جاباما
۵۴۵۱۰۳
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

علی خرم:

عربستان، قصد سرنگونی حکومت قطر را دارد

سفیر سابق ایران گفت: عربستان بخاطر جنایت جنگی حمایت از تروریسم زیر سوال است در حال حاضر عربستان از اقدامات تروریستی اروپا حمایت می‌کند و قصد سرنگون کردن حکومت قطر دارد.

خبرگزاری ایلنا: علی خرم سفیر سابق ایران در همایش مطالبات اصلاحات از دولت اعتدال گفت: مهمترین مساله سیاست خارجی حل معضل تحریم و برداشتن تحریم‌ها بود. از طریق دیپلماتیک توافقی حاصل شد و دولت از عهده آن به خوبی بر آمد در دولت دوازدهم با بهره‌گیری از برجام و سیاست خارجی باید رو به رشد عملکرد کند تا مشکلات منطقه‌ای خود را حل کند و از آنطرف در اقتصاد پیشرفت کرده و به سطح و جایگاه اصلی بین‌الملل خود برگردیم.

او افزود: در دولت یازدهم آمریکایی‌ها تشویق به توافق می‌کردند و به ایران نگاه مثبت داشتند، اما الان با پدیده‌ای مثل ترامپ مواجه هستیم که مخالف ایران است. رقبای منطقه‌ای ایران در دولت یازدهم توسط افساری که آمریکا گردن آنها انداخته بود به ایران کاری نداشتند و ایران نقش منطقه‌ای خود را ایفا می‌کرد اما الان این ابزار از بین رفته و اینها تبدیل به دشمن شدند و به مدد ترامپ عرصه را بر ایران تنگ کردند. از طرف دیگر مخالفان ایران جمع شدند و به ترامپ نامه نوشتند اعلام آمادگی کردند تا ایران را سرنگون کنند. عربستان هم در این مسیر آستین بالا زد.

خرم با بیان اینکه آمریکا از سیاست عربستان حمایت می‌کند، گفت: عربستان متهم حادثه ۱۱ سپتامبر است دولت اوباما قانونی تصویب کرد تا از عربستان غرامت بگیرد و گلوی عربستان را می‌فشرد اما با عوض شدن پادشاهی عربستان، این کشور با مانوری تبدیل به شاکی شد و امروز با ترامپ رقص شمشیر می‌کند.

او با اشاره به اینکه دولت دوازدهم با صحنه پیچیده‌ای روبرو است و امیدوارم همه خطیر بودن شرایط را درک کنیم که آکنده از خصومت علیه ایران است، گفت: وطیفه دولت است که با سیاست خود خصومت‌ها را بردارد در این راه حمایت رهبری نیاز است تا همدلی بوجود آید. باید از همه ابزار دیپلماتیک و غیرنظامی استفاده کنیم تا مشکلات را حل کنیم.

این دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: جهان از سیاست ترامپ راضی نیست و با آن مخالف است. امروزه جهان در مقابل سیاست محیط‌زیست ترامپ ایستاده است. شاید بیش از بیست سال طول کشید که جهان کنوانسیون پاریس را بوجود آورد تا برای نجات زمین تلاش کنند و ترامپ ورق را برگرداند امروز اروپا از آمریکا جدا شده و روسیه و چین هم همینطور. در این اوضاع ابزار زیادی وجود تا حصار دور خود را بشکنیم.

او ادامه داد: آلمان و فرانسه مستعد همکاری هستند در جهانی که درگیر حملات تروریستی است و این حملات به نام مسلمانان تمام می‌شود مبارزه ایران با تروریسم را ارج می‌نهند. شورای همکاری خلیج فارس دو شقه شده و باید یارگیری درست شود. حمایت علنی ایران از قطر تاثیر منفی دارد اما می‌شود به این کشور نزدیک شد. عربستان بخاطر جنایت جنگی حمایت از تروریسم زیر سوال است در حال حاضر عربستان از اقدامات تروریستی اروپا حمایت می‌کند و قصد سرنگون کردن حکومت قطر دارد.

خرم با اشاره به سوابق اختلافات بحرین و عربستان با قطر گفت: قطر حامی اخوان‌المسلمین است اما عربستان ضداخوانی‌هاست. در مصر وقتی مرسی رییس‌جمهور بود قطر از مرسی حمایت می‌کرد ولی عربستان از کودتا حمایت کرد. قطر حامی حماس و گروه‌های اخوانی است اما عربستان ضد آن گروه‌هاست.

او افزود: فرصت دیگر نزدیکی ایران به ترکیه است چون ترکیه از حامیان و دوستان قطر است. ترکیه نمی‌تواند نسبت به شرایط کنونی و تحولات اخیر بی‌تفاوت باشد و همین مساله موجب می‌شود تا فرصت جدیدی برای همکاری با ایران مهیا شود.

این دیپلمات عالی رتبه سابق کشورمان تاکید کرد: از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی و یارگیری می‌توان بر مشکلات موجود فائق شد. این روش‌ها در قالب سیاست تعامل سازنده ممکن است که در سند ۱۴۰۴ هم آمده است و مورد حمایت رهبری و همگان است و کسی نمی‌تواند بر آن ایرادی وارد کند و از قضا سیاست تعامل سازنده مورد حمایت جهانی است.

خرم با بیان اینکه در ۴ سال آینده هیچ تلاشی جز دیپلماسی درخصوص مسائل منطقه‌ای قابل قبول نیست، اظهار داشت: دولت دوازدهم باید حصار را بشکند. نباید یک درگیری ایجاد شود. این درگیری ممکن است با یک جرقه شعله جنگ را روشن کند و این خواست ترامپ و آمریکاست برای همین باید از درگیری دوری شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا همه چی را باهم قاطی میکنید؟ اوباما لایحه حسابرسی عربستان را وتو کرد. ولی کنگره به درخواست مردم امریکا وتو اوباما را شکست و این لایجه قانون شد. مردم امریکا پی گیر هستند و مطالبات خود را از عربستان خواهند گرفت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج