۵۴۶۷۹۵
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

مردم امسال سر سفره افطار، حسرت به دل نماندند

خبرهای ضد و نقیضی از بازار کالاهای اساسی شنیده می‌شود که برخی حکایت از گرانی دارد و برخی دیگر از کمبود کالا. اما وقتی به بازارهای مختلف سر می‌زنیم افزایش قیمت آنچنان که گفته می‌شود محسوس نیست و حتی کالایی نایاب نشده است.

روزنامه ایران: خبرهای ضد و نقیضی از بازار کالاهای اساسی شنیده می‌شود که برخی حکایت از گرانی دارد و برخی دیگر از کمبود کالا. اما وقتی به بازارهای مختلف سر می‌زنیم افزایش قیمت آنچنان که گفته می‌شود محسوس نیست و حتی کالایی نایاب نشده است.
البته افزایش قیمت برخی از کالاها را نمی‌توان منکر شد ولی قیمت‌ها جهش گونه بالا نرفته است.هر چند سازمان حمایت همین افزایش‌ها را هم تخلف می‌داند و می‌گوید پرونده متخلفان برای بررسی باز شده است ولی همچنان گرانفروشی از سوی بخش‌های مختلف دیده می‌شود.حال که چندین روز از ماه مبارک رمضان گذشته است بازار شرایط باثباتی را تجربه کرده است.
در این مدت نخستین کالایی که دستخوش تغییر قیمت شد، برنج بود.قیمت برنج ایرانی در اکثر مناطق حدود ۱۲ الی ۱۳ هزار تومان در هر کیلو بود ولی به مرور قیمت ۱۴ هزار تومان عرف بازار شد و فروشندگان اظهار می‌کردند که قیمت‌ها در تمام مناطق به علت کمبود عرضه، افزایش داشته است.البته وزارت جهادکشاورزی این موضوع را قبول ندارد و می‌گوید تنها واسطه‌ها و دلالان هستند که از افزایش قیمت برنج سود می‌برند.چرا که کشاورزان برنج را سر زمین کیلویی ۶ هزار تومان می‌فروشند.با‌وجود تمام این صحبت‌ها برنج با قیمت بالاتری به دست مردم می‌رسد.ناگفته نماند در برخی از مناطق قیمت‌ها در حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان است.اما تعداد این گروه بسیار کم است.

کالایی که طی 10 روز اول ماه مبارک رمضان تغییراتی را نشان داد گوشت قرمز و سپس مرغ بود.البته طی چند روز اخیر قیمت‌ها تا حدودی پایدار شده است ولی سیر افزایشی آن حفظ شده است و بعضاً روزانه بین 200 تا 700 تومان گران می‌شود.به‌عنوان مثال در یکی از خیابان‌های مرکز شهر در پایتخت قیمت گوشت ماهیچه گوسفندی کیلویی 53 هزار تومان(قبل از ماه مبارک رمضان 49 هزار تومان) بود.راسته گوسفند 40 هزار تومان(قبل از ماه مبارک رمضان 41هزار تومان)، سردست گوسفند 40 (قبل از ماه مبارک رمضان 36 هزار تومان)، ران گوسفند 51 هزار تومان(قبل از ماه مبارک رمضان 46 هزار و 800 تومان) و ران گوساله 38 هزار تومان(قبل از ماه مبارک رمضان 36 هزار و 900 تومان) بود.

برش صنایع لبنی در ماه مبارک رمضان افزایش قیمت ندارند

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفته است: وقتی عرضه در بازار بیش از تقاضا است، نمی‌توان توقع افزایش قیمت داشت، مضاف بر آنکه تأکید کرده‌ایم، در ماه مبارک رمضان هیچ افزایش قیمتی در فرآورده‌های لبنی از سوی شرکت‌ها صورت نمی‌گیرد. باکری با اشاره به سرانه پایین مصرف لبنیات در ایران گفت‌: در برنامه پنجم توسعه قرار بود که دولت با ایجاد زیرساخت‌ها و کمک به تقویت خرید مردم سرانه مصرف را از 85 کیلوگرم به 160 کیلوگرم افزایش دهد، در حالی که این اتفاق نیفتاد.
وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم جلوی واردات برخی کالاها از جمله کره را بگیریم، باید از اکنون برنامه‌ریزی کنیم، تصریح کرد: یکی از شرکت‌های لبنی خط تولید کره ایرانی را راه‌اندازی کرده که 5 سال زمان می‌برد تا به میزان تولید دلخواه برسد، اما پیش‌نیاز آن اصلاح در بخش دام است. همچنین سید حسین هاشمی استاندار تهران گفته است: اجناس که از مبدأ وارد مغازه‌ها یا فروشگاه‌های بزرگ می‌شوند کاملاً قابل کنترل است وقیمت‌ها باید در میادین و فروشگاه‌های بزرگ و مرکزی مشخص باشد.وی با بیان اینکه تأمین مایحتاج ضروری در ماه مبارک رمضان برای روزه داران اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد:‌ بدون هیچ عذری باید کالاهای اساسی ماه رمضان با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.
استاندار تهران با بیان اینکه موفقیت اعضای ستاد تنظیم بازار نشان می‌دهد اگر در کار صداقت و خلوص نیت باشد خدا هم به مسئولان کمک می‌کند، افزود: مدیریت در هر دستگاه حرف اول را می‌زند و زمانی که هدف خدمت به مردم و جامعه باشد حتماً کارها پیش خواهد رفت و اگر هدف انجام کار باشد بخش‌های مختلف می‌توانند کنار هم قرار بگیرند و کارهایشان را تجمیع کنند و خروجی خوبی را برای آن کار ایجاد کنند.

قیمت مرغ هم در گزارش میدانی ما قبل از ماه مبارک رمضان حدود ۷ هزار و ۳۵۰ تومان بود اکنون بین ۷ هزار و ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومان در نوسان است.فیله مرغ ۱۳ روز پیش ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود اکنون به ۱۶ هزار تومان رسیده است.سایر اجزای مرغ مانندگردن، سینه، ران، بال، کتف و... نسبت به قبل از ماه مبارک رمضان حدود ۵۰۰ تومان گران شده است. به نظر می‌رسد این افزایش نسبی قیمت از ماه رمضان و به دنبال افزایش تقاضا در بازار اتفاق افتاده باشد؛ موضوعی که برخی از فروشندگان هم آن را تأیید می‌کنند.
به گفته آنها قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز با افزایش تقاضا در ماه رمضان تا حدودی افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که در اواخر ماه روند قیمت‌ها نزولی شود.در حقیقت انتظار می‌رود با رسیدن به نیمه ماه رمضان و متعادل شدن تقاضا در بازار وضعیت قیمت‌ها مجدداً به وضعیت سابق برگردد و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان گوشت مرغ به بهانه افزایش تقاضا مجدداً قیمت‌های خود را بالا نبرند.
در طبقه‌بندی افزایش قیمت‌ها به خرما هم باید اشاره کنیم که در این ماه حدود هزار تومان گران شده است و این رشد قیمت در شرایطی رخ داده که کشورمان به لحاظ تولید خرما هیچ کمبود و مشکلی ندارد.به عنوان مثال خرمای بسته‌بندی که ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.
در بازار حبوبات وضعیت با ثبات بوده است و قیمت‌ها هیچ تغییری نکرده است.تنها دو روز اول ماه رمضان قیمت عدس به خاطر افزایش تقاضا ۳۰۰ تومان در فروش باز آن گران شد اما بسرعت به قیمت قبلی خود بازگشت.در حبوبات بسته‌بندی،مردم هیچ افزایش قیمتی را دراین بخش ندیدند.
در بازار لبنیات هم گرانی خاصی دامنگیر بازار مصرف نشد.هر چند قیمت برخی از شیرهای پاکتی مدت دار در برندهای مختلف ۲۰۰ تومان گران شد ولی گفته شده که این مجموعه‌ها از قبل مجوز افزایش قیمت را داشتند و تخلفی از سوی آنها صورت نگرفته است.
در کالاهایی نظیر شکر، قند و روغن هم قیمت‌ها نسبت به ۱۳ روز پیش هیچ گرانی ای را تجربه نکرد و خوشبختانه تمام بخش‌ها متعهد به ثبات قیمت‌ها شدند.از سویی در جهت تنظیم بازار قیمت برخی از خوراکی‌ها قبل از شروع ماه مبارک رمضان اعلام شده بود که به اعلام سازمان حمایت در قیمت‌های تعیین شده تخلفی صورت نگرفته است و حتی برخی از فروشندگان از قیمت نهایی خود کاستند. قیمت حلیم، انواع آش‌، زولبیا و بامیه ثابت بوده است.
در جمع‌بندی باید گفت که مردم ماه رمضان امسال را با آرامش در حال سپری کردن هستند و قیمت‌ها با کمترین نوسان روبه‌رو است.این در حالی است که سال‌های گذشته قیمت کالاهای اساسی افزایش قابل توجهی پیدا می‌کرد و حتی برخی از کالاها چون شکر نایاب می‌شد.
گزارش بانک مرکزی نشان از تثبیت قیمت‌هادارد
تغییر قیمت هفتگی تخم مرغ
۳.۵ درصد بوده است.همچنین در این بررسی قیمت گروه حبوب ۰.۱ درصد، گوشت قرمز ۰.۳ درصد، گوشت مرغ ۷.۷ درصد و قند و شکر ۰.۴ درصد افزایش یافته اما قیمت میوه‌های تازه ۳ درصد و سبزی‌های تازه ۳.۸ درصد افت کرده است.در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت تمام اقلام این گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. در این هفته در گروه برنج، بهای تمام اقلام ثابت بود. در گروه حبوب بهای نخود ثابت بود، قیمت عدس و لوبیا چشم بلبلی هر یک معادل ۰.۱ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام بین ۰.۱ درصد تا ۰.۵ درصد افزایش داشت. در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری لیموشیرین و خربزه عرضه نمی‌شد و پرتقال درجه یک و گیلاس عرضه کمی داشت.
سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی‌ها متفاوت بودند به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می‌شد.میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای سیب قرمز معادل ۱.۷ درصد، سیب زرد ۴.۴ درصد و کیوی ۰.۸ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰.۷ درصد تا ۲۱.۱ درصد کاهش یافت.
در گروه سبزی‌های تازه بهای قیمت پیاز ۱۳.۴ درصد، لوبیاسبز ۴.۱ درصد و سبزی‌های برگی ۰.۲ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰.۴ درصد تا ۱۱.۸ درصد کاهش داشت.در هفته مورد گزارش قیمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود. قیمت گوشت گوسفند معادل ۰.۶ درصد و بهای گوشت مرغ ۷.۷ درصد افزایش یافت. در این هفته بهای قند ۰.۳ درصد و شکر ۰.۶ درصد افزایش داشت؛ قیمت چای خارجی و انواع روغن نباتی

ثابت بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      متاسفانه مسئولان خوابند تشریف ببرند شمال ببین سرکارخانهای برنم کاری چنده خودشان بخواب خرگوشی زدند خودشان همدست عمده فروشان هستند کشاورز که الان برنج نداره چرا دارد نمیکنند

    • بدون نام

      کاربرحسین ماکه نفهمیدیم چی گفتی شما !!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج