزارت نفت بود.
زنگنه توانست در دولت یازدهم به سرعت بازار نفت ایران را از دست رقبا پس بگیرد و گفتمان موفق او در نشست اوپک برای افزایش قیمت نفت او را سر زبان‌ها انداخت و اقدام او به‌عنوان «برجام نفتی» لقب گرفت. با وجود این یک انتقاد جدی نسبت به زنگنه وجود دارد و آن نقش او در سال‌های گذشته در پرونده نفتی کرسنت است.

محمود حجتی

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی که متولد ١٣٣٤ است در کارنامه کاری خود وزارت راه و ترابری در دولت هفتم و وزارت جهاد کشاورزی را در دولت هشتم دارد و خودکفایی گندم ازجمله افتخارات او است؛ هر چند که این طرح همیشه سیلی از مخالفت‌ها را به دنبال داشته است. حجتی در دولت یازدهم توانست تراز منفی کشاورزی را مثبت کند و واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی را تا حدی کنترل کند.
چند برابر کردن قیمت خرید تضمینی گندم و نقش آن در افزایش درآمد کشاورزان از دیگر اقدامات او به شمار می‌آید. با این حال حجتی را به‌عنوان یک وزیر غیررسانه‌ای می‌شناسند. کسی که سالانه تنها یک نشست خبری برگزار کرده است و از پاسخ به بسیاری از پرسش‌های رسانه‌ای طفره می‌رود.

حمید چیت‌چیان

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو که در آستانه ٦٠سالگی قرار دارد، پیش از این مشاور عالی و قائم‌مقام وزارت نیرو در دولت نهم، عضو هیأت‌مدیره شرکت توانیر و سازمان برق ایران، معاون وزیر نیرو در امور انرژی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، قائم‌مقام وزیر و مشاور عالی وزیر و رئیس شورای مشاوران وزارت نیرو و نماینده تبریز در دوره سوم مجلس نیز بوده است. وزارت نیرو با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق نقش مهمی ایفا کرده است و بسیاری از هیأت‌های خارجی که پس از برجام وارد ایران شدند با ارزیابی شرایط بخش‌های مختلف، سرمایه‌گذاری در بخش نیرو را صاحب مزیت دانستند. شاید بتوان گفت چیت‌چیان بی‌حاشیه‌ترین وزیر کابینه یازدهم بوده است.

محمدرضا نعمت‌زاده

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت که ٧٢‌سال دارد، پس از انقلاب در ‌سال ۱۳۵۸ وزیر کار و بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ و سپس از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ به‌ترتیب در دولت‌های محمدعلی رجایی و اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی وزیر صنایع ایران بوده است. منتقدان علاوه بر این‌که به میزان ثروت و نحوه درآمدزایی او می‌تازند، انتقادهای جدی به برخی رفتارهای او دارند که از نظر آنها ضداقتصادی است. درخواست نعمت‌زاده برای چشم‌پوشی از تخلف گمرکی شرکت کره‌ای ال.جی و تلاشش برای خارج‌کردن محصولات پتروشیمی از بورس کالا ازجمله جدی‌ترین نقدهایی است که علیه او به راه افتاد. عضویت نعمت‌زاده و خانواده‌اش در پست هیأت‌مدیره حدود ٣٠ شرکت ازجمله انتقادهای دیگر است.

محمود واعظی

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که متولد‌ سال ۱۳۳۱ است، سمت‌هایی مانند مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، مشاور وزیر امور خارجه و معاون اقتصادی وزارت امور خارجه را برعهده داشته است. واعظی در دوره وزارت خود تلاش کرد عقب‌ماندگی ایران از منطقه در دستیابی به اینترنت پرسرعت را جبران کند. اصلاح تعرفه‌های مخابراتی و ایستادگی او مقابل فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی واعظی را بارها در رسانه‌ها مطرح کرد. البته انتقادهای تند و تیز او نسبت به نحوه واگذاری مخابرات در دولت قبل، چالش‌هایی بین او و هیأت‌مدیره مخابرات به وجود آورد. چالش‌هایی که درنهایت به اتفاق خاصی ختم نشد.

عباس آخوندی

عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی که متولد ۱۳۳۶ است، در‌ سال ۱۳۷۲ در دولت دوم‌ هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شد. آخوندی در ‌سال ١٣٩٢ در کابینه اول حسن روحانی بار دیگر رأی اعتماد نمایندگان مجلس را برای وزارت راه، مسکن و شهرسازی دریافت کرد. البته او در دولت یازدهم بارها به مجلس فراخوانده شد و توانست دوبار از کارت زرد بهارستان‌نشین‌ها بگریزد. عباس آخوندی با قراردادهای خرید هواپیما و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در رسانه‌ها مطرح شد. آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و تلاش ناموفق برای آزادسازی قیمت بلیت قطار از دیگر اقدام‌های او است. آخوندی گر چه در حوزه حمل‌ونقل موفق ظاهر شد، اما نقدهای بسیاری در ارتباط با عملکرد او در بخش مسکن وجود دارد.

علی طیب‌نیا

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی که متولد ‌سال ۱۳۳۹ است، در دولت یازدهم با کسب ۲۷۴ رأی از مجموع ۲۸۴ رأی مأخوذه، عنوان کسب بالاترین رأی اعتماد در تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داد. با این حال او نخستين وزیر دولت یازدهم ایران بود که از مجلس شورای اسلامی، کارت زرد مجلس دریافت کرد و پس از دو ‌سال دو کارت زرد دیگر نیز گرفت. تک‌رقمی کردن نرخ تورم و مثبت‌شدن تراز تجاری کشور و کنترل نوسان بازار ارز ازجمله اقدام‌های مهم او شمرده می‌شود. دولت یازدهم در آخرین‌ سال فعالیت خود تصمیم به تقدیر از عملکرد طیب‌نیا گرفت. شایعاتی مبنی بر خستگی او از پست وزارت و احتمال کنار رفتن او در دولت دوازدهم وجود دارد.

علی ربیعی

علی ربیعی متولد ۱۳۳۴ از آغاز انقلاب عضو موسس و عضو شورای مرکزی خانه کارگر بوده است. او از ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۲ در دوره وزارت محمد ری‌شهری و علی فلاحیان، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت اطلاعات و از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۴ مسئول اجرایی و مسئول کمیته تبلیغات دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی بوده است. از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ مشاور اجتماعی رئیس‌جمهوری وقت بود. در ۴ آذر ۱۳۹۳، ربیعی برای پاسخ به سوالات نمایندگان در مجلس حضور یافت اما نتوانست آنان را قانع کند و هفتمین کارت زرد دولت یازدهم را کسب کرد. ربیعی با لایحه اصلاح قانون کار انتقاد بسیاری از فعالان کارگری را برانگیخت. گرچه او خود را همیشه وزیر کارگران خطاب کرده و تلاش داشته است رابطه صمیمانه‌ای با کارگران برقرار کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بفرستند اونا را خانه سالمندان

    • hamid

      به نظر من سن و سال مطرح نیست مهم توانمندی حرفه ای نداشتن هرگونه سوءاستفاده از موقعیت ، دردآشنا بودن و نداشتن مشغله شغلی و تجاری در خارج از حیطه کار دولتی ، تسلط به زبانهای خارجی گزینه هایی هستند که میبایست یک وزیر داشته باشد ولی متاسفانه دکتر روحانی در اکیپ فعلی شان از داشتن چنین افرادی به جز دو الی سه نفر خود را محروم نموده اند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج