۵۵۵۱۳۶
۲۲ نظر
۵۰۰۸
۲۲ نظر
۵۰۰۸
پ

وضعیت مصرف مخدرها در ایران؛ «تریاک» در صدر

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.

خبرگزاری ایسنا: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.

پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که صبح امروز، سوم تیر ماه برگزار شد، گفت:پیش از این آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص تعداد معتادان کشور یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفربود که در حال حاضر این آمار به ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است.

وی در ادامه درخصوص مواد مصرفی معتادان گفت: تریاک با ۶۶.۸ درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس، علف با ۱۱.۹ درصد، کراک افغانی و هروئین ۱۰.۶ و شیشه ۸.۱ درصد نحوه شیوع مصرف مواد مخدر در میان ٢ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور است که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان آنکه در سال ۹۰ چندین طرح برای شیوع شناسی انجام شد که یکی از آنها پیمایش خانه به خانه بود گفت: در این طرح ۳۰ هزار نفر به صورت تصادفی مورد نمونه برداری واقع شده بودند و افراد ۱۵ تا ۶۵ سال را تشکیل می‌دادند اما با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف کنندگان مواد، پیمایش جدیدی در این زمینه صورت گرفت.

افشار ادامه داد: این شیوع شناسی با حجم نمونه ۶۰ هزار نفری در شهر و روستا و با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام شد و میزان شیوع مصرف در آن ۵.۳ درصد محاسبه شده است.

وی تصریح کرد: این شیوع شناسی در افراد ۱۵ تا ۶۵ ساله صورت گرفته و نشان دهنده آمار دو میلیون و ۸۰۲ هزار نفر معتاد در کشور است که البته این رقم نشان می‌دهد که رشد چندانی در مصرف مواد مخدر نداشته‌ایم و با توجه به رشد جمعیت با کاهش مصرف هم روبرو هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به پیمایشی دیگر که در یک مرکز بهداشتی در استان کرمان صورت گرفته است و عدد تقریبی سه میلیون نفر معتاد در آن تحقیق حاصل شده است گفت: بر اساس همین آمارها و پیمایش‌های صورت گرفته ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور و همچنین سایر نهادهای ذیربط در امر اعتیاد جلساتی را برگزار کرده و با به بحث گذاشتن آمارها، مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر محاسبه شده است.

افشار در ادامه به آمار فوتی‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: ۳۱۹۰ نفر به دلیل سوء مصرف مواد طی سال ۹۵ دچار مرگ و میر شده‌اند که با توجه به آمار سال ۹۴ با رشد ۶.۲ درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد طی سال ۹۵ مواجه هستیم.

افشار در ادامه در خصوص مرگ و میر ناشی از مصدومیت‌های حاد در اثر مصرف مواد مخدر نیز گفت: از ۳۱۹۰ نفری که در سال ۹۵ مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر داشته‌اند ۱۸۸۲ نفر به دلیل مصمومیت حاد با مواد فوت کردند که این مسئله نشان دهنده آن است که باید در خصوص سوء مصرف مواد مصرف کنندگان بیش از پیش اطلاع رسانی کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها نیز تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها نیز با رشد ۸.۶ درصدی روبرو بوده است که این رشد زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است و نیاز است در خصوص سوء مصرف روانگردان‌ها اطلاع رسانی‌های ویژه‌ای صورت بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بالای 4 ملیون جوان فقط گل میکشند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        4 میلیون هم حسرتش را میکشن خود منم میخوام بکشم نمیدونم از کجا گیر بیارم

    • بدون نام

      دیگه به جایی رسیدیم که اگه مسئولان آمار افراد غیر معتاد رو بدن راحت‌ترن!

    • خلیل

      آقایون یا خودشونو به خواب زدن یا فکر میکنن آمارشون خیلی دقیقه .بالای ده میلیون معتاد داریم. اینا میگن دو میلیون .فکر کنم دوست دارن مردم معتاد باشن وگرنه کنترل چند تا قاچاقچی که کاری نداره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما کجا زندگی می‌کنی که از هر 8 نفر یکی معتاد هستن؟
        والا اطراف ما که اصلاً با آمار شما سازگار نیست.

        ضمناً اصلاً نمیشه رو حرف کسی که همینطوری رو هوا آمار معتادای یه کشور 80 میلیونی با صدها طیف اجتماعی رو میده حساب کرد.

      • مریم

        فقط بالای 50 درصد مردمی که در شمال ایران زندگی میکنند تریاک مصرف می کنند

    • بدون نام

      آفرین. بازم. رکورد زدند

    • بهت

      درود بر غیور مردان تریاکی
      بازهم افتخار دیگری آفریدید

    • بدون نام

      خیلی بیشتر از اینه آمار وحشتناک بالا هست

    • حاج مصطفی

      لعنت به اونایی که تهیه میکنن...

    • بدون نام

      خدایی چقد خزیم ما..تریاککک؟؟؟؟

    • گل

      هرویین بی داد میکنه در بین جوانها

    • بنگی

      سلام
      من خودم دو سال تریاک مصرف می کنم و دیگه هیچی مصرف نمیکنم میخوام بگم که ازش راضیم و هروقت میکشم بسیار به زندگی امیدوار میشم و همیشه سرحالم خداروشکر

      پاسخ ها

      • بهت

        داداش از کجا تهیه می کنی؟سرب نداره؟

    • بدون نام

      بسیاری ازاین بندگان خدا به گفته خودبه صورت تفننی میزنند
      که معتادین صغرا نامیده میشوند وبارائه آمار کلی میرود بالی ده میلیون

    • بدون نام

      این آمار رو از کجا در آوردین
      احتمالا آمار کمپهاست و یا تست اعتیادها
      والا آمار بالاتر از این حرفهاست

    • بدون نام

      مسئول محترمی که این آمار را در آوردی .این آمار به جون خودت اصلا دقیق نیست .فکر کنم تا حدودی به آمار افراد سالم نزدیک تر باشه تا افراد معتاد .اعتیاد داره بیداد میکنه .یک مشت جوون داریم همه معتاد و بیکار . تو را خدا یک فکری به حال جوونها و مواد مخدر بکنید .اگر خدایی نکرده روزی لازم باشه که این جوونها بخوان در برابر دشمن بایستند ،به خدا مملکتمون از دست رفته .آخه یک معتاد که هیچی براش مهم نیست .نه وطن،نه خونه و زندگی ،نه زن و بچه . تو را خدا یه فکری به حال قاچاق فروشها بکنید . توی یک منطقه از شهر ما بچه های 15 ساله تبدیل شدن به قاچاق فروشهای خبره .چرا جمعشون نمیککند .چرا توی هر شهر حداقل یکی از اینها را اعدام نمیکنید که درس عبرتی باشه برای قاچاق فروشهای دیگه .چه فایده میگیرید و میبریدشون زندان و بعد از چند صباحی ولشون میکنید .تازه از زندان که میان بیرون گرگ تر هم شدند .به خدا اگر یک نفرشون را توی هرشهر اعدام کنند بقیه حساب کار دستشون میاد .طرف طالبی میزاره مشت وانت که بفروشه اما دریغ از فروش طالبی .چون داره به جاش مواد میده به جوونهای بدبخت . آهی مسئولین آسوده خاطر جوونهامون از دست رفتند ،تو را به کسی که می پرستید به هوش باشید .

    • بدون نام

      منم معتاد تریاک هستم عاشق شیره خیلی باهاش حال میکنم

    • خودم

      اگه اینترنتو مخدر حساب کنیم،امار به60میلیونو هشتصد هزار میرسه

    • ملول

      قشرعظیمی ازجوانان هم اعتیادبه قزص دارندقرصهایی مثل ترامادول 2b بوپرونورفین و...

    • بدون نام

      الان یک شیشه شربت تریاک که قیمت ان حدود بیست وپنج تومانه توسط دکتر ها وعوامل دیگه تا هشتا دوصد تومان به دست معتادان میرسد که واقعا بالا است وعین خرید تریاک از بازار ازاد است که مسولین باید این را بدانند من میدانم اگر ان شربت را در جاهای معیین حتی به صورت رایگان به معتادان بدهند در طول یک سال امار به نصف خواهد رسید وهمچنین دزدی وسایر بزه ها کم میشود .من دکتر میشناسم که مطب را تعطیل کرده واز همین شربت میفروشه ودرامدش از دکترهای دیگه بیشتره خداخوش نمیاد که معتاد خودش به اندازه کافی بدبختی داره باید جیب دکترها را هم پر کنه .

    • مجید

      این آمارها برا ده سال پیشه نه الان خداببش خنده داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج