جاباما
۵۴۴۳۰۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

پرونده ای برای ۵۰ سالگی AMG

دقیقا ۵۰ سال پیش بود که هانس- وارنِر اوفرِخ و اِرهارد ملشِر، مهندسان سابق مرسدس بنز با تمرکز بر موتور و پیشرانه های رِیس، اقدام به تاسیس شرکتی کوچک در بروگشتات آلمان کردند. AMG نیز ترکیبی از حروف ابتدایی نام های این دو شخص (Aufrecht و Melcher) و Grossaspach، زادگاه هانس- وارنر مِلشِر است.

هفته نامه خودرو امروز - مجید رقیبی: دقیقا ۵۰ سال پیش بود که هانس- وارنِر اوفرِخ و اِرهارد ملشِر، مهندسان سابق مرسدس بنز با تمرکز بر موتور و پیشرانه های رِیس، اقدام به تاسیس شرکتی کوچک در بروگشتات آلمان کردند. AMG نیز ترکیبی از حروف ابتدایی نام های این دو شخص (Aufrecht و Melcher) و Grossaspach، زادگاه هانس- وارنر مِلشِر است، موفقیتی که AMG (با تلفظ صحیح آ اِم گ) در پیست کسب کرد، خیلی زود به همکاری در جهت توسعه اجزا و قطعات عملکردمحور برای ساخته های سری تولیدی مرسدس بنز انجامید. حتی قدیمی ترها ممکن است گستره مرسدس های تقویت شده آ ام گ را با تریم مونو کروماتیک و شیشه های دودی در اپیزودهای مختلف سریال Miami Vise (دهه ۱۹۸۰) به یاد داشته باشند، اما بی شک این Hammer افسانه ای آم اِم گ بود که به عنوان نهایت یک مرسدس هات راد در این دوره شناخته می شد. این سوپرسدان که بر پایه E کلاس محبوب اتاق W۱۲۴ توسعه یافته بود و توان دستیابی به سرعتی در محدوده ۲۹۰ کیلومتر در ساعت را داشت، سال ۱۹۸۶ برچسب قیمت نجومی ۱۲۵ هزار دلاری روی خود داشت که با ارزش امروز دلار، تقریبا معادل ۲۷۵ هزار دلار می شود، کمی بعدتر، نسخه استیشن نیز بر پایه اتاق S۱۲۴ عرضه شد.

پیوند مرسدس و آ اِم گ

پایان این سریال پلیسی در سال 1990، با آغاز یک ارتباط محکم بین مرسدس بنز و آ اِم گ همراه شد. این ارتباط به پیوند رسمی این دو انجامید و اولین حاصل این پیوند نیز 1995 Mergedes- Benz C36 AMG بود. اما در اصل سال 2005 بود که AMG به صورت کامل زیر چتر این خودروساز بزرگ آلمانی قرار گرفت. این ارتباط مرسدس و آ اِم گ در 3 سال گذشته هویتی متفاوت از قبل به خود گرفته به این ترتیب که حال، تیونر خانگی کهکشانی ها با نشان اختصاصی Mercedes- AMG (متفاوت از مرسدس بنز و مرسدس- مایباخ) به برند مجزای خودروهای عملکردمحور و اسپرت این خودروساز آلمانی تبدیل شده است.
پرونده ای برای 50 سالگی AMG
۱۹۹۵Mercedes-BenzC۳۶AMG؛ اولین AMG زیر چتر مرسدس که در هیبت یک سوپرسدان با گارانتی کامل شرکتی عرضه شد.

آم اِم گ در 3 سال گذشته حجم تولیدات خود را به میزان سه برابر افزایش داده و 2016، سومین سال متوالی با رشد بیش از 40 ردصد برای این برند بود. البته بحث، تنها به حجم تولید محدود نیست و آنچه که AMG در این 10 تا 15 سال گذشته به انجام رسانده، حائز اهمیت است. پیش از این بازه زمانی، ساخته های آ ام گ (خودروهای خیابانی) بیشتر به گشتاور و قدرت بسیار بالا شهرت داشتند و اگرچه در توان عملکردی در مسیرهای مستقیم، بسیار خوب بودند اما با رسیدن به اولین پیچ، اوضاع کاملا تغییر می کرد. امروز اما همه چیز بر پکیج کلی متمرکز است؛ یعنی در دینامیک رانندگی و ارائه ساخته های نوآور.

ظهور AMGهای لایت

با این حال، توسعه و گسترش سریع گستره محصولات نیز موجب ایجاد تضادهایی نیز می شود. برای مثال، گستره ای از شاسی بلندهای AMG، از جمله GLC۶۳ و GLC۶۳ Coupe جدید، در کنار سری جدیدی تحت برند Mercedes- AMG قرار می گیرند که در بهترین تعریف ممکن، می توان از آن به عنوان AMGهای لایت یاد کرد. این مدل ها، با پسوند ۴۳، فاقد موتروهای دست سازی هستند که سال های سال، مایه مباهات و غرور AMG بوده است. اما به سبک یک AMG حقیقی ساخته و پرداخته می شوند و صد در صد یک AMG هستند. چرا که هر ۴۳، یک محور جلو مهندسی شده توسط AMG و مکانیسم فرمانی اسپرتی تر دارد و تمام فرآیند مهندسی و ساختش توسط AMG صورت می پذیرد. برای مثال، در مورد Mercedes-AMG C۴۳، سیستم تعلیق و حرکت شناسی این مجموعه به نسبت Cهای عادی، تغییر یافته و از برنامه ریزی (مَپینگ) پیشرانه ای کاملا متفاوت بهره می برند. درواقع، ۴۳ رده عملکردمحور خانواده C کلاس نیست بلکه رده اسپرتی این خانواده لقب می گیرد.
پرونده ای برای 50 سالگی AMG
این کوپه وحشی، شبیه به مرسدس های DTM، نشان داد که AMG به خوبی می تواند از پس تقویت بهینه شاسی یک خودرو شهری برآید

هایپرکار AMG با پیشرانه F1

نقطه مقابل این رده AMGهای به اصطلاح لایت، ابرخودرو آتی Mercedes-AMG است که Project One نام دارد. مرسدس با قهرمانی در بخش های رانندگان و خودروسازان در ۳ سال متوالی، روزهای طلایی را در فرمولاوان تجربه می کند و Project One، می خواهد فناوری F۱ را به خیابان ها و جاده ها بیاورد. البته همچون تیم داری در فرمولاوان، Project One نیز به هیچ عنوان ارزان قیمت نخواهدبود و قیمتی فراتر از ۲ میلیون دلار برای آن تخمین زده می شود.
پرونده ای برای 50 سالگی AMG
گام بعدی AMG در مسیر آینده، هایپرکار فوق گران قمیتی است که فناوری فرمولاوان را به جاده و شهر خواهد آورد.
Project One همچنین شروع یک آینده عجین شده با خودروهای عملکردمحور الکتریکی و هایبرید برای AMG است.

AMG معتقد است ارائه یک ابرخودرو V۸ یا V۱۲ عادی، دیگر جذابیتی ندارد و با Project One، می خواهد خودرویی متفاوت از همه باورهای مرسوم ارائه کند و به همین دلیل است که استفاده از پیشرانه فرمولاوان در یک هایپرکار خیابانی را ایده ای هوشمندانه می داند. Project One اواخر تابستان امسال در نمایشگاه بین المللی خودرو فرانکفورت رونمایی می شود و تحویل اولین سری تولیدی به خریداران خاص این هایپرکار منحصر به فرد، برای سال ۲۰۱۸ برنامه ریزی شده است. گفته می شود در مجموع تنها ۳۰۰ دستگاه از Project One ساخته خواهدشد، آن هم با یک پیشرانه V۸ توربو ۱.۶ لیتری که تا فراتر از مرز ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه دور می گیرد. ترکیب این پیشرانه کم حجم بنزینی با یک موتور الکتریکی تعبیه شده روی محور جلو، پیکربندی محرک چهارچرخ به Project One می دهد. آ ام گ در بخش هایی همچون مکانیسم پُرخوران برقی، با مرکز ساخت موتورهای فرمولاوان در انگلستان که با نام HPP (مخفف پیشرانه های فوق عملکردمحور Mercedes-AMG) شناخته می شود، همکاری داشته است. گفتنی است برای Project One یک توربوشارژ دوبخشی طراحی و مهندسی شده است به این ترتیب که یک موتور برقی بین کمپرسور و توربین قرار دارد.

یک آینده برق زده!

میل به پیشرانه های الکتریکی بخش قابل توجهی از حرکت رو به آینده AMG را تشکیل خواهدداد. یکی از ماموریت های هایپرکار Project One نیز خلق یک تصویر ذهنی مشخص از AMG در بخش فناوری های الکتریکی و پاک است که قطعا برای آینده این برند بسیار حائز اهمیت خواهدبود.

AMG آینده را از آن پیشرانه های الکتریکی و هایبرید می داند و می خواهد تا نهایت تعبیر خود از آینده خودروهای عملکردمحور، دروازه ها را به روی دگراندیشی باز کند. پیشرانه های الکتریکی و هایبرید، امکان ارائه قدرت و توان عملکردی بیشتر با مصرف سوخت و انرژی کمتر را فراهم می کنند و از ۲۰۲۰ به بعد، AMG به استفاده گسترده تر از این نوع پیشرانه ها روی خواهدآورد تا به نوعی تضمین آینده خود را کرده باشد.

درست است که Project One در هیبت یک هایپرکار به تماما عملکردمحور طراحی و مهندسی شده است اما خصوصیات یک هایبرید کارآمد را نیز تا حدودی در خود دارد. برای مثال، قابلیت پیمایش حداکثر مسافتی بالغ بر 25 کیلومتر در حالت تمام الکتریکی خواهدداشت.

سهم ساخته های سنتی از آینده

البته در این آینده، ساخته های سنتی تر AMG نیز سهم خواهندداشت اما مشکل این است که نسل جدید C کلاس AMG و ابرخودرو AMG GT R، معیارهای عملکردی این برند را تا حد چشمگیری ارتقا بخشیده اند به شکلی که مثلا C۶۳ کوپه، امروز در پیست عملکردی بهتر از هر سری سیاهی که AMG پیش تر در این سگمنت ارائه کرده بود، دارد.

به همین دلیل است که AMG ایده های متفاوتی را برای نسل جدیدی سری سیاه که در قالب Mercedes- AMG GT Black Series معرفی خواهدشد، در سر دارد و مطمئنا این ایده ها، فراتر از نصب یک بالچه عقب حجیم و اجزای بدنه آیرودینامیک تر روی یک AMG GTR هستند. در ضمن، برای یک AMG کاملا ابتدایی و منحصرا کوک شده برای هیجان رانندگی در پیست که هم رده ساخته هایی همچون 911R پورشه خواهدبود نیز برنامه دارد.
پرونده ای برای 50 سالگی AMG
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج