جاباما
۵۳۸۱۲۴
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

لزوم روابط سازنده شهرداری با دولت

احمد خرم در روزنامه آرمان نوشت: بی‌تردید شورا و شهرداری در آینده با اصلاحات عمیق و گسترده‌ای روبه‌رو خواهند بود که اصلاح در نحوه مدیریت شهری و تامین منابع شهرداری برای اداره بهتر شهر و رفع مشکلات شهری تنها یکی از آنهاست.

احمد خرم در روزنامه آرمان نوشت: بی‌تردید شورا و شهرداری در آینده با اصلاحات عمیق و گسترده‌ای روبه‌رو خواهند بود که اصلاح در نحوه مدیریت شهری و تامین منابع شهرداری برای اداره بهتر شهر و رفع مشکلات شهری تنها یکی از آنهاست.
بر این اساس بر کسی پوشیده نیست که مشکلات انبوه شهر تهران نتیجه اشتباهات گذشته شهردار کنونی و بی‌توجهی شورای شهر چهارم نسبت به قانون گریزی مدیریت شهری بوده است. شهردار تهران طی ۱۲ سال اخیر مسیر را بیراهه رفت و او آن‌طور که باید پروژه‌های مشکل‌گشا را دنبال نکرد. بنابراین شهردار آتی باید دو مساله مهم منابع مالی پایدار برای شهرداری تهران و سپس جلب کمک‌های دولت را در نظر داشته باشد. زیرا مترو در دوره قالیباف به سمت‌وسویی حرکت کرد که کمک‌های مالی دولت به شهرداری قطع شده بود به همین دلیل در آینده یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد بهبود روابط شهرداری با دولت است.
زیرا با توجه به وضعیت مالی شهرداری و بدهی‌های۷۰ هزار میلیاردی این سازمان، تقریبا غیر ممکن است که تا ۱۰سال دیگر هم ۱۰ خط از خطوط متروی تهران به بهره‌برداری برسد. از سویی طبقه دوم متروی تهران باید در ۵ سال گذشته احداث می‌شد و در نهایت طی یک دهه به بهره‌برداری می‌رسید. اما با یک حرکت شهرداری تهران این امر به تعویق افتاد و به جای دریافت اعتبار از دولت برای بهره‌برداری خطوط مترو، ملک‌های شهرداری تهران را به فروش گذاشت. او جمعیت شهر تهران را از ۹میلیون به ۱۳میلیون نفر افزایش داد و این وضعیت معضل تراکم فروشی را درپی داشت به همین دلیل قالیباف بازهم ناگزیر تغییر کاربری داد تا توانست اندکی به بهره‌برداری مترو سرعت ببخشد. درحالی که دولت اصلاحات یک خط اعتباری از بانک خاورمیانه یا اسلامی جهت بهره‌برداری و تامین منابع مالی ۷ مترو در کشور مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، کرج، اهواز و قم ایجاد کرد. اما با کمال تاسف در دولت نهم، قالیباف با احمدی‌نژاد درگیر شد و رئیس دولت نهم منابع مالی شهرداری را قطع کرد. قطع اعتبار مالی شهرداری نیز نا بسامانی‌های مذکور را به دنبال داشت.
شهردار تهران که در دولت‌های نهم و دهم قطع منابع مالی شهرداری از سوی احمدی‌نژاد را ابراز نکرد، در دولت روحانی نغییر رویه‌ای جسورانه یافت. شهردار کنونی تهران بارها در مصاحبه‌ها و در محافل سیاسی مدعی شد که دولت هیچ کمکی به شهرداری در طول چهار سال گذشته نداشته است. در حالی که سالانه ۲۲ میلیارد تومان درآمد ارزی بود و دولت تعیین کرد که ردیف فاینانس برای تامین منابع شهرداری ایجاد شود. اما در دولت احمدی‌نژاد علاوه بر قطع پرداخت سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان به قالیباف، روابط شهرداری با دولت قطع شد و دیگر از شهرداری در جلسات دولت دعوت به عمل نیامد.
البته کسانی اعتقاد دارند که عامل اصلی این وضعیت شهردار بود. بنابراین امید می‌رود شورا و شهردار آتی مساله روابط مطلوب شهرداری با دولت را جدی بگیرند. از سویی شهردار آتی باید تکمیل ۱۰ خط و آغاز طبقه دوم مترو در این دوره را با سرعت بیشتری در دستور کار قرار دهد و همچنین باید از تکنولوژی شرقی برای احداث مترو کمتر استفاده کند. زیرا به جای تکنولوژی چینی و به طور کل شرقی می‌توان از تکنولوژی آلستوم فرانسه و زیمنس آلمان بهره برد تا متروی تهران با ایمنی و سرعت بیشتری به بهره‌برداری برسد.
تاخیر در بهره‌برداری خطوط مترو و سایر مشکلات در متروی تهران نتیجه تغییر مدیریت در مترو بود که به متروی تهران ضربه سختی وارد کرد و این مهم نیز یکی دیگر از اشتباهات در دوران مدیریت ۱۲ساله بود. محسن هاشمی در کار خود بسیار توانمند بود و خدمات مطلوبی به مترو ارائه کرد در چنین شرایطی او را از کار برکنار کردند به جای محسن هاشمی یک مدیر کم‌تجربه برسرکار آوردند درحالی که هر کاری تخصص و مدیریت مناسب خود را می‌طلبد.
مسائل مذکور نیک نشان می‌دهد که قالیباف در مساله حمل و نقل و ترافیک کاملا شکست خورده است، البته این مهم تنها یکی از شکست‌های شهردار کنونی تهران است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با سلام .
      اینها بهانه های دروغ هست اگر شورای جدید نتوانند بهتر از قالیباف مترو احداث کنند و عملا عمران شهر به رکود ببرند
      دراصل شکست خورده اند.

      لذا بجای بهانه گیری سعی کنند با برنامه ریزی درست سرعت ساخت مترو چند برابر کنند .


      بعد فرانسه و المان اگر دوست داشتند می امدند وقتی دوست ندارند از ترس امریکا نمی ایند مجبوریم از چین استفاده کنینم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج