۵۴۱۵۷۳
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

تقلید ناقص از کی‌روش!

اکثر کارشناسان براین باور هستند که منصوریان قصد داشت مثل کی‌روش ساختار دفاعی مقتدری ایجاد کند اما در اجرای آن موفق نبود

شهروند: فاجعه همیشه وقتی رخ می‌دهد که هیچ‌کس حواسش نیست؛ استقلالی که درتهران مقابل العین با یک گل پیروز شده بود، تصور می‌کرد با یک تساوی و نهایتا یک گل زده همه چیز را به دست می‌آورد و به دور یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود می‌کند ولی سرنوشت چیز دیگری را برای علیرضا منصوریان و تیم نصف‌ونیمه‌اش نوشته بود؛ شکست ٦ بر یک و مفتضحانه‌ترین باخت تاریخ استقلال در رقابت‌های آسیایی! عمق فاجعه به قدری بود که هرگز نمی‌شود این شکست را به قضا و قدر و بدشانسی و اتفاقات ربط داد. اشتباهات تاکتیکی در ترکیب استقلال کاملا مشهود بود و اگر از علیرضا منصوریان به‌عنوان مقصر شماره یک این شکست انتقاد شود، ‌بی‌دلیل نیست. هرچند که نباید همه تقصیرها را به گردن او بیندازیم، وقتی بازیکنان استقلال هم در حد و اندازه‌های خود ظاهر نشدند. مدیریت باشگاه را نیز نباید از یاد ببریم که بر سر قضیه اخراج بی‌مورد فرشید اسماعیلی هیچ اعتراضی به کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام نداد تا نتیجه این کوتاهی از دست‌دادن مهره کلیدی آبی‌ها دربازی دوشنبه‌شب باشد. شکست استقلال در بازی با العین پیام‌های زیادی را برای علیرضا منصوریان داشت. او درست درشبی که می‌توانست با آسودگی و لبخند فصل خوبش را به پایان ببرد، ناکامی بزرگی را تجربه کرد و حالا تنها مسأله امیدوارکننده این است که چنین تلنگری درسی بزرگ برای آینده این مربی جوان در استقلال باشد. حالا اگر استقلالی‌ها براین باورند که منصوریان یک مربی کم‌تجربه است، قطعا باید این را بدانند که شکست تحقیرآمیز در میدان العین تجربه‌ای استثنایی را دراختیار مربی تیم‌شان قرار داده است. برای ارزیابی دلایل شکست استقلال درمصاف با العین با برخی کارشناسان همکلام شدیم و نظرات‌شان را شنیدیم. نظراتی که در بین آنها تقلید ناقص منصوریان از روش بازی کارلوس کی‌روش و البته حمایت از او نیز دیده می‌شود.

استقلال به کم‌تجربگی منصوریان باخت

میرشاد ماجدی سرپرست سابق استقلال

بررسی دلایل شکست استقلال قطعا حرف‌هایی کلیشه‌ای را با خود به همراه دارد. در سال‌های اخیر باید به این مسأله توجه کنید که تیم‌های ایرانی هیچ برنامه‌ای برای حضور دراین رقابت‌ها نداشتند. استقلال نیز با همین شیوه راهی مسابقات شد و البته یک تفاوت دیگر هم با سایر تیم‌ها داشت. این‌که در نیم‌فصل به خاطر محرومیت نتوانست چند بازیکن کلیدی به جمع نفراتش اضافه کند. جوانان استقلال هم فقط در ایران خوب کار کردند و به نظر می‌رسد استراتژی و هدف کادرفنی و مدیریت استقلال لیگ ایران بود. وقتی با همان برنامه وارد آسیا می‌شوید و به العینی می‌خورید که سال‌هاست کار کرده و جزو بهترین‌های آسیا است، نتیجه این چیزی می‌شود که همه دیدند و آه کشیدند. ما باید این را درنظر بگیریم که نحوه خرید‌های دو تیم با یکدیگر زمین تا آسمان تفاوت دارد. توانایی بازیکنان خارجی العین را با بازیکن خارجی ما مقایسه کنید و متوجه تفاوت‌ها خواهید شد اما نباید از ضعف‌های استقلال چشم‌پوشی کرد. شاید بتوان گفت، استقلال مغرورانه وارد زمین شد. ضمن این‌که عدم حضور امید ابراهیمی در خط میانی بسیار مشهود بود و اشتباه دیگر هم درنحوه بازی مگویان رخ داد که یارگیری من‌تومن با عبدالرحمن او را عملا از جریان بازی خارج کرد. تصورم بر این است استقلال د‌وشنبه به کم‌تجربگی کادر فنی باخت. شاید منصوریان می‌خواست از کی‌روش الگوبرداری کند اما وقتی دنبال این کار هستیم، باید تمام کارهایی که آن مربی از بازیکنانش می‌خواهد را انجام دهیم. کی‌روش کاری را انجام می‌دهد که بلد است اما منصوریان با مگویان نتوانست برنامه‌اش را مانند کی‌روش جلو ببرد.

در خواب به سر می‌بریم

علی موسوی پیشکسوت استقلال

مدت‌هاست براین باور هستیم که فوتبال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از ما عقب است اما واقعیت چیز دیگری را ثابت می‌کند. کشورهای عربی به ما رسیده‌اند و گاهی ما را جا گذاشته‌اند. متاسفانه فوتبال ایران دچار یک عقب‌افتادگی شده و تنها امید به نتیجه‌گیری به خاطر حضور هواداران و جو ورزشگاه‌هاست. استقلال در بازی با العین هیچ برنامه مشخصی نداشت. بازیکنان نه می‌دانستند چه زمانی باید دفاع کنند و چه زمانی به سمت دروازه حریف یورش ببرند. در واقع هیچ فاکتوری برای برتری بر العین وجود نداشت. العین یک حریف غرب آسیایی بود؛ نمایندگان ایران هنوز به تیم‌های کره و ژاپنی نخوردند تا به صورت واقعی محک بخورند. به اعتقادم درخواب به سر می‌بریم و فوتبال ایران به وسیله روزنامه‌ها و جراید، ستاره‌های پوشالی ساخته است و بازیکنان را بزرگ می‌کند. بدون این‌که کاری به تیم‌های آسیایی داشته باشیم، خودمان را گول می‌زنیم. باید زودتر از اینها به فکر می‌بودیم، چون فاصله روز به روز بیشتر می‌شود. با این حال، موجودیت فوتبال ما همین است. ما نمی‌توانیم از کره مریخ بازیکنی بیاوریم. تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس بازیکنان خوب لیگ را گلچین کرده‌اند. این مربی است که باید بازیکنان را به لحاظ فکری جمع‌وجور کند. کی‌روش توانسته این کار را در تیم‌ملی انجام دهد و از بازیکنان خوب کار بکشد. ما شاید درمقایسه با کره و ژاپن در کارهای گروهی مشکل داشته باشیم، اما کارلوس کی‌روش سیستمی را انتخاب می‌کند که در دفاع موفق بوده و در ضدحمله به گل می‌رسیم. باشگاه‌های ایرانی سال‌هاست به سختی به جمع چهار تیم برتر آسیا راه خواهند یافت و به نظر می‌رسد ما باید کار را ریشه‌یابی کنیم.

شکست مقابل العین پایان دنیا نیست

هومن افاضلی کارشناس فوتبال

بعد از بازی فضای عجیبی درشبکه‌های اجتماعی ایجاد شده که غیرقابل تصور است. احساسم این است این شکست از آنچه هست، بزرگتر جلوه داده شده است. در فوتبال گاهی ممکن است چنین نتایجی رقم بخورد. هرچند این نتیجه نادر است اما تیم‌های بزرگ دنیا نیز با این نتایج شکست می‌خورند. در فوتبال این اتفاقات رخ می‌دهد؛ البته مداوم نیست. درچنین شرایطی باید از شکست استقلال در العین بگذریم، ‌باخت در این مسابقه هرگز این معنی را نمی‌دهد که استقلال تیم ضعیفی است. درست است که روز بدی را تجربه کرد و العین نیز روز فوق‌العاده‌ای داشت، اما اگراین دو تیم ٢٠بار دیگر با هم بازی کنند، چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. درست است که هوادار فوتبال احساسی فکر می‌کند و البته این شکست برای هوادار دردناک است اما باید منطقی فکر کنیم و بپذیریم این اتفاقات در فوتبال روز دنیا چندان عجیب هم نیست. درچنین شرایطی فشار روی منصوریان بسیار زیاد است و این طبیعی است. همیشه مربی که می‌بازد، زیر فشار می‌رود. ما مربیان که این شغل را انتخاب کرده‌ایم، پذیرفته‌ایم، همان‌طور که می‌بریم هواداران از شما تمجید می‌کنند، با یک باخت هم همه چیز روی سر مربی خراب می‌شود. شکست مقابل العین برای استقلال پایان دنیا نیست. استقلال ‌سال بعد به لیگ قهرمانان آسیا برمی‌گردد و این شانس را دارد که خودش را مطرح کند. فقط امیدوارم کادرفنی استقلال دلایل این شکست را بررسی کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهترین مربی تاریخ ایران وهرکس کیروش بزرگ برای ایراندبزرگ نمیش بابازیکنان خوبمون

    • بدون نام

      6 قدیم یا 6 جدید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج