۵۴۵۲۹۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

مشکلاتی که با تفکیک وزارتخانه ها، سر راه مردم سبز خواهند شد

غلامرضا فدایی در خبرآنلاین نوشت: من با توجه به سابقه اندکی که در دو دوره مجلس داشتم و شاهد پاره ای از این گفتگوها در مورد فک و ادغام ها بودم شاید تجربه ام در این مقطع به درد بخورد.

غلامرضا فدایی در خبرآنلاین نوشت: من با توجه به سابقه اندکی که در دو دوره مجلس داشتم و شاهد پاره ای از این گفتگوها در مورد فک و ادغام ها بودم شاید تجربه ام در این مقطع به درد بخورد.

به نظر من قبل از هر چیز نمایندگان محترم باید چند نکته را باید مد نظر داشته باشند: ۱-کار آیی و اثر بخشی، ۲-بخشی نگری در مسائل کشور، ۳-شفافیت اطلاع رسانی و پاسخ گویی، ۴-هزینه وبار مالی، و احتمال استخدام نیروی جدید و بزرگ شدن دولت، ۵-سردرگمی کارکنان و مردم تا مدتی۶- تبعات آن

من در دوره دوم با طرحی در زمینه آموزش و پروزش به مجلس وارد شدم زیرا که قبل از آن مدیرکل آموزش و پرورش بودم. در آنوقت کمیسیون آموزش عالی شامل آموزش و پرورش و آموزش عالی بود و رئیس آن آقای دکتر عبد خدائی بود. من وقتی طرح خود را مطرح کردم ایشان تشخیص دادند که باید کمیسیون آموزش و پرورش مستقل باشد تا بتواند به مسائل آن به خوبی بپردازد. اما تجربه من در دو دوره مجلس سبب شد که وقتی من در دوره سوم در کمیسیون آئین نامه مجلس عضو شدم خود طرحی مبنی بر ادغام کمیسیون های مجلس را مطرح کنم؛ زیرا فکر می کردم که جدا بودن کمیسیون ها تفکر بخشی را تقویت و قدرت نظارت را کم می کند. البته طرح من دردوره سوم رأی نیاورد ولی در دوره چهارم شنیدم که توسط آقای مجید انصاری مطرح می شود و رأی می آورد.

اکنون سخن در این است که چه انگیزه ای سبب شد تا ادغام ها در مجلس و سپس در دولت صورت بگیرد و حال چه انگیزه و استدلال هایی برای تفکیک آن وجود دارد. ایجاد وحدت رویه با ادغام بیشتر صورت می¬گیرد ویا با تفکیک. هم اکنون جدا بودن دو وزارتخانه آموزش عالی و بهداشت درمان مشکلاتی را به همراه دارد.

به نظر من همانطور که افراد ذاتا به دنبال استقلال هستند وزارتخانه ها هم به دنبال استقلال اند. اما در این استقلال بیشتر به کارایی توجه می کنند ولی از اثر بخشی غافل می مانند.این دو امر باید به دقت مد نظر باشد.

نکته مهم تر اینکه بخش نگری که باز نتیجه استقلال است و اگرچه در همه جا می توان آن را دید اما در کشور ما به عنوان آفت بزرگی همواره مطرح بوده است. اگر ادغام صورت گیرد به بخشی نگری که آفت بزرگی برای اداره کشور است کمک کرده ایم. خود این امر مقدمه ای خواهد شد برای عدم شفافیت اطلاع رسانی به مردم و نیز دستگاههای دولتی. با تعدد مراکز شفافیت اطلاع رسانی کمتر خواهد شد زیرا هر یک نظر و برنامه سازمان متبوع خود را خواهد داشت و برای رقابت ویا بالابردن سطح خدمات سعی می کنند بسیاری از موارد را از یکدیگر پنهان نگاه دارند و در نتیجه پاسخگوئی های صریح و سریع دچار مشکل می شود.

بار مالی این فک و ادغام ها خود مسئله مهمی است از تعویض سربرگ ها تا جابجائی در ساختمانها، اگر خرید جدیدی صورت نگیرد گرفته تا احتمال استخدام های جدید هزینه افزا است.و دولتی که بنایش بر کوچک شدن بوده ولی عملا خلافش انجام شده، بیشتر در معرض تهدید قرار می گیرد. بر این باید اضافه کرد هدر رفتن تجربیاتی از افراد که عملا تجزیه می شود و مورد استفاده قرار نمی گیرد.

سردرگمی مردم و کارکنان نسبت به وظائف جدید موجب تأخیر در باروری می شود و اگر این کار در اول دولت یازدهم شده بود شاید منطقی تر به نظر می رسید ولی با توجه به اینکه دولت فعلی در دوره بعد قطعا عوض خواهد شد می تواند مشکلاتی را برای دولت آتی نیز پیش بیاورد. شاید دست کم یکسال از وقت دولت جدید را این امر بگیرد و سال آخر دولت هم که متاسفانه اغلب فشل است، پی در این دوسال چه اتفاق مهمی خواهد افتاد؟.

و از تبعات آن اینکه کمیسیونهای مجلس هم از نو تفکیک شوند و می شود روز از نو روزی از نو. باید این طرح به دقت و به دور از احساسات جانبدارانه مورد توجه قرار گیرد. به نظر من اگر وزیر چنین وزارتخانه هایی قوی انتخاب شوند و بیش از آنکه کار تخصصی و غیر تخصصی انجام دهند به نظارت بپردازند و شرکت های وابسته به دولت از وابستگی به طور معقول نجات یابند، و او با گماردن معاونان قوی و هماهنگ با هم و با نظام اطلاع رسانی واحد مدیریت کند بیشتر به نفع کشور است. امید است نمایندگان محترم با در نظر گرفتن استدلال هایی که در موقع ادغام صورت گرفته است بهترین گزینه را انتخاب کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج