۵۴۰۵۶۶
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

۱۲ هزار میلیارد تومان چک برگشت خورد

در سال گذشته حدود ۱۲ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مشتریان بانکها برگشت خورده است، عمده دلایل برگشی به کسری و فقدان موجودی حساب برمی گردد.

خبرگزاری ایسنا: در سال گذشته حدود ۱۲ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مشتریان بانکها برگشت خورده است، عمده دلایل برگشی به کسری و فقدان موجودی حساب برمی گردد.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از آمار مربوط به دادوستد چک در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که تا پایان اسفند ماه در کل کشور بالغ بر ۱۰ میلیون فقره چک به مبلغی بیش از ۶۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است که نسبت به دوره قبل از نظر تعداد ۴.۲ درصد و از لحاظ مبلغ تا ۱۶.۳ درصد افزایش دارد. از این میزان حدود ۸.۶ میلیون فقره چک به مبلغی بالغ بر۵۱ هزار میلیارد تومان وصول شده است. آمار وصولی‌ها از این حکایت دارد که بالغ بر ۵۱ هزار میلیارد وصول شده که نسبت به ماه قبل؛ از نظر تعداد ۵.۲ درصد و مبلغ تا ۱۷.۲ درصد رشد دارد.

از چک‌های مورد معامله میزان چک‌های برگشتی، بالغ بر ۱.۴ میلیون فقره به مبلغی حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. تعداد چک‌های برگشتی ۱.۲ درصد کاهش و مبلغ آن تا ۱۲.۶ درصد افزایش دارد. این در حالی است که ۹۷.۴ درصد از نظر تعداد و ۹۷ درصد از نظر مبلغ به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

باید یادآور شد که در بین استان‌های کشور، تهران بالاترین حد چک‌های برگشتی را با بیش از ۴۸۷ هزار فقره و۷۳۰۰ میلیارد تومان به خود اختصاص داده است. همچنین اصفهان با ۱۵۰ هزار فقره و مبلغ حدود ۷۵۶ میلیارد تومان و خراسان رضوی با ۱۱۸ هزار فقره و ۸۱۴ میلیارد تومان در رتبه های بعدی چک‌های برگشتی قرار دارند.

اما طبق توضیحات احمدی-دبیرکل بانک مرکزی- این افزایش ۱۲.۶ درصدی چک برگشتی در اسفند ماه را از نظر مبلغ باید در کنار افزایش ۱۷.۲ درصدی مبلغ کل وصولی‌ها تحلیل کرد که نشان می‌دهد علت افزایش چک برگشتی نسبت به دوره قبل، افزایش چک‌های مبادلاتی بوده است.

در مجموع در اسفند ماه ۱۳۹۵ در کل کشور حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار فقره چک وصول شده است که از این تعداد حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک عادی و بالغ بر یک میلیون و ۱۳۰ هزار فقره چک رمزدار بوده است. بر این اساس ۸۸.۴ درصد از کل تعداد چک‌های وصولی، چک عادی و ۱۱.۶ درصد چک رمزدار بود. از نظر مبلغی حدود۲۰۴ هزار میلیارد تومان چک وصول شده که بالغ بر ۵۱ هزار میلیارد تومان چک عادی و بالغ بر ۱۵۳ هزار میلیارد تومان چک رمزدار است، به عبارتی ۲۵ درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی عادی و ۷۵ درصد از آن رمزدار بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارمند بانک

      به نظر میرسد سیاست گذاران پولی و بانکی با فرصتی بس بزرگ که در پیش دارند میتوانند هم به چک اعتباری بیشتر بدهند و هم با جریمه افرادی که چک برگشتی دارند جهت رفع سوء اثر آن ، بودجه خوبی برای دولت مهیا کنند .
      خیلی ساده میتوان گفت هزینه رفع سوء اثر چک برگشتی بسیار ناچیز است( ۱۰هزارتومان برای هر برگ ) و برای بسیاری اهمیتی ندارد اما در صورتی که هزینه رفع سوء اثر چک مبلغی مثلا به اندازه ۱۰درصد مبلغ چک باشد هم اعتبار به چکهای بانکها باز خواهد گشت و شفافیت اقتصادی بالا خواهد رفت و هم بودجه خوبی از محل این بد حسابیها عاید دولت و خزانه خواهد شد .

    • بدون نام

      دوست عزیز کارمند بانکی دلت خوشه ,میدونی چرا چکا برگه میخوره بخاطراینکه یکسری بدحسابی میکنن ,یکسری مثل مااین وسط میمونن چقدرمگه میتونیم تاوان خرابی بازاروبدیم باردادیم طرف نمیتونه پاس کنه قاعدتا ما هم به مشکل میخوریم واین یک زنجیره هستش که برمیگرده به سیاستهای اقتصادی که الان توش مشکل داریم قضاوت نکن ۱۰درصدمبلغ چکها میدونی چقدرمیشه شماها ماهیانه حقوقتونو میگیرین تمام اما امثال ماها باید توی این وضعیت هم تاوان بدیم هم دنبال یه لقمه نون باهزارجوربدبختی واسه خانوادمون باشیم یه ذره بیشترتفکرکنیم وقتی نظرکارشناسی,میدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج