۵۴۹۲۶۷
۳ نظر
۵۰۳۸
۳ نظر
۵۰۳۸
پ

مبارزه با ام اس با معجزه‌ای به نام ورزش

ورزش در آب سرد برای بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس ایده آل است. آب مانع از گرم شدن بدن می شود و این امکان را به آنها می دهد تا یک سری از فعالیت هایی را که در محیط خشکی قادر به انجام آنها نیستند انجام دهند.

ماهنامه مطب - دکتر مریم مظاهریون: در این که فعالیت بدنی منظم برای روح، جسم و ذهن مفید است هیچ شکی نیست. همانطور که در تحقیقات مختلف نشان داده شده است، ورزش سبب کمک به کنترل فشار خون، وزن، افزایش سطح کلسترول مفید یا HDL و بهبود خلق و خو می کند که نتیجه آن کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و افسردگی است.

به علاوه ورزش می تواند از بدن در برابر پوکی استخوان، سکته، از دست دادن حافظه و برخی از انواع سرطان محافظت کند. اما اهمیت ورزش در زندگی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس چقدر است؟

با توجه به مطالعات انجام شده انجام ورزش های هوازی یا همان ایروبیک موجب افزایش توان عضلانی بیماران، بهبود عملکرد مثانه ها و روده ها، کاهش علائمی مانند خستگی و افسردگی، گرفتگی عضلات و عدم تعادل بیماران و در نهایت بهبود عملکرد مثانه ها و روده ها، کاهش علائمی مانند خستگی و افسردگی، گرفتگی عضلات و عدم تعادل بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس می شود.

باید توجه داشت که برای دستیابی به مزایای ذکرشده ورزش باید به صورت منظم و مداوم و جزئی از برنامه روزانه فرد باشد، در غیر این صورت موثر نخواهدبود.
مبارزه با ام اس با معجزه‌ای به نام ورزش

ورزش مناسب با خودتان را انتخاب کنید

ورزش احتیاج به ساعت معینی ندارد. 20 دقیقه ورزش سبک در روز می تواند به اندازه ساعت ها ورزش سخت برای بدن مفید باشد. حتی می توانید ورزش را در چند مرحله کوچک تر و در طول روز تقسیم کنید. استفاده از یک برنامه ورزشی منظم و ثابت تنها راه حفظ اثرگذاری ورزش است. اگر احساس کردید قدرت بدنی سابق را ندارید و قادر به انجام کارهایی که در گذشته انجام می دادید، نیستید، تسلیم نشوید. شما با کمک و راهنمایی افراد متخصص می توانید مناسب ترین ورزش را با توجه به شرایط بدنی تان انتخاب نمایید.

برخی افراد ترجیح می دهند در رشته هایی شرکت کنند که نیاز به کار گروهی و رقابت نداشته باشد. شنا و پیاده روی برای این افراد گزینه مناسبی است اما برخی افراد روحیه مبارزه و رقابت طلبی بالایی دارند، برای این افراد ورزش های تیمی و گروهی مناسب است. انجام حرکات ورزشی در منزل به اندازه شرکت در ورزش های گروهی و کلاس های ورزشی جذاب نیست اما برای برخی از افراد می تواند گزینه خوبی باشد.

اصولی ورزش کنید

برخی از بیماران ممکن است هنگام ورزش دچار علائمی مانند تاری دید، بی حسی یا احساس گزگز شوند که به خاطر افزایش دمای بدن است و با سرد کردن بدن علائم برطرف می شود. برای پیشگیری از بروز چنین علائمی توصیه می شود بیماران هنگام ورزش از نوشیدنی های خنک استفاده کنند و در محیطی ورزش کنند که دارای وسایل تهویه مناسبی باشد. همچنین توصیه می شود به منظور رعایت احتیاط بهتر است فردی آشنا به اصول پزشکی در محل حضور داشته باشد.

از جمله توصیه های مرتبط با ورزش کردن برای بیماران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• از انجام ورزش های سنگین اجتناب کنید.

• ضربان قلب و تنفس خود را در محدوده نرمال حفظ کنید.

• نوع ورزش را با توجه به حالات و نوسانات بیماری تغییر دهید.

• دیده شده است استفاده همزمان ورزش و دارو خصوصا در افرادی که از داروهای ضدگرفتگی عضلات استفاده می کنند، نتایج خوبی به همراه دارد.

• ورزش های ایمن ار انتخاب کنید.

• در ابتدا با ورزش های سبک و آهسته شروع کنید و کم کم مدت و شدت آن را افزایش دهید.

• شب ها به اندازه کافی بخوابید.

• چند ساعت قبل از ورزش نیز بخوابید.

• هر زمان که احساس خستگی کردید، به اندازه یک ربع استراحت کنید.

• بدن خود را سرد نگه دارید. توجه به این موضوع اهمیت زیادی دارد، چون می تواند منجر به کاهش بروز علائمی مانند تاری دید شود.

اهداف واقع گرایانه داشته باشید

توجه داشته باشید حتی افراد سالم نیز سریعا بعد از آغاز یک دوره ورزشی نتایج مطلوبی نمی گیرند بنابراین برای مشاهده اثرات ورزش در توان و روحیه تان به خودتان فرصت دهید. اگر مدت کوتاهی ورزش نکردید، ممکن است حدود شش هفته طول بکشد تا قدرت عضلات به حالت اولیه برگردد. ناامید نشوید زیرا این امر یک حالت طبیعی است و برای همه این اتفاق می افتد. بعد از تایید پزشک تان دوباره ورزش را شروع کنید. بعد از هر دوره عود و حمله بیماری، به صورت طبیعی توان عضلات کاهش می یابد، صبر پیشه کنید و تمرینات خود را آهسته و پیوسته انجام دهید تا بدن به حالت اولیه بازگردد.
مبارزه با ام اس با معجزه‌ای به نام ورزش

گزینه های مناسب برای مبتلایان به مالتیپل اسکلروزیس

حوضچه آب سرد:

ورزش در آب سرد برای بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس ایده آل است. آب مانع از گرم شدن بدن می شود و این امکان را به آنها می دهد تا یک سری از فعالیت هایی را که در محیط خشکی قادر به انجام آنها نیستند انجام دهند. مثلا افرادی که نمی توانند پاهای خود را به صورت طبیعی حرکت دهند می توانند در آب پیاده روی کنند که تاثیرات روحی و جسمی خوبی برای بیماران به همراه دارد. به کار بردن جلیقه نجات و تخته شنا می تواند گزینه های کمکی مناسبی برای بیماران باشد.

تمرین با وزنه

تمرین با وزنه و دستگاه های بدنسازی می تواند جزء گزینه های پیشنهادی باشد. توصیه می شود در ابتدا تمرین را با وزنه های سبک تر و یا حتی بدون وزنه شروع شود. توصیه می شود تمرینات سنگین را که امکان انجام آن در یک روز نبود تقسیم نمایید مثلا روز اول فقط تمرینات عضلات بالاتنه و روز بعد تمرینات عضلات پایین تنه را انجام دهید.

حرکات کششی

ورزش یوگا که ترکیبی از نفس کشیدن و حرکات آرام کششی است می تواند سبب آرام کردن بدن شود.

بسیاری از بیماران که دچار سفتی عضلانی و یا کاهش دامنه حرکاتی بودند، با انجام یوگا بهبودی خوبی را تجربه کردند.

پیلاتس

این ورزش نیز مانند یوگا دارای تمریناتی است که سبب تقویت جسمانی و روانی می شود و به تازگی در بین بیماران رواج پیدا کرده است. مبنای این ورزش افزایش انعطاف پذیری و قدرت عضلات با حرکات کنترل شده است. تاکید این ورزش تمرکز، دقت، کنترل تنفس و حرکات روان است.
ایروبیک یا ورزش های هوازی

در گدشته عقیده بر این بود که ورزش سبب تشدید خستگی و ضعف عضلات در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس می شود اما تحقیقات اخیر نشان داده است که نه تنها چنین باوری درست نیست بلکه انجام ورزش های هوازی، سبب بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش علائمی مانند خستگی و ضعف می شود.

تمام حرکات یا ورزش هایی که سبب افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس شود هوازی محسوب می شود. انجام 15 دقیقه ورزش هوازی در روز مطلوب است. توجه نمایید اگر با انجام ورزش های هوازی زود خسته می شوید می توانید حرکات را به سه بخش پنج دقیقه ای در طول روز تقسیم نمایید.

در نهایت همان طور که علائم و پیشرفت بیماری در افراد مختلف متفاوت است، میزان پاسخ دهی بدن نیز به ورزش هم در بین افراد متفاوت است. به یاد داشته باشید که ورزش برای مبارزه و غلبه بر گرفتگی عضلانی، ضعف، خستگی و یا هر عارضه دیگری از بیماری نیست، بلکه فرصتی است برای داشتن بدنی سالم و لذت بردن از زندگی. شما باید تمام سعی خود را کنید تا فعال باشید. فعالیت های را انتخاب نمایید که از آنها نهایت لذت را می برید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام
      من خواهرم ام اس داشت ورزش کرد و دارو گیاهی خورد و مرتب آمپولاشو زد و روحیشو حفظ کرد خوب شد ...آخرین ام آر آیی که چند روز پیش داد دکتر گفت خوب شدی اثری از بیماری در مغز و نخاعت نیست

      پاسخ ها

      • س

        میشه بگین چه نوع داروی گیاهی؟به ما هم بگین بگیریم

    • بدون نام

      الان ايروبيك اون خصوصياتي كه شما مي گين رو داره؟ به نظر من كه خيلي سنگينه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج