۵۵۶۵۲۵
۹ نظر
۵۰۰۰
۹ نظر
۵۰۰۰
پ

بیانیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد «سند ۲۰۳۰»

در بیانیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آمده است: سند ۲۰۳۰ هرگز به این سازمان برای اجرا ابلاغ نشده است و برنامه‌ریزی های درسی و آموزشی مبتنی بر سند تحول بنیادین و منطبق با سند برنامه درسی ملّی انجام شده است.

خبرگزاری فارس: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در ماه های اخیر برخی از اخبار پیرامون تضعیف ارزش های اسلامی و انقلابی در کتاب های درسی و برنامه  آموزشی، در فضای مجازی و رسانه ای و برخی از سخنرانی ها و اظهار نظرها منتشر شده است، و به بهانه سند ۲۰۳۰ یونسکو نیز این فضا را تشدید کرده اند.

لذا برای روشن شدن موضوع و رفع نگرانی های احتمالی توضیحات ذیل را به استحضار ملّت شریف ایران می رسانیم.

۱ـ نظر به اهمیت و جایگاه برنامه های درسی و تربیتی، این سازمان راهبردهای کلان خود را بر اساس سیاست های کلی نظام و اسناد بالادستی همانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی، سیاست های مهندسی فرهنگی و برنامه های توسعه پنج ساله اجتماعی، سیاسی، فرهنگی مصوب مجلس شورای اسلامی تنظیم می کند و نظرات و سلیقه های گروهی و یا شخصی در تولید و تدوین برنامه ها امکان مداخله نمی یابند.

۲ـ توجه به ارزش های اسلامی، ملّی و انقلابی از اهم دغدغه‌های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کارشناسان و مؤلفان کتاب های درسی است. روند عملکرد سازمان در پرداختن به ارزش ها در عرصه کتاب های درسی حاکی از توجه جدّی و روبه رشد به این امر است. نشانه این توجه پایبندی به ارزش هایی همانند «دفاع مقدس»، «فرهنگ ایثار و شهادت»، «امام(ره) و رهبری و ولایت فقیه»، «بیداری اسلامی، انسجام ملّی و اتحاد اسلامی، استکبار ستیزی»، «امامت و غدیر و انتظار»، «نماز و فرایض دینی»، «فرهنگ و تمدن ایران و اسلام» و بسیاری از مباحث دیگر در کتاب های درسی و مجلات آموزشی است و در یک مقایسه کمی می‌توان اذعان کرد که پرداختن به ارزش های هویت ساز و اخلاقی ارتقاء بخش امنیت و اقتدار ملی در کتب و سایر تولیدات سازمان تا کنون هرگز از چنین وسعتی برخوردار نبوده است، مضافاً اینکه کیفیت طرح این ارزش ها نیز بسیار بهبود یافته است.

۳ـ به صراحت اعلام می دارد که سند ۲۰۳۰ هرگز به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای اجرا ابلاغ نشده است و برنامه ریزی های درسی و آموزشی بر اساس برنامه پنج ساله خود سازمان مبتنی بر سند تحول بنیادین و منطبق با سند برنامه درسی ملّی از گذشته که هیچ نسبتی با سند ۲۰۳۰ ندارد انجام شده است.

۴ـ خبرهایی که درباره برخی تغییرات و یا حذف  و جابجایی مطالب در کتاب های درسی منتشر شده است برخی به طور کلّی خلاف واقع بوده و برخی دیگر گزارش ناقص و یا ناروا از واقعیت است که ذیلا بدان اشاره خواهد شد.

یادآور می شود در گستره وسیع پرداختن به ارزش ها و یا سایر موضوعات در کتاب های درسی، گاهی ممکن است به اقتضای کار و با توجه به جداول توزیع محتوا و نیازهای جدید، نحوه پرداختن به یک موضوع تغییر کند و یا دستخوش تغییر احسن شوند، آنچه مهم است اینکه حفظ خط اصلی و سیاست کلّی و ارتقای سطح کیفی و کمی مطالب ارزشی پیوسته به صورت منسجم و ساختارمند بوده و تمامی تلاش ها در جهت تحقق همین امر مبذول می گردد:

در ذیل به نمونه هایی از شایعات و خبرها اشاره می شود.

الف: شایعه حذف فرهنگ شهادت و ایثار و درس شهید فهمیده از کتاب های درسی:

نام و داستان شهید فهمیده از کتاب های درسی حذف نشده است و در کتاب های درسی فارسی پایه سوم ابتدایی، هدیه آسمانی پایه ششم ابتدایی و کتاب جدیدالتألیف پایه هفتم از شهید فهمیده به روش های متنوع یاد شده است. تغییر عنوان درسی در کتاب هدیه آسمانی پایه ششم که به دلیلی موجّهی انجام گرفته است مایه اشتباه یا بهانه برخی از افراد شده است. در حالی که درس قبلی همان هدف، محتوا و رویکرد امّا با توسعه بیشتر در فعالیت ها و افزایش تصویر و متن ارائه شده است و جمله معروف امام رحمة الله علیه و بسیج دانش آموزی و روز شهادت شیهد محمدحسین فهمیده، کتاب مطالعات اجتماعی به پایه هفتم منتقل شده است.

ب: حذف فلسطین از کتاب های درسی

این خبر نیز نادرست است. موضوع جهان اسلام با تأکید اصلی بر مسئله فلسطین و پیشینه تاریخی آن تا زمان حاضر به صورت مبسوط برای اولین بار از سال تحصیلی ۱۳۹۴ در کتاب درسی مطالعات اجتماعی هشتم آورده شده است.

ج: جرح و تعدیل در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم ۹۶ـ۹۵ نسبت به سال تحصیلی ۹۵ـ ۹۴ یادآور می شود.

به طور کلی اولین چاپ کتاب درسی از جمله کتاب مطالعات اجتماعی چاپ ۱۳۹۴، آزمایشی تلقی می شود و پس از اجرای یکسال، با انجام پژوهش و دریافت بازخورد از معلمان و دبیرخانه کشوری، اصلاحاتی بر روی محتوای کتاب ها اِعمال می گردد.

در این کتاب نیز پس از اخذ گزارش از گروه های آموزشی استان‌ها، اصلاح برخی متون و ضرورت تعدیل حجم محتوای کتاب به منظور تناسب بیشتر با ساعات آموزشی در نظر گرفته شده و ظرفیت و توان دانش آموزان این پایه تحصیلی و همچنین فرصت زمانی بیشتر برای آموزش عمیق و پایدار مطالب، در دستور کار قرار گرفت. شورای بازنگری مرکب از متخصصان و مؤلفان و معلمان و نماینده دبیرخانه کشوری در محورهای مربوط به جرح و تعدیل و کاهش حجم موارد زیر را ذکر کردند:

جرح و تعدیل و کاهش حجم در هر سه بخش کتاب جغرافیا، تاریخ و مدنی انجام گیرد. (متأسفانه منتقدان در گزارش خود جرح و تعدیل سایر بخش ها را ندیده و جرح و تعدیل محتوا فقط در بخش تاریخ کتاب و آن هم بخش های خاص را مدنظر قرار داده اند.)

جرح و تعدیل مطالبی که لازم است دانش آموزان در دوره دوم متوسطه (دبیرستان) بخوانند یا هم اکنون نیز در این دوره تدریس می شود.

جرح و تعدیل مطالبی که در پایه های قبل یا سایر کتاب های همین دوره و پایه مطرح شده و جنبه تکراری دارد و حجم آن انجام آزمون را برای دانش آموزان مشکل می کند.

جرح و تعدیل مطالبی که در کادرهای بیشتر بدانیم و برای مطالعه درج شده و حجم زیاد آن سفید خوانی کتاب را تحت الشعاع قرار داده و موجب می شود دانش آموزان از نظر بصری خسته شوند و قادر به مطالعه نباشند.

کاستن از مطالبی که مستقیماً در مفاهیم اصلی کتاب نقشی ندارند.

متأسفانه برخی از منتقدان، آن دسته از مطالب و محتوای ارزشی و انقلابی را که به کتاب جدید اضافه شده، ندیده اند. برای مثال اینکه پس از کودتای ۲۸ مرداد، حکومت پهلوی قانون ملی شدن صنعت نفت را نادیده گرفت و فروش نفت را به شرکت های انگلیسی و آمریکایی واگذار کرد (ص ۹۷ چاپ جدید ۱۳۹۵) نمونه ای از اضافه شدن مطالب انقلابی است. همچنین تصاویر رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ و همکاری زنان در پشت جبهه و یا تصویر تشییع پیکر حضرت امام(ره) که جمعیت انبوه میلیونی را نشان می دهد اضافه شده است و این در حالی است که در کتاب قبلی تصویر، چنین عظمتی را نشان نمی داده، در این کتاب علاوه بر درج تصویر حضرت امام خمینی(ره) ۷ مورد در متن، تصویر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ۴ مورد در متن، توصیه های مقام معظم رهبری درباره رابطه دولت و ملت و اقتصاد مقاومتی، بحث پیرامون ولایت فقیه، وظایف و اختیارات رهبری، تصویر شهید مطهری، شهید مدرس، شهید شیخ فضل الله نوری، شهید بهشتی، شهید باهنر، مرحوم میرزای شیرازی و مرحوم شیخ بهایی مطالبی در ذیل آنها همگی حکایت از ارزش گذاری و تجلیل از شخصیت های انقلابی و روحانیت معظم دارد که متأسفانه نادیده گرفته شده است.

پیامدهای منفی فضاسازی خلاف واقع رسانه ای

گرچه عده ای از روی مثبت اندیشی، ایجاد این جوّ و فضاسازی رسانه ای را نشانه ای از حساسیت جامعه به حفظ ارزش های انقلابی و دفاع مقدس دانسته و شاید حتی به قصد خیر به آن دامن زدند ولی آنچه مسلّم است، آنان به این نکته ظریف و مهم توجه نکرده‌اند که ایجاد چنین فضای نگران کننده با حجم وسیعی از مطالب نادرست و خلاف واقع منجر به تشویش افکار عمومی و ایجاد دل نگرانی در دوستداران انقلاب اسلامی و خانواده ها خواهد شد و از سوی دیگر کسانی که به تعبیر مقام معظم رهبری از خارج به دنبال بی اعتبارسازی و از چشم انداختن نظام تعلیم و تربیت رسمی هستند، فرصت این را می‌یابند تا با القای یأس و ناامیدی نسبت به کار آمدی نظام ایجاد تردید کرده و سطح اعتماد مردم و خانواده ها را به آموزش و پرورش کاهش دهند.

بدیهی است این سازمان مدّعی عدم اشکال و یا نقص احتمالی در کتاب های درسی نیست و همیشه از نقدهای سازنده استقبال کرده و از نظرات منتقدان به ویژه معلمان گرانقدر در اجرای آزمایشی در اولین سال ارائه درس، بهره می‌گیرد.

امیدوار است منتقدان محترم اعم از صاحب نظران، رسانه ها با عنایت به حساسیت موضوع و زمان، در فضایی منطقی بدون هیجان های زودگذر سیاسی و جناحی با نقد و ارائه نظرات سازنده دستگاه تعلیم و تربیت را یاری رسانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      نرود میخ اهنی در سنگ.!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سیستم آموزشی باید با آخرین دستاوردهای فکری بشری هماهنگ باشه.مثلا پدر و مادر امروزی امکان نداره بچه خردسالش رو به رفتن به جنگ ترغیب کنه!چرا با تغییرات زمانه دشمنی می کنید؟!

    • بهمن

      با سلام بنده تمام دوران جنگ منهای دوره یک ساله اموزشی افتخار حضور در دفاع مقدس را داشته ام پای بند ارزشهای دینی انقلابی هم هستم و خود نیز ازاده وجانباز جنگ تحمیلی اما ای کاش صرف نظر از کلمه پادشاهی نیم نگاهی هم به تاریخ بیش از 2500ساله قدمت تمدن ایران انداخته می شد نه فقط ایران اسلامی. بلکه ایران باستان. پاینه باد ایران وبا عزت باد ایرانیان در سراسر جهان وسلام

    • بدون نام

      برو بابا..همه تون کاسبید.شما دلتون شک میدونم به حال اموزش بسوزه

    • بدون نام

      واقعا برا ی عده ای که بدون اطلاع همش از اینجور مطالب غیر واقع راجع بیست سی پخش میکردن نمیدونم چه واژه ای میشه به کار برد

    • فرهاد

      سلام.
      تفکر و سواد رسانه ای

      شابک
      978_964_05_2636_1 در این کتاب که در دوره اموزشی نظری و فنی و حرفه ای است عکس دوید بکام را با عکس عریان یک زن در بازوی او چاپ کرده اید. چه توضیحی دارید؟
      میخواستم خود عکس را انتقال بدم که مقدور نبود و روش دیگر فعلا بلد نبودم. خودتان با شماره ی بین المللی کتاب مراجعه کنید.و اگر درست بود مردانه از ملت ایران با بیانه ای شبیه همین عذر خواهی کنید.

    • بدون نام

      ب پیر به پیغمبر به هرکی ک قبول دارین 2030 لغوشد چیز انچنانیم نبود ولی لغو شد ....درضمن شما نگران دانش اموزایی؟سیستم اموزشیتو عوض کن ازدرس هیچی نمیفهمن فقط میخونن و بعد طوطی وار میگن برای نمره خلاقیتو تو بچه ها کشتین بعدم ک کنکور نگرانی سیستم اموزشیتو درست کن یه درسایی بذار ب دردشون بخوره اصل فهمیدن باشه ن نمره بهشون زندگی کردن یاد بده خودشناسی یاد بده بیخیال 2030

    • مردم

      درسته سيستم آموزشي ما مشكل داره نقص داره ولي اين دليل نميشه بريم از بيرون روش آموزشي اون هم يواشكي و بدون اطلاع امضاء كنيم و بيام زير پوستي اجراش كنيم
      موضوعات رو باهم قاطي نكنيم
      بدون شك بايد نظام آموزشي تحول داشته باشه منتها نبايد فرهنگ غربي (كه حاصلش فرو پاشي نظام خانوادست و دوري مطلق از خداو هزاران مشكل ديگه ) و تهاجم فرهنگي رو با دست خودمون توي كشور پياده و اجرا كنيم
      مقداري بدون تعصب فكر كنيم...

    • نا شناس

      درود خداوند بر کسانیکه امر به معروف می کنند اگر مردم از کنار2030 گذشته بودند تا بحال اجراء شده بود فردا هم به مارا محکوم می کردنند به خاطر مخالفت با قانون همجسگرایی اگر از اول مردم با برجام این چنین کاری کرده بودنند این قرارداد بر ما تحمیل نمی شد عربستان وحشی جرعت نمی کرد بگوید ما جنگ به داخل ایران می کشانیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج