«زیر پای مادر»، سریال است یا کوره آجرپزی؟!
در سریال «زیر پای مادر» آدمها خيلي تخت و كليشه هستند. قرار است ما يك مادر بد، پسري خوب، پسري بدتر و... در اين سريال ببينيم و اينطور قالببندي كردن آدمها اساساً به درد كوره آجرپزي ميخورد. درام با كوره آجرپزي فرق دارد.
روزنامه جوان - محمد تقي فهيم: زوج نعمتالله و توفيقي اسير اين شدند كه اثري داراي قوتهاي متني ارائه كنند و تمام تلاششان روي ديالوگ و گفتار بوده است.
شخصيتها اساساً داراي شناسنامه خوبي نيستند و ديالوگهايي براي آنها نوشته شده است كه در حد دهان و شخصيتشان نيست و پرگويي زيادي وجود دارد كه در خيلي جاها نبايد باشد، براي مثال آتنه در خيلي از مواقع نبايد حرف بزند و نيمي از ديالوگهاي او اضافه است، اما اينجا براي بازيگر فقط متن نوشتهاند و اينها دائماً در حال حرف زدن هستند و حرفهايي ميزنند كه در حدشان نيست و همين موضوع مخاطب را كلافه ميكند، براي مثال بازيگران در كنار منقل كبابپزي ايستاده و بدون اينكه به آنها ربطي داشته باشد، مدام حرف ميزنند و با هم بدهبستان ديالوگي دارند و خيلي از جاها يكديگر را نقض ميكنند و تكرار همديگر هستند.
ما در اين سريال بيش از پيش با سريال و متن راديويي مواجهيم تا يك سريال تلويزيوني. در مجموع اين سريال ضعف نمايشي و دراماتيك دارد و ما شاهد پيچشهاي دراماتيك نيستيم و شخصيتها هم پرداخت نشدهاند.
آدمها خيلي تخت و كليشه هستند. قرار است ما يك مادر بد، پسري خوب، پسري بدتر و... در اين سريال ببينيم و اينطور قالببندي كردن آدمها اساساً به درد كوره آجرپزي ميخورد. درام با كوره آجرپزي فرق دارد.
ما نميتوانيم با آتنه همذاتپنداري كنيم چراكه آنقدر بار گناهان روي دوشش هست كه اين اجازه را به ما نميدهد تا درباره او فكر ديگر كنيم. عنصر همذاتپنداري در كار محوريت ندارد، پراكنده بوده و مرتب جابهجا ميشود.
در «زير پاي مادر» نسبت به مادرها ظلم شده است. مادرها در شرايطي در درام پذيرفتني هستند كه مادراني ايثارگر باشند و با ايثارگريهايشان زيباييشناسي خلق كنند. مادراني كه در چنين كارهايي بدون داشتن بار حسي مادرانه روايت ميشوند، حتي اگر واقعي هم باشند از سمت مخاطب پذيرفته نخواهند شد، چراكه قالب نيستند و ما بايد در درام آنچه را كه قالب است بياوريم.
در «زير پاي مادر» نسبت به مادرها ظلم شده است. مادرها در شرايطي در درام پذيرفتني هستند كه مادراني ايثارگر باشند و با ايثارگريهايشان زيباييشناسي خلق كنند. مادراني كه در چنين كارهايي بدون داشتن بار حسي مادرانه روايت ميشوند، حتي اگر واقعي هم باشند از سمت مخاطب پذيرفته نخواهند شد، چراكه قالب نيستند و ما بايد در درام آنچه را كه قالب است بياوريم.
پ
نظر کاربران
حالا دوروز دیگه این مطلب ونقدتون هم برمیدارین..یکم جسور باشین
پاسخ ها
ایشون در انتها ، متن خودش رو نقض کرد. مادر هم انسانه و باید به وجوه مختلفی که داره پرداخته بشه.نه اینکه فقط ایثار و فداکاری و بعد قدیس سازی
برای اولین بار جوان یه چیز درست نوشته
امسال ماه رمضان سریالها افتضاح بود و مشخص بود هیچ برنامه ریزی واسه این ماه نشده و سه سریال بی ربط به ماه رمضان و بی مفهوم در کنداکتور شبکه ها قرار گرفته است به نظرم من تحلیل بالا در خصوص سریال زیر پای مادر عقیده اکثر مخاطبان تلویزیون است
از طرز صحبت کردن بازیگران و دیالوگاشون متنفرم
پاسخ ها
حرف دل من رو زدی
دیالوگ ها رو اعصابه
هر چی سینمای حمید نعمت الله رو دوست دارم از سریالهایی که بر اساس نوشته های برادرش ساخته میشه متنفرم.و اتفاقا این سریالها آدم رو یاد خیلی از فیلمهای کیمیایی هم می اندازه بر خلاف نظر بهناز جعفری! بس که آدمها چرند میگن و پرگویی می کنند
من قصد رد مطالب نقاد محترم را ندارم ولی عرض بنده اینست که آیا در جامعه چنین اتفاقی وبا چنبن زندگیها وجود ندارد ِ
من که یه ثانیه هم این فیلم رو ندیدم
بسیار سریال خوب و آموزنده ای است ..
نویسنده بی غرض نقد نکرده
بابا چقدر چرت و پرت الکی راجع به این فیلم میگین.چشم ندارین ببینین یه فیلم چخته و خوب ساخته شده دردتونو راحت بگین والا
طرزصحبتکردنوعشقهایدروغکهدراینبرنامهنقدشدهواقعا
مسخرهترینچیزیستکهتابحالدیدم؟
پاسخ ها
اين فيلم هم دقيقا مثل فيلم پشت بام بود كه همون گروه و همون افراد دوباره با همون بيان و طرز صحبت در اين فيلم ظاهر شدند و اين بار فقط موضوع فيلم فرق ميكنه
سریالش مشاعره اخلاقیه،،، دو نفر نشتن رو رروی هم و ادعا میکنن و نصیحت میکنن.. انسال سریالها واقعا مزخرف بود،،، سریال شبکه سه هم که افتضاحه، از اول تا اخرش یک دختری هست که داره راه میره فقط و گاهی حرفم میزنه
پاسخ ها
شايد اگر سريال كيميا و يا حتي سيانور ساخته نميشد هيچ كدام ازا ين كارگردانها به ياد سالهاي قبل از انقلاب نميافتادند. به غير از سيانور هيچ كدومشون مفت نمي ارزند
اتفاقا به نظر من همه دلسوزیها میره سمت آتنه ، در عوض خلیل کبابی که 20 سال زحمت بچشو کشیده با یه عشق منفور ناخودگاه حس بدی به آدم دست میده . شاید اگر عاشق کسی دیگه میشد این حس به آدم دست نمیداد ولی واقعا فیلم مزخرف و بدون محتواییه و فقط نویسنده خواسته قلمبه سلمبه صحبت کنه و توانایی گفتاریشو به رخ بکشونه وگرنه هیچ ارزش محتوایی و داستانی نداره .
ما که اصلا خوشمون نیومد ...انگار سریال دهه 40 ..چیه همه گنده لات ...دیالوگای درشت ...
سریال متوسط به بالاییه.ولی دنیای خودش رو داره.کسایی که به فیلم به عنوان برشی از زندگی واقعی و روزمره نگاه میکنند سخت با فیلم ارتباط میگیرند.
واقعا مسخره بود، کلا توی فضا زتدگی نیکرون مثل پشت بام تهران فقط شعار و ادعای لاتی داشتن،،
یکسری چیزاش آموزنده است و خوبه بی انصاف نباشیم،
مثلا اینکه عشق و علاقه در زندگی بین زن و مرد خیلی مهمه
اینکه تعصبات و به دهن مردم نگاه کردن بده
اینکه زنهای بیوه هم حق زندگی و عاشق شدن دوباره دارند با وجود بچه
اینکه زن و شوهر هایی که تازه زندگیشونو شروع کردن چطور باید برخورد صحیح داشته باشند
اینکه سردی روابط زناشویی و یکدندگی منجر به گریز مرد میشه و خیانت (نفر، اینجا نفر به عنوان یک شخصیت خاکستری نمایش داده میشه)
کلا با همه ضعفها و پرحرفی هاش نکات مثبت و آموزنده ای هم داشت.
یعنی اونقدر که رخساره تو این سن خواستگار داره دختر بیست ساله نداره. اخرشم رخساره با خلیل کبابی ازدواج میکنه و اتنه هم با نفر.
پول بیت المال خرج چه سریالهای مزخرفی میشه.. به قول دوستان فقط حرف میزنن و ادعا میکنن
دیالوگاش که خیلی غیر واقعی است که زندگی امروزی به ندرت و اونم خفیفش وجود داره . نه تحرکی نه هیجانی نه اتفاقی . فقط و فقط دیالوگ های داش مشدی نچسب. سریال نفس هم که 50 درصد زمانش یه دختر داره به یه جایی خیره میشه یا داره راه میره و تفکر میکنه . پر کردن زمان یه سریال با خیره شدن بازیگران و تو فکر فرو رفتن. خدایش این کار رو هم که خیلی از ماها که بازیگر نیستیم می تونیم انجام بدیم . فقط سکوت و خیره شدن . به قول ضرغامی آب بستن توش . اینم خودش یه نوع پیمانکاریه با کلک های خاص خودش . متاسفم.
بیشتر شبیه به خوندن کتاب ادبیات هست، مدام دیالوگ های در هم پیچیده و غیر واقعی،
سوژه خوبی داره.ولی دیالوگها اصلا رئال نیست.بیشتر شبیه تعذیه است
خ هم عاليه شما ها كه ميگين اين ديالوگ ها رئال نيست محبت بينتون تو خانواده هاتون نيست!چون غرب تفكر ماترياليستي و اومانيستي رو با تفكر علوي ما ميخواد جا به جا كنه كه از طريق ماهواره و خيلي چيزاي ديگه تا حدي اين كارو كرده تا وقتي من و تو و بفرماييد شام و بي بند باري هاي ماهواره ادامه داره انسانيت ميشه ايده آل!!اتفاقا من هم فيلم زياد نگاه نميكنم ولي اين فيلم با بازيگراي فوقلاده بسيار رئال است ما كج هستيم
بعد مدتها یه سریال خوب دیدیم...اونم نقد شد
مزخرف در مزخرف.. حالم از اون اشکان لات به هم میخوره ادم دختر داشته باشه به یه پسره بی تربیت میده که شیشه میشکنه و از این مزخرفات.. خودشون تو سیما ترویج بد اموزی میکنن بد میگن چرا طلاق زیاد شده. اونم بهناز جعفری گستاخ و که به خبر نگارا بخاطر یه فیلم ابکی بی احترامی کرد. متاسفم...
قشنگ بودن سریال صرفاً به این نیست که دیالوگهای بازیگرانش شبیه نثر مسجع باشه..هروقت دونفر توی این سریال باهمصحبت می کنن انگار دارن تاریخ بیهقی رو روخونی می کنن..مضحکه، غیرقابل باور و اعصاب خورد کن..نیازی نیست برای جالب شدن سریال بردارین متن آهنگین و قافیه دار بنویسین اونم به رواعصاب ترین شکل ممکن.
بازی بازیگرهای جدیدش که افتضاح و نچسبه.تنها کسی که بازیش به دل می نشینه پریوش نظریه است.همین
مورد دیگه اینکه،با ساخت این سریالها و نشون دادن محبتهای عمیق بین خانواده و عشقهای عمیق بین زن و شوهرها،و بپای کسی ماندن و وفاداریها،برای نسل جدید و جوانان تنوع طلب امروز بسیار میتونه آموزنده باشه.و پرداختن به این موارد خیلی جای تحسین داره.
من خدایی انواع و اقسام سریال های ایرانی و سریال های روز خارجی دیدم.خدایی این سریال از لحاظ درام و متن عالیه
سریال بیخودیه واقعا،بااون دیالوگهای مسخرش
یکبار هم این نقادان فیلم بسازند یا مشاور یک پروژه شوند که چند مرده حلاج بودنشان به نمایش گذاشته شود یعنی این سریال هیچ نکته مثبتی نداشت بابا بی انصافی هستش شعر پایان تیتراژش خیلی قشنگه
آقای فتحی و باقی سازندگان هم توی سریال میوه ممنوعه دیالوگهای آهنگین به کار برده بودن ولی اونجا خیلی بجا و به موقع بودن و ثانیاً مقدارش کم بود و واقعاً این تیکه های قافیه دار و آهنگین بازیگران به دل بیننده مینشست اما این سریال دیگه واقعاً شورشو در آورده آخه کجای کشورمون مردم بخوان بگن از این اتفاق جایی حرفی نزن بجاش میگن این قضیه راز بشه بین خودمون بمونه؟؟!!!!!!
بنظرم این سریال چرت حتی یکبار هم ارزش دیدن نداره
خیلی سریال مسخره ای بود اخرشم معلوم نشد چی شد شبیه فیلم های جم بود والا
اصلا جالب نبود حیف وقت گذاشتم
با بدترین شکل ممکن تمام شد. پایان سریال یک افتضاح تاریخی بود. مسخره...
از این سریال ها زیاد دیدیم . تا این لحظه فیلمی ندیدم که آخرش مناسب تموم بشه . آخر که معلوم بود چی میشه ولی چون هر قسمت یکی یه جنجال به پا میکرد مناسب نبود.
فیلم عالیه حرف نداره