۵۵۴۳۸۴
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

گیلان؛ بزرگترین تولیدکننده حصیر کشور

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت روستای فشتکه بخش خمام بعنوان روستای ملی حصیر کشور خبر داد .

خبرگزاری ایسنا: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت روستای فشتکه بخش خمام بعنوان روستای ملی حصیر کشور خبر داد .

سلمان شاه محمدی اظهارکرد: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توجه به منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری امسال تحت عنوان«اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال»توجه به پتانسیل های جوامع روستایی و جهت دهی آن به سوی افزایش نرخ اشتغال و تولید در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان قرار گرفت .

وی با بیان اینکه روستاها توان مناسبی برای اجرای طرح های اقتصادی زودبازده با قابلیت خوداتکایی دارند،صنایع دستی را رکنی اثرگذار در تحقق این مهم قلمداد کرد و افزود:در بسیاری از روستاهای گیلان تولید صنایع دستی مرسوم است و مواد اولیه آن بصورت طبیعی تامین می شود .

شاه محمدی،حصیر را نمونه ای از این ادعا خواند و گفت:از صنایع دستی مهم برخی روستاهای گیلان به ویژه در پاییز و زمستان حصیر بافی است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک (در زمان محلی به نام لی) بوده که در حاشیه همین روستا می روید .

این مسئول، فشتکه خمام را روستایی ممتاز در بحث تولیدات حصیری دانست و بیان کرد: با توجه به ظرفیت و توانمندی این روستای نمونه گردشگری،ثبت ملی حصیر فشتکه به انجام رسید .

وی با بیان اینکه هنرمندان این روستا در سطح کشور فعالیت های بزرگی در قالب نمایشگاهی و کارگاهی انجام می دهند، اذعان کرد: به یقین تلفیق جاذبه های طبیعی و گردشگری روستای فشتکه با توانمندی های حوزه صنایع دستی موجبات حضور بیشتر گردشگران در این منطقه و رقبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری را افزایش می دهد .

به گزارش ایسنا، ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن،کره و مکزیک یکی از شانزده کشور تولیدکننده‌ حصیر به شمار می‌رود . پیشینه‌ تاریخی این تولیدات در ایران نشان می‌دهد،استفاده‌ ایرانیان قدیم از حصیر منحصر به زیرانداز نبوده و در ساخت ظروف نیز از حصیر استفاده می‌کردند.امروزه ظروف حصیری برخلاف کاربری اصلی حصیر یعنی زیراندازها،با استقبال بیشتری بین علاقمندان به صنایع دستی مواجه شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج