۵۵۱۳۷۰
۵۰۹۲
۵۰۹۲
پ

نزول ۳۰۰ آیه در شان امیرالمومنین (ع)

آیت الله‎ سبحانی روز شنبه (۲۷ خرداد) در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه، با اشاره به فضایل بی‌همتای امام علی(ع) اظهار کرد: ابن عباس که از بزرگترین مفسران قرآن کریم است، بیان می‌کند ۳۰۰ آیه در شان و درخصوص امام علی(ع) نازل شده است.

خبرگزاری ایسنا: «مذهب با زور و قدرت درست نمی‎شود، رسیدن پیام دین نیز با مانع ممکن نیست و باید این موانع بر طرف شوند؛ پیامبر(ص) فرمودند اگر یک نفر از مشرکین بگوید به من امان و آزادی دهید تا قرآن شما را بشنوم، به او امان دهید.»

به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله‎ سبحانی روز شنبه (۲۷ خرداد) در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه، با اشاره به فضایل بی‌همتای امام علی(ع) اظهار کرد: ابن عباس که از بزرگترین مفسران قرآن کریم است، بیان می‌کند ۳۰۰ آیه در شان و درخصوص امام علی(ع) نازل شده است.

وی افزود: از جمله آیاتی که در وصف امام علی(ع) بیان شده، آیه مرتبط به "لیله المبیت" است؛ برخی شبهه وارد کرده‌اند، مشخص بود در آن شب امام علی(ع) را نمی‌کشند، ولی سخن مشهور پیامبر(ص) درباره عدم آسیب به امام علی(ع)، یک یا دو روز پس ازاین ماجرا در درون غار بیان شده است.

وی بیان کرد: نویسنده کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیة» بیان کرد: این کتاب را نوشتم تا مردم بدانند، مردی در مشرق وجود دارد که مجمع تمام فضایل انسانیت است که در هیچ جای دنیا نظیر ایشان نیست؛ وی بیان می‌کند، به دلیل این که من مسیحی هستم، کسی نمی‌تواند انگ اغراق به من بزند.

این مفسر قرآن کریم در تفسیر آیات ابتدایی سوره الصف، با اشاره به گروه‌هایی که اسلام دستور جنگ با آنها داده، گفت: گروهی که خداوند دستور جنگ را با آنها می‌دهد، پیمان شکنان با پیامبر(ص) بودند.

وی تصریح کرد: در کنار این گروه، مشرکان، اهل کتابی که عمل به ذمه نکنند و کسانی که با ما جنگ ابتدایی دارند، قرار گرفته‌اند و پیمان شکنان، چهار گروهی هستند که قرآن کریم امر به مبارزه با آنها را داده است.

آیت الله سبحانی یادآور شد: امام علی(ع) نیز با این پیمان شکنان جنگ کردند، زیرا این افراد به دلیل این که تحمل عدالت علوی را نداشتند، به قصد حج به مکه رفتند و همسر پیامبر(ص) را با خود همراه کردند و به همین دلیل جمعیت زیادی همراه این کاروان شدند.

وی سوء استفاده ازدواج با زنان پیامبر(ص) را یکی از اصلی‌ترین دلایل فرمان عدم ازدواج مجدد زنان ایشان دانستند و گفت: در ماجرای جمل دشمنان امام سعی کردند از همسر محترم پیامبر(ص) برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند.

آیت‎الله سبحانی با ذکر این مطلب که گروه پنچمی که امر به جنگ با آنها شده، دشمنانی هستند که مستضعفان را به بند کشیده‌اند، یادآور شد: در واقع از بزرگترین وظایف مسلمانان، آزاد کردن مستضعفان بود؛ مستکبران برای به خطر نیفتادن تاجت و تخت خود، مردم را به بند کشیده بودند؛ اسلام مردم را به زور مسلمان نکرد، بلکه راه را برای شناخت مردم ایجاد کرد.

وی گفت : در حکومت شوروی مردم سالهای سال، اجازه شنیدن صدای حق و دین را نداشتند و این قدرت جهنمی مانع از ابلاغ پیام دین به این مردم شده بود؛ انبیا و اولیا و پیامبر اکرم(ص) در اعصار مختلف برای شکستن این پرده آهنین تلاش کردند.

او با ذکر این مطلب که مذهب با زور و قدرت درست نمی‎شود، یادآورشد: رسیدن پیام دین نیز با مانع ممکن نیست و باید این موانع کنار رود؛ پیامبر(ص) فرمودند؛ اگر یک نفر از مشرکین بگوید به من امان و آزادی دهید تا قرآن شما را بشنوم، به او امان دهید.

وی بیان کرد : در میان مجاهدین الجزایری، افراد مسیحی و خارجی بودند که بهانه حضور آنها، یاری رساندن به مستضعفانی بود که در دست مستکبران بودند؛ این افراد به فتوای وجدان، عمل کردند و در میدان حاضر شدند.

وی خاطرنشان کرد : اگر بیان شده اسلام، دین شمشیر است این آیات(آیه ۴) صوره الصف که در خصوص آزادی دربند کشیدگان است، نشان می‏‌دهد که اسلام دارای قوت آزادی و قدرت نظامی است؛ اسلام مردم را با قرآن آشنا می‎کند؛ شمشیر، آلت آزادی در بند کشیده شدگان است
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج