جاباما
۵۵۶۴۲۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

علت کاهش قیمت نفت از نگاه وال استریت ژورنال

وال استریت ژورنال در گزارشی پنج عامل کاهش قیمت نفت طی هفته های اخیر را تشریح کرد.

خبرگزاری مهر: وال استریت ژورنال در گزارشی پنج عامل کاهش قیمت نفت طی هفته های اخیر را تشریح کرد.

این هفته نیز قیمت نفت در حال کاهش است و بسیاری چیز ها گویای آن است که اشباع بیش از حد بازار از نفت به این زودی رو به کاهش نخواهد گذاشت. اضافه تولید نفت با وجود شرایط توافقنامه اوپک مبنی بر محدود کردن تولید، قطع نشد.


براین اساس، روند کاهش قیمت نفت به ۵ دلیل ادامه خواهد یافت:

۱. عوامل غیر قابل پیشبینی مانند نیجریه و لیبی

لیبی که در حال جنگ داخلی است در این روند شرکت نمی کند ولی رشد استخراج نفت در آن کشور با وجود ادامه جنگ همه را متحیر می کند. ذخایر نفت در این کشور از همه بیشتر در آفریقا است. حالا استخراج آن تا ۸۸۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است که میزان سه برابر بیشتر از سال گذشته است. نیجریه نیز به خاطر حملات شبه نظامیان به تاسیات نفتی از این توافق معاف شد و در ماه گذشته استخراج نفت در آن کشور به ۱.۶۸ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین تولید در سال جاری است.

۲. توافق اوپک

بنا به توافق ماه گذشته اعضا اوپک در باره محدودیت استخراج اوپک، میزان تولید روزانه اوپک تا آخر ماه مارس ۲۰۱۸ معادل ۱.۸ میلیون بشکه خواهد بود. اگرچه کشورهای عضو اوپک شرایط اینتوافقنامه را رعایت می کنند اما تحلیلگران «مورگان استینلی» اعلام کردند که اگر سهمیه ها کاهش نیابد و این سند تا اخر ۲۰۱۸ تمدید نشود مازاد نفت تولید شده در سال آینده افزایش خواهد یافت.

۳. مخازن پر شده نفتی

اوپک امیدوار بود که بتواند ذخیره جهانی نفت موجود در مخازن را کاهش دهد ولی حجم ذخایر نفتی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) متشکل از ۳۵ کشور پیشرفته به میزان ۱۸.۶ میلیون بشکه افزایش یافته و حالا مقدار این ذخایر بیش از سال پیش است. تحلیلگران می گویند که در نیمه دوم سال ذخایر به خاطر کاهش استخراج و بالا رفتن تقاضا رو به کاهش خواهد نهاد ولی دیگران می گویند که ذخایر نفتی باز هم زیاد است و با روند کند بی سابقه ای کمتر می شود.

۴. رشد استخراج نفت در آمریکا

با وجود افت قیمت نفت، استخراج نفت در آمریکا در سطح بالا می ماند. شرکت های آمریکایی تولید کننده نفت شیل که زمان های دشواری از سر گذرانده اند در بهترین میدان ها متمرکز شده و راهکارهای تکمیل شده فنی را بکار برده اند. امروزه برخی از آنها حتی با نفت ۴۰ دلاری سودآور قانع هستند.طبق برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، میزان تحویل نفت از آمریکا در سال جاری ۵ درصد افزایش یافته و در ۲۰۱۸ این افزایش حدود ۸ درصد خواهد بود و اگر اینطور باشد آمریکا از نظر تولید روزانه نفت حتی از عربستان سعودی سبقت خواهد گرفت.

۵. سفته بازی محتکران

پیش از دیدار ماه می اوپک، بازیگران بورس همانند صندوق های حمایت از سرمایه گذاری و دیگر سرمایه گذاران بزرگ به افزایش نرخ نفت امید مطلق بسته بودند ولی اوپک خریداران را دچار یاس و نا امیدی کرد زیرا از محدودیت های جدی و تمدید توافق به مدت طولانی خودداری کرد و سرمایه گذاران نیز از تمایلات خود صرف نظر کردند و این امر سبب افت بیشتر قیمت نفت شد. امید به افزایش قیمت نفت برنت هفته گذشته در مقایسه با نرخ بی سابقه بالای ماه فوریه دو برابر کاهش یافت. «تاماش وارگا» تحلیلگر «"پی وی ام» گفت: روحیات کنونی در بازار بدبینانه است و همه چیز در دست محتکران قرار دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج