جاباما
۵۳۷۴۹۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

مسیر پیشرفت از اروپا می‌گذرد

یک کارشناس فوتبال می‌گوید لژیونرهای ایرانی باید در انتخاب‌های خود در خارج از کشور دقت کنند

شهروند: برخلاف سال‌های گذشته امسال تعداد لژیونرهای ایران در اروپا بیشتر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس بود و این احتمال می‌رود که در‌سال آینده هم این تعداد بیشتر شود. در ادامه به بررسی وضع بازیکنان ایرانی در خارج از کشور پرداخته‌ایم.

مردان ایرانی در سرزمین تزارها

سردار آزمون، میلاد محمدی و سعید عزت‌اللهی، ٣ لژیونر ایرانی در لیگ روسیه هستند. آزمون بین هواداران روستوف از محبوبیت زیادی برخوردار است. او در لیگ قهرمانان اروپا ٤ گل برای تیمش به ثمر رساند که ٢ گل او مقابل اتلتیکو مادرید و بایرن‌مونیخ بود. آزمون اگرچه امسال در لیگ روسیه نتوانست گل‌های زیادی به ثمر برساند ولی از طرف این باشگاه به‌عنوان تکنیکی‌ترین بازیکن تیم انتخاب شد. او ممکن است‌ سال آینده را در لیگ اسپانیا یا انگلیس سپری کند. سعید عزت‌اللهی،‌سال اخیر را در تیم آنژی روسیه گذراند. عزت‌اللهی اگرچه در اغلب دیدارها به‌عنوان بازیکن فیکس به میدان نرفت اما معمولاً در نقش یار تعویضی عملکرد خوبی برای آنژی داشت. از قرارداد عزت‌اللهی با آنژی یک‌سال دیگر باقی مانده و احتمالاً او در این تیم باقی می‌ماند. میلاد محمدی، بازیکن تیم ترک گروژنی، امسال موفق‌ترین لژیونر ایران در روسیه بوده است. او در ٢٣ بازی به‌عنوان بازیکن اصلی به میدان رفت و در پایان فصل در رده‌بندی بازیکنان از آزمون و عزت اللهی بالاتر قرار گرفت. او دو‌سال و نیم دیگر با این تیم قرارداد دارد.

ایرانی‌های محبوب در هلند

امسال ستاره‌های ایرانی در هلند تبدیل به محبوب‌ترین بازیکنان این لیگ شدند. علیرضا جهانبخش که‌سال گذشته هم بازیکن آلکمار بود همچنان به روند خوبش در این تیم ادامه داد. جهانبخش با گل‌ها و پاس گل‌هایش آلکمار را تا نزدیکی لیگ اروپا پیش برد. قرارداد جهانبخش با آلکمار امسال به پایان می‌رسد و او در میان تشویق‌ها و اشک‌های هواداران آلکمار در ورزشگاه خانگی آلکمار آفاس از آنها خداحافظی کرد. جهانبخش با درخشش خود در لیگ هلند تبدیل به یکی از بازیکنان شناخته شده در اروپا شده و امید می‌رود به یکی از لیگ‌های معتبر اروپایی برود. رضا قوچان‌نژاد هم‌سال فوق‌العاده‌ای را در هلند سپری کرد. او در ابتدای فصل به هیرنفین پیوست که چند‌سال پیش هم تجربه حضور در این تیم را داشت. گوچی امسال با ١٨ گل بهترین گلزن هیرنفین شد و توانست با حضور در تیم منتخب فصل لیگ هلند افتخاری بزرگ برای فوتبال کشورمان به ارمغان آورد. او از طرف هواداران هیرنفین به‌عنوان بهترین بازیکن فصل این باشگاه انتخاب شد.

ستاره‌ها در سرزمین فلاسفه

مسعود شجاعی با پیوستن به پانیونیوس دوباره به روزهای خوبش برگشت. او عملکرد خوبی در پانیونیوس داشت و بعد از یک فصل درخشان در این تیم جزو تیم منتخب فصل سوپر لیگ یونان قرار گرفت. شجاعی شرط تمدید قرارداد با پانیونیوس را در گروی صعود این تیم به یورو لیگ اعلام کرده است. کریم انصاری‌فرد بعد از درخشش در پانیونیوس با قراردادی ٣ ساله به المپیاکوس پیوست. او با المپیاکوس قهرمان لیگ برتر یونان شد و از کی‌روش لقب مُبلغ فوتبال ایران در اروپا را دریافت کرد.

کاپیتان ناکام

اشکان دژاگه بعد از این‌که از العربی جدا شد به وولفسبورگ پیوست اما در طول بوندس‌لیگا حتی یک دقیقه هم برای این تیم به میدان نرفت. او در فصل اخیر هرگز نتوانست بازی باشگاهی داشته باشد و ناکام‌ترین لژیونر ایران نام گرفت. قرارداد دژاگه با وولفسبورگ تمام شد و احتمال می‌رود او به فولام در چمپیون شیپ انگلیس بپیوندد.

بی‌میلی شیوخ پولدار به ایرانی‌ها

مهرداد پولادی سومین فصل حضورش در لیگ ستارگان قطر را با الشحانیه به پایان رساند و همراه این تیم به لیگ دسته دوم سقوط کرد. او حالا باید با الشحانیه در پایین‌ترین سطح فوتبال قطر به میدان برود. رحیم زهیوی هم که در نیم فصل به الشحانیه پیوست عملکردی معمولی در این تیم داشت و احتمالاً از جمع یاران استیماچ جدا می‌شود. پژمان منتظری از معدود ایرانی‌های موفق در لیگ ستارگان است. قرارداد او با باشگاه الاهلی تمام شده اما منتظری هنوز موافقت خود را با تمدید ابراز نکرده و در انتظار روشن شدن وضعیتش با استقلال است. او اگر به استقلال نیاید در الاهلی می‌ماند اما وضع مجتبی جباری برعکس پژمان است. جباری در‌سال اخیر با مصدومیت‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد و الاهلی دیگر تمایلی به تمدید قراردادش ندارد. مرتضی پورعلی گنجی، مدافع ایرانی السد هم مثل پژمان منتظری‌سال خوبی داشت. او با السد توانست به قهرمانی مسابقات امیرکاپ قطر برسد و عنوان یکی از بهترین بازیکنان السد را به خودش اختصاص دهد. پورعلی گنجی در‌سال جاری توانست دوستی صمیمانه‌ای هم با ژاوی داشته باشد.

گلرهای ناکام

امیر عابدزاده که در فوتبال ایران مشتری ندارد در ٢٣ سالگی هنوز نتوانسته خود را به‌عنوان یک دروازه بان سطح اول نشان دهد. عابدزاده‌سال گذشته به ماریتیموی پرتغال رفت و معمولاً در این تیم نیمکت نشین بود. علیرضا حقیقی که روزگاری انتخاب اول کارلوس کی‌روش درون دروازه بود حالا مدت‌هاست رنگ حضور درون دروازه را ندیده است. او بعد از حدود یک‌سال تیم نداشتن ابتدای ‌سال‌جاری به اسکیلستونای سوئد پیوست اما بعد از این قرارداد تحت عمل جراحی قرار گرفت و فعلاً شرایط بازی ندارد. سوشا مکانی دروازه بان سابق پرسپولیس در‌سال جاری به استرومگدست نروژ پیوست اما همواره در این تیم نیمکت‌نشین بود و به دنبال فسخ قراردادش با این تیم ناشناخته است.

فروتن: لژیونرهاتصمیمات اشتباه نگیرند

بهمن فروتن، کارشناس فوتبال درباره وضع لژیونرهای ایرانی به «شهروند» می‌گوید: «برای بررسی وضع لژیونرهای ایرانی از بازیکنانی شروع می‌کنم که در حاشیه خلیج فارس به میدان می‌روند. مجتبی جباری در فوتبال قطر سال‌های خوبی را پشت‌سر گذاشت و امسال اگرچه برای الاهلی زیاد به میدان نرفت اما در کل در فوتبال قطر احیا شد و در‌سال اخیر هم تعمدا ترجیح داد بیشتر به خودش فشار نیاورد. بازیکنانی مثل مهرداد پولادی و رحیم زهیوی که در تیم ضعیف الشحانیه به میدان رفتند کسانی هستند که نمی‌خواهند در فوتبال پیشرفت کنند و بعید است در آینده هم اخبار خوبی از آنها بشنویم. تنها ایرانی که توانست در قطر پیشرفت خوبی داشته باشد پژمان منتظری بود که به‌خاطر عملکرد خوبش بازیکن محبوب قطری‌ها شد و آمادگی خود را حفظ کرد.»

فروتن درباره لژیونرهای ایرانی در روسیه می‌گوید: «عزت‌اللهی و محمدی باید هرچه زودتر خود را از این نیمکت نشینی نجات دهند. آنها اگر نمی‌توانند در روسیه فیکس شوند به لیگ‌های سطح پایین‌تر بروند تا بازی کنند. جای آزمون را لیگ روسیه نمی‌دانم. آزمون باید راحت‌طلبی را کنار بگذارد و به حضور در لیگ‌های معتبرتر بیندیشد اما انگار علاقه‌ای به تلاش بیشتر ندارد.» انصاری‌فرد و شجاعی از نظر فروتن جزو لژیونرهای موفق بودند: «شجاعی با توجه به سن و سالش در یونان بماند بهتر است اما انصاری‌فرد که درخشش خوبی داشت باید خود را به لیگ‌های معتبر برساند.» کارشناس فوتبال درباره سایر لژیونرهای ایران می‌گوید: «جهانبخش به حضور بیشتر در لیگ هلند نیاز دارد. اگر او الان به لیگی مثل انگلیس برود، ممکن است ناگهان نابود شود و بهتر است یک‌سال دیگر در هلند بماند و با تجربه بیشتر آن‌جا را ترک کند. گوچی هم با هیرنفین به روزهای خوبش برگشت و می‌تواند در یکی دو‌سال آینده با خاطره‌ای خوب در هیرنفین از فوبتبال باشگاهی کنار برود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج