۵۵۱۵۷۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

بحث از سن و سال کابینه، عوامفریبی است

کیانوش راد در گفت و گو با آفتاب یزد: خیلی موافق برخوردهای ژورنالیستی و عوام‌فریبانه نیستم، در دولت مهم وجود تجربه، دانش و توان اجرای فعالیت‌هاست. درحالی که امروزه بزرگ‌ترین کشورهای دنیا با افراد بالای ۷۰ سال اداره می‌شوند سخن گفتن از اینکه سن بالا عامل منفی برای اجرای مدیریت در وزارتخانه‌هاست، به نظرم امر دقیقی نیست.

آفتاب یزد نوشت: برای بررسی بایدها و نبایدها در انتخاب کابینه دوازدهم آفتاب‌یزد گفتگویی را با محمد کیانوش‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:
آیا رئیس‌جمهور در کابینه جدید می‌تواند از اصولگرایان و سایر جریانات سیاسی هم در کابینه دوازدهم استفاده‌کند؟
استفاده از نیروهای سایر جریانات سیاسی در کابینه آقای روحانی نه تنها بلااشکال است بلکه تصور می‌کنم برای عبور از مشکلاتی که در جامعه ایران وجود دارد، مفید هم خواهد بود. اما شرط اساسی آن نباید بر مبنای معاملات و بده‌بستان‌های رایج سیاسی باشد بلکه باید بر مبنای شایستگی و خلاقیت‌هایی که یک وزیر از خود بروز می‌دهد، باشد. در این صورت به اعتقاد من در هر زمان دیگری این رویکرد می‌تواند مثبت باشد خصوصا در شرایط فعلی که نیاز به گسترش همگرایی و گفتگو در برنامه‌های سیاسی لازم است.
یکی از درخواست‌های عمومی جامعه این است که از زنان هم در کابینه استفاده شود. به نظر شما چند درصد از کابینه می‌تواند به بانوان اختصاص یابد و خانم‌ها برای چه وزارتخانه‌هایی شایسته‌تر هستند؟
اصل استفاده از بانوان در کابینه دوازهم امری ضروری است، اما این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که صرف به‌کارگیری از بانوان نباید نافی نادیده گرفتن توانمندی‌های مسئولان اجرایی اعم از جوانان باشد.
به اعتقاد من در شرایط فعلی اگر از محدوده تنگ برخی از فعالان زنان خارج شویم، زنان بسیار زیادی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و صنعتی حضور دارند که کمتر در فضای رسانه‌ای شناخته شده‌اند و دولت می‌تواند با استفاده از چنین زنان قدرتمند و توانمندی در عرصه‌های مدیریت خود را با نشاط بیشتر اداره کند
به همین دلیل تصور می‌کنم در بسیاری از وزارتخانه‌ها باید این فرصت را برای زنان فراهم کرد تا با حضورشان بتوانند علاوه بر نشان دادن توانمندی‌هایشان، از لحاظ سیاسی و روانی نیز نوعی تعدیل رفتاری را در عرصه سیاست به‌وجود آورند و سیاست بیشتر مردانه را که همراه با تعارضات بیشتر است، به سمت سیاست‌های منعطف‌تر هدایت کنند.
برای چه وزارتخانه‌هایی بیشتر می‌توان از زنان استفاده کرد؟
به‌طور طبیعی در برخی وزارتخانه‌ها به‌دلیل اینکه زمینه فعالیت‌های زنان را کمتر فراهم ساخته‌اند یا شرایط به نحوی است که حضور آنان غیرممکن است در این خصوص نمی‌توان سخن گفت. به نظر من جز برخی از وزارتخانه‌ها که منع قانونی دارند یا سابقه حضور زنان در آنها بسیار کم است در اکثر وزارتخانه‌ها این امکان وجود دارد که بانوان شایسته بتوانند در عرصه مدیریتی حضور داشته باشند و بایستی این فرصت را به زنان در جامعه ایرانی داد تا خود را نشان دهند.
در وزارتخانه‌های فرهنگی، آموزشی و صنعت و تجارت زنان توانمندی داریم که می‌توانند به ایفای نقش بپردازند. مهم اعتمادی است که مسئولان رده بالای کشور از جمله رئیس‌جمهور باید به زنان داشته باشند.
نظرتان درباره معدل سنی کابینه دوازدهم چیست؟
در این خصوص من خیلی موافق برخوردهای ژورنالیستی و عوام‌فریبانه نیستم، در دولت مهم وجود تجربه، دانش و توان اجرای فعالیت‌هاست. درحالی که امروزه بزرگ‌ترین کشورهای دنیا با افراد بالای ۷۰ سال اداره می‌شوند سخن گفتن از اینکه سن بالا عامل منفی برای اجرای مدیریت در وزارتخانه‌هاست، به نظرم امر دقیقی نیست.
البته باید گردش نخبگان در عرصه مدیریتی تحقق یابد و نباید برای استفاده از نیروها به حلقه محدودی از اطرافیان رئیس‌جمهور و مدیران قبلی بسنده کرد. اما همانگونه که در مسئله زنان بخش اول شایستگی و توان اجرای کار است در خصوص به‌کارگیری وزرا با سنین پایین نیز مهم توانایی انجام کار است.
در کدام وزارتخانه‌ها باید تغییر مدیریتی شکل بگیرد و وزرای آنها عوض شوند؟
سخن گفتن در این مورد نیازمند بررسی دقیق و همه‌جانبه است که توسط دولت باید صورت بگیرد و اینکه برخی وزرا هم گفته‌اند که شاید در کابینه جدید حضور نداشته باشند از باب تعارف است تا امری جدی و واقعی باشد. مهم آن است که دولت باید تحرک بیشتری به وزارتخانه‌ها بدهد.
به نظر شما کابینه جوان امکان تحقق خواسته‌های رئیس‌جمهور را دارد؟
سخن از کابینه جوان، سخن دقیقی نیست. باید از دولت انتظار کابینه کارا را داشته باشیم. اگر انتخاب یک جوان در عرصه مدیریتی به ناکارآمدی منجر شود نقض غرض کارکرد دولت است و اگر فردی با میانگین سنی بالاتر چابکی، تحرک و کارآمدی را در یک وزارتخانه به‌وجود بیاورد قطعا باید از این گزینه حمایت کرد.
مهم کارآمدترشدن دولت در وزارتخانه‌هایی است که احساس می‌شود از کارآمدی کمتری برخوردار است. به اعتقاد من، طرح این موضوع به شیوه‌ای که لزوما باید در کابینه حتما افراد جوان باشند حرف دقیقی نیست، مهم تلاش برای چابکی و کارآمدی وزارتخانه‌هایی است که از شکل ناکارآمدی یا کمتر کارآمد بودن دچار آسیب هستند.
نظرتان درباره کارآیی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟ این وزارتخانه برای پاسخگویی به مطالبات سایر اقشار و گروه‌ها و نیازهایی که در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی دارند چگونه باید اداره شود؟
درباره همه وزارتخانه‌ها و در سراسر کشور ما تابع یک حکم اساسی باید باشیم و آن تبعیت از قانون است. هیچ فرد و در هیچ جایگاهی نمی‌توان مانع اجرای قانون یا توصیه به انجام عملی خلاف قانون باشد. ممانعت از اجرای قانون و مخالفت با قانون، امری خلاف و در مواقعی می‌تواند به لحاظ قضایی نیز پیگیری‌های خاص خود را داشته باشد. آنچه اهمیت دارد فرهنگ اجرای قانون به‌عنوان یک اصل اساسی در سراسر کشور و برای تمام مقامات از عادی‌ترین فرد تا شخص اول کشور باید مرعا باشد و اگر افرادی در استان‌های مختلف نظرات خاصی دارند آن را نیز می‌توانند با چارچوب‌های قانونی دنبال کنند.
آنچه اهمیت دارد باید توسط مخالفان دولت یا به نحو دقیق‌تر مخالفان برخی از تحولات فرهنگی در جامعه ایران گوشزد شود آنکه با همه امکاناتی که در اختیار برخی از منتقدان دولت وجود دارد از جمله سازمان عریض و طویل صداوسیما با شبکه‌های گوناگون یا تریبون‌های سراسری نمازجمعه یا شبکه گسترده مساجد در کشور که با سیاست‌های خاصی و به‌صورت یکنواخت و گاهی حتی به شیوه‌ای شبه حزبی اداره می‌شود.
باز هم شاهد آن هستیم که مسیر انتخاب مردم و خواسته‌های اکثریت مردم و جوانان متفاوت از آن چیزی است که آن نهادها می‌خواهند با اجبار و نگاه دستوری به جوانان بیاموزند. به اعتقاد من، بازنگری اساسی در نوع نگاه اصولگرایان مخالف دولت و حرکت‌های اصلاحی در کشور امری ضروری و اساسی است. تداوم این رفتارهایی که در مقابل اجرای کنسرت فلان خواننده یا برنامه سخنرانی فلان سخنران صورت می‌گیرد جز به منزوی‌تر شدن گروه‌ها منجر نخواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت جدید چگونه باید با خواست‌ها و مطالبات حجت‌الاسلام علم‌الهدی در مشهد برخورد داشته باشد؟
مخالفان دولت باید به تغییر نگرش‌ها و بازسازی دیدگاه‌ها و رفتارهایشان با تکیه بر آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد دست یابند. مواضعی که افرادی چون علم‌الهدی در مشهد انتخاب می‌کنند اینها مواضعی نیست که حتی قدرت جذب طرفداران خودشان در آینده را داشته باشند.
مواضع افرادی مانند علم‌الهدی نه تنها باعث جذب مخالفان نخواهد شد که آرام آرام به ریزش نیروهای بیشتر خصوصا از میان جوانان در میان خودشان خواهد شد و این امر ضرورت بازنگری رفتارها را جناح اصولگرا دوچندان خواهد ساخت.

مسئله اساسی عده‌ای از اصولگرایان ورود یا عدم ورود زنان به ورزشگاه‌هاست درحالی که حضور زنان در ورزشگاه‌ها در عمل نشان داده که می‌تواند به بهتر و اخلاقی‌تر شدن فضای ورزشگاه‌های ما منجر شود و شاهد آن هستیم که برخی با جمع امضا و طومار و سخنرانی می‌خواهند از این حق مسلم شهروندی که زنان نیز امکان استفاده از تماشای ورزش در میادین را داشته باشند سلب کنند. متاسفانه برخی اصولگرایان فکر می‌کنند هرگونه دگرگونی نوعی انحراف و نوعی آسیب‌زایی در اخلاقیات و هنجارهای اجتماعی جامعه ماست. این افراد در توهمات معنایی و مصداقی خویش همچنان باقی مانده‌اند و نمی‌توانند از مرحله ایستا عبور کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج