۵۵۵۰۶۷
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

مسی به روایت اعداد: ۳۰ ساله، ۳۰ جامه

لیونل مسی امروز ۳۰ ساله شد.

آی‌اسپورت: لیونل مسی امروز ۳۰ ساله شد. به این مناسبت نگاهی می‌اندازدیم به آمار کلیدی‌ای که دوران باشکوه فوتبال او را تعریف می‌کنند، از همان لحظه‌یِ اول ورود به زمین، تا بدل شدن به بهترین گلزن تاریخ بارسا و لا لیگا. سفرمان را از همان عدد ۳۰ شروع می‌کنیم.

شماره‌یِ ۳۰: مسی اولین بار در ۱۶ اکتبرِ ۲۰۰۴ با پیراهن بارسلونا در لا لیگا به زمین رفت، پیراهنِ شماره‌یِ ۳۰. مسی در این بازی، مقابل رقیب همشهری اسپانیول، به جای دکو به زمین رفت.


مسی به روایت اعداد: 30 ساله، 30 جامه

اولین گل: هفت ماه و نیم بعد از اولین بازی مسی برای بارسا، او اولین گلش را برای کاتالان‌ها در روزِ اول میِ 2005، مقابل آلباسته، در نوکمپ، زد و بدل به جوانترین گلزن تاریخ باشگاه در لیگ شد (رکوردی که البته بعدا به دست بویان کرکیچ شکسته شد).

فقط 90 ثانیه: مسیِ 18 ساله در آگوست 2005 اولین بازی ملی‌اش را تجربه کرد. اما این تجربه با پیراهن آلبیسلسته فقط 90 ثانیه طول کشید و با کارت قرمزی مستقیم برای او مقابلِ مجارستان به پایان رسید. این اولین و آخرین باری بود که مسی با پیراهن آرژانتین، یا بارسلونا از زمین اخراج شد.

طلای المپیک: به تمام افتخارات مسی باید طلای المپیک پکن در سالِ 2008 را هم اضافه کنیم، در تورنمنتی که او دو گل زد و کنارِ سرخیو آگوئرو و آنخل دی ماریا (زننده‌یِ گل قهرمانی در فینال مقابل نیجریه) این مدال با ارزش را بر گردن انداخت.


مسی به روایت اعداد: 30 ساله، 30 جامه

پایان رکورد ۶۰ ساله: در مارچِ ۲۰۱۲ مسی رکوردِ ۶۰ ساله‌یِ سزار رودریگز به عنوان بهترین گلزن تاریخ بارسلونا را شکست. مسی این مرز را با زدنِ گلِ ۲۳۳اُمش برای بارسا، در پیروزیِ ۳-۵ مقابل گرانادا رد کرد.

رکورد گینس: سال ۲۰۱۲ برای مسی سالی فراموش نشدنی بود. او در این سال در مجموع بازی‌های ملی و باشگاهی ۹۱ گل زد تا رکورد گرت مولر با ۸۵ گل را که در کتابِ رکوردهای گینس ثبت شده بود را هم بشکند.

پادشاه پنج‌گانه‌یِ جهان فوتبال: و البته چطور می‌توان پنج توپ طلای مسی را فراموش کرد؟ مسی در فاصله‌یِ سال‌هایِ ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ چهار بار پیاپی این جایزه را گرفت و یک بار دیگر هم سالِ ۲۰۱۵ آن را به نام خودش ثبت کرد.


مسی به روایت اعداد: 30 ساله، 30 جامه

پای ثابت تیم منتخب فیفا: مسی از سالِ 2007 بدین سو همیشه در ترکیب منتخب 11 نفره‌یِ فیفا "فیفپرو" قرار داشته. یار همیشگی مسی در این تیم در این دوران هم کریستیانو رونالدو بوده.

یک فصل بدون جام: تنها فصلی که مسی در آن هیچ جامی نگرفته به فصلِ 2008-2007 بر می‌گردد، وقتی بارسلونا در لا لیگا سوم شد و در کوپا دل ری و چمپیونز لیگ در نیمه نهایی حذف شد.


مسی به روایت اعداد: 30 ساله، 30 جامه

دوگانه‌یِ سه‌گانه: یک فصل بعد اما با ورود پپ گواردیولا شرایط بارسا و مسی از این رو به آن رو شد. بارسا با ۳۸ گل مسی در فصلِ ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بدل به اولین تیم اسپانیایی شد که سه‌گانه (لا لیگا، کوپا دل ری و چمپیونز لیگ) را فتح می‌کند، افتخاری که فصلِ ۲۰۱۵-۲۰۱۴ یک بار دیگر برای کاتالان‌ها تکرار شد، این بار با ۵۸ گل از مسی.

۳۰ ساله، ۳۰ جامه: مسی با بارسلونا ۳۰ جام برده است. تنها بازیکنی که از این نظر با او برابری می‌کند آندرس اینیستا است.


مسی به روایت اعداد: 30 ساله، 30 جامه

فینال‌های بر باد رفته: با وجود تمام افتخاراتی که مسی با بارسا فتح کرده، کارنامه‌یِ او در بازی‌های ملی پر است از شکست‌های تلخ. مسی با آرژانتین در سه سالِ اخیر سه فینال بزرگ را باخته، در جام جهانیِ 2014 و کوپا امریکایِ 2015 و 2016. به این سه شکست، باخت در یک فینال دیگر در کوپا امریکا، در سالِ 2007 را هم اضافه کنید.

565 در 701: مسی در مجموع 701 بازی‌ای که برای آرژانتین و بارسلونا انجام داده 565 گل زده است؛ 507 تا از این گل‌ها در 583 بازی برای بارسا بود و 58 گلش در 118 بازی برایِ آرژانتین.

رکوردهای لا لیگا: مسی در فصلِ 2012-2011 بدل به اولین بازیکن تاریخ لا لیگا شد که در یک فصل بیش از 50 گل در این لیگ زده، هر چند این فصل با قهرمانی بارسا به پایان نرسید و رئال مادرید و ژوزه مورینیو این افتخار را به دست آوردند. مسی در مجموع هم بهترین گلزن تاریخ لا لیگا است. او سالِ 2015 با گلی که به سویا زد (252اُمین گلش در لیگ) رکوردِ تلمو زارا را شکست. مسی در حال حاضر 349 گل در لا لیگا دارد، یعنی 64 گل بیشتر از رونالدو.

74تا پنالتی: مسی 74تا از گل‌هایش برای باشگاه و تیم ملی‌اش را از روی ضربات پنالتی زده و البته در این راه 20 پنالتی را هم از دست داده است. پس 13.1 درصد از کل گل‌های مسی از روی نقطه‌یِ پنالتی بوده، در حالی که او 77.5 درصد از این ضرباتش را به گل تبدیل کرده.


مسی به روایت اعداد: 30 ساله، 30 جامه

پای چپ ۸۲ درصدیِ من: مسی ۴۶۲تا از گل‌هایش را با پای چپِ هنرمندش زده (۸۲ درصد از کل گل‌هایش) و ۷۷ گلش را با پای راست. دو گل دیگر مسی تحت زیرمجموعه‌یِ "باقی" اعضای بدن قرار می‌گیرند. یکی از این دو گل نسخه‌یِ بازسازی شده‌یِ "دست خدایِ" دیگو مارادونا بود، در سالِ ۲۰۰۷ مقابل اسپانیول و دیگری با ضربه‌یِ سینه در فینال جام باشگاه‌هایِ جهان در سالِ ۲۰۰۹ مقابل استودیانتس.

مسی تایم: مسی ۱۴۱ گلش را از دقیقه‌یِ ۷۶ به بعد زده. یکی از به یاد ماندنی‌ترین این گل‌ها قطعا گل پیروزی بارسا در همین ال کلاسیکویِ آخر بود.

۸۸ شوت: مسی ۸۸تا از گل‌هایش را با شوت‌های خارج از باکس زده. پس ۴۷۷ تا گل دیگر از داخل باکس به دست آمده‌اند.

+۴۰: از فصلِ ۲۰۰۹-۲۰۰۸ به بعد مسی در هر فصل، در مجموع بازی‌های ملی و باشگاهی حداقل ۴۰ گل زده. او این فصل به مرزِ ۵۷ گل رسید که در مقایسه با آمار خودش جایگاه چهارم را پیدا می‌کند.


مسی به روایت اعداد: 30 ساله، 30 جامه

شکنجه‌گر سویا: مسی به شش تیم اسپانیایی بیش از 20 گل زده است، اما در این میان هیچ تیمی به اندازه‌یِ سویا به دست جادوگر آرژانتینی شکنجه نشده. مسی 29 بار تا به حال دروازه‌یِ سویا را باز کرده، شش بار بیشتر از گل‌هایی که به رئال زده.

4 در 4: مسی تا به حال چهار بار چهار گل زدن در یک بازی را تجربه کرده، سه بار مقابل تیم‌های لا لیگا (والنسیا، اسپانیول و اوساسونا) و یک بار مقابل آرسنال در یک چهارم نهاییِ چمپیونز لیگ در سالِ 2010. مسی در ضمن اولین بازیکنی است که در تاریخ چمپیونز لیگ موفق شده در یک بازی پنج گل بزند (مقابل بار لورکوزن در جریان پیروزیِ 1-7 بارسا در سالِ 2012).

دو جفت کفش طلا: مسی این فصل با زدنِ 37 گل در لا لیگا کفشِ طلایِ اروپا را برای چهارمین بار برد، عنوانی که در فصل‌هایِ 2010-2009، 2012-2011 و 2013-2012 هم به دست آورده بود. از این منظر رکورد رونالدو با مسی برابر است، در حالیکه که دیگو فورلان و لوئیس سوارز تنها بازیکنان دیگری هستند که در یک دهه‌یِ اخیر به این افتخار رسیده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج