جاباما
۵۳۸۴۷۹
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

رییس شورای سیاست‌گذاری روزنامه «اعتماد»:

رسانه‌ها در انتخابات، منافع ملی را فراموش کردند

یک روزنامه‌نگار باسابقه گفت: در تمام مدت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، کمتر رسانه‌ای را دیدم که به دنبال منافع ملی کشورمان باشد.

ایسنا: یک روزنامه‌نگار باسابقه گفت: در تمام مدت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، کمتر رسانه‌ای را دیدم که به دنبال منافع ملی کشورمان باشد.

بهروز بهزادی، رییس شورای سیاست‌گذاری روزنامه «اعتماد» درباره عملکرد رسانه‌ها در ایام دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در این دوره نقش رسانه‌های رسمی به هیچ عنوان نقش ذاتی آنها نبود و نتواسنتند نقش در خور خودشان را ایفا کنند.

او با بیان اینکه رسانه‌های ما در ایام انتخابات به دو جناح تقسیم و هر کدام سخنگوی جناح مورد نظر و یا افراد خاص در آن جناح شدند، یادآور شد: در طول ایام انتخابات مرتب به نامزده‌ها انتقاد می‌شد که چرا هیچ‌کدام برنامه‌هایشان را به صورت دقیق اعلام نمی‌کنند. این در حالی است که در همه جای دنیا خبرنگاران به حدی نامزدهای انتخاباتی را تحت فشار قرار می‌دهند تا برنامه‌هایشان را به صورت دقیق به مردم اعلام کنند. خبرنگاران در همه‌ی کشورها خواسته‌های مردم را به نامزدهای انتخاباتی منتقل می‌کنند و در نهایت برنامه‌ها و نوع نگرش کاندیدا را به گوش مردم می‌رسانند.

رییس شورای سیاست‌گذاری روزنامه «اعتماد» افزود: این در حالی است که اغلب رسانه‌های ما در ایران با وجود تمام ادعاهایی که داریم، نتوانستند این کار را انجام دهند؛ البته درست است که در سایر نقاط دنیا نیز برخی از رسانه‌ها از کاندیدا یا حزب مورد نظرشان حمایت می‌کنند، اما عملاً به منافع ملی کشورشان نیز بسیار اهمیت می‌دهند. من به عنوان یک روزنامه‌نگار با سابقه که سال‌ها در این عرصه فعایت داشته‌ام، در تمام مدت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری کمتر رسانه‌ای را دیدم که به دنبال منافع ملی کشورمان باشد.

بهزادی همچنین با اشاره به عملکرد صداوسیما در انتخبابت ریاست جمهوری داوزدهم اظهار کرد: تلویزیون مناظره‌ها را با شیوه‌ای بسیار بد و قدیمی‌ عرضه کرد، اما با این حال به دلیل انحصاری که داشت و حرف‌های خارج از عرف بر خی از کاندیدها، بازهم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. این درحالی است که از نظر حرفه‌ای و اجرا تلویزیون کار خاصی نکرد و فقط جذابیت خود مناظره‌ها بود.

او با اشاره به عملکرد خبرگزاری‌ها در ایام انتخابات گفت: در کل همه خبرگزاری‌ها در قالب حمایتی فعالیت می‌کردند، ولی برخی از آنها به جای حمایت از کاندیدای ورد نظر خود، تبدیل به عامل یک جناح شدند و از جناح مقابل آتو می‌گرفتند؛ یا مصاحبه‌هایی منتشر می‌کردند که کاندیدای جناح مقابل را به شدت تخریب می‌کردد. در حالی که این نوع اقدامات وظیفه رسانه نیست و رسانه‌ها وظیفه بالاتری دارند که طبق آن باید ناقل اخبار درست باشند و به مردم آگاهی بدهند. البته در این بین برخی از خبرگزاری‌ها عملکرد بهتری و بی‌طرفانه‌تری داشتند.

این روزنامه‌نگار باسابقه خاطر نشان کرد: در کل باید این فضای بیما در رسانه‌ها درمان شود و در این راستا معتقدم باید جمعی از خبرنگاران با سابقه و حرفه‌ای قدم جلو بگذارند و آبروی رسانه را حفظ کنند. رسانه‌ها نباید عامل جناح باشند، مگر آنکه رسماً اعلام کنند که متعلق به حزب و جناح خاصی هستند. به هر حال رویکردهای جناحی رسانه‌ها منجر به تخریب جامعه می‌شود و روزنامه‌نگاران ما را به عوامل جناح‌ها تبدیل می‌کند.

بهزادی درباره اطلاع‌رسانی در فضای مجازی در ایام انتخابات معتقد است که «از آنجایی که بزرگترین رسانه ما یعنی رادیو و تلویزیون ضعیف عمل می‌کند، مردم هم به شبکه‌های اجتماعی رو می‌آورند. این رسانه‌های اجتماعی در دست مردم است و نمی‌توان به آنها تکیه و اطمینان کرد؛ چراکه این اخبار هیچ رسمیتی ندارند؛ البته این اخبار رسانه‌های اجتماعی هم در ایام انتخبات دو قطبی شده بودند، ولی به آنها نمی‌توان ایرادی گرفت.»

او در پایان سخنان خود اظهار کرد: در کل باید خود ما اهالی رسانه تلاش کنیم که دیگر در آینده این اتفاقات در فضای رسانه¬ای کشور رخ ندهد. همه رسانه¬ها از جمله تلویزیون باید جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند. به هرحال تلویزیون ملی است و باید در اختیار کل ممکلکت باشد، نه اینکه از یک جناح حمایت کند و جناح دیگر در زاویه بگذارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سالار

      سه روز روزه نذر کرده بودم که روحانی عزیز انتخاب کاندیدا بشن.که شد.حالا نیازی به رسانه های دروغی نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج