۵۴۷۴۵۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

افزایش مدال‌ها؛ قطعا، کاهش سهمیه‌ها؛ شاید

هیئت اجرائی کمیته بین‌المللی المپیک تغییرات در بازی‌های المپیک ٢٠٢٠ توکیو را اعلام کرد.

روزنامه شرق: هیئت اجرائی کمیته بین‌المللی المپیک تغییرات در بازی‌های المپیک ٢٠٢٠ توکیو را اعلام کرد. همان‌طور هم که از قبل اعلام شده بود رشته‌هایی مثل کاراته و موج‌سواری رسما به این بازی‌ها اضافه شدند. تقریبا تمامی رشته‌ها تغییراتی به خود دیدند. گروهی از رشته‌ها با کاهش سهمیه و اوزان روبه‌رو شدند و در آن‌سو به سهمیه چند رشته اضافه شده است. تا اینجاي کار ۲۸۵ سهمیه در المپیک ۲۰۲۰ نسبت به المپیک ۲۰۱۶ کم شده است. برخی از این تغییرات در راستای برابری جنسیتی انجام شده است. به نظر می‌رسد این سهمیه‌بندی‌ها نهایی نیست و در آینده جزئیات مهم‌تری درباره سهمیه و ماده‌های رشته‌های ورزشی المپیک ٢٠٢٠ اعلام خواهد شد. این تغییرات برای ایران هم بسیار مهم خواهد بود. رشته‌هایی که ایران در آن قابلیت المپیکی‌شدن دارد زیاد نیست و رشته‌های مدال‌آورش هم محدود است؛ برای همین این تغییرات تأثیر قابل‌توجهی در عملکرد کاروان ایران در توکیو خواهد داشت؛

تغییرات مثبت برای ایران

بسکتبال سه نفره: یکی از شگفتی‌های فهرست رشته‌های المپیکی ٢٠٢٠، اضافه‌شدن بسکتبال سه‌نفره است. ایران یکی از قدرت‌های اصلی بسکتبال سه‌نفره آسیاست و می‌تواند به حضور در این رشته در المپیک ٢٠٢٠ امیدوار باشد. از آنجا که تعداد شرکت‌کنندگان هم محدود است، می‌توان به نتیجه‌گرفتن در المپیک هم تا حدودی امیدوار بود.

ورزش‌های صعودی: درباره این رشته جدید اعلام شده ورزش‌های صعودی با رشته‌های بولدرینگ، سرطناب و سرعت در بازی‌های المپیک حاضر خواهد بود. ایران دارای چند چهره جهانی در ورزش‌های صعودی است؛ رضا علیپور یکی از بهترین‌های سرعت است. ایران در بخش زنان هم فعال است و اضافه‌شدن این رشته علاوه بر اینکه فرصت حضور چند ورزشکار ایرانی را در المپیک به‌وجود می‌آورد فرصت مدال‌آوری هم در کنارش ایجاد خواهد کرد.

شمشیربازی: اضافه‌شدن مسابقات تیمی سابر به بازی‌های المپیک خبری عالی برای ورزش ایران محسوب می‌شود. ایران در اسلحه سابر فاصله کمی با مدال المپیک ٢٠١٦ داشت. در سابرتیمی هم ایران تیمی مدعی است و حتی می‌تواند برای مدال المپیک نقشه بکشد.

کاراته: بهترین اتفاق ممکن در این رشته ورزشی برای ایران رخ داده است؛ در سه وزن مردان و سه وزن زنان، کاتاي زنان و کاتاي مردان رقابت‌های کاراته المپیک برگزار می‌شود و هر وزن ۱۰ شرکت‌کننده دارد. ایران یکی از غول‌های کاراته جهان در دو بخش زنان و مردان است و فرصتی طلایی برای افزایش مدال‌های ایران مهیاست. اسکیت بورد، موج‌سواری، بیس‌بال/ سافت بال سه ورزش دیگري است که در کنار کاراته و ورزش‌های صعودی به المپیک اضافه شده است. اما ایران در این سه رشته حرفی برای گفتن ندارد. در ورزش‌های دیگر هم دیده شده ماده‌های جدیدی اضافه شده‌اند که به غير از موارد گفته‌شده در سایر موارد چندان برای ایران فرقی ندارد.

تغییرات منفی برای ایران

کشتی: یکی از رشته‌هایی که با کاهش سهمیه روبه‌رو شده است، کشتی است. اوزان کشتی کاهش پیدا نکرده اما در المپیک ٢٠٢٠ در هر وزن ١٦ سهمیه توزیع می‌شود. در مجموع ۵۶ سهمیه از کشتی کم شده است. هنوز اعلام نشده کاهش سهمیه‌ها آیا گریبان کشورهایی مثل ایران را هم می‌گیرد یا خیر؟ اگر این کاهش سهمیه‌ها باعث سخت‌تر المپیکی‌شدن کشتی‌گیران ایرانی شود که به ضرر ایران خواهد بود وگرنه در مدال‌آوری ایرانی‌ها چندان تأثیری نمی‌گذارد.

وزنه‌برداری: وزنه‌برداری، تکواندو و کشتی رشته‌های مدال‌آور ایران در المپیک‌اند. در کشتی بعید است کاهش سهمیه‌ها باعث ریزش مدال‌های ایران شود. در تکواندو هم تغیيری به وجود نیامده است، اما در وزنه‌برداری اعلام شده است كه یک وزن کم می‌شود. هنوز اوزان جدید اعلام نشده؛ اگر این کاهش وزن در سنگین‌وزن باشد به معنای ازدست‌رفتن یک مدال خواهد بود،اما اگر این کاهش در سبک‌وزن باشد لطمه‌ای به ایران وارد نمی‌کند. با توجه به اینکه در اوزان بالا همین الان فاصله هر دو وزن ١٠ کیلو است باید منتظر کاهش یکی از اوزان پایین بود. اینجا هم نباید خیلی نگران بود. در مجموع تغییرات در رشته‌ها به شانس مدال‌آوری اضافه کرده، اما به تعداد مدال‌ها لطمه خاصی نخواهد زد.

بوکس: کم‌شدن ۴۴ سهمیه از گروه مردان و ‌اضافه‌شدن این تعداد به گروه زنان؛ بوکسورهای ایرانی در همین شرایط هم خیلی سخت به المپیک راه پیدا می‌کردند، حالا با کاهش سهمیه از ١٠ وزن به هشت وزن کار سخت‌تر هم خواهد شد. در رشته‌های دیگر مثل جودو و قایقرانی هم از سهمیه‌ها کم شده است که کار ورزشکاران ایرانی را برای کسب سهمیه سخت می‌کند. در رشته‌هایي مثل شنا، دوومیدانی و دوچرخه‌سواری تغییرات قابل توجهی اعمال شده است، اما چون ایران در این رشته‌ها چندان قدرتمند نیست از این تغییرات نه سود می‌برد و نه ضرر می‌کند. بخشی از ۲۸۵ سهمیه‌ای که از المپیک کم شده در بخش آقایان است. این موضوع باعث کوچک‌شدن کاروان ایران خواهد شد، مگر اینکه ایران در ورزش‌های تیمی و رشته‌های جدید مثل کاراته و ورزش‌های صعودی این ریزش‌ها را جبران كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج