۵۴۰۱۹۶
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

نگاه دو قطبی به حذف جوانان

تیم جوانان ایران با حضور در جایگاه چهارم جام جهانی جوانان به کار خود پایان داد.

ایران ورزشی: تیم جوانان ایران با حضور در جایگاه چهارم جام جهانی جوانان به کار خود پایان داد. روند بازی‌های ایران در کره جنوبی به‌صورتی بود که یوزهای جوان ایران می‌توانستند نتایج بهتری بگیرند و یکی از سه تیم صعود‌کننده از گروه سوم به مرحله حذفی جام جهانی زیر ٢٠ ساله‌ها باشند. ایران در بازی اول خود با یک گل کاستاریکا را شکست داد. شاگردان امیرحسین پیروانی در بازی دوم در شرایطی که ٢ - صفر از زامبیا پیش بودند یکباره قافیه را باختند و ٤ - ٢ شکست خوردند. ایران برای صعود از گروه به یک تساوی از بازی با پرتغال نیاز داشت؛ اما شنبه در شرایطی که در همان ابتدای بازی یک بر صفر پیش افتاد، در نهایت ٢ بر یک بازی را واگذار کرد و حذف شد. هرچند استفاده از ویدئوچک و باطل‌شدن پنالتی ایران مقابل پرتغال و گل زامبیا در برابر کاستاریکا هم در حذف ایران نقش داشت؛ اما آنچه خیلی به چشم آمد افت شدید ایران در نیمه دوم بازی‌ها بود.

ایران در نیمه‌های اول یک گل هم نخورد؛ اما در نیمه‌های دوم شش گل دریافت کرد. دو برتری مهم مقابل زامبیا و پرتغال را با باخت عوض کرد. روند مسابقات و کیفیت بازی‌ها به‌گونه‌ای بود که خیلی‌ها حسرت صعودنکردن تیم را خوردند. در این میان برخی رسانه‌ها ضعف کادر فنی را دلیل افت شدید تیم در نیمه‌های دوم می‌دانند. در سوی دیگر کارشناسان داخلی همه از عملکرد امیرحسین پیروانی دفاع می‌کنند و تأکید دارند سطح فوتبال ایران همین اندازه است و پیروانی کارنامه قابل قبولی داشته و او را باید حفظ کرد.

فریدون معینی سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «شرق» به تیم ایران نمره قبولی می‌دهد. فراموش نکنیم که ما ٤٠ سال بود نتوانسته بودیم در جام جهانی جوانان کار خاصی انجام بدهیم و حتی گل بزنیم؛ این‌بار هم گل زدیم هم بردیم و هم بچه‌ها به‌خوبی استعدادهای فردی خود را نشان دادند. باید به این تیم و کادر فنی درمجموع نمره قبولی داد. درست است در برخی دقایق تیم از نظر فنی انتظارات را برآورده نکرد؛ اما نباید فراموش کرد اینجا جام جهانی است و تیم‌های مقابل با چه تدارکی به جام جهانی آمدند». معینی انتقاد رسانه‌ها از عملکرد پیروانی در زمینه حفظ نتیجه را قبول ندارد؛ «برای هر تیمی بحران به وجود می‌آید. در شرایط بحرانی مربیان بزرگ هم نمی‌توانند کاری کنند».

معینی دیر جمع‌شدن بازیکنان به‌دلیل حضور در باشگاه‌ها را یکی از دلایل اصلی خوب‌آماده‌نشدن تیم می‌داند. امیرحسین پیروانی هم ضعیف‌بودن قوای جسمانی بازیکنان ایرانی را دلیل اصلی ازدست‌رفتن برتری تیم در نیمه‌های دوم می‌داند. او دراین‌باره به ایسنا گفت: «زمانی که عزم صعود در جام جهانی را دارید باید جهانی آماده شوید. ما قبل از مسابقات از نظر جسمانی دغدغه‌هایی داشتیم؛ شرایط جسمانی تیم ما ایده‌آل نبود و نتوانستیم در زمانی که در اختیار داشتیم تیم را به شرایط ایده‌آلی برسانیم. اکثر بازیکنان ما تا آستانه این مسابقات درگیر مسابقات لیگ بودند و به‌لحاظ جسمانی شرایط مناسبی نداشتند. ما تا ۶۰ دقیقه نخست مسابقات بسیار عالی ظاهر می‌شدیم؛ اما بعد از آن به مشکل می‌خوردیم. مهم‌ترین مشکل تیم ما خستگی بود و آمادگی ۹۰ دقیقه بازی در سطح جهانی را نداشتیم». پیروانی تأکید می‌کند این تیم مانند تیمی مثل پرتغال برای جام جهانی آماده نشده که حالا همه انتظار دارند مثل پرتغال نتیجه بگیرد. «اگر به گروه‌مان نگاه کنید می‌بینید که تفاوت امتیاز‌ها بسیار کم بوده است یعنی فاصله تیم‌ها بسیار کم بوده و مشخص نبود چه تیمی به مرحله بعد صعود می‌کند. تیم‌های حاضر در این گروه تلاش بیشتری کرده بودند و سرمایه‌گذاریشان به‌مراتب بیشتر از ایران بود. ما تا دقیقه ۸۵ با پرتغال مساوی بودیم که این بیانگر بازی خوب ما بود؛ اما باز هم پرتغال یک تیم اروپایی است و هشت بازیکن این تیم در سطح اول فوتبال دنیا بازی می‌کنند که در آن صورت شرایط فرق می‌کند. اگر بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری را انجام دهیم و امکانات و تدارکات‌مان را افزایش دهیم می‌توانیم در ۱۰ سال آینده به تیم‌هایی مانند پرتغال برسیم».

در سوی دیگر رسانه‌های منتقد تأکید می‌کنند فدراسیون باید برای تیم‌های پایه از مربیان درجه‌یک خارجی استفاده می‌کرد و اگر چنین می‌شد، شانس صعود تیم جوانان بالا می‌رفت. فریدون معینی نظر دیگری دارد: «برای این تیم در این دوسال‌ونیم زحمات زیادی کشیده شده و همه در توان خود کمک کردند. در فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها هیچ‌کس نمی‌خواست این تیم لطمه بخورد.

پیگیری رشد این تیم با کادر فنی بود. با زحمت کادر فنی، بازیکنان در این دوسال‌و‌اندی گام‌به‌گام بهتر شدند. همین صعود به جام جهانی و حضور ایران در این جام موفقیت بزرگی است. جام جهانی دریچه بزرگی است برای معرفی فوتبال یک کشور به دنیا، ما از این ویترین استفاده کردیم. یکی از اهداف حضور در جام جهانی جوانان تربیت بازیکنان برای حضور مؤثر در تیم ملی است. ما نباید از این اهداف اصلی غافل شویم و فقط به نتیجه بازی‌ها تکیه کنیم. ما از حضور در این جام خیلی می‌توانیم سود ببریم و نباید فقط به نتایج اشاره کنیم».

معینی در ادامه گفت‌وگویش با «شرق» درباره درس‌هایی که ایران از جام جهانی گرفت، می‌گوید: «در این جام مشخص شد در فوتبال مدرن مالکیت توپ و انتقال سریع از دفاع به حمله چقدر اهمیت دارد، ما باید این موضوعات را به بازیکنان‌مان آموزش دهیم. باید در فوتبال‌مان این تغییرات را ایجاد کنیم». آن‌طورکه از شواهد پیداست، فدراسیون فوتبال قصد دارد از امیرحسین پیروانی در تیم امید استفاده کند تا با این بازیکنان در مقدماتی المپیک ٢٠٢٠ شرکت کند. معینی، سرپرست کمیته جوانان می‌گوید این موضوع نهایی نشده، اما به احتمال فراوان این تصمیم گرفته خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج