جاباما
۵۵۶۶۰۳
۲۷ نظر
۵۰۰۸
۲۷ نظر
۵۰۰۸
پ

علی مطهری: عید فطر یا روز عقده گشایی؟

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اشعار قرائت شده در مداحی پیش از مراسم نماز عید فطر در مصلی تهران این اشعار را یک بیانیه سیاسی و غیر متناسب با عید فطر توصیف کرد و با انتقاد از محتوای این اشعار گفت که تخطئه برجام تخطئه کل نظام است.

خبرگزاری ایسنا: نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اشعار قرائت شده در مداحی پیش از مراسم نماز عید فطر در مصلی تهران این اشعار را یک بیانیه سیاسی و غیر متناسب با عید فطر توصیف کرد و با انتقاد از محتوای این اشعار گفت که تخطئه برجام تخطئه کل نظام است.


علی مطهری در یادداشتی تحت عنوان « عید فطر یا روز عقده گشایی » که در اختیار ما قرار داد نوشت :« در مراسم نماز عید فطر امسال با پدیده ای مواجه شدیم که تناسبی با این روز نداشت. در روز عید فطر معمولا از آثار معنوی ماه رمضان مانند تقویت اراده در مبارزه با هواهای نفسانی و دوری از حقد و کینه و عناد و ضرورت حفظ این دستاورد سخن گفته می‌شود که موجب نزدیک شدن دلها به یکدیگر می گردد. اما در مصلای تهران قبل از نماز اشعاری قرائت شد که بیشتر یک بیانیه سیاسی بود و کمترین ارتباط را با عید فطر داشت.

گذشته از عدم تناسب این اشعار با عید فطر، مضمون و محتوای این اشعار هم ناراستی هایی داشت. اولا برجام را به طور کلی تخطئه می کرد در حالی که توافق برجام تصمیم کل نظام و تخطئه آن تخطئه کل نظام است. نقاط قوت و نقاط ضعف آن نیز به کل نظام بر می گردد نه این که نقاط ضعف آن مربوط به آقای روحانی و آقای ظریف است و نقاط قوت آن مربوط به بخش دیگر نظام.

ثانیا در اشعار مذکور سخن از سیلی کوخ نشین به کاخ نشین رفته بود. این دید طبقاتی بیشتر با مارکسیسم سنخیت دارد تا با اسلام. آنچه در اسلام اصالت دارد ایمان و عمل صالح است، نه محرومیت و فقر. به تعبیر شهید آیت‌الله مطهری نباید میان خاستگاه وجهت گیری دچار اشتباه شد. جهت‌گیری اسلام و نهضت اسلامی به سود مستضعفان است اما خاستگاه اسلام و یک نهضت اسلامی صرفا مستضعفان نیستند بلکه همه طبقات جامعه در رشد آن شرکت دارند چون اسلام با فطرت انسانها سروکار دارد و حتی فطرت یک کاخ نشین و برخوردار را نیز بیدار می‌کند.


ثانیا در آن اشعار بعد از آنکه می‌گوید ما از هر تحریمی استقبال می‌کنیم، می گوید« راه ما راه حسین است» . گویی امام حسین علیه السلام بدون هرگونه محاسبه ای و صرفا از روی عصبانیت و احساس دست به قیام زد، در حالی که ایشان دقیق‌ترین محاسبات را داشت و به دنبال تحصیل بیشترین اثر و نتیجه از قیام خود بود. این که را ه ما راه حسین است، به این معنی نیست که ما بی جهت هرگونه تحریمی را بر ملت خود تحمیل کنیم و مشکل برای آن‌ها بیافرینیم.

رابعا در آن اشعار سند ۲۰۳۰ نسخه‌ای از غرب برای تعلیم و تربیت ما معرفی شد، در حالی که چنین نیست. هیچ دولتی در جمهوری اسلامی توصیه نامه های یونسکو را به عنوان برنامه تعلیم و تربیت خود تلقی نمی کند، ‌بلکه به خاطر آثار خوب و مزایای ارتباط با سازمان های بین‌المللی خصوصا سازمانی مثل یونسکو که بهره ای از استقلال نیز دارد و اخیرا از فلسطین دفاع کرد ، ارتباط خود با این سازمانها را حفظ می‌کنند و منویات خود را نیز در اسناد آنها می گنجانند و البته آن بخش از توصیه نامه ها را که منطبق بر اسلام نباشد رد می‌کنند و برای خود حق تحفظ قائل می‌شوند. در واقع مسئله این است که با سازمان های بین‌المللی باید ارتباط داشته باشیم یا نه؟ اگر با یونسکو نباید ارتباط داشته باشیم پس با سازمان ملل هم نباید ارتباط داشته باشیم. البته هشدارهای رهبر انقلاب در این خصوص به نظر من پیام احتیاط است که مبادا برنامه تعلیم و تربیت خود را به جای اسلام از غرب بگیریم.

مطلب آخر این که اتفاقی مانند آنچه که در روز قدس به صورت توهین به رئیس جمهور و برخی دیگر از مقامات کشور رخ داد و آنچه در برنامه نماز عید فطر تهران رخ داد، رهبر انقلاب را ناچار می سازد که در خطبه‌های نماز عید فطر درباره تعبیر « آتش به اختیار » توضیح دهند، در حالی که اگر افرادی که خود را ولایتمدار می‌نامند و دیگران را ضد ولایت، درست می‌فهمیدند و درست عمل می‌کردند نیازی به این توضیح و ایجاد زحمت برای ایشان نبود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از این چیزا گذشته دیگه

    • بدون نام

      درود درود درود مرد حق وحقیقت

    • yas

      عقده هارا سردهند...شاید که کمی آرام شود سوزش شعله باخت شان....

    • بدون نام

      خوب شما رو سوزوند حرف حق نلخ و گزنده است

    • علیم

      چقدر این بابا ساده لوحه ! حیف استاد مطهری که این فرزندشه .

      پاسخ ها

      • خشایار

        یا اسمه بزرگ شهید مطهری هم تا اینجا رسیده وگرنه اینم بیاناتش بخونید ساده لوح

    • بدون نام

      آقای مطهری در همه اتفاقات صاحب نظر هستند چه رشته درس خونده من هم برم بخونم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این رو خوب اومدی

    • بی نام

      درود بر شرف دکتر مطهری.حقا که فرزند آن شهید والا مقامی.درود درود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیشتر شبیه پسرنوح هستش

    • بدون نام

      تو هم تکلیفت معلوم نی.من نمیدونم ایشون چرا خودشونو کلا اصلاح طلب نمیدونن؟؟ کاری به این ماجرا ندارم کلا تو همه زمینه ها نه یکی دوتا مخالف اصولگراس تو همه زمینه ها موافق اصلاح طلب..اگه معنی اصولگرا اینه خب دیگه فرق اصول واصلاح چیه ؟هردو تا که یه جناحن.

    • بدون نام

      اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی /بر اورند غلامان او درخت از بیخ
      اگر سعدی حالا اینجا بود,بیش از این می گفت؟رحمت بر اوباد!

    • بدون نام

      اون از قدس اینم از عید فطر....دیدین وقتی بازیگرای هالیوودی توبرنامه تلوزیونی میان میگن ترامپ دیوونس ماچقدر خوشحال میشیم؟دقیقا اوناهم ازاین رفتارای ما کیفشون کوک میشه نکنین اینکارارو

    • بدون نام

      حالا خدا كنه عقده گشايي شده باشه تموم شه
      اينا همونايي بودن كه گفتن ديدين ما نتيجه انتخابات و پذيرفتيم ولي شما چنين و چنان كردين
      بابا شما تريبون نماز عيد تو پايتخت دستتونه!!!!!!!

    • بدون نام

      بغض کانون های قدرت از مردم بود. این ها از اگاهی مردم انتقام گرفتند

    • بدون نام

      آخی نقشه ای که روحانی اجرا کرد برای مظلوم نمایی
      شما نتونستی اجرا کنی کامل؟؟
      جای پدرتان خیلی خالیست جناب مطهری خیلی
      کاش بود کاش!!!!

    • بدون نام

      هر چهار تا درست بود.

    • شازده

      اقای مطهری شورش دراوردی تو مگر وکیل الدوله یکی کوچکترین انتقادی میکند به تیرچه قبای شمابر میخورد بسه دیگه کمی هم به فکر مشکلات مردم باشیدالان که همه قدرت دست شماست وهیچ بهانه ای ندارید که کارکنیدلطفا فرافکنی نکنید

    • بدون نام

      دمش گرم.، اونا عقده شکست چند باره در انتخابات رو دارن

    • مبینا

      شیر مادرت حلالت

    • منوچهر

      درودبرمطهری.

    • بدون نام

      اقای مطهری خوب فرمودید ادمهای عقده ای رفتارشان بهتر از این نیست

    • بدون نام

      آقاي مطهري با كي كار داريزنگ طبقه بالا رو بزن!برادر شما بجاي اين حزب بازي ها كمي به داد مردم برسسيد مثلا شما رئيس مجلسيد ،همه ميگه اون چيكار كرد اين چيكار كرد

    • مردم

      درسته وحدت لازمه پيشرفته كشوره ولي وحدت يكطرفه كه نميشه
      شماو امثال شما از هر تريبوني بدون هيچ سانسوري هرچي دلتان مي خواهد ميگوييد(آقاي مطهري يادتان مي آيد در مجلس گفتيد سپاه موشك پراكني مي كند و حالا سپاه را تصديق مي كنيد)
      مردم بيدار و دلسوز خيلي صبورند اينها يك انتقادات درون كشوراست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای اونها خوبه اما برای بقیه بده

    • مری

      حقا فرزند آقای مطهری ممنون که این همه حرف حق میزنید وبجا

    • مسافر

      بس است دیگر بکش کنار بیش از این با بی عقلیات نام بزرگ شهید مطهری رو خراب نکن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج