۵۳۸۱۱۷
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

شنبه در مجلس خبرهایی است!

صف‌آرايي فراكسيون‌هاي سياسي مجلس بر سر تصاحب كرسي‌هاي هيات رييسه شكل علني‌تري به خود گرفته است. هر سه فراكسيون به دنبال اثبات وزن خود در تعيين معادلات سياسي درون مجلس هستند و طبيعي است فراكسيوني كه عددبزرگ‌تر و توان ائتلاف بيشتري داشته باشد در اين انتخابات پيروز خواهد شد.

روزنامه اعتماد: صف‌آرايي فراكسيون‌هاي سياسي مجلس بر سر تصاحب كرسي‌هاي هيات رييسه شكل علني‌تري به خود گرفته است. هر سه فراكسيون به دنبال اثبات وزن خود در تعيين معادلات سياسي درون مجلس هستند و طبيعي است فراكسيوني كه عددبزرگ‌تر و توان ائتلاف بيشتري داشته باشد در اين انتخابات پيروز خواهد شد.
تا اينجا زمزمه ائتلاف دو فراكسيون اميد و مستقلين قوي‌تر از باقي گزينه‌هاي روي ميز است. دو تيم سه نفره از اين دو فراكسيون از دو روز قبل مذاكرات خود را براي چگونگي ائتلاف آغاز كرده‌اند. الياس حضرتي، محمدرضا تابش و عبدالكريم حسين‌زاده از فراكسيون اميد و كاظم جلالي، بهروز نعمتي و مهرداد لاهوتي از فراكسيون مستقلين اين مذاكرات را پيش مي‌برند. اينكه نتيجه اين مذاكرات چه باشد هنوز معلوم نيست و تا اينجا تصميم نهايي به روز شنبه موكول شده است.
الياس حضرتي، نماينده تهران درباره آخرين تصميمات گرفته شده در اين مذاكرات به «اعتماد» مي‌گويد: فراكسيون اميد تلاش مي‌كند در يك تفاهم بين‌فراكسيوني ليست مشتركي داشته باشد. ما با فراكسيون مستقلين چند جلسه خوب تا الان داشته‌ايم. ديروز هم با تعدادي از اعضاي فراكسيون جلسه‌اي با آقاي لاريجاني برگزار كرديم. من اميدوار هستم تا شنبه بتوانيم به فرمول خوبي برسيم. به گفته حضرتي منظور از اين «فرمول خوب» تثبيت خود رييس و نواب رييس است و تنها شايد در تركيب منشي‌ها و كارپردازها تغييرات جزيي با تفاهم دو فراكسيون ايجاد شود.
اگر به تفاهم نرسيم ليست مستقل مي‌دهيم
ديروز پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد هم بعد از پايان مجمع عمومي اين فراكسيون با تاييد مذاكرات ميان دو فراكسيون اميد و مستقلين به ايسنا گفت: تعامل ما با ساير نمايندگان ليست اميد (كه همان اعضاي فراكسيون مستقلين هستند) در مورد هيات رييسه ادامه دارد، اما اگر اين تفاهم حاصل نشود فراكسيون اميد ليست مستقلي براي رياست و اعضاي هيات رييسه مجلس ارايه خواهد كرد.
دو شرط اميدي‌ها براي ائتلاف با مستقلين
به گفته پارسايي اميدي‌ها به دنبال تقويت جايگاه فراكسيون‌شان در هيات رييسه هستند. او توضيح داده با توجه به اينكه در سال اول فعاليت مجلس دهم دو نايب‌رييس و سه عضو هيات رييسه از فراكسيون اميد بودند حالا كه تازه انتخابات ۲۹ ارديبهشت را پشت سرگذاشته‌ايم انتظار اين است كه در اين تركيب تغيير ايجاد شود و جايگاه فراكسيون اميد در هيات رييسه تقويت شود. پارسايي روز گذشته هم درباره چگونگي ائتلاف احتمالي با فراكسيون مستقلين به «اعتماد» گفت: اگرچه ما نمي‌خواهيم هيچ گرايشي در هيات رييسه حذف شود اما معتقديم اگر بنا به ائتلاف است بايد هر فراكسيون به اندازه وزن خودش كرسي داشته باشد. اين يعني اينكه از نظر اميدي‌ها اختصاص ۴ كرسي به هر فراكسيون - همان پيشنهادي كه جلالي رييس فراكسيون مستقلين مطرح كرده است- منتفي است و پذيرفته شده نيست.
پارسايي به «اعتماد» مي‌گويد دو فراكسيون اصلي در مجلس فراكسيون اميد و اصولگرايان است و فراكسيون مستقلين كم تعداد‌ترين فراكسيوني است كه با ائتلاف با هر كدام از دو فراكسيون ديگر مي‌تواند به اهداف خودش برسد. او همچنين به ايسنا هم گفته است اگر نمايندگان فراكسيون مستقلين بخواهند با فراكسيون اصولگرايان (ولايي) تعامل كنند در اين صورت فراكسيون اميد ليست مستقلي از كانديداي رياست و ساير اركان هيات رييسه را ارايه خواهد كرد. پس اميدي‌ها با دو شرط تقسيم تعداد كرسي‌هاي هيات رييسه بر اساس وزن هر فراكسيون و همينطور عدم ائتلاف فراكسيون مستقلين با فراكسيون ولايي بر سر مذاكره حاضر شده‌اند.
زورآزمايي رسانه‌اي دو فراكسيون
اما اين در حالي است كه روز گذشته بگومگوهاي رسانه‌اي كاظم جلالي رييس فراكسيون مستقلين با بهرام پارسايي سخنگوي فراكسيون اميد در جريان بود. كاظم جلالي در واكنش به گزارش روز گذشته «اعتماد» و اظهارات محمدرضا عارف كه گفته بود فراكسيون اميد براي تمام پست‌هاي هيات رييسه گزينه دارد به خانه ملت گفته بود: ما اعتقاد داريم كه در تركيب هيات رييسه، هر سه فراكسيون نقش داشته باشند به گونه‌اي كه هر فراكسيون ۴ نماينده در هيات رييسه داشته باشد اما در مذاكرات اوليه، دوستان اصلاح‌طلب عنوان كردند كه تحت هيچ شرايطي حاضر به ائتلاف با فراكسيون اصولگرايان نيستند.
جلالي اين را هم گفته بود كه در نشست با فراكسيون اميد تاكيد داشتيم فراكسيون ولايي با حدود ۷۰-۶۰ نماينده قابل حذف نيست و اين فراكسيون بايد متناسب با سهم خود در هيات رييسه نقش داشته باشد اما در نهايت مذاكره‌كنندگان فراكسيون اميد معتقد بودند كه حداكثر يك يا دو نفر از كرسي‌هاي هيات رييسه به فراكسيون نمايندگان ولايي اختصاص پيدا كند. جلالي گفته بود: شخصا با دكتر عارف گفت‌وگويي داشتم و تاكيد كردم كه نصاب هيات رييسه دوره اول را در دوره دوم نيز حفظ كنيم؛ چنانچه دكتر لاريجاني را عضو هيچ فراكسيوني ندانيم، در حال حاضر ۵ نفر از اعضاي فراكسيون اميد، ۳ نماينده از فراكسيون مستقلين ولايي و ۳ عضو فراكسيون نمايندگان ولايي (اصولگرايان) در تركيب هيات رييسه حضور دارند و همين نصاب در سال دوم مجلس نيز تكرار شود.
اسامي اعضا را منتشر مي‌كنيم
بعد از انتشار اين سخنان بهرام پارسايي در واكنش به اظهارات جلالي هم گفت: ‌متاسفانه در جريان رقابت‌هاي انتخابات هيات رييسه شاهد اظهاراتي از سوي برخي نمايندگان بوديم كه از آنها مي‌خواهيم با درايت و منطق بيشتري در اين زمينه اظهارنظر كنند و به خاطر مسووليت يك‌ساله در مجلس اخلاقيات را زير پا نگذارند، جو را متشنج نكنند و اظهارات خلاف واقع نداشته باشند. واكنش پارسايي اما به همين‌جا ختم نشد. او در اظهارنظري به ايسنا گفت: به زودي اسامي اعضاي فراكسيون اميد به علاوه نمايندگاني كه با ليست اميد وارد مجلس دهم شدند، منتشر مي‌كنيم. اين سخنان او كنايه‌اي به اعضاي فراكسيون مستقلين است كه با ليست اميد وارد مجلس شدند اما فراكسيون جداگانه‌اي تشكيل دادند. پارسايي گفته بود: بالغ بر ۱۶۰ نماينده با ليست اميد و با پذيرش تعهدات اين ليست وارد مجلس شدند، اما برخي از آنها به هر دليلي بعد از ورود به مجلس در فراكسيون اميد حضور پيدا نكردند.
به گفته او مردم در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۲ پيام خود را مطرح كردند و در انتخابات مجلس در سال ۹۴ با انتخاب نمايندگان ليست اميد اهداف و خواسته‌هاي‌شان را بيان كردند و در ارديبهشت ۹۶ هم با راي به آقاي روحاني و انتخاب ليست اميد شوراها در كلانشهرها در راستاي انتخاب‌هاي قبلي خود گام برداشتند. مردم اكنون منتظرند كه اين تحركات در انتخابات هيات رييسه مجلس هم نمود داشته باشد. بر اين اساس ما لازم مي‌دانيم به مردم اعلام كنيم كه چه كساني به تعهدات خود عمل كردند. چراكه دانستن حق مردم است و ما بايد اين موارد را به اطلاع مردم برسانيم. او تاكيد كرده است، نمي‌شود كساني به نام ليست اميد وارد مجلس شوند و با آقاي عارف و بزرگان اصلاح‌طلب سلفي بگيرند و رويه‌شان در مجلس چيز ديگري باشد.
ليست مي‌دهيم
با اين حال به نظر مي‌رسد اين كشمكش‌ها چندان جدي نباشد. چه آنكه ساعتي بعد محمدرضا تابش، نايب‌رييس فراكسيون اميد به ايسنا گفت كه نمايندگان «ليست اميد»، فهرستي را براي انتخابات هيات رييسه مجلس ارايه خواهند كرد. به گفته او تفاهم، وحدت و همدلي بين نيروهاي اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در سطح جامعه باعث پيروزي آقاي دكتر روحاني شد و اهتمام به پيام مردم ايجاب مي‌كند كه ما در مجلس هم به نحوي عمل كنيم كه مردم احساس آرامش و پيگيري مطالبات و خواست‌هايشان را از طرف مجلس داشته باشند. لذا صرف‌نظر از اينكه چه كسي اكثريت است نهايت تعامل و هماهنگي را براي رسيدن به وفاق جهت پاسخگويي به پيام راي مردم در انتخابات اخير و مطالبات آنها داريم. تلاش‌هاي ما در اين زمينه ادامه دارد و ان‌شاءالله با وجود موانع و كارشكني‌ها منتج به نتيجه خواهد شد. اگر هم جايي اختلالي ببينيم بالاجبار گزارش آن را به مردم كه داوران خوبي هستند، اعلام خواهيم كرد. نماينده مردم اردكان در مجلس با بيان اينكه ليست اميد براي انتخابات هيات رييسه فهرستي ارايه خواهد كرد، افزود: از اعضاي ليست اميد انتظار داريم كه در اين راستا اهتمام و توجه كامل را داشته باشند.
سعي ما پاسخ به پيام مردم است و از هيچ تلاشي در اين زمينه فروگذار نمي‌كنيم. ما به مشاركت همه در اداره مجلس اعتقاد داريم ولي ليست اميد بايد درباره گزينه‌هاي خود در انتخابات هيات رييسه تصميم بگيرند. تابش با اشاره به اظهارات كاظم جلالي كه گفته بود فراكسيون اميد براي رياست مجلس كانديدا دارد، يادآور شد: اگر منظور ايشان ليست اميد بوده آقاي عارف و لاريجاني هر دو عضو ليست اميد هستند. حالا آنچه مسلم است دو فراكسيون اميد و مستقلين در مسير ائتلاف قرار گرفته‌اند و سه كرسي رياست و نواب‌رييس دست‌كم تا اينجاي كار تغيير نخواهد كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج