جاباما
۵۴۶۷۹۲
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

وقتی عربستانی‌ها «هو» شدند

رقابت‌های انتخابی جام جهانی در گروه B منطقه آسیا پنجشنبه ظهر به وقت ایران با دیدار تیم‌های استرالیا و عربستان در ملبورن پیگیری شد.

روزنامه شرق: رقابت‌های انتخابی جام جهانی در گروه B منطقه آسیا پنجشنبه ظهر به وقت ایران با دیدار تیم‌های استرالیا و عربستان در ملبورن پیگیری شد. این بازی که برای تیم میزبان حکم دیدار مرگ و زندگی را داشت نه به‌دليل نتیجه فنی‌اش بلکه به‌دليل رفتار عجیب و زننده بازیکنان تیم ملی عربستان در سراسر دنیا بازتاب داده شد. ماجرا از این قرار بود که پیش از شروع بازی قرار شده بود دو تیم به‌دليل قربانیان حادثه تروریستی لندن که در میان آنها دو زن استرالیایی هم وجود داشت، یک دقیقه سکوت کنند. درحالی‌که بازیکنان استرالیا و داوران مسابقه در نیم‌دایره میانی زمین ایستاده بودند، عربستانی‌ها در اقدامی عجیب حاضر به ایستادن و رعایت یک دقیقه سکوت نشدند و برای گرم‌کردن خودشان سر پست‌هایی که قرار بود آنجا بازی کنند، حاضر شدند! این رفتار نامحترمانه در حالی تشدید شد که حتی نیمکت‌نشینان عربستان هم حاضر نشدند به احترام قربانیان حادثه تروریستی بلند شوند و همان‌جا روی نیمکت نشستند!

عربستانی‌ها هو شدند

با اعلام یک دقیقه سکوت، تماشاگران استرالیایی که از رفتار بازیکنان عربستان بهت‌زده در سکوت بودند باورشان نمی‌شد چنین بی‌احترامی‌ای نسبت به قربانیان حادثه مذکور صورت گرفته است. البته خشم آنها خیلی زود بروز پیدا کرد؛ بلافاصله بعد از اینکه داور مسابقه در سوتش به نشانه پایان یک دقیقه سکوت دمید، تماشاگران استرالیایی بازیکنان عربستانی را به‌دليل رفتار زننده‌ای که داشتند نزدیک به یک دقیقه «هو» کردند.

بی‌احترامی یا تفاوت فرهنگی

با پایان‌یافتن مسابقه هم تب بی‌احترامی بازیکنان عربستان در میان رسانه‌های مختلف دنیا فروکش نکرد؛ با افزایش‌ انتفادها نسبت به رفتار بازیکنان عربستان، مسئولان تیم سعودی شروع به بهانه‌تراشی کردند. آنها ابتدا با بیان این موضوع که یک دقیقه سکوت هماهنگ نشده بود سعی کردند از التهاب فضا بکاهند؛ ولی اندکی بعد مسئولان استرالیایی با رد این موضوع در بیانیه‌ای نوشتند: «هر دو فدراسیون (هم فدراسیون فوتبال عربستان و هم کنفدراسیون فوتبال آسیا) با پذیرش یک دقیقه سکوت قبل از شروع دیدار موافقت کرده بودند و عربستانی‌ها کاملا در جریان چنین موضوعی بودند». بعد از ردشدن این بهانه، عربستانی‌ها بهانه دیگری جور کردند مبنی بر اینکه یک دقیقه سکوت ایستاده در فرهنگ آنها جایی ندارد و بازیکنان با قرارگرفتن در پست خودشان به قربانیان احترام می‌گذارند. این موضوع هم خیلی سریع با انتقاد تند مسئولان استرالیایی به‌ویژه مسئولان سیاسی این کشور روبه‌رو شد. آنتونی آلبانسی یکی از نمایندگان مجلس استرالیا در این باره می‌گوید: «هیچ بهانه‌ای از سوی عربستانی‌ها قابل قبول نیست. اصلا موضوع فرهنگ نیست بلکه مسئله بی‌احترامی است. فکر می‌کنم رفتار عربستانی‌ها فاجعه‌آمیز بود». عربستانی‌ها در شرایطی دم از عدم تطابق فرهنگی برای یک دقیقه سکوت قبل از دیدار می‌زنند که حافظه تاریخی‌شان چندان خوب کار نمی‌کند! پیش‌تر در سال ٢٠١٥ و زمانی که ملک عبدالله فوت کرده بود بازیکنان تیم الاهلی عربستان پیش از بازی دوستانه‌شان با بارسلونا در دوحه، با قرارگرفتن روی نیم‌دایره میانی زمین، یک دقیقه سکوت کرده بودند.

ببخشید

حالا که عربستانی‌ها به‌ویژه مسئولان فوتبال این کشور متوجه شده‌اند بهانه‌تراشی‌های مختلف نه‌تنها این رفتار را توجیه نمی‌کند بلکه بر عمق آن دامن بیشتری می‌زند با تغییر رویه، از رفتار بازیکنان تیم ملی عربستان عذرخواهی کردند. عادل عزت، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان که به ندرت با رسانه‌ها حرف می‌زند با صدور بیانیه‌ای رسما بابت چنین رفتاری عذرخواهی کرد: «فدراسیون فوتبال عربستان عمیقا پشیمان است و بابت اتفاقات پیش‌آمده عذرخواهی می‌کند. بازیکنان قصد بی‌احترامی به قربانیان و خانواده‌های آنها، دوستان و همه افرادی که از این حوادث متأثر شده بودند را نداشتند. فدراسیون فوتبال عربستان هر اقدام تروریستی و افراطی‌گری را محکوم می‌کند و از اعماق وجود به خانواده همه قربانیان تسلیت می‌گوید».

کار دشوار برای صعود

فارغ از مباحثی که رفتار بازیکنان عربستان موجب آن شد، در نهایت این بازی حساس با نتیجه ٣ بر ٢ به سود استرالیا به پایان رسید. با این نتیجه اتفاق عجیبی در گروه دوم رخ داد و هر سه تیم استرالیا، ژاپن و عربستان ١٦ امتیازی شدند تا کار برای صعود مستقیم دو تیم اول در دو هفته پایانی بسیار سرنوشت‌ساز شود. البته این موضوع را نباید فراموش کرد که ژاپنی‌ها هنوز بازی این هفته‌شان را انجام نداده‌اند و باید سه‌شنبه در تهران به مصاف عراقی بروند که ایران را به‌عنوان میزبان بازی‌های خانگی‌اش به AFC معرفی کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رستم واحدی

      باسلام وتسلیت به خانواده های عزیزان ازدست رفته .من خودم تسنن هستم ولی این افراطي های سلفی خونموبه جوش اوردن ازاین حرکت بی ادبانه ی خودشون این احمق های بیشعورفکرمی کردند

      سکوت مال قربانیان ایرانیست که مااحتیاجی به سکوت شما مسببان این جنایات نداریم

    • علی

      بازی با نتیجه 3 - 2 به نفع استرالیا تمام شد
      لطفاً اصلاح گردد

    • شهروند

      این جما عت شکم پرست و.ج .طلب را خودمان بها دادیم بهشان .وگرنه این ها چه به فرهنگ یا احترام به دیگری .شهدای عزیزما ن نیازی به یک دقیقه سکوت این ها نداره .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج