۵۵۰۱۳۵
۱۱ نظر
۵۰۰۸
۱۱ نظر
۵۰۰۸
پ

قطار بازگشت نخبگان به ایران سرعت گرفت

معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: در ‌سال اول اجرای «طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» ١٢٦ نفر و در‌سال دوم، ٤٥٠ نفر به کشور بازگشتند.

خبرگزاری ایلنا: معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: در ‌سال اول اجرای «طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» ١٢٦ نفر و در‌سال دوم، ٤٥٠ نفر به کشور بازگشتند.
علی مرتضی بیرنگ، می‌گوید: «طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم، از دو‌سال پیش با همکاری بنیاد نخبگان آغاز شد. در این مدل، نخبگان با کمک بنیاد نخبگان و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری خدمات و امکاناتی را دریافت می‌کنند که بتوانند مشابه مدل فعالیتی را که در خارج از کشور داشته‌اند، در داخل کشور نیز راه‌اندازی کنند.» او ادامه می‌دهد: «همچنین برای استاد یا محققی که با هدف دیدار با خانواده به ایران می‌آید، شرایطی فراهم شده که بتواند چند ساعتی در دانشگاه‌ها حضور پیدا کرده و سخنرانی و یا کنفرانسی هم برگزار کند. از طرفی این امکان ایجاد شده است که کار تحقیقاتی مشارکتی انجام داده و حتی شرکت دانش بنیان ایجاد کند.
بنابراین انواع مدل‌ها در این طرح پیش‌بینی شده است.» بیرنگ، اشاره‌ای هم به موانع همکاری این نخبگان و متخصصان با نهادهای کشور می‌کند: «مثلا یکی از موانع و ابهاماتی که بر سر راه بازگشت این افراد وجود دارد، سربازی آنهاست که خوشبختانه توانستیم طرح نظام وظیفه تخصصی که قبلا در بنیاد ملی نخبگان برای نخبگان داخل داشتیم، به نخبگان ایرانی خارج از کشور نیز تسری دهیم. یعنی این افراد به جای گذراندن سربازی، فقط ٤٥ روز دوره آموزشی می‌گذرانند و بعد از آن نیز پروژه مرتبط با حوزه تخصصی‌شان تعریف می‌شود و حدود ١٤-١٣ ماه مشغول این طرح خواهند بود.»
او با اشاره به پروسه طولانی فرایند جذب این افراد در دانشگاه‌ها، هیأت علمی شدن و تأیید مدرک‌شان، می‌گوید: «یک شخص از یک محیط به لحاظ تحقیقاتی در سطح بالا با امکانات خوب بازگشته، اما می‌بیند که یک‌سال در انتظار فرایند جذبش است که این روند موجب توقف کارهای تحقیقاتی او می‌شود، به علاوه این‌که فرد در آن زمان هیچ درآمدی ندارد و با مشکل بیمه هم مواجه است.»
او در ادامه، یکی از نقاط قوت طرح مشترک با بنیاد نخبگان را تحت پوشش بیمه قرار دادن افراد پس از بازگشت در‌سال اول عنوان می‌کند: «افرادی که به کشور بازمی‌گردند را تا یک‌سال از نظر بیمه و حقوق پوشش خواهیم داد، به گونه‌ای که در همان بدو ورود، برای آنها دوره پسا دکتری در یکی از دانشگاه‌ها یا پژوهشگاه‌های برتر کشور تعریف می‌شود و در این زمان فرصت دارند که کارهای تأیید مدرک و جذب را انجام داده و توانمندی‌هایشان را اثبات کند، بنابراین در طول این یک‌سال حقوقشان را بنیاد ملی نخبگان و گرنت پژوهشی (وام بلاعوض) و بیمه را نیز ما تقبل کردیم، از سوی دیگر برای ایجاد شرکت دانش‌بنیان، یکی از پارک‌های فناوری برتر کشور در زمان کوتاهی فضایی برای کسب و کار آنها ایجاد می‌کند.
در این‌جا هم یک سال تحت حمایت معاونت علمی و فناوری هستند تا بتوانند شرکت دانش بنیان خود را ایجاد کنند.» معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری همچنین در ادامه به آمار بازگشت نخبگان به کشور در دو‌سال اخیر اشاره می‌کند: «۱۲۶ نفر در‌سال اول اجرای طرح، به کشور بازگشتند، البته این آمار غیراز آنهایی است که به کشور می‌آیند و سمینار و یا کنفرانس برگزار می‌کنند و باز می‌گردند، چرا که تعداد اینها بسیار زیاد است. همچنین در‌سال دوم طرح، ۴۵۰ نفر بازگشتند و در مجموع طی ۲‌سال و ۳ ماه، ۶۷۳ نفر به ایران بازگشتند و مشغول به کار هستند.‌
سال گذشته توسط همین تعداد، ۴۰ شرکت دانش بنیان ایجاد شده است.» این مقام مسئول همچنین از ایجاد محدودیت برای جذب افرادی که درخواست بازگشت به کشور را دارند، خبر می‌دهد و می‌گوید: «با توجه به محدودیت‌های منابع و از سوی دیگر با توجه به استقبال خوب تحصیلکرده‌های مقیم خارج از کشور از این طرح، از ابتدای امسال سختگیری را برای ورودی این سیستم خیلی زیاد کردیم و تمرکزمان را در جذب نخبگان ایرانی ۱۰۰ دانشگاه اول دنیا گذاشته‌ایم.»

او از بکار بردن واژه «فرار مغزها» برای مهاجرت افراد تحصیلکرده به کشورهای دیگر انتقاد می‌کند: «این سوال مطرح می‌شود که آیا کسی که به خارج از کشور می‌رود تا درس بخواند، فرار کرده و یا مهاجرت کرده است؟ گزارش‌سال ۹۵ پژوهشگاه مطالعات فناوری که بر پایه رفرنس‌ها و منابع معتبر خارجی منتشر شده، نشان می‌دهد؛ آمار خروج از کشور برای ادامه تحصیل، زیر متوسط جهانی است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زودترخ.دتون رابرسونیدتاحلواتموم نشده

      پاسخ ها

      • سراج

        سلام - چرا هر كه ميره خارچ از كشور نخبه بر ميگرده؟!

    • بدون نام

      برنامه در خور تحسینی می باشد

    • بدون نام

      حتی نیم درصد هم حقیقت ندارد چه از طرف نخبگان و چه از نظر معاونت بین الملل......فلان :)

    • بدون نام

      به خدا قسم عین دروغ است کی حوصله داره با تو کل کل کند عمر شو هدر بده .عمو

    • بدون نام

      حتی نیم درصد هم حقیقت ندارد چه از طرف نخبگان و چه از نظر معاونت بین الملل......فلان :)

    • بدون نام

      نخبه ها اونور دارن عشق میکنن اگه همون اول براشون احترام قائل میشدین الان وضع مااین نبود امریکارو فقط مهاجراش دارن میگردونن نصف استاد دانشگاها و دکترمهندساش ایرانین حیف واقعا حیف

    • فذباد

      طرح بسیار. خوبیذهست. به آقای ستاری و. همکارانشون تبریک میگم بابت این طرح جالب
      من که تو محیط ایرانیان خارج از کشور. هستم میبینم که براشون این طرح حرفی برای گفتن داره

    • بدون نام

      امیدوارم حقیقت باشه،
      ایران باید حتما برنامه ای برای برگردوندن نخبه هاش داشته باشه.
      بقول دوستمون "امریکارو فقط مهاجراش دارن میگردونن نصف استاد دانشگاها و دکترمهندساش ایرانین" ، امیدوارم همه برای ایران خودمون و توی ایران فعالیت کنن.

      پاسخ ها

      • سراج

        سلام - اگر نصفش ايرانين پس كشورهايي مثل هند و چين وپاكستان و كره و غيره .... چي؟؟ شايد شما شمردين!

    • بدون نام

      تغییر رویه رو از همین اول شروع کرده. پاراگراف آخر.
      اونهایی که میان بعد از یکی دو سال تازه میفهمند چه اشتباهی کردن و اونوقت دیگه راه برگشت هم ندارن.
      در واقع اونهایی که میان نخبه نیستن
      اگرچه این یک مسئله نسبی اه، بستگی داره کدوم کشور باشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج