جاباما
۵۳۹۵۷۰
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

اصولگرایان واقعی به صحنه بازگردند

اعتدال در خانواده شیخ نور به رسمیت شناخته شده است، چنان که خود جز مسیر دعوت به اعتدال و صلح گام در مسیر دیگری نمی‌گذارد و دیگر اعضای خانواده هم همین مسیر را طی می‌کنند، مانند عباس آخوندی، باجناق ناطق نوری که همین مسیر را طی می‌کند. عباس آخوندی که وزیر راه است، روز گذشته گفت: «گفتمان اصیل اصولگرایی باید به صحنه سیاسی کشور بازگردد.

روزنامه آرمان: اعتدال در خانواده شیخ نور به رسمیت شناخته شده است، چنان که خود جز مسیر دعوت به اعتدال و صلح گام در مسیر دیگری نمی‌گذارد و دیگر اعضای خانواده هم همین مسیر را طی می‌کنند، مانند عباس آخوندی، باجناق ناطق نوری که همین مسیر را طی می‌کند. عباس آخوندی که وزیر راه است، روز گذشته گفت: «گفتمان اصیل اصولگرایی باید به صحنه سیاسی کشور بازگردد.
هم اکنون بیشتر کسانی که پرچم اصولگرایی را در دست دارند، هیچ‌کدامشان در تاریخ اصولگرایی نبوده‌اند و بیشتر کسانی را که به‌عنوان اصولگرا می‌شناسید، الان پرچم دست آنها نیست، بلکه در دست عده‌ای دیگر است و مشکل اصلی اینجاست.» آخوندی در ادامه افزود: «گفتمان اصولگرایی یکی از گفتمان‌های ایران است که ریشه تاریخی در کشور دارد و اتفاقا ریشه تاریخی آن گفتمان حتی پیش از انقلاب نیز بیشتر از پس از انقلاب بوده است. ولی گفتمانی که در سال ۸۴ مطرح شد، اساس گفتمان نبود، بلکه فقط تخریب هر نوع نهادی بود و این بزرگ‌ترین رنج و انحراف تاریخی بود که در حوزه تاریخ سیاسی در ایران شکل گرفت و هربار خود را به شکلی نشان داد.
تا سال ۸۴ صندوق و انتخابات در کشور در عرصه رقابت گفتمان‌های رقیب به صورت کم و زیاد در نوسان بوده است، ولی از سال ۸۴ به بعد یکباره با پدیده‌ای مواجه شدیم که اساسا هیچ‌گفتمانی را عرضه نمی‌کرد.» وی افزود: «برای مسائل، راه حلی نداشت و به واقع اصلا گفتمان و نظریه نبود، بلکه بیشتر یک نیروی تخریبی بود که نهادهای اصلی جامعه را هدف قرار می‌داد و با تخریب نهادها می‌خواست به دنبال رای‌آوری برود. تبدیل کردن همه چیز به سیاه و سفید، به یکسری دوراهی مختلف و هرچیز ساده را به حق و باطل تفکیک کردن و یا تبدیل کردن همه موضوعات به اینکه یا با منی یا بر منی، اصلا امکان گفت‌وگو را در جامعه سلب کرد. انتخابات در آن زمان تبدیل شد به اینکه یا باید حاکم و یا باید محکوم را انتخاب کرد
. تبدیل به این شد که چه کسی مجرم است و چه کسی مجرم نیست. نه آنکه کدام گفتمان، گفتمانی است که دارای کارایی است تا مردم بتوانند نسبت به نظام گفتمان با فهم و درک خود، رأی دهند.» آخوندی ادامه داد: «این موضوع هنوز در بستر سیاسی ایران ترمیم نشده و به‌عنوان یک زخم باز باقی ماند. باید امکانی فراهم شود تا اصولگرایان واقعی به صحنه سیاسی ایران برگردند و بتوانند پرچم خود را بالا ببرند و نظریه خود را برای اداره کشور بدهند. اینکه یک عده‌ای پرچم یک عده‌ای دیگر را بلند کنند و در زیر آن پرچم، حرف‌هایی را مطرح کنند که رهبران آن نظریه اساسا به آن اعتقادی ندارند، این یک گمراهی کلی است.»
فقدان جذابیت
وزیر راه با این موضوعات، آسیب‌شناسی دقیقی از گفتمان اصولگرایی در طول یک دهه گذشته ارائه کرد. اصولگرایی از سال ۸۴ تاکنون کارکردهای خود را در عرصه سیاسی ایران به خوبی عملیاتی نکرده است و شروع مشکلات جدی در این گفتمان با ظهور دولت احمدی‌نژاد آغاز شد، چنان که از آن زمان تا به امروز، چهره‌های شاخص اصولگرایی در سپهر سیاسی کشور به عقب رانده شدند و این دومینو تاکنون نیز ادامه دارد. جریان اصولگرایی طی سال‌های اخیر در خلأرویش بیشتر، در مسیر ریزش قرار گرفت و هر روز اشخاص شناخته شده این جریان که دارای سبقه زیادی در این گفتمان هستند، از جریان سابق خود دور می‌شوند و به گفتمان اعتدال نزدیک می‌شوند و یا اینکه بی‌طرفی را ترجیح می‌دهند.
تغییر در معانی گفتمان اصولگرایی
از سوی دیگر معناهای موجود در این گفتمان نیز با تغییرات زیادی مواجه شده است و همین امر نیز ضمن عقب نشینی این جریان در عرصه سیاسی باعث نوعی واگرایی بیشتر در درون این گفتمان شده است. اکنون و بعد از یک دهه از آغاز دگردیسی در بدنه و مبانی اصولگرایی همچنان این گفتمان نتوانسته خود را بازیابی کند و این مساله خود را به خوبی در نتایج انتخابات سال‌های گذشته و همین انتخابات ۲۹ اردیبهشت خود را نشان داده است. آینده گفتمان اصولگرایی در گرو دو مساله سرنوشت ساز است.
ابتدا باید این گفتمان توسط اصولگرایان واقعی اداره شود و همین افراد راه را برای خروج جریانات غیر اصولگرایی که زمانی در جرگه خودشان تعریف می‌شدند و از میانه راه مسیر دیگری انتخاب کردند، مهیا کنند. از سوی دیگر معانی اصولگرایی نیز باید مورد خوانش جدی قرار بگیرند. در انتخابات ۲۹ اردیبهشت بخش بزرگی از جوانان، زنان، هنرمندان، جامعه ورزشی و... به‌طور گسترده از جریان اعتدال و امید حمایت کردند که نشان می‌دهد معانی اصولگرایی دیگر برای این بخش از جامعه جذابیت آن‌چنانی ندارد و اگر اصولگرایان خواستار تغییر در این روند هستند، باید دوباره وارد صحنه شوند، چرا که در غیر این صورت باخت در انتخابات به نتیجه همیشگی آنان در عرصه سیاست تبدیل می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصولگرایی در بین جوانان دیگه جایگاهی نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج