۵۳۹۹۳۳
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

تراز آب دریای خزر افزایش یافت

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته شاهد پسروی آب دریای خزر بودیم اما در ۶ ماه گذشته تراز آب دریای خزر بیش از ۱۱سانتی متر افزایش یافته است،گفت: پیش بینی می شود در سه سال آینده شاهد افزایش ۴۲ سانتی متری تراز آب دریای خزر باشیم.

خبرگزاری ایرنا: مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته شاهد پسروی آب دریای خزر بودیم اما در ۶ ماه گذشته تراز آب دریای خزر بیش از ۱۱سانتی متر افزایش یافته است،گفت: پیش بینی می شود در سه سال آینده شاهد افزایش ۴۲ سانتی متری تراز آب دریای خزر باشیم.

«داریوش یوسفی کبریا» با بیان اینکه مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر مسئولیت بررسی نوسانات سطح تراز آب دریای خزر را در ابعاد ملی و منطقه ای به عهده دارد، افزود: امروز جلسه هم اندیشی با حضور متخصصان دستگاه های ذیربط و تعدادی از اساتید برجسته دانشگاهی برگزار شد تا این مهم مورد بررسی و راهکارهای مناسب ارائه شود.
یوسفی با اشاره به برخورداری ۸۶۵ کیلومتری کشورمان از ساحل دریای خزر و آثار سوء پسروی و پیشروی آب دریا از جمله خسارات مالی، جانی و آسیب جدی به اکوسیستم آبی گفت: در دهه ۱۳۷۰ با افزایش ۲.۵ متری سطح آب دریا مواجه شدیم که کشورهای منطقه بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال خسارت دیدند.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: دریای خزر دارای هفت هزار کیلومتر ساحل و ۴۰۰ هزار کیلومترمربع وسعت است که عمده آب آن از طریق رودخانه ولگا تأمین می شود و میزان شوری آب آن حدود ۱۲ گرم در لیتر است.
وی قدمت این دریا را بیش از ۱۰ میلیون سال ذکر کرد و افزود: از ۱۲ هزار سال قبل شاهد نوسانات دریا هستیم و این نوسانات همچنان ادامه دارد.
یوسفی افزود: دستگاه های متعددی در سطح ملی و کشورهای منطقه داده های آبی و هواشناسی دریای خزر را ثبت، ضبط و پردازش می کنند که این امر سبب ناهمخوانی این داده ها شده است که در این راستا این مرکز در سطح ملی تلاش دارد تا بستر همخوانی این داده ها را فراهم کند.
مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از سال ۱۳۷۵ وظیفه تعریف پروژه ها و فعالیت های مرتبط با طرح مطالعه نوسانات دریای خزر و نظارت تخصصی بر مطالعات و تحقیقات را عهده دار است.

انجام مطالعه و تحقیق در زمینه های مختلف منابع آبی در دریای خزر و همچنین حوضه آبریز آن، با همکاری مراکز پژوهشی و تحقیقاتی داخل و خارج از کشور به ویژه کشورهای ساحلی خزر در جهت توسعه تحقیقات بنیادی و کاربردی و نیز استفاده بهینه از ظرفیت های این منبع آبی، از اهداف تشکیل این مرکز است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حتما ترازت خرابه داششششش

    • بدون نام

      این روحانی عجب کارایی میکنه اون از ارومیه اینم از خزر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج