۵۴۶۹۵۲
۵ نظر
۵۰۵۱
۵ نظر
۵۰۵۱
پ

دختر ایرانی، جزء ۱۲ فضانورد سال ۲۰۱۷ ناسا!

یاسمین مقبلی از سوی ناسا به عنوان کاندیدا انتخاب شده است تا به کلاس کاندیداهای ناسا برود.

روزنامه تماشاگران امروز - علی مسعودی نیا: علاقه مندان به موفقیت های بین المللی ایرانیان در عرصه های علمی، طی روزهای اخیر از غفلت رسانه ها درباره یک خبر سخن می گویند. خبری که البته در میان پس لرزه های رسانه ای حمله داعش به تهران از قلم افتاده است. گزارش های منتشر شده توسط ناسا نشان می دهد که در پروژه عظیم ناسا برای تربیت نسل تازه ای از فضانوردان، نام «یاسمین مقبلی» نیز دیده می شود. در صفحه مربوط به او در وب سایت ناسا از او به عنوان «کاندیدای فضانوردی، مارین یاسمین مقبلی» نام برده شده است.
دختر ایرانی، جزء 12 فضانورد سال 2017 ناسا!

یاسمین مقبلی از سوی ناسا به عنوان کاندیدا انتخاب شده است تا به کلاس کاندیداهای ناسا برود.

طبق گزارش وب سایت ناسا، او ملیتی آمریکایی دارد، مقیم نیویورک است و تحصیلاتش را در مهندسی هوافضا و IT در MIT به پایان رسانده و فوق لیسانسش را در رشته هوافضا از مدرسه ناوال دریافت کرده است. او یکی از برگزیدگان آزمون خلبانی بعد از 1600 ساعت پرواز و 150 عملیات هوایی آموزشی است. او فارغ التحصیل خلبانی نیروی هوایی آمریکا هم محسوب می شود. با این حال به نظر می رسد او را باید همان قدر ایرانی دانست که مثلا «آندره آغاسی» یا «یاسمینا رضا» ایرانی هستند.

خانم مقبلی در «بد نائوهیم» در آلمان متولد شده اما در بالدوین نیویورک پرورش یافته است. پدر و مادرش فرشته و کامی مقبلی در فلوریدا زندگی می کنند. در زمان انتخاب در ژوئن ۲۰۱۷ مقبلی در حال آزمایش هلیکوپتر ۱-H و خدمت به عنوان افسر تضمین کیفیت و هوایی برای تست عملیاتی دریایی و ارزیابی اسکادران ۱-H از سپاه تفنگداران دریایی در یومای آریزونا بوده. او از پاییز امسال تمرینات یک دوره دوساله را به عنوان کاندیدای فضانوردی آغاز خواهدکرد. در حین تمرینات، او ماموریت های تکنیکی برای مرکز فضایی را اجرا خواهد کرد. به این ترتیب فضانوردی او عملا بستگی دارد به شرایط و امتیازاتی که در پایان این دوره خواهدداشت. البته از میان خیل داوطلبان این دوره، حضور او در مرحله نهایی و جمع ۱۲ نفر برگزیده، بسیار مهم و قابل توجه است اما او هنوز به عنوان فضانورد انتخاب نشده است و بعد از دوره تمرینات دوساله ممکن است بتواند به فضا پرواز کند. ضمن اینکه برخلاف خبرهای منتشرشده، او در ایران متولد نشده و ظاهرا پدر و مادرش نیز تابعیت ایرانی خود را حفظ نکرده اند. به این ترتیب داستان او با داستان «انوشه انصاری» کاملا متفاوت است.
دختر ایرانی، جزء 12 فضانورد سال 2017 ناسا!

اما برنامه ناسا چیست و غیر از خانم مقبلی چه کسانی در آن حضور دارند؟ شاید دانستن جزییات این برنامه، قدری مسئله را آشکار کند. گزارش سایت ناسا از این پروژه قدری فنی و گنگ است اما در برخی رسانه ها به زبانی ساده تر از این پروژه سخن گفته شده. پروژه ای که قرار است «تاریخ فضانوردی آمریکا» را متحول کند و این کشور را دوباره به عنوان مهم ترین اجراکننده عملیات کیهانی در دنیا مطرح و نسل تازه ای از فضانوردان را جایگزین فضانوردان بازنشسته سازمان فضایی آمریکا کند.

سایت شبکه «ای بی سی» می نویسد: «ناسا 12 کارآموز جدید (هفت مرد و پنج زن) را در بزرگ ترین گزینش کل تاریخش دستچین کرده که ممکن است زمانی نسل جدید فضانوردان عازم به کهکشان را بسازند. کلاس کیهان نوردی 2017 مشتمل است بر پزشکان، دانشمندان، مهندسان، خلبانان و افسران نظامی؛ افرادی که در زیردریایی ها، اتاق های اضطراری، تالارهای سخن رانی دانشگاه، اتاق هدایت هواپیمای جت و ناوهای جنگی تجربه اندوخته اند.

مشاور اجرایی عملیات ناسا، رابرت لایت فوت در این باره می گوید: «وقتی که در رسانه ها می خوانم که چنین برنامه هایی برای کارآموزان ترتیب داده شده، شخصا احساس می کنم که کافی نیستند.»

مایک پنس رسما به گروه تازه کارآموزان در یک برنامه تلویزیونی در مرکز فضایی جانسون متعلق به ناسا خوشامد گفت. او از طرف دونالد ترامپ به این گروه تبریک گفت و اشاره کرده که رییس جمهور به گرمی با این ماموریت مهم ناسا همدلی دارد. به گفته پنس: «آمریکا دوباره رهبری فضا را به دست خواهدگرفت و دنیا از آن شگفت زده خواهدشد.»

بیش از ۱۸۳۰۰ نفر طی یک سال گذشته برای این دوره ثبت نام کرده بودند. این در حالی است که با این تعداد داوطلب، رکورد سال ۱۹۷۸ که ۸۰۰۰ نفر بود شکسته شد. ۱۲ فرد منتخب به ۴۴ فضانورد رسمی ناسا افزوده خواهندشد. این درحالی است که آمریکا از سال ۲۰۱۱ به خاطر از دور خارج شدن سفینه هایش، سفر بزرگی ترتیب نداده است.

فهرست پذیرفته شدگان این دوره عبارت است از: کایالا بارون، اهل واشنگتن، از افسران زیردریایی جنگی و مهندس علوم هسته ای که از برترین زنان نیروی دریایی آمریکاست. زنا کاردمن، از ویرجینیا، که از همکاران برنامه تحقیقاتی انجمن ملی علوم بوده و تخصصش روی میکروارگانیسم ها در محیط هایی چون غارهاست.
دختر ایرانی، جزء 12 فضانورد سال 2017 ناسا!

راجا چری، از آیووا، از مدیران برنامه آزمایشی کالیفرنیا روی هواپیماهای اف 35. متیو دومینیک از کلرادو، سرپرست دپارتمان نبردهای هوایی اسکادران 115. با هاینس، از پنسیلوانیا، از پژوهشگران پروژه های فضایی ناسا. وارن وودی هابورگ، استادیار مکانیک پرواز و فضانوردی در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست.

دکتر جانی کیم، از لس آنجلس، از خبرگان نیروی دریایی در حیطه پزشکی اضطراری و اورژانسی در بیمارستان بوستون. راب کولین، از آلاسکا، سرپرست گروه مهندسی اسپیس ایکس در کالیفرنیا. جاسمین مقبلی، از نیویورک که از خلبانان تست هلی کوپترهای اچ وان بوده و به عنوان افسر نیروی هوایی در عملیات دریایی- هوایی اسکادران یک یومای آریزونا سابقه فعالیت داشته است.

لورال اوهارا، از تگزاس، مهندس پژوهشگر اقیانوس شناسی. فرانسیسکو روبیو از میامی، افسر ارتش و پزشک جراح. جسیکا واتکینز از کلرادو، فوق دکترای همکار انجمن تکنولوژی پاسادنای کلرادو. و مراین مچ.





پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این چه تیتری هست؟!
      شیوه تیتر زدن را اصلاح کنید تا خواننده ها را از دست ندهید، البته اگر برای شعور خواننده ارزش قائلید
      در خود متن خبر ایرانی بودن شخص با تردید بیان شده اونوقت تیر زدین دختر ایرانی!!!!!!

    • سلی

      دمش گرم ایران میموند هیچی نمیشد کار خوبی کردی رفتی خارج واسه پیشرفتت

    • بدون نام

      گوش هاش چقد قشنگه! :))

    • بدون نام

      دلیل موفقیت این خانم ها چیست .؟ .بخاطر اینکه ظاهرشون خوب نیست وقدر خودشون رو دونستندوموفق شدند .ولی اگر ظاهرشون خوب بود یک الدنگی میشدند (مثل اکثر زنهای آمریکایی )

    • بدون نام

      درود ب شرف این دختر ایرونی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج