۵۳۹۳۴۷
۲ نظر
۵۱۷۱
۲ نظر
۵۱۷۱
پ

نورهای مصنوعی و زندگی بخش برای گلدان های خانگی

برای همه ما زندگی بدون وجود گیاهان کسل‌کننده می‌شود. هیچ‌کس نمی‌تواند انرژی مثبتی را که از گلدان کوچک گل روی میز کار شلوغش می‌گیرد، انکار کند.

مجله منزل - فاطمه مرادی: برای همه ما زندگی بدون وجود گیاهان کسل‌کننده می‌شود. هیچ‌کس نمی‌تواند انرژی مثبتی را که از گلدان کوچک گل روی میز کار شلوغش می‌گیرد، انکار کند. گاهی اوقات در محل کار و منزلمان نور کافی برای رشد گل‌های موردعلاقه ما وجود ندارد. در این مطلب به شما چراغ‌هایی را معرفی می‌کنیم که با کمک آنها می توانید به‌راحتی هرکجا که دلتان می‌خواهد، بدون نیاز به نور آفتاب گل‌های دوست‌داشتنیتان را پرورش دهید. دیگر هیچ میزکاری بدون گلدانی از گل‌های دوست‌داشتنی نمی‌ماند و هیچ خانه‌ای از وجودشان محروم نمی‌شود.
چراغ رشد گیاه چیست؟

چراغ رشد (Grow light) یا چراغ گیاه (Plant light)، یک منبع نور است که برای شبیه‌سازی نور خورشید به‌منظور رشد گیاه به‌وسیله انتشار یک طیف الکترومغناطیسی مناسب برای تحریک و تقویت فتوسنتز طراحی‌شده است. این چراغ‌ها در انواع مختلفی نظیر چراغ‌های متال هالید، سدیم فشار بالا، فلئورسنتی و LED تولید می‌شوند. جدیدترین و کارآمدترین چراغ‌های در دسترس برای رشد گیاهان، چراغ های LED مخصوص رشد گیاهان هستند. چراغ‌های LED مخصوص رشد گیاهان با نور زیبا، ضمن اینکه باعث رشد و شادابی گیاهان شما می‌شوند می‌توانند زیبایی خاصی هم به محیط بدهند، چراکه بازده نوری بالا و گرمای تابشی و محیطی کمی دارند.
نورهای مصنوعی و زندگی بخش برای گلدان های خانگی

تفاوت چراغ‌های LED معمولی و مخصوص رشد گیاهان

چراغ‌های LED مخصوص رشد گیاهان دارای طیف‌های خاصی از نور هستند که به‌طور انحصاری برای تحریک و تقویت فتوسنتز گیاه ساخته‌شده‌اند و طیف‌های نوری استفاده‌شده در این چراغ‌ها به‌هیچ‌وجه برای انسان مضر نیستند. چراغ‌های LED معمولی نمی‌توانند نتیجه مطلوبی روی گیاهان داشته باشند. این عمل فقط توسط چراغ‌های مخصوص رشد گیاهان امکان‌پذیر است.
نورهای مصنوعی و زندگی بخش برای گلدان های خانگی

عمر مفید

عمر چراغ‌های رشد گیاه LED بیش از پنجاه‌هزار ساعت است. اگر این عدد را حتی تا دوسوم این مقدار کاهش داده و به حدود سی‌وپنج هزار ساعت برسانیم و از طرف دیگر درصورتی‌که روزانه هر چراغی 12 ساعت روشن باشد با یک محاسبه ساده متوجه می‌شویم که یک چراغ رشد LED می‌تواند حداقل به مدت 2900 روز معادل حدود 8 سال کارکرده و موجب رشد گیاه تحت پوشش خود شود.
نورهای مصنوعی و زندگی بخش برای گلدان های خانگی

نور لازم برای گیاهان

میزان نور برای رشد مناسب گیاهان متفاوت است. گیاهان از این جنبه به سه دسته تقسیم می‌شوند: گیاهان روز بلند، روز کوتاه و خنثی. مدت‌زمان نور مناسب برای گیاهان روز بلند بین 12 تا 16 ساعت و برای گیاهان روز کوتاه بین 9 تا 12 ساعت در روز است. با کمک مشاورین ما در چیدانه می‌توانید از زمان دقیق نوردهی هر گیاه مطلع شوید. چراغ‌های رشد باید هرروز بین 6 تا 10 ساعت خاموش باشند، چرا که گیاهان برای بلوغ و تولید به یک دوره تاریکی نیز نیاز دارند.
نورهای مصنوعی و زندگی بخش برای گلدان های خانگی

فاصله چراغ رشد از گیاه

فاصله مناسب بین گیاه و چراغ رشد به مواردی چون نوع گیاه، مدل چراغ و میزان نور محیط بستگی دارد. گیاهان نباید خیلی به چراغ رشد نزدیک باشند؛ زیرا چراغ‌های رشد به‌صورت مستقیم به گیاه می‌تابند و اگر گیاه بیش‌ازحد به چراغ نزدیک باشد خواهد سوخت. به‌طورکلی می‌توان گفت درصورتی‌که چراغ رشد LED شما فاقد لنز باشد فاصله مناسب حداکثر 25 تا 30 سانتی‌متر و اگر دارای لنز باشد حداکثر 45 تا 50 سانتی‌متر است. برای اینکه از فاصله مناسب اطمینان حاصل کنید می‌توانید دست خود را بر روی برگ گیاهانتان نگه‌دارید، اگر گرما را حس کردید به این معناست که چراغ به گیاه بیش‌ازحد نزدیک است. هر هفته گیاه خود را زیر چراغ بچرخانید و اگرچند گیاه دارید جایشان را باهم عوض کنید. این کار باعث می شود گیاهان شما به‌صورت مساوی رشد کنند.
نورهای مصنوعی و زندگی بخش برای گلدان های خانگی

میزان آبیاری گیاهان زیر چراغ‌های رشد

آبیاری گیاهانی که زیر چراغ رشد قرار دارند باید کمتر از حالت معمول باشد؛ زیرا در این حالت هیچ آبی تبخیر نمی‌گردد و بهتر است آب اضافی که در زیرگلدانی جمع می‌شود را خالی کنید تا مانع رسیدن هوا به ریشه نشود.
نورهای مصنوعی و زندگی بخش برای گلدان های خانگی

نصب چراغ‌های رشد

همراه تمامی چراغ‌های رشد یک دفترچه راهنما هست که در نصب آن به شما کمک می‌کند، ولی بسیاری از چراغ‌های رشد گیاه دارای سرپیچ‌های معمولی هستند و به‌طورمعمول روی هرگونه پایه چراغی نصب می شوند. بقیه چراغ‌ها که به‌صورت خطی هستند قابلیت نصب به دو شکل دارند: یا قابل‌نصب با زنجیر هم چون لوستر هستند و یا به کمک پایه‌های قابل تنظیم می‌توانند روی سقف یا دیوار نصب گردند.

برای تهیه مجله منزل می توانید به صورت حضوری از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور و برای خرید نسخه الکترونیک از وب سایت taaghche.ir اقدام نمائید.

ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:
نورهای مصنوعی و زندگی بخش برای گلدان های خانگی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالب بود.
      تا حالا نمیدونستم از نور مصنوعی هم استفاده میکنند .
      ممنون
      لطفا ماهی های زینتی و آکواریومی هم معرفی کنید.
      ممنون

    • شهره

      با سلام م و تشکر از ایجاد محیطی برای کسب اطلاع
      من گیاه بابا ادم در منزل دارم نحوه ابیاری و نگهداریش را نمیدانم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج