۵۳۸۱۰۸
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

چرا شعار «یارانه چرب» رأی نیاورد؟

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: محمد سلاحی اهل سیب و سوران سیستان و بلوچستان: وضع معیشت مردم در استان خوب نیست. مرز بسته است و مشکل بیکاری هم هست. تمام شهرهای استان مشکل دارند. اینجا سرمایه گذاری خوبی انجام نشده. استاندار در صحبت‌های چند روز پیش خودقول داد به وضعیت معیشت مردم رسیدگی کند.

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: محمد سلاحی اهل سیب و سوران سیستان و بلوچستان: وضع معیشت مردم در استان خوب نیست. مرز بسته است و مشکل بیکاری هم هست. تمام شهرهای استان مشکل دارند. اینجا سرمایه گذاری خوبی انجام نشده. استاندار در صحبت‌های چند روز پیش خودقول داد به وضعیت معیشت مردم رسیدگی کند.
نه اینکه به یارانه نیاز نداشته باشیم، اما می‌دانیم مشکل‌مان با یارانه حل نمی‌شود. در واقع مسأله ما یارانه نیست. می‌خواهیم وضع زندگی‌مان درست شود و از این شرایط بیرون بیاییم و مشکل بیکاری در استان حل شود.

دکتر سیدحسن حسینی، جامعه شناس و استاد دانشگاه: شعار افزایش یارانه در واقع شعاری سوخته بود و مربوط به دولتی بود که مردم شاهد بودند در آن دوره چه میزان تخریب اقتصادی صورت گرفت. بنابراین وقتی یک بار جامعه‌ای با طناب پوسیده‌ای ته چاه رفته، دیگر این اشتباه را تکرار نمی‌کند. مردم می‌دانند کسی که گفت نفت را سر سفره‌شان می‌آورد و وضعیت معیشتی‌شان را بهبود می‌بخشد، تا چه حد اوضاع اقتصادی‌شان را بدتر کرد. در آن دوره شاهد اختلاس‌های بزرگ بودیم.

«نقی یارانه منو بده.» با این جمله پیرمرد ساده دل و مریض احوال سریال پایتخت چقدر خندیدم. «بابا پنجعلی» که تقریباً همه چیز را جز نام زن مرحوم‌اش فراموش کرده بود، آنقدر هوش و حواس داشت که یارانه‌اش را از پسر طلب کند. شاید مهم‌ترین مطالبه‌اش. طنز تلخی بود در تأکید پیرمرد بر این مطالبه. مطالبه‌ای که شاید برای خیلی‌ها مهم بود. زمان زیادی نگذشته از روزهایی که خیلی‌ها دلشان را به یارانه خوش کرده بودند. حواس‌شان بود که یارانه کی قرار است به حساب‌شان واریز شود و چطور می‌شود به بهترین شکل خرجش کرد.

هرچه تعداد یارانه بگیر در خانواده بیشتر، شرایط برای سرپرست خانواده، مقبول‌تر. یارانه می‌گیریم و کار نمی‌کنیم! بودند کسانی که عنوان می‌کردند تنها منبع درآمدشان یارانه است. مگر می‌شود فقط با یارانه زندگی کرد؟! تورم بالا رفت. دلار چند برابر شد. قدرت خرید مردم، پایین و پایین‌تر آمد. بعضی‌ها اما همچنان معتقد بودند می‌شود با یارانه زندگی کرد. چرا نمی‌شود؟! یارانه را بگیرید، اگر خواستید خرج کنید و اگر نیازی نبود، پس اندازش کنید. کاری با علامت‌های تعجبی که در ذهن‌مان شکل می‌گرفت هم نداشتند.
تأکید داشتند که می‌شود. اگر در شهرها نشود، در روستا دیگر حتماً می‌شود. در روستاها خرج زندگی مثل شهرها بالا نیست. پس می‌شود فقط با یارانه هم زندگی کرد. خصوصاً اگر تعداد بچه‌ها زیاد باشد و مبلغ یارانه دریافتی بالا برود. همین گمان‌ها بود که سبب شد برخی کاندیداهای ریاست جمهوری روی تمایل مردم بخصوص اقشار محروم به دریافت یارانه حساب کنند. یارانه را سه برابر می‌کنیم! مردم دیگر چه چیزی می‌خواهند؟! اما مردم نخواستند. حتی آنها که در دورافتاده‌ترین و کم برخوردارترین روستاها زندگی می‌کردند، یارانه اضافه را نخواستند و شگفت‌آور شدند: «کسی نمی‌تواند ما را با وعده نان فریب دهد. خودمان می‌دانیم چکار باید بکنیم.» این شعار و شعارهایی نظیر آن که قبل از انتخابات از سوی مردم شنیده می‌شد، روز 29 اردیبهشت ماه به واقعیت تبدیل شد. اما چه اتفاقی افتاد که مردم بخصوص قشر کمتر برخوردار، آن‌طور که خودشان اذعان داشتند به وعده یارانه بیشتر نه گفتند.
دکتر سیدحسن حسینی، جامعه شناس و استاد دانشگاه می‌گوید: «شعار افزایش یارانه در واقع شعاری سوخته بود و مربوط به دولتی بود که مردم شاهد بودند در آن دوره چه میزان تخریب اقتصادی صورت گرفت. بنابراین وقتی یک بار جامعه‌ای با طناب پوسیده‌ای ته چاه رفته، دیگر این اشتباه را تکرار نمی‌کند. مردم می‌دانند کسی که گفت نفت را سر سفره‌شان می‌آورد و وضعیت معیشتی‌شان را بهبود می‌بخشد، تا چه حد اوضاع اقتصادی‌شان را بدتر کرد. در آن دوره شاهد اختلاس‌های بزرگ بودیم و حالا مردم به درجه‌ای از آگاهی رسیده‌اند که هرچه بخواهیم تفکرشان را دستکاری کنیم، نمی‌توانیم.
خیلی از جوان‌ها را سراغ دارم که با داشتن مدرک کارشناسی، بیکار هستند اما آنها هم به آقای روحانی رأی دادند چون می‌دانند وعده‌های دهان پرکن انتخاباتی محقق شدنی نیست. در مورد یارانه‌ها هم مردم می‌دانند و آگاه شده‌اند که افزایش یارانه با بالا رفتن قیمت دلار اتفاق می‌افتد و این وضعیت معیشتی‌شان را بدتر می‌کند و ارزش پول ملی را پایین می‌آورد. آنها می‌دانند اگر یارانه 3 برابر شود، هزینه‌ای که از جیب‌شان می‌رود 6 برابر می‌شود. تمام مثال‌ها هم برایشان زنده است چون آن شرایط را به چشم دیده‌اند.»
سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور قاطعانه به 3 برابر شدن یارانه‌ها نه گفت. این سطح از آگاهی، بلوغ سیاسی و تأثیر نپذیرفتن از وعده‌های بی‌پشتوانه تبلیغاتی، حاصل چه عواملی است؟ حسینی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «باید قبول کنیم که جامعه‌ای جوان داریم و دچار تحولات فرهنگی بزرگی شده‌ایم. اگر هرم «مازلو» را در نظر بگیریم، پایه این هرم نیازهای معیشتی است و هرچه از قاعده فاصله می‌گیریم و به رأس هرم نزدیک می‌شویم نیازهای فرامعیشتی مطرح می‌شود که آخرین مرحله آن نیاز «خودشکوفایی» است.
مردم و بویژه جوان‌ها نیاز دارند شاداب باشند؛ حتی برای کسانی که مشکلات اقتصادی دارند، هم این مطالبه و مطالبات فرهنگی دیگر مهم است. البته ما جامعه شناسان باید روی اتفاق بدیعی که در یک ماه اخیر افتاده تحقیقات و بررسی‌هایی بکنیم؛ اینکه مشارکت مردم تا این حد بالا رفت و به این درجه از آگاهی سیاسی رسیدند خیلی با اهمیت است و جا دارد روی آن پژوهش‌هایی انجام شود.
ما استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، کردستان و کرمانشاه را داریم که تعداد موالید در آنها زیاد است اما اتفاقاً در این استان‌ها شاهد آن هستیم که بیشترین رأی را به آقای روحانی داده‌اند.

آنها هم در کنار مطالبات اقتصادی، مطالبه فرهنگی دارند. ما مسلمانان و برادران اهل سنت‌مان را در این استان‌ها داریم که ایرانی هستند و باید از ایرانی بودن خود سهم ببرند.

بدنه حکومت با این عزیزان مشکلی ندارد و آنها آزادند مناسک خودشان را انجام دهند اما برخی گروه‌ها متأسفانه برخورد و نگاه خوبی به برادران اهل تسنن ما ندارند. اهل تسنن هم می‌دانند که با سر کار بودن دولت آقای روحانی، از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار خواهند بود و تضاد و اختلافی بین شیعه و سنی وجود نخواهد نداشت. در واقع این کشمکش در دولت اعتدالیون و اصلاح‌طلبان در کمترین حد ممکن بوده است.»
هشدار اقتصاددانان در رابطه با تبعات افزایش یارانه، جای خود؛ اما مردمی که با وجود مطلوب نبودن وضعیت معیشتی‌شان، حاضر نشدند مصالح عمومی را فدای یارانه بیشتر کنند، ثابت کردند که سطح فرهنگی جامعه تغییر کرده است.
دیدیم که در روستاها با بلندگو اعلام می‌کنند اگر فلان کاندیدا روی کار بیاید، یارانه‌تان ۳ برابر می‌شود و بعد از انتخابات، روزنامه «لوموند» فرانسه تیتر زد ایرانیان به سه برابر شدن یارانه، نه گفتند. این روزنامه نوشت: «مردم ایران با وجود وعده‌های زیاد، کمک‌های مالی رقبای روحانی از جمله افزایش ۳ برابری یارانه‌ها، بار دیگر به او رأی دادند.»

ساده دلی و فقر مردم، همان چیزی است که رقبای روحانی رویش حساب باز کرده بودند.

بدون داشتن هیچ طرح و برنامه‌ای، یکراست سراغ قشر محروم رفتند و آنها را هدف قرار دادند. شعاری تکراری که اگر قرار بود کارکردی داشته باشد، آمار 72 درصدی رأی به روحانی در استان سیستان و بلوچستان ثبت نمی‌شد.
آمار رأی 95 درصدی به روحانی در شهرستان «سیب و سوران» استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسید. محمد سلاحی از اهالی این شهر می‌گوید: «وضع معیشت مردم در استان خوب نیست. مرز بسته است و مشکل بیکاری هم هست. تمام شهرهای استان مشکل دارند. اینجا سرمایه‌گذاری خوبی انجام نشده. استاندار در صحبت‌هایی که چند روز پیش کرده، قول داده با تغییر برخی مدیران میانی به وضعیت معیشت مردم رسیدگی کند. ما اهل تسنن هرچه مولوی عبدالحمید بگوید، انجام می‌دهیم. نه اینکه به یارانه نیاز نداشته باشیم، اما می‌دانیم مشکل‌مان با یارانه حل نمی‌شود. در واقع مسأله ما یارانه نیست. می‌خواهیم وضع زندگی‌مان درست شود و از این شرایط بیرون بیاییم و مشکل بیکاری در استان حل شود. امیدواریم دولت به داد دل ما برسد، همان‌طور که ما به دولت اطمینان کردیم.»

به دولت اطمینان کردند و حالا منتظرند تا نتیجه اطمینان‌شان را ببینند. هوای دولت را داشتند و حالا وقت آن است که دولت هوایشان را داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم به هاشمی رفسنجانی و خاتمی رای دادن نه به روحانی و هرکس در هر دوره ای از اسم این دو نفر استفاده انتخاباتی کنه حتما رای میاره . مردم گول شعارهای آزادی رو خوردن

    • راحیل

      منم با نظر شما موافقم مردم به خاطر آزادی رأی دادن نه چیز دیگه ای.

    • حسین خانی

      اقای خاتمی واقعا خوب بود سازمان ملل ودنیا قبولش دارن اینجا بدشد بعد کشورهای عربی هم یارانه میدن عربستان اگر یکسال از ایران کسی نره حج بیچاره میشه یارانه میده هیچوقت نمگه قطع کنم تازه این مبلغ پولی که بالانر از خط فقره اونجاست کم سرمایه داره معادن داره ایران یکمی جیبهاتونا کوچیک کنید نفراتتونم کمتر کنید دیه مشکل بودجه نیست

    • حسین

      اقای دکتر چند سالته دکترای افتخاری داری یا پولی من از بچگی یادمه حرف پول نفت بوده کشورهای عربی میدن کدوم طناب پوسیده .طناب پوسیده حرفهای چندتایی مثل شماست خودتون میگید سرمایه کشور چقدره درامد نفتی چقدره معادن چقدره کاش دیه کارشناس نبودی بیسوادا بیشتر تو میفهمن ببین به چه کسی توهین میکنی از کی حرف نفت بوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج